Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond plukken pijnlijk?

 
Profiel   

Mijn dochter gaat stage lopen bij een trimsalon. Nu heeft ze er 1 dag proef gelopen, en bij alle 3 de honden die behandeld werden, viel haar op dat ze allemaal piepten, gromden of snaaiden om te bijten.

Nu vroegen we ons dus af of dit toeval is geweest of dat het gewoon echt altijd pijnlijk is voor de hond. EN als dat zo is...waarom dan niet gewoon standaard scheren (lijkt ons prettiger, maar ook daarin kunnen we ons vergissen).

We lezen wel overal dat als de vacht goed los zit, dat het dan niet pijnlijk is, want je trekt alleen de losse haren eruit, maar wel heel toevallig dat zij op een dag komt dat hond 1 gemuilkorft moet worden, omdat hij het nooit leuk vind en altijd bijt en de andere honden (1 grote, 1 kleintje) allebei piepten van de pijn.

Poedel van mijn tante is ooit overleden op trimtafel door de stress. Eigenaresse van trimsalon vond dat zo erg, dat ze via een bevriende poedelfokker mijn tante een nieuw hondje heeft gegeven. Maar ja, dan vraag je je toch af, waarom zijn de honden zo bang voor het trimmen?

Ik heb wel eens verhalen gehoord van een trimsalon bij ons achterom, daar wil je je hond niet heenbrengen :n . Een vriend van ons had een Westie, die daar elke keer helemaal gestresst van terug kwam. Zo erg dat hij uiteindelijk het zelf thuis is gaan doen, maar dan nog verdoving (pilletje van dokter) moest gebruiken, anders werd hij ook gebeten.

En zo hoor ik wel vaker verhalen over trimsalons waar je je hond niet heen moet brengen :\ . Zijn er dan zo weinig goede trimsalons? Of komt het echt doordat het te pijnlijk is voor de hond? En als het zo pijnlijk is, waarom moeten we dan willen dat de hond geplukt wordt?
Alleen maar zodat hij er dan uitziet zoals de rasstandaard dat graag wil?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:18 



 
Profiel   

Interessant, heb ik me ook weleens afgevraagd. Volgens mij gebeurt het plukken dan niet op de juiste manier. Onze vorige hond vond het ook zo verschrikkelijk om getrimd te worden. Nu hebben we eentje die gelukkig niet geplukt hoeft te worden, deze knippen we gewoon zelf. Geeft ook veel meer rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:22 



 
Profiel   

Volgens mij is scheren geen optie vanwege de vacht ( groeit vaak anders terug). Ken ook iemand die de hond laat plukken, hond vind het verschrikkelijk. Gelukkig zelf geen honden die geplukt hoeven te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:25 



 
Profiel   

Mijn hond jankt ook bij de trimsalon. Ik heb aangeboden om er bij te blijven. (De trimster dacht dat de hond jankte omdat ik weg ging)
Echter blijft hij piepen en janken, als ik er bij ben maar alleen bij het wassen en droog blazen. Dit vindt hij blijkbaar gewoon niet leuk en eng. Maar doet in ieder geval niet zeer. Bij het plukken was hij een stuk relaxter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:27 



 
Profiel   

Een plukrijpe hond plukken is niet zo zeer pijnlijk zover ik weet, maar als de vacht nog vast zit zal het aanvoelen alsof iemand jouw haar uit trekt inderdaad..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:29 



 
Profiel   

Zelf ga ik elke maand naar de waxsalon. Soms doet het zeer en soms niet. Het is erg afhankelijk van wie het doet. Kan dat met trimmen ook niet zo zijn? Getalenteerde en minder getalenteerde trimmers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:30 



 
Profiel   

Tja met plukken pluk je niet alleen de "oude" haren eruit, maar ook de nieuwe, die dus nog goed vastzitten. Die trek je er uit met wortel en al meestal. Lijkt me vrij logisch dat dat pijn doet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:31 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Zelf ga ik elke maand naar de waxsalon. Soms doet het zeer en soms niet. Het is erg afhankelijk van wie het doet. Kan dat met trimmen ook niet zo zijn? Getalenteerde en minder getalenteerde trimmers.


Ik moet wel zeggen, dat als ik onze hond breng, ze even kijkt of de vacht goed is, voordat ik ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:34 



 
Profiel   

Onze Cairn terrier vond het ook geen feestje, dier ging de tweede keer al met gestrekte benen als Bambi naar binnen. Sindsdien wordt hij niet meer geplukt, ik scheer hem zelf 2/3 keer per jaar..trimster zei toen ook, moet je niet doen want dan veranderd zijn vacht...uhh, lekker belangrijk..valt trouwens reuze mee, haren zijn wat zachter geworden, minder ruw maar verder nog hetzelfde hondje en geen stress en pijn meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:34 



 
Profiel   

Lizzyy schreef
Tja met plukken pluk je niet alleen de "oude" haren eruit, maar ook de nieuwe, die dus nog goed vastzitten. Die trek je er uit met wortel en al meestal. Lijkt me vrij logisch dat dat pijn doet :=


Met onze border terriers was er toch flink verschil in lengte tussen de oude en de nieuwe vacht hoor, die nieuwe trok je ook echt niet zomaar even weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:34 



 
Profiel   

luffwinny schreef
Volgens mij is scheren geen optie vanwege de vacht ( groeit vaak anders terug). Ken ook iemand die de hond laat plukken, hond vind het verschrikkelijk. Gelukkig zelf geen honden die geplukt hoeven te worden.


Maar is dat dan zo erg dat je een andere vacht ervoor terug krijgt? Als de hond daarmee minder stress en pijn ervaart?

Lizzyy schreef
Tja met plukken pluk je niet alleen de "oude" haren eruit, maar ook de nieuwe, die dus nog goed vastzitten. Die trek je er uit met wortel en al meestal. Lijkt me vrij logisch dat dat pijn doet :=


Als mijn paard goed in de rui is, dan kan ik ook hele plukken uit haar vacht trekken en dan trek ik geen nieuwe haren mee. Doet haar geen pijn. Ik ga er van uit dat het eigenlijk ook zo bij een plukrijpe hond moet vergaan. Blijkbaar dus niet, anders piepten ze niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:36 



 
Profiel   

Ik ken honden die genieten van het plukken. Dus dan kan het nooit dat t zeer doet....
Als.je het mij vraagt ligt het dan toch echt aan de trimster

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:43 



 
Profiel   

Bij mijn hond pluk ik zelf het zadel (de rug), maar wel pas als de vacht echt los begint te laten. Dan vindt ze het ook lekker dat ik ze eruit trek, want dat zal vast jeuken. In de nek en boven de staart blijven dan vaak wat plukjes staan die niet vanzelf uit vallen en er onverzorgd uit zien. Die trek ik dan wel uit, maar wel bijna haar voor haar. Dat vind ze gelukkig geen probleem, terwijl het wel echt een jankerd kan zijn en al begint te piepen als ik een klit uit de knoop haal. Maar dat zijn dan echt kleine stukjes die ik pluk, en dat is binnen een paar minuten klaar. Ik kan me goed voorstellen dat een hond er niet blij van wordt als er op gevoelige plekken wordt geplukt, of met grote plukken tegelijk, of als het echt lang gaat duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:48 



 
Profiel   

Denk inderdaad ook dat als het goed gedaan word het geen pijn zou moeten doen. En iemand die weet waar die mee bezig is weet/ziet toch of de hond geplukt kan worden. Als ik zou weten dat mijn hond het zo verschrikkelijk vindt zou ik die echt niet meer weg brengen. Ook als een hond het eng vindt zou je als goede trimmer/trimster de tijd moeten nemen en niet doorgaan ondanks dat de hond jankt. Dat zegt al genoeg over de trimsalon zelf.

En dat de vacht anders terug groeit klopt volgens mij niet hoor. Met scheren verander je helemaal niets aan de haarwortel. Dus als ik logisch nadenk kan het volgens mij weinig veranderen aan de vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:51 



 
Profiel   

Ik heb bij mijn opleiding eens een Airedale Terriër moeten plukken. Beestje stond te genieten van de aandacht! Het is wel belangrijk dat de vacht plukrijp is, en je de huid goed strak trekt :j Je pakt meerdere haren beet, en trek met de haarrichting mee.

De reden dat je een hond met een plukvacht niet zou mogen scheren, is in verband met de soort verharing die zij hebben.
Met het plukken wordt de complete haar verwijderd (inclusief haarzakje), met scheren niet. Omdat er wel weer nieuwe haren groeien natuurlijk, kan de uitweg voor de nieuwe haar geblokkeerd worden omdat de oude nog in de weg zit. Hierdoor kun je ontstekingen krijgen in de huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:52 



 
Profiel   

Het klinkt erg pijnlijk voor de hond. Ik heb alleen labradors en die borstel ik gewoon met de furminator. Dat vinden ze zalig.
Kunnen de rassen die geplukt worden niet geborsteld worden?
Dan hoeven ze geen pijn te hebben.

Net als manentrekken ook zo'n onaangenaam voor het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:54 



 
Profiel   

janouk schreef
Het klinkt erg pijnlijk voor de hond. Ik heb alleen labradors en die borstel ik gewoon met de furminator. Dat vinden ze zalig.
Kunnen de rassen die geplukt worden niet geborsteld worden?

Net als manentrekken ook zo'n onaangenaam voor het paard


Het verschil is dat bij plukhonden de vacht ook daadwerkelijk "in een keer" los laat in tegenstelling tot bij paarden.
Ze kunnen buiten de plukrijpe periode ook best geborsteld mocht je daar behoefte aan hebben(maar dan ruien ze niet/nauwelijks).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:56 



 
Profiel   

Wij komen al meer dan 18 jaar bij onze trimster met onze honden, zij gaan er graag naar toe. Dat zegt mij meer dan genoeg. Ze hebben heel zelden een wondje van het scheren, maar dat is dan ook echt een uitzondering. Ze is altijd heel belangstellend hoe de afgelopen 3 maanden zijn gegaan en of er bijzonderheden zijn waar ze rekening mee moet houden. Onze jongste hond heeft dusdanig gezondheidsproblemen die het werk voor haar heel moeilijk gaan maken maar dat weten we. Met onze vorige hond hield ze altijd enorm veel rekening, zo prettig is dat.
Van haar hoor ik ook wel verhalen dat sommige honden echt niet lief zijn en inderdaad kunnen bijten, dat zijn vaak de kleinere hondjes die te verwend zijn en een grote die totaal niet opgevoed is.
Dus ja het kan, maar ligt niet altijd alleen maar aan de trimsalon.
Wondjes bij het plukken is niet nodig. Sommige vachten mag je niet scheren, die worden daar niet mooier of beter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:56 



 
Profiel   

Plukken hoort geen pijn te doen, anders is de vacht er nog niet klaar voor of heeft de trimmer een verkeerde techniek.

Zou dus opzoek gaan naar een andere trimsalon voor stage.

Scheren veranderd de vacht, maar bij teveel stress en geen fokhond zou ik ze gewoon scheren.

Mijn hond komt iedere keer heel blij de trimsalon binnen. Nu wordt ze er alleen gewassen, nagels geknipt en verder gebruiken ze een blazer om de ondervacht weg te halen. Blijf er zelf altijd bij, maar ze laat alles toe en de trimmer gaat met veel respect met haar om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 15:57 



 
Profiel   

Als je hond pluk klaar is, om het zo maar te zeggen, doet dat geen zeer...je trekt alleen de dode langere haren eruit en daar voelen ze niets van...mits je een goede trimmer bent. Wij hebben nu onze tweede pluk hond en onze eerste deed mijn man zelfs zelf! Bij de bek en bijvoorbeeld de hals vinden ze minder fijn omdat je daar meer aan het vel trekt zeg maar, je moet dan proberen om de huid wat straks te trekken...of anders daar gewoon even knippen ipv trekken...tussen de voetzooltjes enzo moet nl ook gewoon geknipt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 16:27 



 
Profiel   

Mijn moeder heeft jarenlang een trimsalon gehad en alle honden die daar binnen kwamen waren blij. Laatste jaren had ze weinig plukhonden meer omdat haar handen dit niet aankonden, maar geen enkele die er pijn van ondervond hoor. Plukken hoort geen pijn te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 16:47 



 
Profiel   

Mijn Jack wordt ook 2 keer per jaar geplukt, huppelt vrolijk naar binnen en net zo blij weer mee naar buiten, geloof nooit dat hij dat zou doen als het pijn deed. Mijn trimster kijkt idd goed naar de vacht of hij er wel al aan toe is, is dat niet, maken we een andere afspraak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 18:58 



 
Profiel   

Onze hond wordt elke 8 weken geplukt, dat zit ook ongeveer ± in de tijd dat ze pluk rijp is, ze vind het niet super prettig maar laat het prima doen. Komt ook mede door de goede trimmer die we hebben!

Als je niet plukt is het voor de honden niet te doen, scheren klinkt leuk maar dan blijven ze maar haar en haar aanmaken, je moet het oude er echt uittrekken. We hebben haar een tijdlang niet geplukt door een operatie die ze gehad had, en het was niet te doen - vacht was dag 1 prima en klit loos, volgende dag klitten tot op de huid die we weg moesten knippen omdat het niet uit te kammen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 19:09 



 
Profiel   

Ik pluk mijn hond zelf, als het goed los zit moet het inderdaad geen pijn doen. Sommige delen zijn wat gevoeliger omdat de huid hier dun is maar daar neem ik kleinere plukjes en dat gaat prima.
Van scheren krijgt de vacht niet alleen een andere structuur en verliest het zijn kleur, maar de hond kan er ook huidproblemen door krijgen omdat de haarwortels blijven zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 19:35 



 

janouk schreef
Het klinkt erg pijnlijk voor de hond. Ik heb alleen labradors en die borstel ik gewoon met de furminator. Dat vinden ze zalig.
Kunnen de rassen die geplukt worden niet geborsteld worden?
Dan hoeven ze geen pijn te hebben.

Net als manentrekken ook zo'n onaangenaam voor het paard

Mijn idee janouk!

Ik heb een [***] Patrijs, maar die borstel ik ook gewoon. Al dat gepluk en getrek kan volgens mij nooit prettig zijn.

Evenals manentrekken. Doe ik ook nooit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 19:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen