verlaten duivenei op balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

verlaten duivenei op balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 11:26

Hoi hoi!

Ik liet gisteren mijn kat even op het balkon spelen tot ze in een tas dook en er een duif uit vloog! Ik keek in de tas en er zit een heel nest in met een ei. Ik heb het nest gelijk met rust gelaten maar ik heb de duiven nooit meer gezien. Moeder is nog 1 keer terug gekomen vlak na dit gebeure maar is er niet meer heen gegaan.

Wat moet ik nu doen? Weggooien vind ik ook zo wat, maar ik kan het ook niet laten liggen omdat ik binnen 2 weken verhuis naar een eengezinswoning met tuin.

Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:30

Als je een beetje lief wilt zijn voor de volgende bewoners...
Tas wegpakken en ei weggooien.
Duif vindt echt wel weer een ander plekje voor haar kroost.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:38

Dan zou ik als je zeker weet dat de duif niet meer terug komt de eieren voor de zekerheid een nachtje in de vriezer doen en dan toch weggooien.

Ze komen toch niet meer uit. Maar om het echt zeker te zijn zou ik ze toch nog een nachtje laten overnachten in de vriezer. Gewoon voor je eigen gemoedstoestand.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 11:43

Iris82 schreef:
Dan zou ik als je zeker weet dat de duif niet meer terug komt de eieren voor de zekerheid een nachtje in de vriezer doen en dan toch weggooien.

Ze komen toch niet meer uit. Maar om het echt zeker te zijn zou ik ze toch nog een nachtje laten overnachten in de vriezer. Gewoon voor je eigen gemoedstoestand.


Waar is de vriezer dan voor?

Ik heb net het ei boven een lamp gehouden en het ei is goed bevrucht, je ziet een hele duidelijke grote vlek er in.

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:45

Als de duif wegblijft, zou ik het eitje (en de tas) weghalen. Tenzij je een broedmachine hebt :+. We hebben zelf een keer een stel overactieve mezen gehad, ze hadden 16 eitjes gelegd maar ik denk geen zin om 16 koters op te voeden :'). Hoort een beetje bij de natuur dat niet alle eitjes uitkomen helaas...

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:46

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een duivennest op het balkon echt geen pretje is. Ik heb 1,5 jaar 4 duiven gehad die op het balkonnetje aangrenzend aan mijn kamer een nest wilden bouwen. Het wordt een enorme bende en het gaat heel erg stinken van de duivenpoep. Dus mijn advies is om het nest en het ei weg te gooien, er zijn genoeg plekken waar ze een nest kunnen bouwen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:47

elysepaard schreef:
Waar is de vriezer dan voor?

Ik heb net het ei boven een lamp gehouden en het ei is goed bevrucht, je ziet een hele duidelijke grote vlek er in.


Dat je zeker weet dat als er iets in zit, het snel dood gaat. Want het zal toch niet meer utikomen.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 11:50

Breathe schreef:
Als de duif wegblijft, zou ik het eitje (en de tas) weghalen. Tenzij je een broedmachine hebt :+. We hebben zelf een keer een stel overactieve mezen gehad, ze hadden 16 eitjes gelegd maar ik denk geen zin om 16 koters op te voeden :'). Hoort een beetje bij de natuur dat niet alle eitjes uitkomen helaas...


Haha en dan? dan komt het uit, ga je voeren. Je kan ze niet meer los laten natuurlijk. Als ze met de hand zijn gegroeid hebben ze natuurlijk nooit geleerd om in het wild te overleven?