Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 17:25

Zo'n twee maanden geleden heb ik m'n twee Teddy dwergen (voedster en ram) op 12 weken van elkaar gescheiden. Ik heb ze in twee rennen naast elkaar gezet zodat ze elkaar nog kunnen zien, ruiken, voelen... Echter is één van de twee over het hek gesprongen op 17 weken leeftijd. Toen was de ram nog net niet gecastreerd omdat de DA met vakantie was. Nu vrees ik dus dat de voedster ergens volgende week zal bevallen.. Ik wou even aan jullie vragen of er misschien (kleine) signalen zijn waardoor ik kan zien of ze zwanger is of niet. Ik heb me al goed ingelezen en weet dus dat het meestal niet te zien is behalve bij de DA. Ook wou ik vragen wat ik best kan voorbereiden/in huis kan halen. Duurt de zwangerschap meestal 28 of eerder 32 dagen? Ik ga volgende week elke middag even naar huis om te kijken of alles in orde is. Dan had ik nog een laatste vraagje, de ram zou nu in principe terug mogen bij de voedster ivm vruchtbaarheid, maar misschien hou ik ze best apart tot ik weet of Lilly kleintjes krijgt of niet?

Alvast bedankt voor reacties,
Groetjes Margaux

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:29

Ram kan tot 6 weken vruchtbaar blijven en de voedster is direct na de geboorte zeer vruchtbaar, dus ik zou ze nog echt even een paar weken gescheiden houden.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:30

Ik zou ze ook nog even gescheiden houden.
Ik weet wel dat onze konijnen altijd echt nesten gingen bouwen met stro en haar.
Zo wisten wij dat er weer wat aan kwam

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 17:34

Mizora schreef:
Ram kan tot 6 weken vruchtbaar blijven en de voedster is direct na de geboorte zeer vruchtbaar, dus ik zou ze nog echt even een paar weken gescheiden houden.


Dat zei de DA ook, maar ik vind bijna overal 2 weken.. :\


Donna89 schreef:
Ik zou ze ook nog even gescheiden houden.
Ik weet wel dat onze konijnen altijd echt nesten gingen bouwen met stro en haar.
Zo wisten wij dat er weer wat aan kwam


Oké, bedankt voor de tip :) . Hoe lang op voorhand deden ze dat?

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:42

Rammen blijven echt geen 6 weken vruchtbaar hoor. Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Hormonen blijven wel langer actief, tot 6 weken. Daarom wordt er vaak aangeraden om ze 6 weken gescheiden te houden. Maar als de ram weinig last heeft van hormonen is dat totaal niet nodig.
Ik koppel altijd na 2 weken, en alle opvangen ook. Nog nooit baby's van gekomen :)

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:43

Ik zou ze wel zeker gescheiden houden tot je zeker weet dat je voedster nu niet zwanger is! Dat kan je eventueel door een dierenarts laten checken, ze kunnen het voelen.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:46

Naast voelen kun je de voedster ook dagelijks op vaste tijdstippen wegen. Explosieve toename in het gewicht kan ook duiden op dracht namelijk. Mits je consequent dezelfde hoeveelheid voer blijft geven natuurlijk.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:48

Onze dierenarts is het advies van 6 weken gaan invoeren nadat er nesten zijn geboren 9-10 weken na castratie. Sindsdien heeft hij geen meldingen van nesten meer gehad.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 18:13

Najoveh schreef:
Rammen blijven echt geen 6 weken vruchtbaar hoor. Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Hormonen blijven wel langer actief, tot 6 weken. Daarom wordt er vaak aangeraden om ze 6 weken gescheiden te houden. Maar als de ram weinig last heeft van hormonen is dat totaal niet nodig.
Ik koppel altijd na 2 weken, en alle opvangen ook. Nog nooit baby's van gekomen :)
.

Dat dacht ik ook. De ram is nog steeds erg lief met de voedster en is ook erg onderdanig dus ik denk niet dat dat problemen geeft. Maar ik zal dan sowieso wachten tot ik weet of Lilly zwanger is of niet. Mag de ram er daarna weer bij )als ze dus kleintjes heeft) of nog niet?

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:22

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen om ze echt even nog gescheiden te houden. Ik zou de ram ook zeker niet bij de kleintjes laten als ze geboren zijn.

Mijn teddy dwerg voedster plukte haar eigen donsharen om een nestje te maken, er liggen dan overal kleine donsjes in het verblijf.

Tevens kon ik aan de voedster voelen dat de buik echt gevuld was als ik vergeleek met voor de zwangerschap.

Als je vragen hebt kun je me altijd een pb sturen. Ik heb meerdere malen met mijn teddy dwerg voedster en ram een nestje gehad.

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:04

Mijn voedsters begonnen ongeveer een week van te voren met een stro nestje. Haar pas last minute erbij. Verder was mijn ene voedster opeens veel liever/aanhankelijker en de andere werd sneller agressief. Dus hun gedrag was een beetje verandert door de hormonen. Verder zag je niet echt iets hier.

Ik zou ze zeker apart houden nog tot 1 week na de uitgerekende datum, is er dan nog niks, is het wel ok. Als wel kleintjes, dan ook zeker apart houden.

Hoeveel dagen precies is afhankelijk van voedster tot voedster en het aantal kleintjes enz.
Als voorbeeld. Mijn laatste nest was 17 september 2015 geboren, 18 augustus gedekt. Nest van 2012 was 7 juni gedekt en 8 juni geboren. En dan nog 1 geboren op 16 augustus en gedekt 15 juli.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 19:32

Bedankt voor de info!

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:21

MoppieFilou schreef:
Najoveh schreef:
Rammen blijven echt geen 6 weken vruchtbaar hoor. Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Hormonen blijven wel langer actief, tot 6 weken. Daarom wordt er vaak aangeraden om ze 6 weken gescheiden te houden. Maar als de ram weinig last heeft van hormonen is dat totaal niet nodig.
Ik koppel altijd na 2 weken, en alle opvangen ook. Nog nooit baby's van gekomen :)
.

Dat dacht ik ook. De ram is nog steeds erg lief met de voedster en is ook erg onderdanig dus ik denk niet dat dat problemen geeft. Maar ik zal dan sowieso wachten tot ik weet of Lilly zwanger is of niet. Mag de ram er daarna weer bij )als ze dus kleintjes heeft) of nog niet?


Mocht ze zwanger zijn kan je denk ik best wachten tot de kleintjes bij de mama weg mogen. Want vroeger gaan koppelen kan veel stress opleveren voor de kersverse mama, en je weet nooit hoe de ram op de babies zal reageren.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:28

Oké, bedankt voor je reactie :) .

Hoe denken jullie over het grootbrengen met de hand van jonge konijntjes? Heeft dit zin? Want als ik zo lees op internet moet er enorm veel gebeuren en veel kleintjes over leven het blijkbaar niet..

lizy29

Berichten: 6247
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:33

Waarom zou je ze met de hand groot willen brengen?
Mijn ervaring is dat voedsters prima weten hoe het werkt en dat je mama en babies het beste gewoon zoveel mogelijk met rust kan laten.

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:37

Als de moeder ze niet zelf verzorgt, zou ik het wel proberen of ze brengen naar iemand die er ervaring mee heeft. Heb er al meerdere gehoord die gewoon groot geworden zijn. Maar laten we hopen dat mama ze gewoon goed verzorgt! Ze krijgen sowieso maar 1 à 2 x per dag eten van de mama dus niet te snel panikeren ook niet. Gewoon kijken of ze ze mooi in nestje legt enz.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:40

Ik ga ze ook alleen grootbrengen met de hand als de mama dat niet doet hoor ;) .

Heb ook gelezen dat je best vanaf dag 2 voorzichtig kijkt of de buikjes niet gerimpeld zijn en er geen dode jongen meer in het nest liggen.

Edit: Wat voor mensen kunnen zoiets? Konijntjes met de hand grootbrengen bedoel ik.

Anoniem

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:52

Is paar keer per dag voeren , en dan stimuleren tot poepen en plassen .

Mijn baby was al 2 weken toen ze kwam en hoefde niet gestimuleerd te worden , maar dat hoeft echt niet als mama het goed doet. Even door de poep van haar met je handen en nest controleren , eventueel dode jongen eruit halen en meer niet

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 22:02

Oké +:)+ .

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:16

MoppieFilou schreef:
Edit: Wat voor mensen kunnen zoiets? Konijntjes met de hand grootbrengen bedoel ik.


Ik wilde zeggen fokkers, maar dacht direct daarna misschien ook juist niet...
Maar ik heb meerdere nesten met de hand grootgebracht, de laatste afgelopen juni, een nest van 11...

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:32

Najoveh schreef:
Rammen blijven echt geen 6 weken vruchtbaar hoor. Na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Hormonen blijven wel langer actief, tot 6 weken. Daarom wordt er vaak aangeraden om ze 6 weken gescheiden te houden. Maar als de ram weinig last heeft van hormonen is dat totaal niet nodig.
Ik koppel altijd na 2 weken, en alle opvangen ook. Nog nooit baby's van gekomen :)


Mwah, ik had een al 4 weken gecastreerde ram en een 7 jaar oude voedster bij elkaar gezet, toch echt een nestje daarna :')

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:34

Eigen ondervinding

-konijntjes die een nest maken laten doen zeker onervaren konijnen. (Meestal bevallen ze tegen schemer hier toch)
Heb er nog maar enkelen tijdens hun bevalling overdag kunnen 'betrappen' en dit gaat dan om ervaren voedsters die hun bevalling gewoon doorzetten. Maar dan doe ik het 'hol' ook weer dicht (zou het ook niet fijn vinden mocht er een supportersclub naar me zitten kijken)

-laat ze de eerste week gewoon lekker doen mama weet heus wat ze moet doen anders verstoor je misschien haar nest en gaat ze alle kleintjes dood bijten.

- kleintjes die echt honger hebben hoor je gewoon om melk huilen (die keten herken je erg snel!)

- je kan eventueel als mamie het eeg moeilijk heeft in haar flesje melk(halfvolle) verdunnen met water

- hier hebben we vorig jaar 17groot gebracht meestal als mams inorden is en ze laat liggen mankeert er echter wel iets aan de kleintjes er leven nog kleintjes maar veel hebben we alsnog moeten laten inslapen of zijn zelf heengegaan door gebreken.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 22:42

Bedankt voor jullie tips!

tamary

Berichten: 29228
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:17

MoppieFilou schreef:
Oké, bedankt voor je reactie :) .

Hoe denken jullie over het grootbrengen met de hand van jonge konijntjes? Heeft dit zin? Want als ik zo lees op internet moet er enorm veel gebeuren en veel kleintjes over leven het blijkbaar niet..

De kleintjes moeten mest van de moeder eten (en niet wat je bij het schoonmaken weghaalt, maar de blindedarmkeutels), zonder dat komt de darmflora niet goed op gang en hebben ze moeite met het verteren van vast voedsel. Dat is wat konijnen met de fles groot brengen zo moeilijk maakt, de juiste kunstmelk en hoeveelheden zijn vrij simpel.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 23:29

Ik las al zoiets op internet maar begreep het niet helemaal. Nu snap ik hoe het zit ;) .