Bloed bij ontlasting kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 11:26

Ja dat zeg ik vaak omdat het zo is!
Van de week bij de dierenarts durfde de dierenarts hem niet eens op te pakken om hem op de weegschaal te zetten ;)
En nee ik overdrijf niet en ben ook niet bang. Hij is ook weggestuurd bij de trimster omdat ze er niks mee kon, en dat was een kattentrimster, was de eerste kat die ze niet kon doen. Zegt genoeg toch?
Beetje irritant dat er word gedaan alsof het niet zo is.

Ontlasting is nu zoals die voorheen ook altijd was.
Waarom ik niet met die kuur begin?
Ben gisteren bij de dierenkliniek de ontlasting wezen inleveren en heb gevraagd of het niet verstandiger was om pas een kuur te geven als de uitslag bekend was omdat je dan gericht kan behandelen, gezien Sammie van kuren altijd erg suffig word.
Hier was de dierenarts gisteren mee eens en diergeneeskundig gezien is het ook verstandiger zij hij, hij had die ene kuur meegegeven voor in de tussentijd dat hij niet zieker word. En Sammie is niet slechter geworden, mocht dat nog wel gebeuren dan kan ik altijd nog starten, maar duw mijn dier liever niet vol met drie verschillende soorten medicatie ;)

Van de week was het consult niet prettig, werd geholpen door een andere da dan gevraagd en vond het geen prettig consult. Hij wilde mij ook niet helpen met de achterkant schoonmaken. Dus heb toen dmv snoepjes best wat weg kunnen knippen maar bij en rondom de anus krijg ik het niet weg.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:24

Dierenartsen durfen het zelf wel vaker niet ;), in iedergeval raakt mijn baas geen boze kat aan als wij hem niet vast hebben. Hetzelfde geldt (vaak) ook voor kattentrimsters, wij kregen ook heel wat katten die niet meer naar de trimster mochten maar die na 2-3 keer scheren heel mak op tafel stonden als ze geschoren werden. De eerste keer was vaak nog wel echt een hel maar gelukkig had 1 assistente een cursus katten scheren zonder narcose gedaan.

Tsja nu je het zo zegt over de kuur snap ik het wel, wist niet wat voor kuur het was, maar de meeste kuren worden opgestart door de DA en moeten dan verdergegeven worden. Vooral met antibiotica kuren zou dat best vervelend zijn.
Heeft jouw dierenarts geen assistentes die dat snel ff kunnen doen

Kheb nog even een filmpje voor je gezocht waar bodywrapping in een handoek goed wordt laten zien aangezien dat altijd zo'n gedoe is uit te leggen. Maar dan kan je zeg maar de achterkant oprollen zodat de achterpoten er nog wel inzitten maar je wel bij de bips kan.
https://www.youtube.com/watch?v=myBg6tIV2R4

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:56

Heb gelukkig vandaag weer wat eruit kunnen krijgen dmv baby doekjes en onder de douche gezet met kittenshampoo. Niet alles eruit maar dat komt wel.

Helaas had deze dierenarts nogal haast en kwam niet in hem op mij te helpen. Hij heeft niet eens gekeken daar naar of temp opgenomen. Normaal helpt een assistente de dierenarts maar wij moesten hem ook vast houden tijdens de injectie terwijl de assistentes er geleerd voor hebben...

Bedankt voor je filmpje en je adviezen!

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:13

Staat er bij jullie serieus een assistent bij?
Hier niet hoor :n Of je moet zelf niet in staat zijn om wat vast te houden, maar verder moet je het toch echt zelf met de dierenarts zien te doen.

Zou dat ook niet fijn vinden trouwens, ik houd mijn eigen dieren wel vast. Ik weet ook hoe ze reageren op dingen, de assistentes niet.

Al zag ik laatst een programma op tv, dorpsdierendokters, die dierenarts wilde een kat niet eens een antibiotica spuit geven omdat ie wat begon te mopperen. Baasje moest het maar met pillen doen terwijl die kat daar alleen maar veel kwader van werd.
Dan had ik toch per direct een andere DA gezocht..

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:29

Wat voor DA heb jij TS? Vind het echt niet netjes dat ze niet de tijd voor je nemen. Je betaald er immers ook genoeg voor, neem ik aan. Onze dierenarts neemt altijd uitgebreid de tijd, ook al zit de wachtkamer vol.

Wat betreft het wegknippen van de vacht of schoonmaken : heb je al geprobeerd om op je knieën te gaan zitten met sammie tussen je benen en zijn kop richting je buik? Dan kan jij zo zijn kontje omhoog houden en kan een ander knippen/schoonmaken en kan sammie als het goed is geen kant op. Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Zo doe ik het altijd met onze katten als ik de nagels knip o.i.d.

Onze katten komen niet buiten en hebben de afgelopen 3 jaar geen vlooien gehad. Wij gebruiken daarom geen ontvlooingsmiddel. Ontwormen doe ik voor alle zekerheid 1 tot 2 keer in het jaar, maar vaker zeker niet, ontwormen schopt de hele darmflora overhoop, dus ik doe dat liever niet zolang het niet nodig is.
Ik heb zelfs ooit eens gehoord dat je alleen hoeft te ontwormen als je kat vlooien heeft gehad. Maar ik weet niet wat daar waar van is B-)

Succes met Sammie, hopelijk knapt ie snel op!!

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 22:28

Bij ons staat de dierenarts alleen... en zo nodig word er een assistente bijgehaald.

Nou die dierenarts... ik was ook echt niet blij.
Mijn moeder had sochtends gebeld naar een afspraak en specifiek naar een arts gevraagd. Nou en dat kon gelukkig. Heb daar al vaker artsen gehad die niet de tijd namen of onvriendelijk deden als ik met het konijn kwam op zaterdagmiddag dat gehecht moest worden.

Ik moest al wat langer wachten (wat ik niet erg vind) en werd toen door een andere dierenarts binnen geroepen (diezelfde als met dat konijn), Naja ik dacht laat maar en zien wel.
Hij heeft niet eens de temp opgenomen, zn achterkant bekeken of gewogen, ook heeft hij niks gevraagd over de voeding. Ik moest maar een ontlasting onderzoek doen en kreeg de halve apotheek daarzo mee naar huis. Ik had aangegeven dat Sammie ook vaak flappert met zijn oren en troep uit zijn ogen had, heeft die niet eens naar gekeken!
En over die achterkant schoon maken; ik had gevraagd of ze hem niet een roesje of iets konden geven zodat we het eraf konden scheren; dat wilde hij niet doen ivm Sammie te ziek was, oké dat begreep ik wel. Hij zei dan moet je hem maar in handdoeken rollen en met natte doeken afdoen en hopen dat die het zelf ook doet. En Oja: toen ik vroeg of die zn longen wilde checken omdat hij zware longontsteking in het verleden heeft gehad zei die; diarree en longen hebben niks met elkaar te maken. Nee hehe, dat snap ik ook wel! Met moeite deed die zn longen alsnog beluisteren. En toen was ik uitgepraat. En hij vond Sammie niet zo lief :')

Het is een dure kliniek, ben ook echt niet blij met hoe het is gegaan, ben 200.- euro nu verder en nu nog niks wijzer. Hopelijk komt er dan iets uit het onderzoek. Volgende keer ga ik echt alleen bij de dierenartsen die ik ken en wel de tijd nemen.

Toevallig kreeg mijn vader vandaag een ingeving waardoor Sam misschien diarree had; wij hebben een bak in de tuin met waterplantjes, maar dat is stilstaand water en mogelijk heeft die hieruit gedronken. Dat zou ook kunnen toch?

Oja en betreft die tip met die benen is goede tip! Zo geef ik ook altijd de pillen alleen dan andersom

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:03

Wel raar dat er weinig vragen gesteld werden. Voordat een arts aan je dier zit, moet hij toch alles gevraagd hebben? Als jij bijvoorbeeld weet dat je dier al 3 dagen niet goed eet en de arts vraagt daar niet eens naar? Straks trekt hij een verkeerde conclusie, alleen al door gebrek aan informatie.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:27

Nou hier ook een kat die echt giga hufter is als je dingen doet bij hem.
Is een x main coon.
Kammen, dat red je amper. Moet je echt met 2 personen doen, alleen red je het niet.
Wij scheren hem nu 1/2 keer per jaar. Kost een avondje werk met zijn 2. Daarna is hij wel blij om verlost te zijn van zijn bontjas.
Zomaar even loslaten tussendoor is niet echt een optie. Je moet hem echt een stukje van je af doen (weg gooien klinkt zo raar) maar wel van je af. Anders draait hij zich gelijk om om in de aanval te gaan. En geloof mee dat doet zeer.

Tja ook hij heeft wel eens diarree gehad. Maar goed ik ben misschien hard ( en ja een extra handje hulp hierbij is handig). Maar ik houd hem gewoon goed vast in zijn nekvel en laat zo zijn achterkant in het lauwe water zakken. Tot nu toe hebben we hem altijd zo kunnen wassen.

Betreft de diarree, wat voor medicijnen heb je meegekregen?

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 00:01

Naja hij vroeg wel van wat er was maar ondertussen zat hij allemaal aan zn buik te kneden, dat is ook het enige wat er is gedaan, en de longen beluisteren dan omdat ik het vroeg.

Het zit hem dan denk ik aan kruising Maine coon :')
Specifiek welke medicatie moet ik ff nakijken hoe het heet, zal morgen de namen ervan hier plaatsen :-)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:02

Over assistentes die het dier vast houden, mijn man heeft ook het liefste dat de assistente het dier vast houdt of als ik er ben (nu sinds de kinderen komt dat nog weinig voor) dat ik het dier vasthou (of het nou een kat, hond of paard is). Dit omdat hij dan zeker is dat het dier goed vastgehouden wordt en niet ineens in zijn hand hangt.
Een keer met een zeer agressive kat hield hij hem vast met een handdoek en heb ik hem zijn roesje gegeven (ik was toen net zwanger dus aangevallen worden was geen goed idee).

Dat je toch de andere DA hebt "gekregen" kan best zijn omdat de DA die jullie wilden ineens een spoedgeval had.

Als je je kat in zijn nekvel grijpt let er dan op dat je hem niet te laag vasthoudt anders kan hij je alsnog grijpen.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:33

Nee die dierenarts liep uit, vandaar dat die andere ging helpen. Maar het was wel zo netjes geweest om te vragen of ik het goed vond en het was nogal gehaast omdat het tegen het avondeten/spreekuur was.

Helaas vanochtend toch de kuur gestart. Sammie had weer in de kattenbak bloed en ik denk beginnende diarree.

De medicatie die hij heeft gehad:
Emeprid injectie, metomotyl tablet (krijgt hij nu weer met die kuur), finidiar (deze is op) en metrazol (metrobac 250), dat is de kuur die nu gestart is.

Baal echt van dat bloed, want dat was dus wel even geleden. Hij is gelukkig er niet ziek van.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:06

Raar dat die niet verder onderzocht is... had zelf een kat met dunne ontlasting en wat bloed erbij, onderzocht en na aanleiding van buik voelen en ontlasting zien kon de dierenarts mij vertellen dat de kans groot was dat het een tumor kon zijn of op de lymfeknoop of op de milt... aangezien het al een iets oudere kat betrof die veel stress had van DA bezoeken heb ik toen in overleg met hem besloten haar goed in de gaten te houden en na 3 wkn heb ik haar thuis in laten slapen.
Voor verdere behandeling zou ik naar Noordwijk of Amsterdam moeten voor een echo en verder behandeling enz maar dat wilde ik haar niet meer aandoen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:34

Is er geen andere dierenarts in de buurt waar je heen kunt? Vind die waar je nu zit wel heel duur voor de service die je er krijgt.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:27

Wat het dus is met die kliniek; er zitten een paar hele prettige artsen die ik al eerder heb gehad en als ik bij deze ga word ik ook echt goed geholpen... dus vond het heel vervelend hoe het is gegaan dat ik een andere kreeg.
In het vervolg vraag ik specifiek naar de artsen die ik wil en als ik alsnog door een andere geholpen word dan geef ik aan dat ik dat niet heb aangegeven en dus niet wil.
Beetje Mn geld daar brengen (wat ik overigens wel over heb als die ziek is) maar dan moet je wel goed geholpen worden vind ik.

Er zitten meerdere klinieken in de buurt (iets verder rijden) maar weet niet echt hoe of wat daarvan. Opzich is dit echt wel een goede kliniek maar je moet wel de juiste arts treffen..

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:16

@Froukje, hier is er altijd een assitente, op mijn huidige werk zelfs af en toe 2. 1 om het dier vast te houden en de ander om de diagnose te schrijven op het moment dat de dierenarts het onderzoek start. Maar dat alleen op momenten dat we veel aanmeldingen hebben en we toch graag een keer willen avondeten. :+ Daarbij zijn sommige dieren echt rustiger in handen van een assistente.


@Ts, Als ik jou was zou ik de volgende keer gewoon op mijn strepen staan dat de juiste dierenarts ernaar kijkt, hoewel dat lastig wordt als ze meerdere dierenartsen hebben die hun werk niet goed doen. Dan willen er natuurlijk meer mensen naar de dierenarts die wel goed werkt. En anders zou ik persoonlijk naar een andere praktijk gaan, alle informatie meenemen van de kliniek en een second opinion aanvragen. Hebben ze de mogelijkheid een echo of röntgenfoto van zijn buik te nemen? Gewoon om te kijken of er abnormale dingen zijn. Wat voor test wouden ze eigenlijk op de ontlasting doen.
Wel vervelend voor je dat hij nu weer met bloed in de ontlasting begint

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 22:00

Ja ze hebben daar waar ik nu zit wel veel apparatuur.
Ze gingen het op parasieten testen en nog iets... voor wat precies zou ik de rekening na moeten kijken.

Ik wacht eerst wel het ontlasting onderzoek af, hij is nu niet ziek eigenlijk, eet en drinkt heel goed. Alleen slaapt veel, maar dat deed die voorheen al, dus misschien valt het nu vooral op omdat ik er op let.
Hopelijk komt er niks ernstigs uit het onderzoek waar we iets mee kunnen...

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 21:43

Update:

Bericht gehad van ontlasting onderzoek. Mn moeder heeft de da aan de tel gehad: er is niets uitgekomen.
Hij zei dat het ook door het voer mogelijk kan komen, maar hij heeft geen idee wat we voeren dus best bijzonder. Maar wij zelf denken nu er niets uitgekomen is dat Sammie uit onze mini vijver had gedronken. Mini vijver is weg en Sammie heeft geen diarree gehad sinds start kuur dus we zullen het gaan beleven.
Waarschijnlijk komt dat bloed dan door een scheurtje ofzo denk ik dan?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:03

Dat de DA aan voeding denkt is niet zo gek hoor. Er zijn katten met een zwakker maag-darmstelsel die het gewoon niet goed doen op standaard kattenvoer, met (bloederige of slijmerige) diarree en kotsen tot gevolg. Ik heb er zo ook eentje. Die verdraagt alleen lichtverteerbaar voer (bv. i/d van Hill's of Sensitivity Control van RC).

Ik ken ook een kat met een zeldzamer darmprobleem, die had ofwel diarree, ofwel keiharde ontlasting (verstopping). Bij elke ontlasting (diarree of juist niet) schreeuwde hij van de pijn. Vaak ook bloed erbij, en zijn anus ging er ook door naar de vaantjes. Deze kat is weer helemaal beter door een bepaald soort voer (iets met Fibre, ik geloof van RC), maar als ie 1 hapje van ander kattenvoer te pakken krijgt is het meteen weer raak.

Wat voer je nu? (Sorry als je dat al hebt gezegd, ik reageer in teveel medische kattentopics en raak in de war :+ )

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 07:33

Ik voer Royal Canin Maine Coon. Het is probleem vaak is dat de brokjes te klein zijn waardoor hij er niet op kauwt...

Vind ook niet dat het raar is dat de da daaraan denkt maar hij weet niet eens wat ik voer :') omdat die dat niet eens vroeg. Wie weet voerde ik al speciaal voer...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:43

Niet kauwen is in principe niet erg, zolang ze niet kunnen schrokken (maar daar heb je antischrokdingen voor zoals voerpuzzels). Dus mócht het zo zijn dat je kat geholpen is met ander voer, maak je dan vooral geen zorgen om dat detail :)

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:29

Zo even een schopje omhoog... hopelijk nog iemand die advies heeft.

Want het probleem is nog niet over.

Sammie heeft nu sinds een paar dagen dat hij weer helderrood bloed verliest.
Zn ontlasting is zoals altijd, alleen zie ik in de kattenbak bloeddruppels en voor de kattenbak ook, aan zn achterkant geen bloed.

Hij is niet meer buiten geweest, niks veranderd in voeding, niet ziek.

Wat adviseren jullie mij??
Is het denkje dan iets onschuldigs? Maar t lijkt mij ook niet normaal bij een kat, maar hij is niet ziek.
Wil hem best wel naar de dierenarts slepen, maar vraag mij af of er dan aan nog meer gedacht kan worden want meerdere dingen zijn al uitgesloten...

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:32

Harde ontlasting? Moet hij hard persen zodat er adertjes knappen?

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:35

Froukje schreef:
Harde ontlasting? Moet hij hard persen zodat er adertjes knappen?

Ja t zijn wel echte drollen zeg maar, absoluut geen diarree maar kan nou ook niet zeggen dat het anders is dan anders...
hoe zou ik het wat zachter kunnen krijgen zeg maar?

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:37

Drinkt Sammie geregeld? Anders wat natvoer geven en daar wat extra water op laten lopen.

Katten hebben nogal de vervelende eigenschap om te weinig te drinken.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bloed bij ontlasting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 04:11

Zeker dat het helderrode bloed niet uit zijn, eh, plassertje komt? Bij een fikse blaasontsteking of een urinebuisverstopping zie je ze ook wel heldere bloeddruppels verliezen.