Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 16:53

Geexpandeerd krijgt hij nu.

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:09

Maar welk merk/type/hoeveel brokken dan?

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 19:15

Top star lam en rijst ongeveer 400 gram
Dit trouwens in overleg met de da. Smorgens een volle mok, smiddags een halve en savonds een volle.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:24

Vind hem er op de foto's prima uit zien hoor. Lekker zo doorgaan met wat olie/vetten erbij evt gaat helemaal goedkomen +:)+

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:28

Sannert schreef:
Top star lam en rijst ongeveer 400 gram
Dit trouwens in overleg met de da. Smorgens een volle mok, smiddags een halve en savonds een volle.



owwww ja dan vind ik het niet logisch dat ie nix aankomt. Dat geef je je juist aan honden die gevoelige darmen hebben om die tot rust te brengen, zit net genoeg in als onderhoud, zodat de darmen niet al te veel hoeven te werken om het op te nemen. Daarbij is rijst niet echt ideaal voor honden, ja om het snel erin en snel eruit te krijgen daar werkt het prima voor maar zitten geen voedingstoffen in waaruit een hond zijn energie en bouwstoffen kan halen, en dat is nu net wat dit hondje heel hard nodig heeft.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:36

Dat is niet waar, goed ontsloten rijst bestaat uit koolhydraten die de hond prima op kan nemen. Wij hebben onze hond ook jarenlang rijst bijgevoerd, afhankelijk van zijn conditie 1, 2 of 3 lepeltjes (kleine hond) per maaltijd. Zonder dat werd hij te mager.

Ik zou zelf ook voor een andere brok gaan. Ik blijf bij Royal Canin endurance 4800. Er staat bij de Top Star brok niet hoeveel kcal erin zitten maar aangezien erbij staat: "voor honden die snel dik worden" ga ik er vanuit dat het in de categorie 3500-3800kcal zit. Dat betekent dat er in de RC-brok minimaal 20% meer kcal zitten en waarschijnlijk is het verschil zelfs nog groter want RC is heel goed verteerbaar door de manier van verwerken.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:47

hond aan de diarree geef je rijst met kip... om de darmen rust te geven, das al eeuwen de manier.. de rijst om als vulling te dienen en het beetje kip is licht verteerbaar om nog net wat voedingstoffen binnen te krijgen

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:03

Nee, kip voor de eiwitten en rijst voor de energie. Als je buikvulling wilt geven, geef je sperziebonen. Rijst bijvoeren wordt ook al eeuwen gegeven om de hond aan te laten komen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 14:20

Toen hij bij ons kwam, kwam hij uit Spanje, En diarree. Was van giardia, Dus vandaar voor deze brok gekozen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:22

Wat een leuk ding! En nog volop in de groei, dus daar gaat gewoon veel energie in zitten.
Mijn witte herder teef van bijna 3 jaar is afgelopen week nog gewogen en zit op 28.4 kilo. De dierenarts zou haar liever rond de 25 kilo zien, maar ik vind haar zo eigenlijk wel mooi. Ze heeft wel een taile, maar is niet schraal.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:14

Idd wel mager te noemen. Persoonlijk zou ik voor andere brok gaan. De ontlasting is nu wel goed toch? Is de panacur ook na 2 weken herhaald? Wordt erg aangeraden bij giardia (hier ook net gehad).

Mocht hij erg mager blijven geef altijd duidelijk aan bij de dierenarts dat hij uit spanje komt ivm bepaalde ziekten daar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:24

Kunnen honden lintwormen krijgen?

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 14:27

Cayenne schreef:
Kunnen honden lintwormen krijgen?

Ja dat kan. Hoezo?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:30

ik zou persoonlijk toch (nog) meer gaan voeren en/of overstappen op een rijkere brok. Rundsvet (poeder) helpt ook vaak om wat extra gewicht te winnen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 14:31

dierenfan schreef:
Idd wel mager te noemen. Persoonlijk zou ik voor andere brok gaan. De ontlasting is nu wel goed toch? Is de panacur ook na 2 weken herhaald? Wordt erg aangeraden bij giardia (hier ook net gehad).

Mocht hij erg mager blijven geef altijd duidelijk aan bij de dierenarts dat hij uit spanje komt ivm bepaalde ziekten daar.

Ontlasting is nu goed. De kuur is niet herhaald. Maar na 1 dag pillen was zijn ontlasting al een stuk beter. Hij heeft ook geen diarree meer gehad. Hij heeft een kuur gehad van een da in België. Heb daar ook meteen gemeld dat hij uit Spanje kwam toen ik hem liet checken. :)
Maar het is niet zo dat hij helemaal niet aankomt. In 2 maanden tijd is hij toch 4kg aangekomen. En het is een grote hond. Komt nu al halverwege mijn bovenbeen. Aan zijn poten te zien wordt hij nog wel een stukkie groter.
Petitparis: ik heb zijn brokken al opgehoogd na 3 keer een volle mok. :)
En ik ga me eens inlezen in vlees erbij geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:37

Was gewoon een gedachtenspinsel. Als hij zoveel eten krijgt zou je toch denken dat hij moet aankomen.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:41

Ik heb maanden met een te schrale hond rondgelopen van nog geen 12 kg en daar ging in; 400 gram versvlees, zalmkoppen, schapenvet, zonnebloemolie, pasta's, rijst, haringstaarten, kipnekken, en verder allerhande ongekruide klieken die ze lustte. Pas nadat ik haar 5 maanden vrijwel elke dag koolhydraten in de vorm van rijst, brood of pasta bijvoerde werd ze wat voller. Een geadopteerde hond maakt zoveel veranderingen door, het kan echt wel even duren voordat ze op het streefgewicht zijn.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:42

TS: +:)+

@Cayenne: ik vind het persoonlijk niet zo enorm veel voor een puberende hond die wat achterstand heeft in te halen.

Als ik me goed herinner at mijn reu rond die leeftijd (+/- hetzelfde gewicht en moest nog uitzwaren) tot 350g brok en daar bovenop nog 600g kvv met een beetje gekookte boontjes erdoor. Hij heeft tot zijn 2j nooit enige reserve gehad qua gewicht. Zo'n pubers verbranden best veel.
Mijn teef (+/- 26kg) at 200g brok, 350g kvv en 600g gekookte aardappels (zij krijgt rode vlekken van meer vlees of brok) met lijnzaadolie om wat extra aan te zetten en er niet uit te zien als een windhond.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:50

Poedels zijn sowieso al vaak grote eters om op gewicht te blijven (en slechte eters, dus poedels zijn vaak te mager), maar in de pubertijd was het helemaal dramatisch. één van de twee had dan ook nog mentaal serieuze problemen, waardoor zij (van de stress) nog harder stookte. Die laatste weegt nu ze uitgegroeid en goed op gewicht is 10.5kg, maar met 8 maanden at ze 400-500g rijke brok per dag of 800g kvv. De dagen dat ze dat niet deed viel ze af. Je wilt niet weten hoe ze eruit zag na een week hongerstaking.

Een hond als deze zou ik ook nog even ieder maand, eventueel iedere 6 weken, met milbemax ontwormen.

Eigenlijk neig ik bij deze hond niet naar vers vlees, het is voor honden vaak een behoorlijke omschakeling en ik vind niet dat het genoeg oplevert.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:16

Panacur absoluut wel na 2 weken hethalen anders weinig zin. Die giardia wordt in 1x lang niet altijd uit gegroeid. Best kans dus nu dat het weer terug komt zo ;)

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:58

dierenfan schreef:
Panacur absoluut wel na 2 weken hethalen anders weinig zin. Die giardia wordt in 1x lang niet altijd uit gegroeid. Best kans dus nu dat het weer terug komt zo ;)

Ik denk niet dat hij panacure gehad heeft maar wat anders. Hij heeft 2 weken lang iedere dag tabletten gehad.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:59

Yabloko schreef:
Ik heb maanden met een te schrale hond rondgelopen van nog geen 12 kg en daar ging in; 400 gram versvlees, zalmkoppen, schapenvet, zonnebloemolie, pasta's, rijst, haringstaarten, kipnekken, en verder allerhande ongekruide klieken die ze lustte. Pas nadat ik haar 5 maanden vrijwel elke dag koolhydraten in de vorm van rijst, brood of pasta bijvoerde werd ze wat voller. Een geadopteerde hond maakt zoveel veranderingen door, het kan echt wel even duren voordat ze op het streefgewicht zijn.

Maar was dat een volwassen hond ? Ik heb gelezen dat je een magere pup niet moet overvoeren. Omdat hij ook nog in de groei is.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:16

Sannert schreef:
Yabloko schreef:
Ik heb maanden met een te schrale hond rondgelopen van nog geen 12 kg en daar ging in; 400 gram versvlees, zalmkoppen, schapenvet, zonnebloemolie, pasta's, rijst, haringstaarten, kipnekken, en verder allerhande ongekruide klieken die ze lustte. Pas nadat ik haar 5 maanden vrijwel elke dag koolhydraten in de vorm van rijst, brood of pasta bijvoerde werd ze wat voller. Een geadopteerde hond maakt zoveel veranderingen door, het kan echt wel even duren voordat ze op het streefgewicht zijn.

Maar was dat een volwassen hond ? Ik heb gelezen dat je een magere pup niet moet overvoeren. Omdat hij ook nog in de groei is.


Wat is overvoeren? Ik snap dat je geen overgewicht wilt, en zeker niet bij grote rassen of herders, maar zolang een dier te schraal is lijkt me niet dat je te veel kan geven? Tenzij je met een rol leverworst aan de slag gaat natuurlijk.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ga sowieso mee met de persoon die aangaf uit te kijken naar een andere brok. Meer voeding (vlees), minder vulling. Ik wordt net als zij niet zo blij van die ingrediëntenlijst.

Verder lees ik dat je van plan bent vers vlees ERBIJ te gaan geven. Hou er alsjeblieft rekening mee dat voor de meeste honden een situatie met OF vers vlees OF brokken ideaal is. Het afwisselend voeren hiervan met de weinig tussentijd kan maag/darmklachten geven. Het maagzuur past zich aan wanneer je vers vlees voert, het wordt zuurder dan wanneer je brok voert. Je kan je voorstellen dat wanneer je dit dus continue afwisselt dat veel onrust kan geven.

Ik heb zelf lange tijd KVV gevoerd (Darf) maar ben inmiddels volledig over naar brok, maar dan wel een hoogwaardige: Acana, soms Orijen (maar die is toch wel erg prijzig, zelfs met kleine hond) of eventueel Carnilove.

Mocht je op zoek gaan naar een andere brok dan zou ik je willen 'waarschuwen' voor "Jachtinstinct". Dit voer pretendeerd gelijkwaardig te zijn aan bv Acana, maar voor een veel lagere prijs. Omdat de analyse er best oke uitzag ben ik het gaan proberen met als gevolg een hond die elke ochtend spugend wakker werd van de honger. Ook vond ik hem minder energiek. Ik heb wat ik over had van de 4 kilo aan mijn zus gegeven om te proberen en zij had met haar hond PRECIES hetzelfde. Ik ben er dus van overtuigd dat de voedingswaarde echt veel minder is dan van mijn normale brok. Ik heb mijn hond terug gezet op Acana en het probleem was meteen weer opgelost.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:35

Onbeperkt eten geven? Mijn pup heeft ook onbeperkt. Werkt prima. Schrokt vanzelf niet meer