Voeradvies hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Voeradvies hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:32

Ik ben benieuwd of jullie kunnen adviseren..
Mijn 5jarige jack russell heeft een soort van eetprobleem :+ Hij is kieskeurig en ik zoek daarom een geschikte brok voor hem die gezond is en die hij toch lekker vind.
Ik heb in de loop der jaren Orijen, Acana en Taste of the Wild geprobeerd (alle smaken/soorten die er zijn). Hij vindt een nieuw zakje even interessant en lekker, maar later wil hij het nog maar slecht eten. Het laatste jaar heb ik standaard 3 verschillende smaken van 1 merk en wissel ik dit continu. Dat helpt wel iets, maar hij eet het gewoon niet echt met smaak. Vers vlees is uiteraard geen probleem, dat vindt hij heerlijk.
Zijn ontlasting is goed en hij ziet er super uit, met een mooie vacht.

Ik moet er wel bij zeggen dat het geen type vreetzak is, hij scharrelt ook op straat en in huis niet zo veel en eet dan ook niet alles van de grond.

Heb ik gewoon een kieskeurige hond die vers vlees wil eten of is er nog een goede brok die ik kan proberen?

Goof

Berichten: 28906
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voeradvies hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:40

Ik heb ook een moeilijke etee en ik heb een fles zalmolie+schapenvet staan wat ik over haar voer heen doe. Ze vindt het heerlijk en het is goed voor haar. Verder wissel ik altijd af. Als de zak leeg is koop ik weer een ander merk en andere smaak. Altijd iets anders.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Voeradvies hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:41

Heb je CPRO brok al eens geprobeerd?

Aranel
Berichten: 20206
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:45

Waarom voer je hem niet uitsluitend vlees dan? :)

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:05

Goof schreef:
Ik heb ook een moeilijke etee en ik heb een fles zalmolie+schapenvet staan wat ik over haar voer heen doe. Ze vindt het heerlijk en het is goed voor haar. Verder wissel ik altijd af. Als de zak leeg is koop ik weer een ander merk en andere smaak. Altijd iets anders.


Ik heb het net besteld, las het ook ergens anders! Ben benieuwd. Ook weer een nieuwe soort proefzakjes besteld net.

CPRO nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip! Ik lees trouwens wel dat het niet volledig graanvrij is.

Aranel; tot voor kort had ik geen ruimte voor een grote diepvries, dus kon het gewoon niet kwijt. En eerlijk gezegd vind ik het zelf ook echt smerig, dus ook wel een beetje eigenbelang.. ^) Maar als er echt niks anders op zit dan moet dat maar.

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeradvies hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:48

Heb je wel eens over natvoer nagedacht? Renske vers (=gestoomd), lukullus en Rocco bevallen hier heel goed bij kieskeurige eters en zijn gewoon van goede kwaliteit, je hoeft er ook niet veel van te geven (evenveel tot 10% meer dan kvv is mijn ervaring, de verpakking zegt vaak 400g per 10 tot 15kg) i.t.t. Caesar of pedigree natvoer waarvan je echt heel veel moet geven (het record staat op 1200g per 10kg hond).

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:02

Dank je Mizora, ga er eens naar kijken! Nooit over nagedacht eigenlijk. Geef je het samen met brok of alleen?

bewerkt: Bij nader inzien heb ik dit inderdaad wel eens gebruikt over de brokken, dat hielp zeker, maar liever laat hij dan nog de brokken staan.

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voeradvies hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:06

Renske gestoomd (zit in bakjes) valt meestal wel in de smaak. Ik geef zelf Wolfsblut Wide Plain (met paard en zoete aardappel), ruikt vrij sterk, m'n hond is er dol op, die wilde bepaalde merken ook niet echt eten.

Ff iets totaal anders: is zijn gebit goed? Misschien wil hij in het begin die brokken alleen eten omdat het nieuw en lekker ruikt, maar daarna niet meer omdat het nieuwige eraf is en hij weer denkt aan de pijn aan zijn tanden.

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:11

Kan allebei. Wij hebben 1 hond volledig op renske vers staan (de kleine hond van mijn ouders) en 2 honden die zowel volledig als deels erop gestaan hebben (zowel renske vers als lukullus) maar nu terug op brok zijn vanwege de kosten en de opslag (mijn honden, student en ik woon in een studio).

Ze doen het prima op alleen (goede kwaliteit) natvoer. Kleine Boris, de hond van mijn ouders, krijgt het ondertussen al 6 jaar in verband met voedselallergieën en -intoleranties, is bijna 10 jaar en heeft afgelopen jaar voor het eerst zijn tanden moeten laten reinigen. Ze waren nog niet heel vies, maar er zat ook een voortandje los en dus hebben we besloten het nu al te laten doen want des te ouder ze worden des te belastender de narcose.

Mengen werkt soms, maar soms zie je ook dat ze dan helemaal geen brok meer hoeven. 1 maaltijd brok en 1 maaltijd natvoer werkte hier beter dan mengen in 1 maaltijd. Maar de maaltijden natvoer gingen er altijd beter in. Tegenwoordig eten mijn honden weer gewoon altijd hun brokjes op, dus ben ik terug naar brok gegaan. Het zijn grote eters en natvoer is nu eenmaal duurder.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:31

BulletjeBeer schreef:
Renske gestoomd (zit in bakjes) valt meestal wel in de smaak. Ik geef zelf Wolfsblut Wide Plain (met paard en zoete aardappel), ruikt vrij sterk, m'n hond is er dol op, die wilde bepaalde merken ook niet echt eten.

Ff iets totaal anders: is zijn gebit goed? Misschien wil hij in het begin die brokken alleen eten omdat het nieuw en lekker ruikt, maar daarna niet meer omdat het nieuwige eraf is en hij weer denkt aan de pijn aan zijn tanden.


Ja, dat heb ik ook vaak gedacht. Hij heeft dit alleen al van jongs af aan en eet bv het voer van het hondje van m'n ouders dan altijd liever dan z'n eigen :+ Tenzij dat zijn eigen voer wordt, dan wil hij het ook niet meer. Bovendien kauwt hij vaak botten alsof zn leven er vanaf hangt, dus ik kan me het gewoon niet voorstellen. Hij laat ook makkelijk in z'n mond kijken en zn gebit ziet er heel goed uit. Denk een gevalletje eigenwijs :D
Maar kan het altijd nog een keer bij de DA laten controleren.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:24

Hier ook een hond die in het begin iets nog wel eet, maar na een paar dagen het gewoon laat staan.
Uiteindelijk was ik het zo beu, dat gezeur steeds, dat hij nu nog maar 1 brok krijgt. En ik heb er een flink aantal keer bij gestaan tot hij ging eten (en dan zeeeeer uitvoerig belonen). Nu begint hij direct te eten en de bak gaat leeg *\o/* Maar het heeft zeker een half jaar geduurd voordat hij uit zichzelf ging eten. De aanhouder wint ~~}>

Zeker als je hond het eerst wel eet en later niet meer, gewoon doorzetten. Dan maar er als een politie agent bij staan. Dan maar soms een lege maag. Na een tijd leren ze het vanzelf dat je niet continue wisselt naar wat hen blieft. Je bent zotte jantje niet :roll:

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:17

hier ook een jack die hooguit 1of 2 keer een portie brokken vlotjes opeet. Dus ik geef kvv en een beetje brok erdoor. Als ik het even laat staan alvorens te voeren dan zit de "smaak" vh verse vles wat meer ind e brokken en dan eet ze dit gewoon.
reden vd brok, omdat het soms toch niet meer toekom met mijn rol kvv voor de 3 honden, dus dan vul ik wat aan met brok.

Als diepvries en probleem is, je hebt idd ook gestoomde varianten van kvv.