Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:54

Hoi,

Sinds 2 maanden hebben wij een Duitse herder kruising van nu 8 maanden oud. Het is een Spanjaard.
Toen we hem kregen was hij heel mager. 23 kg woog hij. Sinds hij bij ons is is hij 4 kg aangekomen. Hij krijgt nu 3 keer per dag brok. De aanbevolen hoeveelheid voor zijn gewicht en dan nog wat extra.
Zo op het zicht lijkt hij niet bij te komen.
Ook lijkt hij niet verzadigd te raken. Als hij zijn bak leeg heeft is hij nog aan het zoeken. Hij schrokt heel erg. Ik heb al een antischrokbak gehaald en zelfs daarmee eet hij nog snel. En ik ben bezig aan een snuffelmat.
Iemand tips wat ik kan voeren ? Of ben ik gewoon te ongeduldig en heeft hij meer tijd nodig ?
Hij is ontwormt en behandeld tegen giardia.
Een kong heb ik ook gehaald gisteren. Iemand tips waarmee ik deze kan vullen ?

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:57

Geef zijn brokken in een bal. Dan moet hij wel rustig eten. Doordat hij de bal moet rollen komen de brokken er uit. Evt in het begin onbeperkt een bal geven.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:00

floorsil schreef:
Geef zijn brokken in een bal. Dan moet hij wel rustig eten. Doordat hij de bal moet rollen komen de brokken er uit. Evt in het begin onbeperkt een bal geven.

Zo'n balletje heb ik al. Maar dan heb ik een dagtaak aan brokjes erin doen. Want na een aantal brokjes komen ze vanzelf al onder eruit. :=

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:01

voor het aankomen, hier hebben de jonge honden ook lange tijd bijna het dubbele van de richtlijn gegeten en voor het verzadigingsgevoel (volume) wat gekookte groenten erdoor.

en mss is een wobblerkong oid wel iets waar hij zich mee kan bezighouden.

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:14

Mijn herderkruising bleef ook heel lang mager. Wat ik ook voerde niks hielp. Ze is nu 1.5 en eindelijk geen uitstekende botjes en goed zichtbare ribbetjes meer. Ze is nog steeds heel slank, maar ik krijg geen opmerkingen meer dat ik mijn hond verwaarloos. Vergeet niet dat hij natuurlijk ook nog in de groei is

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:21

leanneXXnona schreef:
Mijn herderkruising bleef ook heel lang mager. Wat ik ook voerde niks hielp. Ze is nu 1.5 en eindelijk geen uitstekende botjes en goed zichtbare ribbetjes meer. Ze is nog steeds heel slank, maar ik krijg geen opmerkingen meer dat ik mijn hond verwaarloos. Vergeet niet dat hij natuurlijk ook nog in de groei is

Das waar. Daarom wil ik ook niet teveel gaan voeren. Maar dat hij onverzadigd blijft vind ik wel sneu. Ik denk dat dit ook wel komt door het schrokken.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:23

Zijn ontlasting is verder wel goed? Het kan namelijk zijn dat zijn maag-/darmkanaal de voedingsstoffen niet opneemt. Voor de zekerheid een rondje DA kan geen kwaad. Het kan ook zijn dat jij denkt dat hij mager is, maar dat hij juist prima op gewicht/bouw is voor zijn leeftijd. Veel honden worden overvoerd, terwijl een hond best wat schraler gehouden mag worden.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:23

Sannert schreef:
leanneXXnona schreef:
Mijn herderkruising bleef ook heel lang mager. Wat ik ook voerde niks hielp. Ze is nu 1.5 en eindelijk geen uitstekende botjes en goed zichtbare ribbetjes meer. Ze is nog steeds heel slank, maar ik krijg geen opmerkingen meer dat ik mijn hond verwaarloos. Vergeet niet dat hij natuurlijk ook nog in de groei is

Das waar. Daarom wil ik ook niet teveel gaan voeren. Maar dat hij onverzadigd blijft vind ik wel sneu. Ik denk dat dit ook wel komt door het schrokken.

Je zou wat grote stenen in de bak kunnen leggen (te groot om op te eten, dus echt een kei of twee), waar hij meer omheen moet eten.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:25

Kijk eens naar kvv..

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:27

Shenavallie schreef:
Zijn ontlasting is verder wel goed? Het kan namelijk zijn dat zijn maag-/darmkanaal de voedingsstoffen niet opneemt. Voor de zekerheid een rondje DA kan geen kwaad. Het kan ook zijn dat jij denkt dat hij mager is, maar dat hij juist prima op gewicht/bouw is voor zijn leeftijd. Veel honden worden overvoerd, terwijl een hond best wat schraler gehouden mag worden.

Ontlasting is prima. :j
Nou je kan zn ribben van een afstand tellen. En achter steken ook alle botten uit. Ik probeer een foto te maken, maar meneer gaat zitten ipv te blijven staan. :')

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:29

Shenavallie schreef:
Sannert schreef:
Das waar. Daarom wil ik ook niet teveel gaan voeren. Maar dat hij onverzadigd blijft vind ik wel sneu. Ik denk dat dit ook wel komt door het schrokken.

Je zou wat grote stenen in de bak kunnen leggen (te groot om op te eten, dus echt een kei of twee), waar hij meer omheen moet eten.

Ik heb al een antischrokbak. :) maar zelfs daar eet hij snel uit.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:34

Royal canin endurance 4800 is het meest geconcentreerde/ hoogcalorie voer dat ik tot nu toe gevonden heb.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:37

Een andere brok proberen voor wat schralere honden? Heeft je DA geen suggesties?

Ik ben benieuwd naar een foto. :)

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:46

Onze hond die veel te mager bleef hebben we een tijdje riverwood puppybrokjes gegeven .
Dit zette goed aan, is graanvrij , en bestaat voornamelijk uit vlees.
Hij heeft nu een prima gewicht en krijgt dan nu riverwood zalmbrokjes.
Je hebt verschillende smaken.
De puppybrokjes zijn wel vrij klein voor jouw hond denk ik, dus het schrokken zal je hier niet mee verhelpen.
De brokjes voor volwassen honden zijn wel wat groter.
Vrienden van ons hebben een enorme schrokker en zij gooien de brokjes in het gras in de tuin. Zo heeft hij wat te doen en kan niet alles in een keer naar binnen werken.

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:00

Mijn hond is ook enorm gefixeerd op eten hoor. Als de zak neer zou zetten ze zou hem bij wijze van spreken helemaal leeg eten en nog meer willen :')
Mijn ervaring is dus eigenlijk dat het wel goedkomt. Ik zag het ook Somber in. Maar nu met 1.5 jaar ziet ze er eindelijk goed uit

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:06

Onze herders zijn ook lekker slank. De DA vindt ze altijd perfect in conditie. Vergis je niet dat veel mensen een veel te dikke hond hebben dus je 'oog' kan denken dat ze te schraal zijn maar vaak valt het wel mee hoor. Een dikke jonge hond is juist niet gezond.

Die van ons krijgen regelmatig een rauw ei en zonnebloemolie erbij. Daar gaan ze mooi van glanzen en ze hebben daardoor net dat beetje extra. Wat ook helpt is schapenvet, kun je krijgen bij de dierenwinkel.

Een pup van 8 maanden is nog enorm in de groei en dan zijn ze vaak wat schraler.
Onze jongste hond is nu 2, nu begint ze wat uit te zwaren. Maar slank zijn ze nog steeds (gelukkig). De grote, Gretha, weegt 27 kg, de kleine, Wiske weegt maar 18 kg. Officieel mag een volwassen herder 35 kg wegen, nou dat haalt Gretha (Duitse Herder) dus echt niet en ze heeft de maat wel (qua schoft). Wiske is een border x mechelaar dat is gewoon een spriet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 08-09-17 15:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:10

Hoeveel hoort hij te wegen trouwens? Neem dat gewicht en afhankelijk van hoe Het op de zak staat, neem de hoogste hoeveelheid of voeg 20-50% toe aan de hoeveelheid die op de zak staat.

Ga niet uit van zijn huidige gewicht maar van zijn ideaalgewicht want anders ben je vanwege zijn ondergewicht hem aan het ondervoeren. Anderzijds geldt het trouwens ook, hoewel dat nu niet van toepassing is, mensen voeren honden met overgewicht volgens de zak wat de hond nu weegt. Dan ben je dus het vet aan het voeren.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:26

Welke brokken geef je?

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:31

23 kg vind ik dus al een heel aardig gewicht (als je ziet dat onze Gretha 27 weegt en volwassen uitgegroeide duitse herder is), maar wat voor herder is het dan? Inderdaad, wat zou hij moeten wegen bij volwassenheid?

Dat hij steeds wil blijven eten is veel honden eigen, dat zegt niets over of hij wel genoeg krijgt tov zijn behoefte. Sommige honden zijn zo erg die vreten zich vol, kotsen en het uit en gaan net zo makkelijk weer verder met eten :x

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:50

Heb je een foto van hoe hij eruit ziet? Je kan voelen bij de ribben of hij te mager is ja of nee (mag een klein laagje vet hebben maar de ribben moet je wel kunnen voelen!)
Heb je ook gedacht om 1 voederbeurt vlees te geven? Denk aan duckfood, compleet vlees. Lekker, goed voer en snel verteerbaar (komen ze ook sneller van aan dan van brokken). Daarnaast verder geduld hebben en genoegen nemen met het schrokken, als al een anti-schrokbak niet werkt.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:15

VanHuisUit schreef:
23 kg vind ik dus al een heel aardig gewicht (als je ziet dat onze Gretha 27 weegt en volwassen uitgegroeide duitse herder is), maar wat voor herder is het dan? Inderdaad, wat zou hij moeten wegen bij volwassenheid?

Dat hij steeds wil blijven eten is veel honden eigen, dat zegt niets over of hij wel genoeg krijgt tov zijn behoefte. Sommige honden zijn zo erg die vreten zich vol, kotsen en het uit en gaan net zo makkelijk weer verder met eten :x

Hij is al aardig aan de maat. Het is kruising uit Spanje. Dus wat er precies in zit geen idee. Dat er Duitse herder in zit is duidelijk te zien. Ik gok volwassen toch wel een kilo of 35.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:17

Bralindy schreef:
Heb je een foto van hoe hij eruit ziet? Je kan voelen bij de ribben of hij te mager is ja of nee (mag een klein laagje vet hebben maar de ribben moet je wel kunnen voelen!)
Heb je ook gedacht om 1 voederbeurt vlees te geven? Denk aan duckfood, compleet vlees. Lekker, goed voer en snel verteerbaar (komen ze ook sneller van aan dan van brokken). Daarnaast verder geduld hebben en genoegen nemen met het schrokken, als al een anti-schrokbak niet werkt.

Hij is echt te mager. Ik had een foto maar heb een nieuwe telefoon. Ik ga even zoeken of ik die kan vinden.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:17

Voor mijn hond hielp alleen een brok voor sporthonden. Extra voeren, meer tussendoortjes, zalmolie, schapenvetbonbons, maakten allemaal niets. Maar een tijdje sportbrok en toen pas voelden we geen ruggegraat meer :(:)

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:24

Afbeelding
Vriendin had de foto nog ! Dit is hem dus van bovenaf.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:43

Geef hem wat tijd.
Wat voer krijgt ie nu?
Hij mag wel wat bij komen maar denk dat stress en alles er rond hem nog wat parten speelt.
Doch zou ik hem niet té zwaar laten worden, is voor niets goed.

Hier staan de Duitse herders ook absoluut niet dik.