Welke kater voor mijn poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 21:01

Hoi blokkers!
stiekem zit ik er over te denken om volgend jaar 1 nestje te nemen van mijn poes om haar daarna te castreren.
Ik weet het nog niet zeker en voordat ik bokt over mee heen krijg, het wordt een doordachte keuze.

Eentje houden we sowieso en we hebben al wat geliefde voor een kitten. Ik gun het haar om 1 x mama te zijn en ik zou graag eens een nestje fokken. Mama poes zit raskat in en papa kat wordt een gekozen dek kater.

Mijn poes is 50% Turkse van en 25% bengaal. De karakter trekjes zijn van beide rassen te merken. Die trekken mij persoonlijk ook erg aan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een lang harig ras, maar eventueel mag kort haar ook.

Kwa karakter sowieso lief maar het "gekke" hond achtige van de Turkse van spreekt mij persoonlijk ook heel erg aan.

Jiwa is wit met 1 blauw oog en 1 bruin/geel oog.
Zij heeft kort (ietsje langer) haar, maar draagt het gen voor lang haar mee.
Ze is niet doof en wordt als ik besluit een nest te nemen ook getest op hiv etc.

Waarom ik dit topic open?
Ik ben benieuwd of mensen tips hebben of suggesties voor leuke katers / rassen etc.

Wat is mijn fok wens (al blijft fokken gokken natuurlijk)
Een nest leuke en mooie katjes,
Voorkeur voor langer haar, en liefst proberen aparte kleurtjes te fokken . Iig mooie kleurtjes haha!
Daarnaast natuurlijk een goed karakter, vooral een eigen karakter. Zoals de Turkse van en bengaal ook hebben. Opzich hoeft het ras niet meteen op aan te sluiten omdat het van moeders kan ook overheerst.

Gelieve niet meningen over nesten etc.
Ik weet het nog niet zeker en als het gebeurd gebeurd en goed en doordacht dus ik hoef niet half bokt over mee heen om me te vertellen hoeveel katten er al zijn.

Foto's van mama poes : (hier was ze ongeveer 3 mnd oud)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog van haar als kitten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:04

Wauw wat een mooie kat. Leuk een nestjes.
Noorse boskat is wel erg leuk, maar dat zijn best grote katten en vind die van jouw niet heel erg groot.

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 21:08

Deugenietje schreef:
Wauw wat een mooie kat. Leuk een nestjes.
Noorse boskat is wel erg leuk, maar dat zijn best grote katten en vind die van jouw niet heel erg groot.

Ze zijn flink gegroeid ! Zij is inderdaad niet heel groot, Nouja niet uitzonderlijk. Haar tweeling broer daarin tegen is echt een beer! Ze groeien nog steeds , ik ga de Noorse boskat eens opzoeken!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:16

Ik hoop dat je je poes niet laat castreren :') ze gaan namelijk niet veel vinden om te castreren down there :Y)

Ik moest ook meteen denken aan de Noorse Boskat en de Maine Coone, maar ben ook niet zo heel into raskatten dus misschien zeg ik wel iets geks. Weet trouwens niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België is sinds een tijdje een wet van kracht dat katten (dus ook kittens) steriel en gechipt dienen te zijn alvorens naar een nieuwe eigenaar te gaan. Dat is misschien ook iets om rekening mee te houden naar het fokken toe, omdat je die kosten dan ook moet ophoesten alvorens ze naar een nieuwe thuis gaan :-)

Leuke kat trouwens! :D

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:24

billionache schreef:
Ik hoop dat je je poes niet laat castreren :') ze gaan namelijk niet veel vinden om te castreren down there :Y)



Dit is een misverstandje. Een poes word namelijk wel degelijk gecastreerd.

Steriliseren is het onderbreken van zaadleider/eileider en castreren is het wegnemen. En het wegnemen is gebruikelijk bij katten, poes of kater.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:27

Je kat het gunnen om een nestje te krijgen is dikke onzin, die kat zal het een worst wezen. Je doet het omdat je het zelf leuk vindt en dat is prima. Ik ben niet voor dat soort vermeerdering, asielen knappen uit elkaar van de katten.

Maar wel goed dat je er over nadenkt, verdiep je goed in de achtergrond van jouw kat. Wat zijn erfelijke ziektes die voorkomen, karakter eigenschappen etc en pas daar je keuze aan. Laat ook goed testen op bepaalde ziektes.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:28

Hé echt? Ik studeer zelf dierenartsassistentie en zo wordt het bij ons absoluut niet benoemd! Wordt enorm op gehamerd dat een teef/poes sterilisatie is en een reu/kater castratie :-) wellicht een verschil tussen België en NL denk ik dan!

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:39

Ik zeg niks over het nest, ik snap dat het super leuk is en een hele ervaring om mee te maken.

Maar laat haar aub voor álles testen. Niet alleen FIV. Verantwoord fokken begint bij het testen van beide ouderdieren. Geef die kittens de beste start.

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:41

Ik ben erg te vreden over de dekkater die mijn poes vorig jaar heeft gedekt. Het is een prachtige kruising met Brits korthaar (geweldig aanhankelijk karakter) met prachtige tekening wat hij door geeft aan zn kleintjes. Hij is drager van het gen voor langhaar waardoor je dus een gemixt nest kunt krijgen. Ik had 5 kittens waarvan 3 langharig en 2 mooie gladharen. Ik plaats wel even wat foto's:

Alle 5
Afbeelding

Korthaar:
Afbeelding

Afbeelding

Langhaar:
Afbeelding

(Half jaartje oud op deze foto)
Afbeelding

Deze kater is getest en geeft hele mooie en gezonde nakomelingen. Als je meer wilt weten, stuur me maar een pb!

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:44

Misschien is de ragdoll iets voor jou? hebben een geweldige vacht! heb hier er ook een kruising van rondlopen. Ze zijn wel wat prijzig

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:45

billionache schreef:
Hé echt? Ik studeer zelf dierenartsassistentie en zo wordt het bij ons absoluut niet benoemd! Wordt enorm op gehamerd dat een teef/poes sterilisatie is en een reu/kater castratie :-) wellicht een verschil tussen België en NL denk ik dan!

ik heb ook dierenartsassistente gedaan gedaan. Het is toch echt castratie bij verwijderen (teelballen of ovaria) en steriliseren bij dichtknopen of doorknippen (eiereleiders of zaadleiders) medisch gezien dat maakt per land niet uit. Mij werd wel aangeraden om het zoals jij het noemt te benoemen omdat klanten het ook zo noemen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:51

speedfiets_2 schreef:
billionache schreef:
Hé echt? Ik studeer zelf dierenartsassistentie en zo wordt het bij ons absoluut niet benoemd! Wordt enorm op gehamerd dat een teef/poes sterilisatie is en een reu/kater castratie :-) wellicht een verschil tussen België en NL denk ik dan!

ik heb ook dierenartsassistente gedaan gedaan. Het is toch echt castratie bij verwijderen (teelballen of ovaria) en steriliseren bij dichtknopen of doorknippen (eiereleiders of zaadleiders) medisch gezien dat maakt per land niet uit. Mij werd wel aangeraden om het zoals jij het noemt te benoemen omdat klanten het ook zo noemen.


Dat is dan ook uitgeklaard :D in onze opleiding wordt dan ook meestal met de termen ovarioectomie en ovariohysterectomie gewerkt, vandaar misschien!

Maargoed, terug ontopic!

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:53

speedfiets_2 schreef:
billionache schreef:
Hé echt? Ik studeer zelf dierenartsassistentie en zo wordt het bij ons absoluut niet benoemd! Wordt enorm op gehamerd dat een teef/poes sterilisatie is en een reu/kater castratie :-) wellicht een verschil tussen België en NL denk ik dan!

ik heb ook dierenartsassistente gedaan gedaan. Het is toch echt castratie bij verwijderen (teelballen of ovaria) en steriliseren bij dichtknopen of doorknippen (eiereleiders of zaadleiders) medisch gezien dat maakt per land niet uit. Mij werd wel aangeraden om het zoals jij het noemt te benoemen omdat klanten het ook zo noemen.


Ja idd, omdat er anders bij eigenaren veel onduidelijkheid is word het zo genoemd maar correct is het niet.

Zou ik toch eens aankaarten bij je opleiding. Ik ben zelf paraveterinair en bij ons is dat vanaf het begin zo verteld en staat ook zo in de boeken (bij mij in elk geval).

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 21:57

Amandavd schreef:
Je kat het gunnen om een nestje te krijgen is dikke onzin, die kat zal het een worst wezen. Je doet het omdat je het zelf leuk vindt en dat is prima. Ik ben niet voor dat soort vermeerdering, asielen knappen uit elkaar van de katten.

Maar wel goed dat je er over nadenkt, verdiep je goed in de achtergrond van jouw kat. Wat zijn erfelijke ziektes die voorkomen, karakter eigenschappen etc en pas daar je keuze aan. Laat ook goed testen op bepaalde ziektes.

Dierlijk instinct om mama te worden.. Ik ben ook tegen om poezen rond te laten lopen en maar nestjes te krijgen. Het is ook echt dat ik (vind ik dan) een mooie poes met ras achtergronden heb waar ik wel graag wat mee wil fokken.

Ze wordt ook zeker op alle ziektes getest.
mutsiii schreef:
Misschien is de ragdoll iets voor jou? hebben een geweldige vacht! heb hier er ook een kruising van rondlopen. Ze zijn wel wat prijzig

Ragdoll stond inderdaad ook op het lijstje!
Vind ik ik mooie katten en kwa karakter zou het misschien ook wat toevoegen aan mijn poes!


Aartje schreef:
Ik ben erg te vreden over de dekkater die mijn poes vorig jaar heeft gedekt. Het is een prachtige kruising met Brits korthaar (geweldig aanhankelijk karakter) met prachtige tekening wat hij door geeft aan zn kleintjes. Hij is drager van het gen voor langhaar waardoor je dus een gemixt nest kunt krijgen. Ik had 5 kittens waarvan 3 langharig en 2 mooie gladharen. Ik plaats wel even wat foto's:

Alle 5
[ [url=m/iv2k0o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Korthaar:
[ [url=m/ats0cp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/t7ez7C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Langhaar:
[ [url=m/1909fh.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Half jaartje oud op deze foto)
[ [url=m/XQ7xYU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kater is getest en geeft hele mooie en gezonde nakomelingen. Als je meer wilt weten, stuur me maar een pb!

Wauw prachtige kittens!!!! Droom nestje haha!
Heb je foto's van de vader en moeder poes van jou nest?
Vader klinkt ook interessant!


Riraito schreef:
Ik zeg niks over het nest, ik snap dat het super leuk is en een hele ervaring om mee te maken.

Maar laat haar aub voor álles testen. Niet alleen FIV. Verantwoord fokken begint bij het testen van beide ouderdieren. Geef die kittens de beste start.

Poes wordt op alles getest, ook een extra gehoor test voor de zekerheid omdat ze wit is.
Kittens worden ook voordat ze weg gaan geënt ontwormd en gechipt . als ik het doe wil ik het goed doen :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:58

XxDiandraxX schreef:
speedfiets_2 schreef:
ik heb ook dierenartsassistente gedaan gedaan. Het is toch echt castratie bij verwijderen (teelballen of ovaria) en steriliseren bij dichtknopen of doorknippen (eiereleiders of zaadleiders) medisch gezien dat maakt per land niet uit. Mij werd wel aangeraden om het zoals jij het noemt te benoemen omdat klanten het ook zo noemen.


Ja idd, omdat er anders bij eigenaren veel onduidelijkheid is word het zo genoemd maar correct is het niet.

Zou ik toch eens aankaarten bij je opleiding. Ik ben zelf paraveterinair en bij ons is dat vanaf het begin zo verteld en staat ook zo in de boeken (bij mij in elk geval).


School is internationaal geaccrediteerd door Acovene, dus gok dat ze daar wel kennis van hebben :-) heb de term 'sterilisatie' ook nog maar bij één les horen vallen, verder worden de meer wetenschappelijke termen gebruikt.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:52

Ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Bij odd-eyes zijn de katten meestal doof aan de kant van het blauwe oog. Dus de kans dat je nog meer half dove katten op de wereld zet is wel groot. Ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn. Ziet wel mooi uit, maar is toch wel een soort van handicap.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:15

Misschien een Van kat? Dan krijg je misschien de iets langere haren en de staart eruit :)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:34

Leuke kat.
Main coone niks?? Hebben ook n geweldig karakter.

Wat is eigenlijk op alles testen? ?

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:47

Laptopmuis schreef:
Ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Bij odd-eyes zijn de katten meestal doof aan de kant van het blauwe oog. Dus de kans dat je nog meer half dove katten op de wereld zet is wel groot. Ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn. Ziet wel mooi uit, maar is toch wel een soort van handicap.

Klopt inderdaad , we gaan sowieso ook een gehele gehoor test doen om hier zeker van te zijn en ook kijken of er kans is als ze niet doof is dit wel door zou fokken. Uiteraard gaan we ook niet met wit (het gen wat kans op doofheid veroorzaakt weet niet precies hoe dit it) fokken .


The_Cat schreef:
Misschien een Van kat? Dan krijg je misschien de iets langere haren en de staart eruit :)

Van kat? Bedoel je dan Turkse van? Of is er nog een ras?!


maralyn schreef:
Leuke kat.
Main coone niks?? Hebben ook n geweldig karakter.

Wat is eigenlijk op alles testen? ?

Maine coon lijkt me ook zeker interessant !
Op alles testen, sowieso gehoor en bepaalde ziektes (weet namen zo niet allemaal) , dek katers worden ook allemaal getest. Dus op die manier verkom je bepaalde aandoeningen en overdragelijke (of besmettelijke ziektes die bijv. Aan de kater overgebracht zouden kunnen) gebreken ! Weet zo 1,2,3 niet al die namen

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:49

Elvi_Elisa schreef:
The_Cat schreef:
Misschien een Van kat? Dan krijg je misschien de iets langere haren en de staart eruit :)

Van kat? Bedoel je dan Turkse van? Of is er nog een ras?!




moest kater zijn; ik bedoelde dus een Van kater, Turkse Van inderdaad

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:30

Ja dat zou inderdaad ook kunnen. Ben zelf vooral dol op het karakter van de Van!
Enige nadeel vind ik dan de kleur, omdat mama wit is en de Van ook overwegend wit..

Dus die is nog wel twijfel aan ene kant zijn de kittens dan wel 75% Turkse van...!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:48

Let wel op dat de ene langhaar de andere niet is. Zo hebben Britse langharen en Ragdolls hele fijne haartjes die urenlang kunnen blijven zweven en overal aan vast plakken. Dat moet je ook uitmaken of je dat wilt aangaan.

Mijn Brit heeft een nestje gehad waar ook 2 langhaartjes tussen zaten, en vrienden hebben een langhaar en een korthaar overgenomen. Ze wilden altijd ragdolls, maar nu (een jaar later) zeggen ze dat ze NOOOIT meer een langhaar in huis zullen nemen door de eeuwig zwevende haren.

Met een ragdoll heb je als ik het goed onthouden heb, aangezien er wit in jouw poes zit, veel kans op point-kittens.

Mijn redenatie hieronder is waarschijnlijk lang niet compleet en helemaal kloppend, maar;
Jouw poes draagt mogelijk zwart en cypers icm wit. (Jouw poes is mogelijk cypers, maar dan wit op wit waardoor je het niet ziet)
Een kater die zelf een verdunde kleur heeft en mogelijk ook nog verdunde kleuren meedraagt, geeft de meeste leuke kleurkansen.

Brits kortharen zorgen voor wat meer body in je kat en hebben veel kleurmogelijkheden + zijn meestal effen gekleurd, waar een Maine coon bijna altijd cypers is. Ook heeft de Maine coon een groter postuur + geeft bijna altijd langhaar, en hij heeft meer gradaties van wildkleuren waar een Brits korthaar chiquere, ingefokte kleuren zoals fawn, lilac, blauw, creme, chocolate en cinnamon heeft.
Een korthaar met genetisch langhaar geeft denk ik een gemengd nest van kort- en langhaar.
Ragdolls kunnen denk ik alleen point + de kleuren die de moeder draagt geven.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:51

Ik zou het houden bij een kat wat er nu ook in zit dus bengaal of turks.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:53

Een Abbessijn mag trouwens mogelijk ook nog leuke kleurtjes geven, en daarbij meer in het oosterse sfeertje blijvend. Dan moet je alleen wel het langhaar laten zitten.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:01

Dat kan dan een dure gaan worden.
Als je ook nog Echo en rontgologisch gaat testen.

Sowieso zou ik op PKD en HCM testen naast de FIV en FelV.
Worden de kittens dan ook Geënt? En ook gechipt?