Konijnen niet te koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:39

Jep 2 voedsters beiden zijn een streepje en ram is echt een rondje.

Oplossing is er vlot ga naar een opvang voor leuke gecastreerde ram en dan leuk 3tal.

Slim zoontje met fransma

Opvang knaller is goed omgeving roosendaal ;)

Ze zitten nu ook midden in puberteit dus sowieso wat moeilijker te koppelen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:04

Misschien van fransma francien maken? :+

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:14


JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:31

Konijnen kunnen je goed foppen hè?!
Oud collega (hoofd dierverzorger in een dierentuin) heeft tot drie x toe een dame gekocht om mee te fokken. Drie x bleek het een man....

Mijn konijnen verhaal? Moeder Vlaamse reus mee naar mijn werk om nest te fokken. Ik zou 1 jong mee nemen rest zou daar blijven (toen werkte ik op kinderboerderij). Helaas bleef er maar 1 jong over, volgens beide collega's een voedster. Had ik dus twee voedsters. Ik wilde wel graag een (gecastreerde) man erbij. Via marktplaats vond ik een koppel Franse hangoren.leuk!jong Vlaamse was toen een half jaar. Dus zou ik een gecastreerde ram en drie voedsters hebben. Koppeling ging goed. Gezellig stel. Vier weken later: nest jongen. Dus ik contact met de vorige eigenaar. Ik heb ze bij ophalen bekeken en leek idd te kloppen echter: toen bleek wat ik als gecastreerde man zag de voedster en andersom. Terwijl ik echt overtuigd was dat de gecastreerde een voedster was en zelfs vermoedde dat dat de moeder was van het nest. Dus mijn jonge dame Vlaamse nog maar eens bekeken. Juist daar hingen flinke ballen onder... Toen naar de da voor dubbel check. Beide Franse bleken voedsters...waar die man ooit voor betaald heeft toen hij 1 liet castreren, geen idee. Mijn da snapte wel dat ik de ene voedster voor gecastreerde ram aan zag, die was niet overduidelijk voedster...

Ondertussen is moeder Vlaamse overleden. Jonge man is gecastreerd en samen met beide Franse dames en 1 dochter vermaakt hij zich prima. Heel relaxed stel nu...

Mijn punt: voel je niet stom dat je het niet goed hebt gezien. Naar mijn ram is destijds door drie dierverzorgers gekeken (al weet ik niet zeker meer of ik zelf nog gecheckt heb of mijn collega's vertrouwde) die toch allen genoeg konijnen in handen hebben gehad en iedereen dacht dat het een voedster was....

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:56

Ik vind ook niet dat je je stom moet voelen hierdoor, ik heb het nog nooit meegemaakt maar haal dan ook bijna alleen maar konijnen uit de opvang.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:31

Een konijn van geslacht vereisselen kan iedereen gebeuren ;) soms gewoin erg moeilijk.

Ik had een mede leerling dierverzorging niveau 4 die in het 4de leerjaar nog niet het verschil zag tussen een reu en een teef (honden dus). Die noemde een volwassen labrador teef na onderzoek een reu ivm de afstand die de hond had tussen anus en vagina hahahaha. Het kan dus altijd veellllll erger.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 08:28

Ok die fout heb ik gelukkig nog nooit gemaakt.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:05

rockwitch schreef:
Als ik de geslachtsdelen vergelijk zie je duidelijk bin de voedster meer een streepje en bij de ram meer gewoon een rond openingetje. De ram komt bij een fokster vandaan (zegt overigens niks, mijn allereerste konijn was volgens de fokker ook een voedster, nou dat was toch echt een duidelijke kerel na een paar weken)
Maar voor zover ik kan zien is het wel echt een kerel. Ik kan ook niet echt heel duidelijk vinden wanneer die ballen ingedaald zouden moeten zijn.


Dat had mijn "ram" ook... bleek alleen een kween te zijn, en was diep van binnen dus toch een voedster.
Zeer territoriaal, uiteindelijk is mevrouw gekoppeld met een ram, doordat ze naar een ander adres ging... ze kende namelijk ons hele huis al door al onze koppelingspogingen op "neutraal" terrein, zodat er in ons hele huis geen neutraal terrein meer was, en we haar uiteindelijk maar naar de opvang brachten, zodat ze uitgeplaatst kon worden met een ram... wat gelukt is!

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 19:29

Ik heb contact met een opvang om dus onze Gunther daar te ruilen met een rammetje daar. Ze hebben een leuk jong, grotere maat zitten, maar die kan pas over 2 weken gecastreerd worden. Dus als ze die daarna kunnen gaan proberen te koppelen gaan we eens kijken of het een match is en anders proberen we het met een andere.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:17

Super! Dan heb je in ieder geval zekerheid over of ze bij elkaar passen of niet.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:04

Ik had de foto's van Fransma zijn private parts naar de konijnenopvang gestuurd en die zeggen toch dat het een ram is. Dus als hij dan echt niet met Gunther kan na castratie dan gaan we alsnog naar de opvang voor een andere dame.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:48

Op basis van deze foto's zou ik nooit een uitspraak doen als opvang of wie dan ook, want deze foto's zijn daar echt te slecht voor, het geslacht is er namelijk niet volledig uitgedrukt.
Kortom konijnen op de kop, geslacht er echt goed ver uitdrukken en dan wellicht nog eens foto's maken. Hou er wel rekening mee dat er ook gespleten penissen bestaan, dan lijken het dames, vooral op het begin erg lastig te vinden.

Rammen hebben meestal met 12 weken de ballen wel ingedaald, sommige wat later, maar met 6 maanden moeten ze er meestal wel zijn. Anders wordt het een grotere ingreep. Laatst hadden we ook een ventje, in februari al bij ons als manneke van 8 a 10 weken, in juni nog steeds geen balletjes. Toen zijn deze operatief uit de buik gehaald en nu kan hij eindelijk op zoek naar een vriendinnetje.

Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden, ram en voedster klikt vaak, maar ook veel konijnen laten zich niet uithuwelijken, als het niet klikt, dan klikt het niet helaas. Dominant en dominant wordt vaak geen echt succes bijvoorbeeld.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 09:58

We gaan het idd nog even afwachten. Als er volgende maand ofzo nog geen ballen zijn dan eens langs de da om te checken. Maar goed mocht hij wel gecastreerd kunnen worden en ze willen nog steeds niet samen, dan gaan we dus kijken of er een konijn in de opvang zit waar het wel mee klikt.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:03

De blauwe is een ram hoor? Is een pijpje omhoog? Is toch duidelijk te zien op de foto...

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:09

Bij een ram kun je er echt iets uitdrukken wat ik bij beide konijnen niet zie

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 17:21

Ik dacht dat Gunther de blauwe dus toch echt een dame is.
Ik zat ook wel met 1 hand te drukken en met 1 hand foto te maken. Dus zal anders morgen beide nog eens op hun rug leggen als vl er is dan kan hij de foto maken.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:23

Eoweyn_x schreef:
Bij een ram kun je er echt iets uitdrukken wat ik bij beide konijnen niet zie


Niet zo duidelijk als ze nog jong zijn, dan is het echt nog een rondje, als je die niet ver genoeg eruit drukt lijkt het net een spleetje. Als ze ouder zijn wordt het vaak een slurfje, maar bij een ram die z'n ballen in zijn buikholte heeft blijft het soms een rondje, ondanks wel vruchtbaar!
En gespleten penissen moeten we natuurlijk niet vergeten... afwijking die we steeds vaker zien en vaker bij hangoren.

Ik vind het pijpje omhoog nog niet zo duidelijk, in eerste instantie zou ik ook ram zeggen, maar ik zie ook dat het geslacht niet volledig uitgedrukt is.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:37

Maar met 4-5 maanden moet je dat toch al wel duidelijk vast kunnen stellen lijkt mij? Ik bedoel, zo verschrikkelijk jong zijn ze niet.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:42

Geloof me, ook met 4 - 5 maanden is het soms nog niet makkelijk, zeker bij die grote rassen niet. Als de ballen (nog) niet ingedaald zijn, blijft het soms zo'n raar pijpje.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:45

Oh ik geloof je ook hoor, je hoort inderdaad steeds meer van ballen die niet indalen en gespleten penissen. Viel me ook al op.
Ik kan me alleen zo moeilijk voorstellen dat de ene echt een ram is :P maar goed, dat zal de tijd uitwijzen natuurlijk.

Heb vooral ervaring met geslachtsbepaling bij kleinere konijnen, dat zal ook schelen :)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:49

Haha ja die zijn ook veel makkelijker te hanteren :))
Wij hebben nu ook een ventje, een hangoordwergje, dachten allemaal dat voedster was, maar gezien we tegenwoordig ook alle dames laten helpen en hij olifantstanden had, moest hij toch de pleeg in. Controleer nu weer, en het geslacht was nog steeds beetje vrouwelijk, maar ook niet zo meer dat je denkt hmm vrouwtje.. verder zoeken, ook twee balletjes.. ja hoor gespleten penisje.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:50

Wij hebben ze meestal eerst nog een paar dagen met gaas er tussen in 1 hok als ze niet direct samen gaan. Dan hebben ze soms een discussie door het gaas aan het begin, maar meestal liggen ze dan al vrij gauw tegen elkaar aan door het gaas heen en is het daarna geen probleem meer.

Maar mits je 2 vrouwtjes hebt word het wel lastiger ja :P

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:42

Gunther
Afbeelding

Fransma
Afbeelding

Meer als dit kreeg ik er niet uitgeduwd.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:30

Nu is het weer anders in mijn ogen :')

Faniek, hellup!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Konijnen niet te koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:05

Lijkt mij wel echt een ram!

Ik denk dat je ze te vroeg uit elkaar hebt gehaald. Sommige konijnen koppels moeten eerst elkaar kaal plukken. :+ het ziet er heel heftig uit maar het valt mee! Pas als je bloed, echte wondjes, ziet moet je ze uit elkaar halen.

Na de castratie gewoon opnieuw proberen :D