Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Konijnen niet te koppelen

 
Profiel   

Half mei hebben wij 2 konijnen gekocht. Een Duitse reus voedster en een Franse hangooe ram. Ze zijn nu allebei nog geen 6 maanden, komen niet van hetzelfde adres, maar zijn dus absoluut geen dierenwinkel konijnen. De ram moet nog gecastreerd worden, maar zijn ballen zijn nog niet ingedaald.
Voedster hadden we een week eerder in huis. We hebben het rammetje opgehaald en ze zitten nog allebei binnen in een eigen hok.
De voedster had die week dat ze er was al een paar keer los gelopen door het huis, we hebben toen het rammetje opgehaald en die ook even laten wennen en los gelaten in huis. Alleen nu het probleem, als we ze samen los laten is het binnen een paar minuten knokken, en dan ook echt dat de plukken haar ons om de oren vliegen.
Nou vermoed ik dat het misschien komt door het feit dat de voedster al een week hier rond liep en het huis dus haar terratorium is geworden.
De bedoeling was dat ze samen lekker de tuin onveilig mochten maken en we hebben in ons houthok een groot hok met 2 verdiepingen gemaakt, zodat ze een rustig plekje hebben om te slapen en te eten.
Alleen ben ik inmiddels bang dat deze 2 elkaar echt niet gaan accepteren.
Ze zijn geen van beide nog in de tuin geweest omdat ik dit graag neutraal terrein wil houden en ik durf ze nu niet samen te zetten voor het geval meneer toch vind dat hij kan dekken.

Ik heb dit zelf met alle konijnen die ik heb gehad nog niet meegemaakt. We hadden er soms 4 tegelijk en alles zat samen en nieuwe konijnen ging er gewoon bij, nooit gevechten gehad.
Maar deze 2 gaan echt los op elkaar, ik kan niet echt zien wie er begint, want het gaat zo snel.
Iemand nog een gouden tip. Ik ben echt bang dat we anders voor de voedster een ander plekje moeten gaan vinden (geen makkelijke keuze, maar de ram is ontzettend leuk met ons zoontje en de voedster is wat meer op zichzelf)

Uiteraard gaan we de ram dan uiteindelijk bij een opvang proberen te koppelen met een ander konijn, alleen zal hij niet blijven.

Iemand enig idee of er opvangen zijn waar je evt kan 'ruilen'? Wat klinkt dat vreselijk, maar ik wil natuurlijk wel mocht het zover komen dat onze knappe dame ook een goed tehuis krijgt.


[ img ]
Onze dame


[ img ]
En mijn zoontje met zijn vriendje
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 21:45 



 
Profiel   

Ik denk dat het probleem vooral ligt aan het terrein. Altijd op neutraal terrein koppelen! En omdat ik ze zeker niet bij elkaar zou zetten als de ram zes maanden en nog niet gecastreerd is (ook al zijn de ballen niet ingedaald, ze kunnen zeker al vruchtbaar zijn!) zou ik ze daarna gewoon samen buiten, op neutraal terrein, zetten. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:02 



 
Profiel   

Ik zou wachten met koppelen op neutraal terrein tot minimaal 2 weken na de castratie van de ram. Dan weet je zeker dat je geen oeps nestjes krijgt en dat de hormonen (zo goed als) weg zijn. Ik zou ze nu niet meer samenlaten, ook omdat ik denk dat een ram van bijna 6 maanden toch wel vruchtbaar is (?) en ook zorgen dat ze uit elkaars zicht/reuk zijn, dat scheeldt frustratie.
Bedenk trouwens wel dat wanneer konijnen gaan puberen hun gedrag ook kan veranderen en dat dat soms niet zo goed werkt in een koppel

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:08 



 
Profiel   

We gingen het sowieso niet meer proberen tot idd een paar weken na zijn castratie, zitten nu dus vol spanning te wachten tot de boel indaald, wil nog niet echt opschieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:11 



 
Profiel   

Misschien een Hele domme vraag...
Je weet zeker dat het een ram is....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:12 



 
Profiel   

Ik zou ze helemaal uit elkaar halen. Zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien. Dat kan namelijk zelfs frustrerend werken. Het beste kun je ze zelfs houden buiten de ruimte waar je ze straks definitief wilt hebben. Zo houdt je die ruimte mooi neutraal.
Inderdaad 6 weken na de castratie nog apart houden.

Plukken haar hoeft niet perse vechten te zijn, maar je moet het wel goed in de gaten houden.
Ik heb ook een jonge ram en voedster gekocht, ram laten castreren en na 7 weken gekoppeld. Precies zoals hoort op compleet neutrale grond. De eerste week wel wat pluimen vacht en gejaag, maar ze lagen ook bij elkaar en waste elkaar zelfs een keer.
Na een week is het helaas erg fout gegaan. Ze hebben enorm gevochten en mijn voedster is zelfs onder narcose gehecht aan een hele diepe grote wond waarbij je zo op de spieren keek.

Besef dus wel dat de karakters elkaar soms gewoon niet liggen. Ik heb diverse konijnenopvangen gemaild met mijn probleem en heb de ram in mogen ruilen voor een andere ram.
Ik zou gewoon diverse opvangen mailen. Misschien kun je ze eerst mailen met de vraag of ze willen meekijken met het koppelen. Zij zien waarschijnlijk zo of het kans van slagen heeft of niet.
Wie weet gaat het toch goed nadat je ram gecastreerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:19 



 
Profiel   

Ylana schreef
Misschien een Hele domme vraag...
Je weet zeker dat het een ram is....?


Dat is een goede! Ons eerste konijn is door 2 mensen aangewezen als ram en bleek bij de DA toch echt een voedster te zijn. Dat zou ik inderdaad ook eens goed (laten) controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:21 



 
Profiel   

Als ik de geslachtsdelen vergelijk zie je duidelijk bin de voedster meer een streepje en bij de ram meer gewoon een rond openingetje. De ram komt bij een fokster vandaan (zegt overigens niks, mijn allereerste konijn was volgens de fokker ook een voedster, nou dat was toch echt een duidelijke kerel na een paar weken)
Maar voor zover ik kan zien is het wel echt een kerel. Ik kan ook niet echt heel duidelijk vinden wanneer die ballen ingedaald zouden moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:25 



 
Profiel   

Delphi schreef
Ik zou ze helemaal uit elkaar halen. Zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien. Dat kan namelijk zelfs frustrerend werken. Het beste kun je ze zelfs houden buiten de ruimte waar je ze straks definitief wilt hebben. Zo houdt je die ruimte mooi neutraal.
Inderdaad 6 weken na de castratie nog apart houden.

Plukken haar hoeft niet perse vechten te zijn, maar je moet het wel goed in de gaten houden.
Ik heb ook een jonge ram en voedster gekocht, ram laten castreren en na 7 weken gekoppeld. Precies zoals hoort op compleet neutrale grond. De eerste week wel wat pluimen vacht en gejaag, maar ze lagen ook bij elkaar en waste elkaar zelfs een keer.
Na een week is het helaas erg fout gegaan. Ze hebben enorm gevochten en mijn voedster is zelfs onder narcose gehecht aan een hele diepe grote wond waarbij je zo op de spieren keek.

Besef dus wel dat de karakters elkaar soms gewoon niet liggen. Ik heb diverse konijnenopvangen gemaild met mijn probleem en heb de ram in mogen ruilen voor een andere ram.
Ik zou gewoon diverse opvangen mailen. Misschien kun je ze eerst mailen met de vraag of ze willen meekijken met het koppelen. Zij zien waarschijnlijk zo of het kans van slagen heeft of niet.
Wie weet gaat het toch goed nadat je ram gecastreerd is.


Ik sluit me hier volledig bij aan :)

De ram is een half jaar oud nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:30 



 
Profiel   

Even denken Fransma (de ram) hebben we 21 mei opgehaald en toen was hij een week of 11/12 dus nu zou hij ongeveer 5 maanden zijn en onze Gunther (de voedster) is ongeveer 2 weken ouder. Overigens heb ik de namen niet verzonnen maar is vl creatief geweest. Eigenlijk had hij de ram Francois genoemd, maar onze zoon van bijna 3 sprak dat uit als Fransma. Dus tja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:35 



 
Profiel   

Ik vind het juist leuke namen :D

Ik denk dat zijn ballen dan al wel ingedaald zijn. Je kunt evt de dierenarts vragen om te checken. Zijn ze ingedaald, kan ie gelijk gecastreerd worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:40 



 
Profiel   

Uhm ik heb veel vlamen en fransen en kruisingen gehad en alle eammen met 3 uiterlijk 4 maanden laten castreren.... dus met 6 maanden geen ingedaalde ballen is voor mij eigenlijk onmogelijk te begrijpen.

Daarnaast met 6 maanden beiden al vruchtbaar dus NIET samen zetten meer.

Ik zou de dierenarts laten controleren of ieman met echt verstand er van

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 22:42 



 
Profiel   

Ik ben zelf paraveterinair, alleen werk ik niet bij een da, en al sinds ik jong ben konijnen gehad. Dus het is echt niet zo dat ik er geen verstand van heb en kan meestal ook wel goed zien welk geslacht het is en voor zover ik nu kan vergelijken klopt het bij allebei. We hebben ze al een hele tijd niet meer samen geprobeert omdat binnen geen neutraal terrein meer was en ze elkaar dus in de haren vlogen. Dus samen proberen zou sowieso pas weer zijn als hij gecastreerd is en dus buiten in de tuin waar ze allebei nog niet geweest zijn.

Ik ga morgen maar weer eens checken of er al wat te zien is, ik heb al vroeger ook rammen gehad, die ballen herken ik gelijk als ze er zijn. En anders bellen we gerust de da om extra te checken, maar ik denk dat het qua geslacht wel klopt. Zal anders morgen wel kijken of we het op de foto krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 23:13 



 
Profiel   

Vergeet niet dat ze ze in kunnen trekken hè :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 23:17 



 
Profiel   

Ok dat wist ik dus niet haha. Maar dan zou je die zakjes toch nog wel moeten zien lijkt me.

Het is voor mij gewoon nieuw dat het zo tekeer gaat tegen elkaar, alle konijnen die ik heb gehad hebben we altijd (helemaal verkeerd) zo bij elkaar gezet en als er dan eentje overleed en er kwam een nieuwe was dat ook zo. Hup erbij en er is maar 1 keer geweest dat ik een voedster had die een rammetje niet moest die ik erbij had gezet, rammetje is toen bij het buurkonijn gaan wonen en dat was geen probleem, maar buiten die ene keer nooit gevechten of wat gehad.

Ik weet natuurlijk dat het kan dat ze elkaar gewoon niet mogen, dan gaan we dus een andere oplossing zitten waar allebei de konijnen gelukkig van worden. Maar een dier wegdoen is niet iets waar ik makkelijk voor kies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 23:21 



 
Profiel   

Het kan ook gerust zijn dat ze hem te opdringerig vindt, omdat ie z'n ballen nog heeft.
Sowieso doen voedsters over het algemeen moeilijker met andere konijnen toelaten in hun territorium, dan rammen.

Gewoon nog een keer proberen, als hij gecastreerd is, 2 weken daarna, op neutraal terrein. Tot die tijd wel uit elkaar houden natuurlijk maar dat wist je al :)
Grote kans dat het dan gewoon goed gaat. Wat jagen e.d. en plukken vacht is normaal.
Sommige koppelingen zijn heel makkelijk, had ik met mijn Vlamen binnen ook. Die gingen al snel mee naar huis, haar territorium en is geen gedoe geweest.

Ik denk trouwens dat zijn ballen al wel ingedaald zijn hoor op deze leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-17 23:27 



 
Profiel   

Ik heb zelf altijd bij al mijn dieren het liefst een mannetje, mijn ervaringen met vrouwtjes zijn dat het vaak wat pinnigere dieren waren. Alle rammen, katers en mijn paard waren na castratie heerlijk gemoedelijk.
Ik ga straks dus weer even op zoek naar de ballen haha en als het lukt zal ik van beide ff foto's maken om te vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 08:36 



 
Profiel   

[ img ]
Dit zijn Fransma's private parts (heb echt goed gezocht maar geen ballen gevonden)

[ img ]
En dit zijn Gunthers private parts.

Naar mijn idee is Fransma wel een ram en Gunther een voedster.
Maar als iemand een andere mening heeft hoor ik dat graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 09:38 



 
Profiel   

Dat kan kloppen, want je hebt toch echt 2 voedsters... :+ :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 11:46 



 
Profiel   

Nee echt? Ik vind ze echt verschillend eruit zien eigenlijk.
Fransma stinkt ook meer als Gunther.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 14:44 



 
Profiel   

ja twee voedsters, heel moeilijk om te koppelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 15:10 



 
Profiel   

Potver ik was echt 99% zeker van mezelf. Sla ik ff een flater.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 16:30 



 
Profiel   

Ach mij is het dus ook een keer overkomen. Ik kwam er pas achter bij de DA toen ik kwam voor de afspraak voor castratie :+
Doordat je er wat druk op oefent lijkt het een beetje alsof er een penis uitkomt, maar ik vrees ook dat dit een voedster is.

En dan zou ik vanwege de extreme kleine slagingskans niet eens een poging wagen tot koppelen. En ook al gaat het nu goed (wat ik niet verwacht gezien de eerste kennismaking), als ze eenmaal wat ouder zijn en gaan puberen kan het alsnog omslaan en fout gaan.

Je zou het voor de zekerheid nog eens kunnen laten checken bij de DA en dan bij de fokker even melden dat het toch een voedster bleek. Misschien mag je haar ruilen voor een rammetje als ze die nog hebben zitten.
Mocht je het met de fokker niet op kunnen lossen, dan denk dat je het beste wat konijnenopvangen in de buurt kunt bellen of mailen zodat je dit voor kan leggen. Wellicht kunnen zij je verder helpen. Het kan alleen wel zijn dat je moet betalen voor afstandskosten en vervolgens ook nog adoptiekosten.

Ik zou je wel adviseren je voedster mee te nemen als je gaat kijken voor een gecastreerd rammetje. Zo kun je ze gelijk daar op neutraal terrein samen zetten en kijken hoe ze reageren. De opvang heeft er vaak veel ervaring mee en kunnen vaak al snel zien of het kans van slagen heeft. Als het goed gaat kun je ze zelfs samen in een vervoersbox mee naar huis nemen en gelijk samen in hun nieuwe neutrale hok buiten zetten.
Ik ben toen na dat enorme vechten en operatie om de wond te hechten zo geschrokken, dat ik er zelfs voor gekozen heb zijn voedster daar te laten voor 3 dagen om zeker te weten dat het koppelen goed ging.

Zelf een jong rammetje aanschaffen en laten castreren kan ook, maar ik had toen de pech dat ze elkaar qua karakter niet lagen. Dat is dus wel een risico. Al heeft een vriendin van mij dat laatst ook gedaan en bij haar ging het echt perfect.

Voordeel van de opvang vind ik dat ze je vaak goed helpen en er zicht op hebben. Ook weet je bijna zeker dat je dan een koppeltje hebt dat goed met elkaar overweg kan. Nadeel vond ik zelf wel dat alle opvangkonijnen (ik heb er 3 gehad) beduidend minder tam waren dan de konijnen (2 gehad) die ik van jongs af aan had.
De opvang konijnen kon ik vaak niet eens rustig aaien. Terwijl de konijnen die ik van jongs af aan had rustig bleven zitten als ik ze aaide. Misschien gewoon toeval hoor, maar dit is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 17:59 



 
Profiel   

Delphi: dan heb je pech gehad denk ik. Hier ook 2 opvangers en zijn goed aaibaar! Ons grootste konijn vind opgepakt worden niet zo fijn maar als ze bij je op schoot zit is het geen probleem meer. Er zaten in die opvang wel een aantal minder tamme konijnen maar onze voedster werd ons ook verkocht als zijnde wild maar zij komt altijd naar je toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 18:14 



 
Profiel   

Als het idd 2 dames zijn ga ik maar geen poging meer wagen om ze te koppelen. Baal wel want had ze graag beide willen houden, vind Gunther echt een prachtkonijn en Fransma is zooo leuk met onze zoon. Dus tja uiteindelijk zal Fransma wel blijven dan en dan hoop ik met een opvang iets te kunnen regelen. Zou sowieso dan bij een opvang kijken met welk konijn het matcht, maakt me dan niet zoveel uit met wat we thuis komen als ze maar een leuk koppel kunnen vormen.
Voel me ontzettend stom, dacht echt dat ik het verschil wel kon zien en dat dit dus 2 verschillende waren. Nou ja dan ga ik maar eens googelen op konijnenopvangen in de regio. Mocht iemand een goeie weten in Brabant ofzo. Dan hoor ik het graag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen