Bloed bij ontlasting kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:22

Hoi allemaal,

Paar weken terug had ik ook een topic aangemaakt omdat mijn kat Sammie aan de Stomorgyl zat ivm bloed bij ontlasting en dachten ze aan een dikke darm ontsteking. Had het topic gemaakt omdat Sammie slomer was door die kuur.

Nu had die zaterdag ochtend weer bloed aan zn kont, hij had zn behoefte gedaan in de tuin en heb dit verder niet kunnen bekijken, wel heeft die daarna nog een keer zijn behoefte gedaan in de kattenbak en hier zag ik ook weer bloed.

Hij is verder niet ziek, eet goed, drinkt goed, is actief, niks anders dan anders. Recent nog ontwormd met Milbemax en word maandelijks ontvlooit/ontwormd met Stronghold. Oja en anaalklieren waren laatste keer bij de dierenarts leeg gemaakt dus ook dit kan het niet zijn.

Ik maak mij niet heel veel zorgen, dit omdat hij verder niet anders is dan anders. Maar vind het wel vervelend. Hij heeft ook een witte lange vacht en al dat bloed erin is niet zo fijn.
Het is helderrood.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of ik er zelf iets aan kan doen???

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:27

Ipv een topic maken de dierenarts bellen... Die kan je veel meer vertellen... bloed bij ontlasting is nooit een goed teken

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:28

Teruggaan naar de dierenarts?
Het is natuurlijk niet goed als hij bloed in de ontlasting heeft .
De ontsteking is misschien nog niet over of erbij iets anders aan de hand.
Maar ik zou niet zelf aan modderen als je nog niet eens weet wat er aan de hand is of kan zijn.
Laatst bijgewerkt door mirim op 01-08-17 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:29

Helder rood duidt op vers bloed. Kan het zijn dat hij wat moeite heeft met poepen en dat er dan een klein addertje knapt?
Misschien anders even contact hebben met de dierenarts, aangezien hij dit dit een paar weken geleden ook al had.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:30

Ik zou ook toch even de dierenarts bellen, gewoon voor de zekerheid :j

Het bloed zit dus alleen aan z'n kont en niet in de ontlasting zelf? Kan ie wel gewoon makkelijk ontlasten en is de ontlasting normaal, ook niets geks te zien rondom de anus?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:31

Als hij al eerder medicatie heeft gehad ivm bloed bij ontlasting, zou ik morgen de DA weer even bellen. Misschien is het toch nog niet helemaal over.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:53

Wij hadden met onze vorige kat ook dat soort problemen: als kitten altijd bloed bij de ontlasting, maar verder geen klachten. Naar 3 verschillende dierenartsen geweest en heel wat verschillende medicijnen, maar niks hielp. Uiteindelijk was de diagnose 'slechte, gevoelige darmen' en is hij op een dieet gezet van alleen licht verteerbare brok met lam en rijst (carocroc denk ik). Daarna 10 jaar geen problemen meer gehad en helaas gestorven aan een hartprobleem. Misschien kan jij hier ook iets mee.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 23:03

Kimmiee_D schreef:
Ipv een topic maken de dierenarts bellen... Die kan je veel meer vertellen... bloed bij ontlasting is nooit een goed teken

Tjonge :') mag je dan ook nooit meer wat vragen hierop bokt?
En ik snap ook wel dat bloed erbij niet goed is, alleen zie ik het niet nu als een acuut probleem aangezien het al een paar weken hetzelfde is en maar af en toe is.

Ik wilde alleen weten of iemand nog ideeen hierover had.


2 weken geleden toen hij die kuur heeft gehad was er ook weinig aan de hand.
Het was een gewone zaterdag ochtend en zag dat hij bloed aan zn achterkant had (had die nog nooit eerder gehad) Sammie was verder lekker aan het spelen in de tuin en niks aan te merken.
Toevallig was de DA nog open sochtends en ben ik er naar toe gefietst om te vragen voor advies.
Assistente gaf aan dat ik hem op moest halen en moest laten zien aan de dierenarts.

Dus zodoende, 5 minuten consult. Dierenarts tempt, geen koorts. Voelt bij zn anus, anaalklieren uitgeknepen en geen poliepen te voelen dus het was een dikke darm ontsteking.
Naja goed op dat moment luister je naar de dierenarts en neem je dat aan, maar ik geloof niet dat die dat heeft, dan had die op zn minst koorts of mindere eetlust.

Bloed zit aan zn achterkant en ik zag paar drupjes ik de kattenbak (het kleurt al snel hevig met die witte korrels) drollen zagen er prima uit. En niet minder dan anders.

Anus van dichtbij kan ik niet bekijken. T is nogal een temperamentvolle kat :roll:

Qua voer krijgt hij Maine coon brok van Royal Canin en zo nu en dan zon liquid ding van Vitakraft en snoepjes.
Wel is die vaak overdag in de tuin tegenwoordig en vangt die daar ook allerlei insecten.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:33

Update:
Heb vanochtend contact gehad met de kliniek, die zeiden dat ik het even af kon wachten. Dit omdat het waarschijnlijk om een geklapt adertje gaat.
Mocht die toch ziek worden dan gaan we alsnog naar de dierenarts.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:13

Uhm en milbemax af en toe en elke maand stronghold.... ik vind het niet gek met zo vaak gif dat je kat wat gaat mankeren ;)

Kun je daar niet iets aan veranderen? Gesprongen ader kan maar dat gebeurd bijna alleen met diaree en veel persen dus veel te harde ontlasting. Bij te harde ontlasting zou ik wat meer vlees gemengd met water gaan geven en bij diaree zou ik ook de oorzaak proberen op te zoeken ;)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 23:01

dierenfan schreef:
Uhm en milbemax af en toe en elke maand stronghold.... ik vind het niet gek met zo vaak gif dat je kat wat gaat mankeren ;)

Kun je daar niet iets aan veranderen? Gesprongen ader kan maar dat gebeurd bijna alleen met diaree en veel persen dus veel te harde ontlasting. Bij te harde ontlasting zou ik wat meer vlees gemengd met water gaan geven en bij diaree zou ik ook de oorzaak proberen op te zoeken ;)

Kijk, dit is mijn eerste kat.
Ik doe alles eraan om Sammie een gezond laten leven.
Dat van die ontworming en ontvlooiing is geadviseerd door mijn eigen dierenkliniek.

Hij komt alleen in de tuin en leeft vooral binnen. Ik zou hem liever ook niks geven, want hij vind dat ook helemaal niet leuk. Wat adviseer jij dan?

Dat die harde ontlasting heeft kan. Hij heeft altijd stevige drollen, dus kan best een keer dat dit extra is. Of die meer perst etc weet ik niet want let daar niet zo op. Diarree is absoluut gelukkig niet aan de orde.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:12

Als je kat niet veel buiten komt zou ik wel wat minder ontwormen, zeker voor je portemonee leuk (ik denk niet dat het iets met je probleem van doen heeft).
Die van ons zijn zeker 16 uur per dag buiten en vangen/eten veel muizen, wij ontwormen onze katten iederen 6 a 8 weken omdat ze van de muizen veel lintworm binnen krijgen.

Drinkt je kat wel voldoende? En misschien zou je andere brokjes kunnen proberen?

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:15

Voor een binnenkat is 2x per jaar ontwormen voldoende
Al is het fijn om te horen dat je het graag goed wil doen voor je kat!
Wil ke daarnaast ook ontvlooien, kan dit maandelijks met bolfo gold/advantage maar omdat het een binnenkat is hoeft dat ook niet strikt maandelijks

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:00

Heb je al eens getest op giardia?

liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:17

Haarballen misschien? Kunnen katten ontzettend harde ontlasting van krijgen.
Misschien is er op die manier een adertje geknapt.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 05:10

Ontvlooien deed ik nooit.. soms in het voorjaar als ik om mij heen vele mensen hoor over vlooien. Echter ook mijn honden behandel ik er nooit tegen. Mijn kat kwam ook enkel in de tuin en was ook langharig. Borstelen deed ik wekelijks en aaien dagelijks. Had eventuele vloien wel opgemerkt voor het een plaag zou zijn.

Verder hebben zowel mens als dier wormen nodig voor gezond maag/darm stelsel. Klinkt vies maar het is zo. Zo lang de kat goede ontlasting heeft zou ik niet ontwormen. Ik ontworm pas als ik ze in de poep zie of als ze kotsen en daar zie ik ze in. Dan is het ontwormen en 3 weken later herhalen ivm uitgekomen larven.

Overigens als er vlooien zijn dan deze behandelen en een week later ook ontwormen ivm dat vlooien de gastheer zijn van wormen dus kun je na vlo besmetting een worm explosie krijgen ;)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:45

liesje84 schreef:
Haarballen misschien? Kunnen katten ontzettend harde ontlasting van krijgen.
Misschien is er op die manier een adertje geknapt.

Ja! Dat zou misschien ook eens kunnen, hij kotst namelijk nooit echt haarballen.

Giardia is toch vaak icm diarree?

Drinken doet die goed! Voer wissel zou ik ook eens kunnen proberen! Maar omdat ik wel grote brokken voor hem moet hebben is de keuze helaas niet zo groot.

Ontwormen zelf doe ik ook echt zelden, denk 1-2 keer in het jaar. Dit omdat hij ook met Stronghold maandelijks behandeld word en dit is ook tegen wormen maar tegen behalve 1 bepaalde worm, vandaar dat tabletje af en toe.
Maar de Stronghold hoeft dus ook niet meer maandelijks?

Sammie komt ook veel in de hand en word ook gekamd, dus vlooien moet ik ook zo door hebben. Hij heeft een keer vlooien gehad toen hij terug kwam van pension (en meer dingen) maar wat een ramp was dat :(

Bedankt voor jullie nuttige reacties!!

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:59

Stronghold hoeft idd niet meer maandelijks wamt dan ben je net zo goed aan het ontwormen (brhalve de lintworm dan) dus ik zou het alleen bij bolfo/advantage etc houden

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 13:31

AnnetteFlame schreef:
Stronghold hoeft idd niet meer maandelijks wamt dan ben je net zo goed aan het ontwormen (brhalve de lintworm dan) dus ik zou het alleen bij bolfo/advantage etc houden

En hoe vaak deze doen?

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:35

Die mag maandelijks, is alleen tegen vlooien, maar meer heb je bij een binnenkat niet nodig.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:05

dierenfan schreef:
Ontvlooien deed ik nooit.. soms in het voorjaar als ik om mij heen vele mensen hoor over vlooien. Echter ook mijn honden behandel ik er nooit tegen. Mijn kat kwam ook enkel in de tuin en was ook langharig. Borstelen deed ik wekelijks en aaien dagelijks. Had eventuele vloien wel opgemerkt voor het een plaag zou zijn.

Verder hebben zowel mens als dier wormen nodig voor gezond maag/darm stelsel. Klinkt vies maar het is zo. Zo lang de kat goede ontlasting heeft zou ik niet ontwormen. Ik ontworm pas als ik ze in de poep zie of als ze kotsen en daar zie ik ze in. Dan is het ontwormen en 3 weken later herhalen ivm uitgekomen larven.

Overigens als er vlooien zijn dan deze behandelen en een week later ook ontwormen ivm dat vlooien de gastheer zijn van wormen dus kun je na vlo besmetting een worm explosie krijgen ;)


Dat wat je zegt over wormen en gezonde darmflora klopt niet helemaal. Niemand heeft spoelworm/lintworm/aarsmaden 'nodig' in het maagdarmkanaal. Daarnaast kunnen ze voor serieuse gezondheidsproblemen zorgen, voornamelijk bij een verminderde weerstand. Ontworming zorgt ervoor dat de aanwezigheid van wormen onder de duim gehouden kan wormen. Dat je ontwormt betekend niet dat er geen wormen zijn (vooral larven overleven ontworming), echter in een geringe mate waardoor er weinig tot geen klachten zijn.

Giardia geeft meestal diarree, icm met slijm en/of bloed. Echter hoeft diarree niet persee aanwezig te zijn bij giardia. Giardia wordt eens per 3 dagen uitgescheden. Vang dus van 3 dagen wat ontlasting op, dat kun je naar de DA brengen en die kan een heeel simpel testje uitvoeren.

Ik zou sowieso even ontwormen en testen op giardia. Dit ook voor je eigen gezondheid. Ik heb laatst giardia gehad van een van mijn patienten (paraveterinair en DA 'in de maak'), dat was echt geen pretje. Ook spoelworm is heel gemakkelijk overdraagbaar naar de mens die voor serieuze gezondheidsproblemen kan zorgen.
Een keer bloed bij de ontlasting is niet gelijk reden voor paniek, kan idd een simpel adertje zijn. Vaker bloed en/of onregelmatige diarree is toch een reden voor verder onderzoek.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 00:38

Even een update en een vraag:

Sammie is behoorlijk niet lekker geweest....
Voordat we een weekje weg gingen niks aan de hand en ook geen bloed meer en ook nog voor de zekerheid overleg gehad met de kliniek.

We kwamen terug en hij was niet lekker en kreeg ontzettende diarree....

Heeft die vd dierenarts diarree remmer, misselijkheids remmer en een kuur gehad en moest van 3 dagen ontlasting opvangen. Diarree is weg, misselijkheid weet ik niet want voorheen had die ook niet gekotst en kuur begin ik niet mee. Wil eerst de resultaten vd kweek afwachten en dan gericht behandelen, tenzij hij eerder ziek word.

Maar heb nog eigenlijk een vraag en misschien heeft iemand van jullie hier advies voor:
Toen hij zon diarree had zat heel zn achterkant en achterpoten eronder. Hij heeft lange witte pluisharen. Ik heb het zelf in de haren weg kunnen halen met moeite maar de rest krijg ik niet weg.
Jullie tips? Sammie is geen makkelijke kat waarbij ik het effe schoon kan maken....

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:01

Schaar erin en de hele achterkant weg knippen. Groeit wel weer aan en tot die tijd is het een stuk hygiƫnischer als de diarree weer terug komt.

Dat Sammie niet de makkelijkste is heb je nou al zovaak gezegd, maar volgens mij valt dat allemaal wel mee als je gewoon even doorpakt en niet te voorzichtig doet.

Gewoon in een handdoek rollen en iemand anders hem vast laten houden, of iemand hem in zijn nekvel laten pakken en dan gewoon plat op de grond/tafel laten drukken. Dan kun jij rustig alles wegknippen. Stuk diervriendelijk dan in bad doen want dat gaat ie helemaal niet leuk vinden vermoed ik.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:16

Ja. De broek wegknippen.
Ik heb een dochter. Ik gebruik haar billendoekjes bij vieze achterkanten.
Vinden ze niet zo leuk maar goed. Even doorpakken.

Hopelijk knapt ie snel op!

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:27

Ten eerste, hoezo begin je niet met de kuur die je hebt meegekregen. Ten tweede, hoe is de ontlasting? Als het net ietsje te hard is kan het zijn dat er snel adertjes knappen, wat ik dan zou doen is een gedeelte vervangen door nat voer en je kat stimuleren om te drinken dmv bv een waterbron. Ten derde, katten zijn nooit makkelijk maar als je er echt problemen mee hebt kun je ook bij de dierenarts vragen of ze even helpen de achterkant schoon te maken. Wij wassen en knippen ze ook heel vaak met zijn tweeen even als er katten zijn met lange haren en diarree. Voelt de kat zich weer fijn (als hij thuis is dan) en voor 2 assistentes is het vaak zo gepiept. Doen ze dit bij jouw dierenarts niet dan kun je thuis altijd nog hulp van een tweede persoon inschakelen en de voorkant (het liefst met een gedeelte achterpoten erbij) strak inwikkelen in een handoek en een los handoekje over het kopje en dan even knippen en wassen.