Hond gepakt door 2 buurhonden, wel/geen aangifte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:39

Estera schreef:
Booooo schreef:
Ook al zou je aangifte willen doen, dat kan niet.
Meneer heeft alle dierenartskosten betaald en dan kan je geen aangifte doen (omdat er niks meer te verhalen valt).


Dit is natuurlijk niet waar. Een verzoek tot strafvervolging staat los van of er "iets te verhalen valt" en iemand kan altijd aangifte doen van een strafbaar feit. De kans is wel heel groot de een Officier besluit om geen straf op te leggen juist omdat de kosten inderdaad al betaald zijn en de zaak op die manier is 'opgelost'.

Maar, als er inderdaad bewijs is dat dit niet de eerste keer is dat die honden zich misdragen, is er wel een kans dat er iets mee gedaan word.. :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:45

Eens met Kuggur. Waarom heeft iemand dit soort honden?
Nouja, ze zijn er nu eenmaal, dus die vraag is hier misschien niet zo relevant. Wel de vraag waarom deze honden na eerdere incidenten, die blijkbaar ernstig genoeg waren om te verhuizen, nog steeds niet gemuilkorfd de straat opgaan. Dan kan de eigenaar nog zo geschrokken en meelevend zijn, hij houdt het probleem ondertussen wel gewoon in stand en neemt daarmee een risico ten opzichte van zijn buurtgenoten en hun huisdieren.
Aandringen op muilkorven en hoe dan ook melding maken.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:45

Het OM is niet degene die besluit tot maatregelen richting de honden, maar buigt zich uitsluitend over de vraag of er sprake is van een strafbaar feit en of de eigenaar van de honden een straf opgelegd krijgt.

In deze zou ik TS adviseren om het te melden bij de wijkagent/144, zodat er vanuit de politie in samenwerking met de gemeente bekeken wordt of er maatregelen richting de honden noodzakelijk en mogelijk zijn.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:46

Nee aangifte kan echt niet meer zodra hij dierenartskosten heeft betaald..

Mijn (aangelijnde) hond is in juni aangevallen door een (ontsnapte/loslopende) hond. Bloed lag op straat, eigenaar van de hond liep gewoon weg toen ze haar hond eindelijk had.. Het was voor haar deur gebeurt dus ik wist waar ze woonde. Terwijl ik met mijn gewonde hond naar huis liep heb ik meteen de politie gebeld. Die gaf aan om eerst even naar de dierenarts te gaan en daarna rustig terug te bellen. Wij dus naar de dierenarts geweest, rekening mee gekregen. Naar haar huis gegaan, mevrouw wou de rekening niet betalen en het liep nog al hoog op. Ik heb toen voor de deur de politie weer gebeld (waar zij bij stond). Een afspraak gemaakt om aangifte te doen, maar ze gaven aan zodra ze de rekening betaald moet je terugbellen om de afspraak te annuleren want dan kan je geen aangifte meer doen. Dit had zij ook gehoord, en toen heeft ze mij de dierenarts rekening betaald. Ik heb de volgende dag dus de politie weer gebeld (en had een andere medewerkster die hetzelfde bevestigde), dat ik nu geen aangifte meer kon doen.
Ik vond dit zo raar, kom je er lekker makkelijk mee af zo. Dus 's avonds nog een keer de politie gebeld of het echt zo zat :+ En ja het zat echt zo, die mevrouw raadde mij toen aan om een melding te doen bij de gemeente.

Volgende dag dus de gemeente gebeld. Melding gedaan, maar met 1 melding konden ze niks.. Dus ik weer aangegeven dat ze er zo wel heel makkelijk vanaf komt. Dat vonden hun ook, maarja nogmaals als ze meerdere meldingen kregen konden ze pas een onderzoek in laten stellen en de hond een gedragstest laten doen. Ze hebben toen nog wel de wijkagent erop af gestuurd om toch te melden dat dit niet de bedoeling is. Gelukkig is madam nu naar een ander land verhuis, want echt :r _-:(


Dus voor de bokkers die heel hard roepen dat het onzin is wat ik roep.. Ik neem aan dat de politie in heel NL wel dezelfde regels hanteert. En het ook bevestigd is door 3 verschillende medewerkers. Die zullen dit echt niet verzinnen, of fout hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:50

Estera schreef:
Het OM is niet degene die besluit tot maatregelen richting de honden, maar buigt zich uitsluitend over de vraag of er sprake is van een strafbaar feit en of de eigenaar van de honden een straf opgelegd krijgt.

In deze zou ik TS adviseren om het te melden bij de wijkagent/144, zodat er vanuit de politie in samenwerking met de gemeente bekeken wordt of er maatregelen richting de honden noodzakelijk en mogelijk zijn.

De rechter mag daar best iets over zeggen. Maar het feit dat meneer niks doet aan het gedrag van zijn honden, kan in ieder geval voor een straf voor de baas zorgen.

Artikel is wel wat spannender dan de zaak van TS;
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/16-i ... -afgemaakt
http://www.schiedamsnieuws.nl/rechter-e ... -schiedam/
https://www.animalstoday.nl/pitbulls-mo ... afgemaakt/
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 14-09-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:51

Booooo schreef:
Dus voor de bokkers die heel hard roepen dat het onzin is wat ik roep.. Ik neem aan dat de politie in heel NL wel dezelfde regels hanteert. En het ook bevestigd is door 3 verschillende medewerkers. Die zullen dit echt niet verzinnen, of fout hebben.


En dat is dus een misverstand. ;) Ja, er gelden dezelfde regels, maar ze worden niet hetzelfde nageleefd. Je kan wel aangifte doen, maar dat weten 9 van de 10 politieagenten niet. Daardoor wordt er gezegd dat het dus niet kan en word je weggestuurd. Er zijn wel politiehondengeleiders die zich in proberen te zetten en graag voorlichtingsavonden willen geven, zodat het in NL overal hetzelfde wordt, maar daar is geen prioriteit/geld/tijd voor.

Ze hebben het daar dus wel fout. Het betalen van een DA rekening heeft niks te maken met het strafrechtelijke.

TS, ik zou eigenlijk met de eigenaar van de honden gaan zitten. Hij heeft keurig gehandeld, jammer genoeg pas achteraf. Misschien wil hij na een gesprek wel meewerken aan een muilkorf. Melding doen kan je wel. Maar het verhaal dat hij verhuisd is door deze honden, hoeveel is daar 100% zeker van waar? Wie zegt dat er geen andere reden was? Dingen kunnen enorm uitvergroot dingen worden of juist als sappige roddel de wereld in geholpen, terwijl er misschien een compleet andere reden was.

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:55

Aangifte doen. Dat hij gauw betaald is om te voorkomen dat je het aangeeft. Hier in het dorp ook een hond die al jaren andere honden aanviel. Ik kwam hier wonen en wist van niks. Mijn honden zijn serieus aangevallen en ik heb aangifte gedaan. Ook bij de gemeente gemeld. Deze hond heeft nu een aanlijn en muilkorf verplichting. Hoe meer meldingen en aangiftes tegen een hond die zoiets doet hoe sterker de gemeente staat als ze het voor de rechter laten komen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:57

Je kunt in ieder geval melding doen bij de politie. Misschien een beetje aandringen als ze in eerste instantie de melding niet willen opnemen. Dat aangifte niet meer kan als de dierenartsenkosten betaald zijn door de eigenaar zou best kunnen (hoewel dat misschien per gemeente verschilt), maar volgens mij moeten ze een melding gewoon registreren. Dan staat het tenminste in hun systeem en wordt er bij herhaling eerder werk van gemaakt (wijkagent op bezoek).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:58

Aangifte zou ik niet doen omdat hij wel heeft laten zien dat hij van goede wil is.
Maar ik zou wel met hem in gesprek gaan en zeggen dat je er wakker van ligt en bang bent dat het weer gebeurt en vragen of hij voortaan wil muilkorven.
Wil hij dat niet kun je alsnog aangeven dat je je dan genoodzaakt voelt om wel naar de wijkagent te gaan.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:01

MyWishMax schreef:
Booooo schreef:
Dus voor de bokkers die heel hard roepen dat het onzin is wat ik roep.. Ik neem aan dat de politie in heel NL wel dezelfde regels hanteert. En het ook bevestigd is door 3 verschillende medewerkers. Die zullen dit echt niet verzinnen, of fout hebben.


En dat is dus een misverstand. ;) Ja, er gelden dezelfde regels, maar ze worden niet hetzelfde nageleefd. Je kan wel aangifte doen, maar dat weten 9 van de 10 politieagenten niet. Daardoor wordt er gezegd dat het dus niet kan en word je weggestuurd. Er zijn wel politiehondengeleiders die zich in proberen te zetten en graag voorlichtingsavonden willen geven, zodat het in NL overal hetzelfde wordt, maar daar is geen prioriteit/geld/tijd voor.


Heb je een bron?

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:04

Even even korte update. Ik heb niet veel tijd nu dus zal later wat uitgebreider reageren.

Allereerst is onze hond de nacht goed doorgekomen. Ze lijkt al minder stijf en heeft minder moeite met het springen op haar bank, dus dat is positief.

Vannochtend stonden overbuurman en overbuurvrouw voor de deur om te vragen of onze hond de nacht goed doorgekomen was en ze hadden een lekkernij voor de hond bij zich, wat ik erg netjes van ze vond.

Mijn moeder en ik hebben toen samen met de buren een gesprek gehad. Buurman gaf aan dat na het vorige incident, ze met hun 2 honden 2 gedragscurcussen gevolgd hebben en ze dachten dat dit voldoende geweest is om hun honden onder controle te houden tijdens het wandelen op straat en ze daarom nog niet met een muilkorf om rond liepen.

Duidelijk dat dit niet het geval is en ze hebben toegezegd meteen muilkorven te halen voor hun honden en ze alleen nog met muilkorven (en natuurlijk aangelijnd, maar dit deden ze sowieso al!) op straat te laten. Ook willen ze nog een nieuwe gedragscursus gaan volgen omdat het gedrag duidelijk nog niet onder controle is.

Mijn moeder en ik hebben aangegeven dat we er aan denken om een melding van het incident te maken bij de politie. Buurman en buurvrouw konden hier goed inkomen en buurman heeft aangeboden om mee te gaan om de melding te maken mocht dit nodig zijn.

Ik wil nog even benadrukken dat onze buren echt geen slechte mensen zijn en dat ze echt bereid zijn hun verantwoording te nemen en dit ook doen! Over een week moeten we terug naar de dierenarts om onze hond nog eens te laten controleren en buurman gaat ook mee met deze afspraak zodat hij op de hoogte is van dr situatie en kosten meteen kan vergoeden.

Ik wil ook absoluut niet dat de buurman nu in een slecht daglicht komt te staan en ik wil hem ook niet sarren of iets dergelijks. Mijn grootste zorg is dat een dergelijk voorval niet nog eens plaatsvindt.
Laatst bijgewerkt door E_C op 14-09-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:05

Booooo schreef:
Heb je een bron?
ervaring misschien? Het zelfde als dat gemeenten er iets mee moeten doen, en dat doen ze hier ook niet.
Bij mijn vader(andere gemeente) is er een hond die meer dan 5 bijtincidenten op zn naam heeft, mens en dier. En het beest van zo'n 60 kg word nog steeds door de kleine kindjes uitgelaten. Loopt regelmatig los.. en is niet gekorfd. Word net zo goed niks aan gedaan.




TS fijne reactie van de buren. Samen een melding maken dan, en fijn dat ze willen korven. Maar ook dan de geschiedenis doorgeven bij de melding. Dan word er wel meer rekening mee gehouden als het fout gaat.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 14-09-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:06

EstherCosta schreef:
Even even korte update. Ik heb niet veel tijd nu dus zal later wat uitgebreider reageren.

Allereerst is onze hond de nacht goed doorgekomen. Ze lijkt al minder stijf en heeft minder moeite met het springen op haar bank, dus dat is positief.

Vannochtend stonden overbuurman en overbuurvrouw voor de deur om te vragen of onze hond de nacht goed doorgekomen was en ze hadden een lekkernij voor de hond bij zich, wat ik erg netjes van ze vond.

Mijn moeder en ik hebben toen samen met de buren een gesprek gehad. Buurman gaf aan dat na het vorige insident, ze met hun 2 honden 2 gedragscurcussen gevolgd hebben en ze dachten dat dit voldoende geweest is om hun honden onder controle te houden tijdens het wandelen op straat en ze daarom nog niet met een muilkorf om rond liepen.

Duidelijk dat dit niet het geval is en ze hebben toegezegd meteen muilkorven te halen voor hun honden en ze alleen nog met muilkorven (en natuurlijk aangelijnd, maar dit deden ze sowieso al!) op straat te laten. Ook willen ze nog een nieuwe gedragscursus gaan volgen omdat het gedrag duidelijk nog niet onder controle is.

Mijn moeder en ik hebben aangegeven dat we er aan denken om een melding van het incident te maken bij de politie. Buurman en buurvrouw konden hier goed inkomen en buurman heeft aangeboden om mee te gaan om de melding te maken mocht dit nodig zijn.

Ik wil nog even benadrukken dat onze buren echt geen slechte mensen zijn en dat ze echt bereid zijn hun verantwoording te nemen en dit ook doen! Over een week moeten we terug naar de dierenarts om onze hond nog eens te laten controleren en buurman gaat ook mee met deze afspraak zodat hij op de hoogte is van dr situatie en kosten meteen kan vergoeden.

Ik wil ook absoluut niet dat de buurman nu in een slecht daglicht komt te staan en ik wil hem ook niet sarren of iets dergelijks. Mijn grootste zorg is dat een dergelijk voorval niet nog eens plaatsvindt.


Wauw zo hoort het! Een melding zou ik als nog wel doen.. Maar echt super dat ze het zo goed oppakken!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:07

kiwiwitje schreef:
Booooo schreef:
Heb je een bron?
ervaring misschien? Het zelfde als dat gemeenten er iets mee moeten doen, en dat doen ze hier ook niet.
Bij mijn vader(andere gemeente) is er een hond die meer dan 5 bijtincidenten op zn naam heeft, mens en dier. En het beest van zo'n 60 kg word nog steeds door de kleine kindjes uitgelaten. Loopt regelmatig los.. en is niet gekorfd. Word net zo goed niks aan gedaan.



Maar iedere gemeente heeft andere regels, waar ik de bron om vraag is over de politie. Die hebben in heel NL dezelfde regels, wetten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:07

Ts, ik zou dus geen melding gaan maken.
Deze buren lijken heel goed te beseffen hoe fout het is gegaan.
Ik zou dit soort buren koesteren. Ze vinden het duidelijk meer dan erg.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:08

EstherCosta schreef:
Even even korte update. Ik heb niet veel tijd nu dus zal later wat uitgebreider reageren.

Allereerst is onze hond de nacht goed doorgekomen. Ze lijkt al minder stijf en heeft minder moeite met het springen op haar bank, dus dat is positief.

Vannochtend stonden overbuurman en overbuurvrouw voor de deur om te vragen of onze hond de nacht goed doorgekomen was en ze hadden een lekkernij voor de hond bij zich, wat ik erg netjes van ze vond.

Mijn moeder en ik hebben toen samen met de buren een gesprek gehad. Buurman gaf aan dat na het vorige incident, ze met hun 2 honden 2 gedragscurcussen gevolgd hebben en ze dachten dat dit voldoende geweest is om hun honden onder controle te houden tijdens het wandelen op straat en ze daarom nog niet met een muilkorf om rond liepen.

Duidelijk dat dit niet het geval is en ze hebben toegezegd meteen muilkorven te halen voor hun honden en ze alleen nog met muilkorven (en natuurlijk aangelijnd, maar dit deden ze sowieso al!) op straat te laten. Ook willen ze nog een nieuwe gedragscursus gaan volgen omdat het gedrag duidelijk nog niet onder controle is.

Mijn moeder en ik hebben aangegeven dat we er aan denken om een melding van het incident te maken bij de politie. Buurman en buurvrouw konden hier goed inkomen en buurman heeft aangeboden om mee te gaan om de melding te maken mocht dit nodig zijn.

Ik wil nog even benadrukken dat onze buren echt geen slechte mensen zijn en dat ze echt bereid zijn hun verantwoording te nemen en dit ook doen! Over een week moeten we terug naar de dierenarts om onze hond nog eens te laten controleren en buurman gaat ook mee met deze afspraak zodat hij op de hoogte is van dr situatie en kosten meteen kan vergoeden.

Ik wil ook absoluut niet dat de buurman nu in een slecht daglicht komt te staan en ik wil hem ook niet sarren of iets dergelijks. Mijn grootste zorg is dat een dergelijk voorval niet nog eens plaatsvindt.


Wat super dat de buren zo reageren, en wat fijn dat jullie het gesprek zijn aangegaan.
Ik hoop voor alle partijen dat het vanaf nu weer fijn en rustig wonen is, in jullie straat.
Laatst bijgewerkt door soesie op 14-09-17 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:09

Booooo schreef:
Maar iedere gemeente heeft andere regels, waar ik de bron om vraag is over de politie. Die hebben in heel NL dezelfde regels, wetten.

Ja en zoals ik zei, ervaring. De hond bij mijn vader in de buurt, daar is al verschillende keren met de politie contact over geweest. Doen er net zo goed niks aan. Het zou wat zijn als je echte bronnen hebt ;)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:10

Booooo schreef:
MyWishMax schreef:
En dat is dus een misverstand. ;) Ja, er gelden dezelfde regels, maar ze worden niet hetzelfde nageleefd. Je kan wel aangifte doen, maar dat weten 9 van de 10 politieagenten niet. Daardoor wordt er gezegd dat het dus niet kan en word je weggestuurd. Er zijn wel politiehondengeleiders die zich in proberen te zetten en graag voorlichtingsavonden willen geven, zodat het in NL overal hetzelfde wordt, maar daar is geen prioriteit/geld/tijd voor.


Heb je een bron?


Ja, maar daar kan ik niet naar linken. ;) Komt namelijk bij een hondengeleider vandaan die daar zelf mee bezig is geweest. Er is gewoon veel te weinig kennis bij 'normale' agenten en soms zelfs bij de OvJ op het gebied van bijtincidenten bij honden.

EDIT: Aangifte kan je doen tegen de eigenaar van de hond op basis van artikel 425 van het strafrecht. ;)

TS, ze reageren heel fijn! En dus niet snel betaald om er vanaf te zijn zoals hier gezegd werd, maar omdat het gewoon nette mensen zijn. Heel fijn voor jullie, nu de hond nog helemaal opknappen!
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-09-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:12

kiwiwitje schreef:
Booooo schreef:
Maar iedere gemeente heeft andere regels, waar ik de bron om vraag is over de politie. Die hebben in heel NL dezelfde regels, wetten.

Ja en zoals ik zei, ervaring. De hond bij mijn vader in de buurt, daar is al verschillende keren met de politie contact over geweest. Doen er net zo goed niks aan. Het zou wat zijn als je echte bronnen hebt ;)


Volgens mij begrijp je mij verkeerd.. MyWishMax zegt letterlijk dit:
En dat is dus een misverstand. ;) Ja, er gelden dezelfde regels, maar ze worden niet hetzelfde nageleefd. Je kan wel aangifte doen, maar dat weten 9 van de 10 politieagenten niet. Daardoor wordt er gezegd dat het dus niet kan en word je weggestuurd. Er zijn wel politiehondengeleiders die zich in proberen te zetten en graag voorlichtingsavonden willen geven, zodat het in NL overal hetzelfde wordt, maar daar is geen prioriteit/geld/tijd voor.

Ik heb het niet over de gemeente, die zijn plaatselijk. Als je de politie belt krijg je trouwens ook niet de politie van jouw gemeente aan de telefoon, maar van een hele streek (West Brabant).
Vandaar dat ik aan haar vraag of ze een bron heeft, aangezien de politie dezelfde regels hanteert.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:13

Jolien87 schreef:
Goof schreef:
Ik zou in deze situatie geloof ik geen aangifte doen.
Als deze honden je hond echt te grazen hadden willen nemen had de schade vele malen groter geweest. Jullie kwamen tegelijk de voordeur uit, wellicht dat de honden hun terrein wilden opeisen en verdedigen. Mijn vorige buren hadden ook een hond en op de zeldzame momenten dat wij tegelijkertijd met de honden naar buiten stapten vloog mijn hond ook meteen uit, terwijl als ik hen op straat tegenkwam we gewoon samen de honden konden uitlaten.
De man heeft de honden netjes aan de lijn en heeft goed gehandeld en het opgelost met je moeder.
Ik zou even met een bak koffie erbij de man bedanken voor zijn snelle handelen en het betalen van de kosten (wat uiteraard niet meer dan logisch is) en tegelijkertijd vragen of hij bij het verlaten en binnengaan van zijn huis de honden goed kort wil houden en om zich heen wil kijken. Dan toon je zelf niet meteen vijandigheid en vraag je om zijn alertheid.
Mocht je willen dat het verhaal bij politie bekend is kun je in plaats van aangifte ook een melding maken.


Dan kun je nog beter een melding maken, dan wordt er ook een dossier aangemaakt maar geef je aan dat de buurman niet vervolgd hoeft te worden. Mocht het daarna weer uit de hand lopen of erger worden dan kun je alsnog overgaan op aangifte en kan de politie zien dat het niet de eerste keer is.
En gezien de voorvallen in zijn vorige straat kan het maar zo zijn dat het verhaal reeds bekend is bij de politie.

Edit: wat Estera zegt.


Zie exact mijn laatste zin ;)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:15

MyWishMax:

Met de hoeveelheid bijt incidenten van tegenwoordig lijkt het mij heel sterk dat de politie agenten hier niet van op de hoogte zijn. Zeker niet als je 3 verschillen spreekt, en allemaal hetzelfde bevestigen. Imo vind ik jouw bron ook geen vertrouwde bron maar goed.

Topic is van de TS, ik wou haar alleen even laten weten dat ze geen aangifte kan doen. De eigenaren van de andere hond pakken het heel goed op (zoals het eigenlijk normaal gesproken zou moeten gaan), maar blijkbaar is dat voor heel veel honden eigenaren heel erg moeilijk.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:16

Als de buurman daadwerkelijk zijn honden gaat muilkorven en een cursus gaat volgen lijkt het mij onnodig om aangifte te doen.
Blijkbaar is hij zeer welwillend om de situatie correct aan te pakken.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:16

Palmera schreef:
Gewoon eens praten met die man. Het is heel vervelend wat er is gebeurd. En gelukkig met een sisser afgelopen.
Uit de OP maak ik op dat hij daar net zo over denkt. Hij heeft direct hulp geboden en betaald. Dat wil niet zeggen dat er niets moet veranderen. Dat wil wel zeggen dat hij een fatsoenlijke man is. En met fatsoenlijke mensen kun je gewoon praten. Doel is ervoor zorgen dat dit nooit meer gebeurd.
Komen jullie daar niet uit of werkt hij niet redelijkerwijs mee? Dán kun je eens elders gaan praten.

Maar direct aangifte doen gaat, imo, te ver. Iedereen maakt wel eens een fout en ieders huisdier misdraagt zich weleens. Als alles direct in aangifte moet eindigen is het einde én het gezonde burgerverstand echt zoek.

Beterschap voor de hond! :(:)


Ik ga hierin mee, perfect omschreven hoe ik erover denk

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:16

TS, naar aanleiding van je update denk ik dat jullie heel blij mogen zijn met zulke buren.
Een ongeluk(je) kan (helaas) gebeuren, maar zo te lezen zijn het hele fijne buren dat meeleven en meedenken in oplossingen. Koester die buren!

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:19

Booooo schreef:
Maar iedere gemeente heeft andere regels, waar ik de bron om vraag is over de politie. Die hebben in heel NL dezelfde regels, wetten.


Volgens mij begrijp je mij verkeerd.. MyWishMax zegt letterlijk dit:
En dat is dus een misverstand. ;) Ja, er gelden dezelfde regels, maar ze worden niet hetzelfde nageleefd. Je kan wel aangifte doen, maar dat weten 9 van de 10 politieagenten niet. Daardoor wordt er gezegd dat het dus niet kan en word je weggestuurd. Er zijn wel politiehondengeleiders die zich in proberen te zetten en graag voorlichtingsavonden willen geven, zodat het in NL overal hetzelfde wordt, maar daar is geen prioriteit/geld/tijd voor.

Ik heb het niet over de gemeente, die zijn plaatselijk. Als je de politie belt krijg je trouwens ook niet de politie van jouw gemeente aan de telefoon, maar van een hele streek (West Brabant).
Vandaar dat ik aan haar vraag of ze een bron heeft, aangezien de politie dezelfde regels hanteert.

Dan hebben wij daar andere ervaringen mee dan jij. De meldingen die wij met de politie gedaan hebben zijn via wijkagenten of plaatselijke korpsen gedaan. In mijn geval, en die van mijn vader ook. Dus ik begrijp je prima. Ben het alleen niet met je eens. ;) Omdat de ervaringen en de meldingen toch echt in onze gevallen plaatselijk gemeld worden. Het zou wat zijn dat er een bewijsbare bron bestaat(bijvoorbeeld bewijs via een site oid) dat verschillende korpsen andere regels hanteren.. ;)

Daarnaast heeft de gemeente geen eigen regels, maar een eigen protocol. En wanneer er dan met welke sanctie gezwaaid word is aan hun. Maar niks doen, meldingen negeren valt niet onder het protocol natuurlijk:
https://www.juridischbureauletselschade ... ondenbeet/