Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

 
Profiel   

Sinds een maand of ander half terug ontdekte in een wondje in de hals van mijn hond. Gaf niet veel aandacht gebeurt wel vaker.

Maar aantal weken later werd het erger en vond ook op andere plekken, in zn lies, plekjes ervan.

We hebben het geschoren en bleek meer te zijn dan wat we dachten. Dus naar de da gegaan en hydrocortiderm gekregen.

Hond heeft niet veel jeuk maar wel iets! Ze dacht hotspot.

Het bleef aanhouden en erger worden dus weer naar de da gegaan, dit keer was er een vakantie da.... die vond het niet op hotspot lijken gezien het droog is en niet al te veel jeuk. (Ze vond het een broertje van de hotspot, een huidbacterie ofzo ze was niet heel duidelijk erg vervelend)

Dus antibiotica gekregen voor een week en dan zou het over moeten zijn. Hij krijgt t nog 2 keer maar ik vind elke keer weer nieuwe plekjes!


[ img ]

[ img ]


Oksels, liezen, onderhals, en nu ook onderbuik in de buurt van zn navel.
Labrador

Wie herkent dit? Het is droog, schilverig, af en toe jeuk maar niet constand.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:24 



 
Profiel   

Het lijkt imo meer op schimmel of eczeem. Is er geen huid afgeschraapt om te kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:28 



 
Profiel   

Ik dacht zelf aan ringworm, schimmel idd.

Er is geen huidschraapsel afgehaald. Maar als we er weer naar toe gaan leg ik dat zeker voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:32 



 
Profiel   

Ik vind het best bijzonder dat ze antibiotica voorschrijven zonder te weten wat die hond mankeert.
Hoezo resistentie kweken? :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:40 



 
Profiel   

Palmera schreef
Ik vind het best bijzonder dat ze antibiotica voorschrijven zonder te weten wat die hond mankeert.
Hoezo resistentie kweken? :roll:

We hadden haar voorgelegd dat het hotspot is. Dit omdat dit ons de vorige keer door de normale da werd verteld. Maar dat het droog is en wel jeuk maar niet extreem. Daarom vond ze het geen hotspot maar een huid bacterie.

Maar je hebt wel gelijk hoor. Ook een fout van mij dat ik een schraapsel niet als idee gaf.

Daarnaast vond ik der een rare vrouw. Sinds de arts weg is die het al jaren deed zit er enkel rare zweverige alternatievelingen. Ze wilde ons ook suplementen verkopen terwijl we ons daar niet in konden vinden (en nog duur was ook)

Het werd overgemomen door een goede vrouw maar die was snel weg. Al weten we waar zij nu zit en zitten eraan te denken om naar haar toe te gaan gezien die wel weet waar ze over praat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:47 



 
Profiel   

Het lijkt op ringworm (=schimmel)...De DA kan dit zien met een speciale lamp. Ook besmettelijk voor mensen (al naar je polsen gekeken? )

Maar onze hond had gelijksoortige kale plekken. Geschrokken naar de dierenarts...die een bacterie constateerde , ( ook geen huidschraapsel gemaakt, ze herkende het gelijk) waarna we een antibiotica kregen.(Naam vergeten, maar hydrocortiderm klinkt me bekent in de oren.) Ze waarschuwde wel dat de bacterie hardnekkig was en soms 2 x een kuur nodig is. De kuur was 10 dagen. Echter het weer volledig aangroeien van de haren, was na de kuur, pas na 6 weken te zien.
De hond had geen jeuk.
Misschien kan je even bellen naar de dierenarts en zeggen dat je niet het idee hebt dat het aanslaat?Of gewoon naar een andere DA gaan de volgende keer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:54 



 
Profiel   

Ik denk zelf ook ringworm. Maar... heb hier nog 2 hele mooie staffords die niets hebben. Zelf ook geen rare plekken

De vakantie da zei ook als het niet aanslaat, kom terug.

Denk dat ik terug kom maar naar die waar we een goed gevoel bij hebben

Hydrocortimerm is een creme.
De pillen die we hebben is: cefabactin

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 12:58 



 
Profiel   

Lijk het van mijn eigen hond te herkennen, ringworm. Jarenlang tegen gestrijd
Bij hem helpt lamicil (eigenlijk voor mensen) goed.

En alles wassen met azijn
Ook de hond wassen met iets van een schimmelshampoo, ik kwam dan vaak nog meer plekjes tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:08 



 
Profiel   

Beetje gek maar kan ik deze producten zelf kopen? Dan kan ik dit altijd nog proberen voordat we voor de 3e keer naar de dierenarts gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:13 



 
Profiel   

Ja hoor, Lamisil haalde ik altijd bij Kruidvat/Etos en schimmelshampoo bestelde ik ergens online

edit: beste werkte trouwens de Lamisil Once

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:18 



 
Profiel   

Wilde net lamisil kopen maar vond het prijzig gezien de hoeveelheid en hoeveel ik zal moeten sprayen/smeren. Ik zal der per dag of 2 erdoor heen zijn.


Ben benieuwt of nog iemand het herkent en evt tips heeft. A

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 13:55 



 
Profiel   

Ersina schreef
Het lijkt op ringworm (=schimmel)...De DA kan dit zien met een speciale lamp. Ook besmettelijk voor mensen (al naar je polsen gekeken? )

Hier even op in hakend: de DA kan inderdaad een lamp gebruiken (de Woodse lamp), maar als die test niet positief is, betekent dat niet dat het niet alsnog een schimmel kan zijn. Niet alle schimmels zijn te zien met de Woodse lamp.

Daarbij hoef je de schimmel nooit bij alle honden te zien of raken eigenaren zelf altijd geïnfecteerd. Zo besmettelijk als de meeste virussen is het niet, maar wees er wel bedacht op dat het ook bij jezelf voor kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 14:04 



 
Profiel   

Je kan ook Etos huidschimmelzalf gebruiken. Ook op basis van terbinafine. Is eigenlijk hetzelfde als lamisil maar dan een stuk goedkoper. Of wassen met imaverol, maar dan moet je dat toevallig in huis hebben, want dat gaat volgend jaar op recept en daarom nu in de vrije markt volledig uitverkocht. Via de dierenarts natuurlijk wel verkrijgbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 21:56 



 
Profiel   

Een heel andere boeg. Mijn Malteser had de ziekte van cushing en haar huid zag er ook zo uit als ze weer een opstoot kreeg. Overal schilferige plekken en soms korstjes. Ook geen jeuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-17 22:06 



 
Profiel   

Goeie tip annepaardoes.

Zoe, hij heeft er wel jeuk maar niet extreem zoals ze kennen bij hotspot. Welke symptonen heeft een hond nog meer als hij cushing heeft? Ken alleen bij paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 06:25 



 
Profiel   

PanamaD schreef
Goeie tip annepaardoes.

Zoe, hij heeft er wel jeuk maar niet extreem zoals ze kennen bij hotspot. Welke symptonen heeft een hond nog meer als hij cushing heeft? Ken alleen bij paarden.

Dat is echt van hond tot hond afhankelijk. Ik ken honden waar je amper wat aan ziet. Mijn maltesertje haar lever zweler op waardoor ze tonnetje rond was. Ze hijgde veel en sliep ook veel. Maar dat is dus zeker niet bij alle cuching honden het geval. Veel drinken en veel plassen zijn ook mogelijk symptomen

Hier een Link https://www.mcvoordieren.nl/cushing-hond
Maar ook niet alles moet voor de hond gelden. Er staat bijvoorbeeld vreedzucht, terwijl mijn hond weigerde te eten. Wij moesten vloeibare voeding haar laten oplikken om ze aan het eten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 07:03 



 
Profiel   

PanamaD schreef
Ik denk zelf ook ringworm. Maar... heb hier nog 2 hele mooie staffords die niets hebben. Zelf ook geen rare plekken

De vakantie da zei ook als het niet aanslaat, kom terug.

Denk dat ik terug kom maar naar die waar we een goed gevoel bij hebben

Hydrocortimerm is een creme.
De pillen die we hebben is: cefabactin

Onze hond kreeg pillen, dus ik zal me wel vergissen in naam. Zelf een medisch middel kopen, terwijl de diagnose nu heel anders is (in de ogen van de DA een huidbacterie) raad ik je af. De concentratie van een mensencreme kan heel anders zijn , dan voor dieren, die niet half wegen wat een mens weegt. Straks heb je er ongewenst een ziekte bij , Lamisil mag ik bijvoorbeeld niet gebruiken en dat is niet omdat het zo'n geweldig middel is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 07:46 



 
Profiel   

Daar heb je gelijk in.

Iemand rade mij aan calendula te smeren om het te genezen

En om de troep van de da hit t lichaam te halen appelazijn?

De calendula kan maar de appelazijn?.... ik doe enkel waar ik mijgoed bij voel! En wie weet gaan we zo wel naar de da hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 07:55 



 
Profiel   

Ik herken de plekken ook als schimmel plekken. Ze kunnen een afschraapsel nemen en deze op kweek zetten om het zeker te weten. Het best is gewoon wassen met Malaseb of Dermasezia shampoo.
Het ziet er niet echt uit als een huidbacterie waarvoor vaak AB kuur gegeven word. Die komen namelijk met hele erge jeuk, grotere kale korsterige plekken met een geirriteerde huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 08:15 



 
Profiel   

Imaverol is ook bij de Eppeljeck gewoon nog te koop hoor, wel via de balie zeg maar, staat hier apart in een kastje.
Schimmels moet je niet halfzacht aanpakken met allerlei "lieve" middelen zoals calendula en azijn, goed aanpakken, alles wassen van de hond (bedje enz). Anders kom je er lastig vanaf..... Niet voor niks moet je je hele paard wassen als ze maar een paar plekjes hebben en de borstels, dekjes, dekens enz.

qua schimmelzalf, smeer het gewoon eens een paar dagen op één plekje, als het met een paar dagen verbetert weet je denk ik al genoeg....

Hoe is het met de weerstand van de hond? Misschien kun je daar nog wel wat aan doen met wat probiotica, via de paardendrogist/dursydog hebben ze genoeg aanbod, dat ondersteunt hem misschien ook nog om er sneller vanaf te komen.
Succes!

Trouwens gek dat je zegt dat jij moet vertellen waar de dierenarts naar moet kijken, ik neem aan dat jij geen diergeneeskunde hebt gestudeerd ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 08:32 



 
Profiel   

1 van mijn rottweilers had het een paar jaar geleden ook,eerst moeten wassen met imaverol,ging daar niet van weg,hij heeft toen 2 spuiten gekregen en daardoor ging het uiteindelijk weg.

overigens helpt honingzalf ook tegen schimmels,kan je ook nog proberen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 08:47 



 
Profiel   

Helaas wordt t erger ondanks dat de oude plekjes weer genezen. Morgen gaan we terug naar de da en dan neemt ze inderdaad een huidschraapsel. Vandaag zaten ze helaas vol.

Ben heel benieuwt... hij heeft er veel last van, likt er veel aan, niet leuk om je beestje zo te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 20:32 



 
Profiel   

Sorry, alleen gescand. Ik vind het er ook uitzien als ringworm. Behandeling is wassen met anti-schimmel middel als imaverol (veterinair) of daktarin (humaan). Malaseb zoals hierboven wordt geopperd werkt niet tegen schimmel, wel tegen malassezzia (gist). Daarnaast zolang iets infectieus als schimmel niet is uitgesloten geeeeeen hydrocortiderm smeren. Dit onderdrukt de afweer en is daarom erg geschikt voor immuungemedieerde aandoeningen, maar bij iets van infectieuze aard zal het de ernst alleen doen toenemen.

Schimmel wordt overigens vaak pas na behandeling gediagnostiseerd. Behandel het als schimmel en als het verdwijnt was het dus ook schimmel. Zoals hierboven al genoemd; niet zien van schimmel met een woodselamp betekent niet dat het dier niet geïnfecteerd is, en anderzijds kan je ook soms een schimmel kweken uit een gezonde vacht.

Genezen de plekjes trouwens van binnen uit? Dat er in het midden weer haar groeit, terwijl de buitenkant nog kaal is? Dat is typisch iets voor schimmel, maar kan het op de foto niet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 20:51 



 
Profiel   

Ringworm ga ik morgen zeker naar voren brengen en kijken wat ze daarop zegt.

De wondjes genezen uit zichzelf en de hydrocortiderm helpt ook wel.

Hoe het haar terug groeit kan ik je niet vertellen. Hij heeft zoveel haar dat ik de plekjes niet meer kan vinden (sommige) als er geen korst meer op zit. Dan moet ik hem op zn rug leggen alleen dat vind hij niet fijn want de stafford is dan jaloers en zit er met der neus boven op waardoor hij zich niet prettig voelt.

Zijn lies is nu overduidelijk niet goed. Echt rode plekken en door t likken zitten er korstjes op.

Morgen weten we of het ringworm is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 21:04 



 
Profiel   

Onze hond had ook plekjes en bleek allergisch te zijn voor bepaald voer, ze krijgt nu alleen nog maar brok met lamsvlees. Mischien is het ook iets in die richting...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen