Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:52

Het zou best een allergie kunnen zijn. Hond van een kennis heeft precies dezelfde uitslag na rundvlees (pensstaafjes ook) Berucht zijn rund, granen en kip (kip vanwege de granen). Zodra deze uit het dieet zijn gehaald duurt het een tijd; over een paar weken kun je zien of de huid rustiger is geworden.
Er zijn alternatieven genoeg (lam, geit, zalm etc) Prednison is wel erg heftig hoor.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 20:59

Lepeltje, we willen hem nu eigenlijk niet nat maken. Of is dit smeerbare zeep :P

Allergie is nog het meest logisch. Hij krijgt koud geperst rijst met kip brok al een jaar of 5/6...
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn ouders er waarschijnlijk niet van kan overtuigen dat het wellicht aan de brok kan liggen. Dat zou een dingetje worden.

Daarom willen we eigenlijk ook geen pretnison geven...

Ik geef wel sinds 2,5 maanden traumeel druppels. Daarna (week of 2/3) later teerste plekje gevonden. Zou het hier zomaar aan kunnen liggen?.... het is wel homeopatisch en er is voor zover geen bekentheid dat het huidreacties kan geven.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:04

Je kunt toch een weddenschap aangaan met je ouders? Er valt niets te verliezen met een ander type brok, en voor de hond heel veel te winnen. ;) Desnoods koop je zelf een zak.

Hier een linkje met wat info... Zoek maar even op 'kip' met F3... ;)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 21:16

Heb je gelijk in. Zak zelf kopen uiteraard geen probleem. Heb alles voor hem over natuurlijk!

Dankje voor je link ga ik zo lezen.

Moet ik opzoek gaan naar een zak zonder graan kip en rund... valt veel af dan

Edit, zoals ik zeg ze geloven niet dat t aan het voer ligt.

Wel dat t een allergie kan zijn.

Ze denkt aan omdat we hem hebben gewassen met groene dreft. Maar dat zou dan na 2 maanden toch wel ondertussen herstelt moeten zijn? Of heb ik dat mis

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 18:01

Update voor de geïnteresseerde en mezelf.... het zit er nog steeds. Het geneest en komt weer op een andere plek terug. Nu weer een plek die op zn boven been zit buitenkant.

We zijn nu 3 keer naar het strand geweest waar die ook heeft gezwommen. Mn ouders willen geen ander voer en overwegen toch pretnison te geven maar dan de helft...

Afbeelding

Jammer dat ik zo weinig kan doen qua ander voer bijv. Als we nu eens wisten wat het was..

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:59

Update.... we hebben hem alsnog een kuur prednison gegeven. Wat een hel, arm ding had zóón dorst!! Het werd wel beter en was bijna weg.

Tot vandaag... zojuist achter gekomen dat heel zn oksel en lies weer vol zit |( gele spul is honing zalf

Afbeelding

Afbeelding

Jullie hadden t over allergie voor voer?

Ik wil het nu gewoon proberen ander voer en koop zelf de zak. Maakt me niet uit wat ze zeggen.

Welk voer raden jullie aan? Hij krijgt nu kjen , koudgeperst rijst met kip. Tips?? Wel een brok soort geen vers vlees! Dit merk heeft ook lam en zalm. Zal overgaan op lam ook een idee zijn? Dan krijgt hij iedergeval geen kip meer.


Edit, ik kan mij heugen dat we hem hebben ontgift toen we over gingen op dit voer. Dit deden we met vers vlees? Iemand bekent mee? wellicht dat ik dit eerst moet gaan doen bij hem en daarna over moet gaan op een ander brok soort??

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:28

Wij moesten idd ook eerst ontgiften dmv vers vlees. En wij hebben voer waar geen kip in zit, aangezien onze hond daar allergisch voor is. Wij hebben Prins darm en huid

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:01

Gebruiken jullie geen ander wasmiddel oid? Het lijkt op een (contact) allergie

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:37

Dit lijkt precies op wat mijn hond ook heeft. Wij zijn sinds 1 jaar nu bezig om te achterhalen wat mijn hond heeft. Eerst dachten ze aan voedselallergie, dus meteen gestart met een eliminatiedieet (zelf koken). Het werd eigenlijk niet beter. Hele hoop antibiotica, anti jeuk tabletjes en prednison en dan was het even weg maar kwam het net zo erg weer terug. Overgestapt op vers vlees en een bloedtest gedaan en onze hond blijkt allergisch te zijn voor mijten; meelmijt, huisstofmijt, farinaemijt, voorraadmijt, copramijt. Hele hoop veranderingen aangebracht in onze levensstijl/voeding/activiteiten en het is nu enigzins onder controle, maar de plekjes gaan nooit helemaal weg. Hoe zien de oren eruit van jouw hond?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 01:52

De beste stap gaat toch echt eerst zijn voeding zijn. En wassen met dreft moet je niet doen. Waarom gaan jullie niet met de hond naar een dermatoloog?
Heb je deze pagina al eens gelezen Ts? Vermijd ook rijst, want dat zat al in z'n brok.
https://www.mcvoordieren.nl/voedselallergie-huid (naast Royal Canin allergenic heb je meer merken, zoals: Hills Z/D)
En geef ook zijn standaard koekjes en kluiven niet meer.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:05

Als de huid nu redelijk rustig is zou ik starten met een voedseltest. Honden zijn bijna altijd allergisch tegen eiwit in voeding. Zelf de beste ervaring met z/d, dit voer is het meest hypoallergeen voer wat je kunt vinden, omdat de eiwitten hierbij het kleinste gemaakt zijn. 8 weken alleen maar dit geven en kijken hoe dat gaat. Geen verbetering en niks anders tussendoor gegeven of gegeten dan kun je zo goed als uitgaan van atopie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:21

Atopie is een allergie tegen bepaalde stoffen in de omgeving. Voorbeelden zijn grassen, boompollen en huisstofmijt. Atopie is een reactie op zaken van buitenaf en niet op voeding?

Als een dier op voedsel (inderdaad meestal eiwitten) reageert heb je het over een intolerantie. Het is bekend dat veel intoleranties voorkomen op rund en kip. Heb zelf een hele tijd gezocht naar een goed voer voor mijn hond ivm wisselende ontlasting.

Ik zou ook naar een dermatoloog gaan en zeker niet van alles smeren of aan de hond geven. Ik lees appelazijn, cbd olie, honingzalf (wat overigens een heel fijn middel is en verzacht), wassen met zeep, dreft enz. Zo weet je niet of er überhaupt iets werkt.

@Cemlys, kun je dat Z/D van Hills blijvend aan je hond geven? Of moet je op een bepaald moment weer wat anders gaan proberen?

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:29

Ik zou je zeker aanraden om naar een dermatoloog te gaan.
Wat je wel al kan doen om dingen uit te sluiten is bijvoorbeeld op een hypoallergene brok met gehydroliseerde eiwitten(wat hierboven is genoemd)
Is het dan niet over dan weet je dat het een omgevingsgerelateerde jeuk is.
Wat voor kleed/mand heeft je hond en word deze regelmatig gewassen?
Is hij behandeld voor ringworm?
En hoe ruiken de plekken?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 09:10

Onze hond heeft vroeger ook voedselallergie gehad. Die moest ik 6 weken lang gekookte aardappel en gekookt paardenvlees geven (of geit of struisvogel) zodat ze helemaal schoon werd en geen plekjes meer had en daarna konden we een hypo allergeen voer proberen. Nu jaren later is ze er gelukkig overheen gegroeid.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:08

[***] schreef:
Atopie is een allergie tegen bepaalde stoffen in de omgeving. Voorbeelden zijn grassen, boompollen en huisstofmijt. Atopie is een reactie op zaken van buitenaf en niet op voeding?

Als een dier op voedsel (inderdaad meestal eiwitten) reageert heb je het over een intolerantie. Het is bekend dat veel intoleranties voorkomen op rund en kip. Heb zelf een hele tijd gezocht naar een goed voer voor mijn hond ivm wisselende ontlasting.

Ik zou ook naar een dermatoloog gaan en zeker niet van alles smeren of aan de hond geven. Ik lees appelazijn, cbd olie, honingzalf (wat overigens een heel fijn middel is en verzacht), wassen met zeep, dreft enz. Zo weet je niet of er überhaupt iets werkt.

@Cemlys, kun je dat Z/D van Hills blijvend aan je hond geven? Of moet je op een bepaald moment weer wat anders gaan proberen?

Het kan blijvend gegeven worden, soms wordt er omwille van de prijs toch iets anders geprobeerd. Bv d/d of de Derm defense.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wie herkent dit? Ronde 'wondjes' bij hond in lies, hals etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:10


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:35

[***] schreef:
Atopie is een allergie tegen bepaalde stoffen in de omgeving. Voorbeelden zijn grassen, boompollen en huisstofmijt. Atopie is een reactie op zaken van buitenaf en niet op voeding?

Als een dier op voedsel (inderdaad meestal eiwitten) reageert heb je het over een intolerantie. Het is bekend dat veel intoleranties voorkomen op rund en kip. Heb zelf een hele tijd gezocht naar een goed voer voor mijn hond ivm wisselende ontlasting.


Een voedselintolerantie kan heel erg lijken op atopie. Het vreemde bij honden is dat het zich net als een atopie uit als geirriteerde huid. Heel veel honden met atopie symptomen hebben eigenlijk een voedselintolerantie/allergie (dat is nog een discussiepuntje). Volgens de laatste onderzoeken zou het best mogelijk kunnen zijn dat beide (atopie en voedselintolerantie) veroorzaakt worden door hetzelfde, een verminderde beschermingsfunctie van de huid. Oftewel, het auto-immuunsysteem van de huid lijkt overactief in beide gevallen, waarschijnlijk lijkt het daarom zo op elkaar.

Ik heb er hier een tijdje geleden nog een stukje over geschreven, deel 2 en 3 is nog in progress helaas. :+

https://dieren.metiso.nl/2017/05/29/hon ... nlijk-mis/

Ik zou eens een brok proberen met compleet andere eiwitten dan je nu hebt. Iets met zoete aardappel en vis misschien? Welke brokken heb je allemaal geprobeerd?
Probeer het wel langdurig te testen, volgens mij duurt het minstens 6 weken voordat de symptomen weg beginnen te gaan.

Er ligt hier ook nog steeds een kwartje washbar zeep, mocht je het willen proberen. Maar als het een reactie op eten is kan je dat natuurlijk beter bij de bron aanpakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:47

Cemlys schreef:
[***] schreef:
Atopie is een allergie tegen bepaalde stoffen in de omgeving. Voorbeelden zijn grassen, boompollen en huisstofmijt. Atopie is een reactie op zaken van buitenaf en niet op voeding?

Als een dier op voedsel (inderdaad meestal eiwitten) reageert heb je het over een intolerantie. Het is bekend dat veel intoleranties voorkomen op rund en kip. Heb zelf een hele tijd gezocht naar een goed voer voor mijn hond ivm wisselende ontlasting.

Ik zou ook naar een dermatoloog gaan en zeker niet van alles smeren of aan de hond geven. Ik lees appelazijn, cbd olie, honingzalf (wat overigens een heel fijn middel is en verzacht), wassen met zeep, dreft enz. Zo weet je niet of er überhaupt iets werkt.

@Cemlys, kun je dat Z/D van Hills blijvend aan je hond geven? Of moet je op een bepaald moment weer wat anders gaan proberen?

Het kan blijvend gegeven worden, soms wordt er omwille van de prijs toch iets anders geprobeerd. Bv d/d of de Derm defense.

Bedankt. Mijn da vertelde mij toen dat ik bijvoorbeel geen Royal Canin hypo allergeen kon blijven voeren. Daarom mijn vraag of Z/D wel permanent gevoerd kan worden.

@lepeltje, bedankt voor de toelichting.