Kat met diabetes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 12:53

Hallo iedereen

Mijn kat heeft gisteren de diagnose diabetes gehad hij staat nu op diervoeding van de dierenarts. Volgende week moeten we weer terug om bloed te trekken en kijken of het voer verandering heeft gebracht in zijn suikerspiegel.

Gezien dit helemaal nieuw voor mij is is mijn vraag zijn er ook snoepjes en nat voer voor een kat met diabetes? Op internet staan tal van tabellen en de ene zegt dit en de ander zegt dat.

Poedy is aan de magere kant en moet dus aankomen. Ondanks zn diabetes. Hij vind die brokjes van de dierenarts niet echt een succes en eet minder als dat hij moet.

Is er dus natvoer of vlees waar hij van aankomt zonder dat hij last krijgt van zijn suiker?

Hopelijk hebben jullie hier tips zodat Mn kind weer wat meer gaat eten.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:59

Er zijn sowieso verschillende merken voer die speciaal voor voor kattennmet diabetes hebben. Als het diabetic voer niet voldoende doet zal er insuline gespoten moeten worden. Bij dieren met suiker is een vast dieet wel belangrijk omdat het diertje daarop ingesteld word met de suikerspiegel reguleren. Gewoon god advies vragen bij de dierenarts daarvover.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:07

Ja het was gister nogal een shock toen het allemaal verteld werd dat ik eigenlijk niks heb gevraagd.

Ze wil het eerst proberen met voeding alleen omdat hij niet zo heel lief kan doen en om dat twee keer per dag te spuiten dat rade ze af.

Hoop dat hij deze week wel het eten eet wat hij krijgt voorgeschoteld. Gezien hij niet nog meer mag afvallen. Vandaar dat ik zocht naar iets wat zijn eten lekkerder maakt. Of waar hij van aankomt zonder zijn suikerspiegel in de war te maken.

Zal vrijdag meer informatie vragen maar was gister zo overrompeld omdat er ook kans was dat hij een hersenbloeding heeft gehad.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:16

Sowieso is er ook altijd wel blikvoer te vinden van diabetic. In het dierenasiel waar ik werkte gebruikte we het diabetic natvoer van royal canin veel bij de katten als ze net nieuw waren met suikerziekte. Dit help soms nog beter dan de brokkes om de waarden te regeluren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:24

Dat hij wat mager is kan komen door de diabetes. Hij plast de suiker nu uit en komt dus feitelijk energie te kort.

Er zijn ook insulines die de hele dag werken.(en dus niet twee keer per dag hoeven) Maar dat moet je even bij de dierenarts vragen(Google anders even voor het merk) Volgens mij krijgen katten vaak de insulines die gewoon bij mensen gebruikt worden.
Als je meer over het werkingsprofiel van een bepaald merk wil weten mag je me wel PBen.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:48

Voor katten is gewoon katteninsuline hoor Natasja, caninsulin of prozinc.
Sterkte ts, is geen makkelijke diagnose, insuline prikken valt vaak wel mee ook bij de moeilijkere katten. T zijn maar hele dunne naaldjes.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:54

WillemYntJee schreef:
Voor katten is gewoon katteninsuline hoor Natasja, caninsulin of prozinc.
Sterkte ts, is geen makkelijke diagnose, insuline prikken valt vaak wel mee ook bij de moeilijkere katten. T zijn maar hele dunne naaldjes.


Ze heeft het gister gedaan en hij heeft echt flink uitgehaald. Hij wordt echt woedend. Nu krijgt hij nog geen insuline ze wil het eerst met voer proberen.

Hij mag 50 gram per dag en het is nu twee uur en heeft pas 10 gram gegeten vandaar mijn zorgen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:09

NatasjavE schreef:
Dat hij wat mager is kan komen door de diabetes. Hij plast de suiker nu uit en komt dus feitelijk energie te kort.

Er zijn ook insulines die de hele dag werken.(en dus niet twee keer per dag hoeven) Maar dat moet je even bij de dierenarts vragen(Google anders even voor het merk) Volgens mij krijgen katten vaak de insulines die gewoon bij mensen gebruikt worden.
Als je meer over het werkingsprofiel van een bepaald merk wil weten mag je me wel PBen.


Bestaat dat echt? Ik ken alleen de middelen die je tweemaal daags moet spuiten.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:35

GDG schreef:
Bestaat dat echt? Ik ken alleen de middelen die je tweemaal daags moet spuiten.


Bij Lantus insuline is soms het mogelijk om maar1 keer per dag te spuiten. Dit is wel een humane insuline en die mag niet zomaar voorgeschreven worden door de dierenarts.

Mijn kat heeft inmiddels 8 jaar diabetes en mijn hele dagritme is daar op ingesteld. Het valt allemaal uiteindelijk best mee als het prikken in ieder geval lukt. Misschien kun je hem afleiden met snoepjes / voer wat hij wel lekker vindt? Dat je dat voor zijn neus zet en dan snel de spuiten erin?

Er zijn trouwens speciale forums/ facebookpagina's voor mensen met suikerspinners ( diabeteskatten). Ik heb daar in het verleden veel aan gehad :j

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:39

Overigens heeft mijn kat nooit dieetvoeding gehad. Hij krijgt voer wat zo laag mogelijk is in koolhydraten, graanvrij, en dat gaat prima. Om de een of andere reden zit er in diabetes dieetvoeding meer koolhydraten dan in merken als Applaws etc.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:44

fransje23 schreef:
GDG schreef:
Bestaat dat echt? Ik ken alleen de middelen die je tweemaal daags moet spuiten.


Bij Lantus insuline is soms het mogelijk om maar1 keer per dag te spuiten. Dit is wel een humane insuline en die mag niet zomaar voorgeschreven worden door de dierenarts.

Mijn kat heeft inmiddels 8 jaar diabetes en mijn hele dagritme is daar op ingesteld. Het valt allemaal uiteindelijk best mee als het prikken in ieder geval lukt. Misschien kun je hem afleiden met snoepjes / voer wat hij wel lekker vindt? Dat je dat voor zijn neus zet en dan snel de spuiten erin?

Er zijn trouwens speciale forums/ facebookpagina's voor mensen met suikerspinners ( diabeteskatten). Ik heb daar in het verleden veel aan gehad :j

Dank voor je info. Hier gaat het op zich ook prima hoor, met tweemaal daags prikken, maar soms is het wel behoorlijk beperkend en dan zou eenmaal daags wel heel erg prettig zijn.

Het spuiten an sich gaat hier ook prima, ik leg inderdaad altijd iets lekkers neer en dan even spuiten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:46

fransje23 schreef:
Overigens heeft mijn kat nooit dieetvoeding gehad. Hij krijgt voer wat zo laag mogelijk is in koolhydraten, graanvrij, en dat gaat prima. Om de een of andere reden zit er in diabetes dieetvoeding meer koolhydraten dan in merken als Applaws etc.

Hier hetzelfde, ook met niervoeding trouwens. Er zit zoveel rotzooi in de meeste dieetvoedingen, ik vond het om te huilen eigenlijk. Dus ik ben uitgekomen op een versvleesvoeding en op blikvoer met een zeer hoog percentage vlees en weinig toevoegingen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:14

GDG schreef:
Dank voor je info. Hier gaat het op zich ook prima hoor, met tweemaal daags prikken, maar soms is het wel behoorlijk beperkend en dan zou eenmaal daags wel heel erg prettig zijn.

Het spuiten an sich gaat hier ook prima, ik leg inderdaad altijd iets lekkers neer en dan even spuiten.



Ik ben bekend de beperkingen :j Nu doet de mijne het zo goed op twee keer per dag spuiten dat ik het niet durf te veranderen. Inmiddels is hij ook 16 jaar dus best een oudje mannetje.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 23:12

fransje23 schreef:
Overigens heeft mijn kat nooit dieetvoeding gehad. Hij krijgt voer wat zo laag mogelijk is in koolhydraten, graanvrij, en dat gaat prima. Om de een of andere reden zit er in diabetes dieetvoeding meer koolhydraten dan in merken als Applaws etc.


Dank je ik ga me er eens in verdiepen. De dierenarts zei dat hij enkel en allleen dit voer mag maar dat is dus niet waar nu ik er meer over heb gelezen. Applaws is dat ook een aanrader dat hij iets aan komt?

Met moeite heeft ie gegeten wat hij moest eten vandaag....

We hopen dat zijn suiker met het voer alleen al iets naar beneden gaat gezien mijn partner en ik beide onregelmatige diensten hebben en de kat zelf niet lief doet (zacht uitgedrukt....) als je m pakt

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:17

Eerlijk gezegd denk ik dat het met alleen ander voer erg lastig gaat worden -O-

Waarschijnlijk is hij zo mager omdat zijn hele stofwisseling van de relatie is. Pas als de bloedsuikerspiegel richting normaal gaat zal hij aan gaan komen.

Je hoeft de kat ook niet te pakken om te kunnen spuiten! Gooi wat lekkers op de grond, pak als hij het op eet even snel een stuk vel in hals. Naald erin, nog wat lekkers als beloning en klaar!

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:37

Ik ben wel benieuwd naar wat voor merk voer je kat nu krijgt, omdat de DA zegt dat hij echt niks anders mag eten?

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 06:31

Afbeelding

Dit krijgt ie nu, hij moet meer als wat hij volgens zijn gewicht moet krijgen omdat hij dus aan moet komen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 07:43

Stephanie_86 schreef:
Poedy is aan de magere kant en moet dus aankomen. Ondanks zn diabetes. Hij vind die brokjes van de dierenarts niet echt een succes en eet minder als dat hij moet.

Is er dus natvoer of vlees waar hij van aankomt zonder dat hij last krijgt van zijn suiker?

Hopelijk hebben jullie hier tips zodat Mn kind weer wat meer gaat eten.


Hij is waarschijnlijk mager dóór de diabetes, niet ondanks. Door de onbehandelde diabetes verliest hij enorm veel energie en kan hij die energie ook niet opslaan. Dus zodra de diabetes stabiliseert zal hij waarschijnlijk gewoon weer aankomen, op dat aankomen hoef je je nu echt niet speciaal te richten, het gaat om de hormonen in zijn bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:19

Tip: Carnibest diabetes!!! In brokken zitten hoe dan ook nog steeds koolhydraten, in carnibest diabetes niet. Katten hebben geen koolhydraten nodig. Voor suikerkatten is dit dieet dus eigenlijk het beste. Het kan zelfs zijn dat alleen dieetvoeding genoeg is.

Snoepjes die je kan geven zijn alle snoepjes zonder koolhydraten. Dus snoepjes van gedroogd vlees. Bijv. gedroogde kipstukjes. Als er maar geen koolhydraten (granen) in zitten.

Kijk ook even op desuikerkat.nl

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 08:46

Wuis schreef:
Tip: Carnibest diabetes!!! In brokken zitten hoe dan ook nog steeds koolhydraten, in carnibest diabetes niet. Katten hebben geen koolhydraten nodig. Voor suikerkatten is dit dieet dus eigenlijk het beste. Het kan zelfs zijn dat alleen dieetvoeding genoeg is.

Snoepjes die je kan geven zijn alle snoepjes zonder koolhydraten. Dus snoepjes van gedroogd vlees. Bijv. gedroogde kipstukjes. Als er maar geen koolhydraten (granen) in zitten.

Kijk ook even op desuikerkat.nl


Super bedankt voor de tip!!! Ga meteen een klein zakje bestellen gezien hij dit eten amper wil eten

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Kat met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:05

Normaal gesproken heeft Royal Canin van de lijn waarin ze droogvoer hebben ook altijd zakjes met nat voer. Wel alleen bij de DA verkrijgbaar en vrij prijzig.

Ik heb ook een paar jaar een suikerspinner gehad. Die zat al op dieet blaasgruisvoer en het was niet verstandig dat te wijzigen, dus dat werd 2 x daags spuiten. Was ook een lastige kat met medicijnen maar eenmaal handigheid geen enkel probleem.

Je moet heel goed nadenken, als het met dieetvoeding alleen niet lukt, of het iets is wat je wilt en voor wie je het doet. Sommige katten doen het prima op insuline, maar die van mij was heel moeilijk te reguleren. Iedere keer als we dachten dat ze ingesteld was, kwam er weer een keer een hypo omdat ze bv eten had uitgespuugd en begon het hele circus van 3 x per week naar de DA weer opnieuw, wat een grote belasting voor de kat was. Achteraf denk ik wel eens, ik was nog niet klaar om afscheid te nemen van de kat, maar voor de kat was het misschien beter geweest om helemaal niet aan het traject te beginnen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:32

oji schreef:
Normaal gesproken heeft Royal Canin van de lijn waarin ze droogvoer hebben ook altijd zakjes met nat voer. Wel alleen bij de DA verkrijgbaar en vrij prijzig.

Ik heb ook een paar jaar een suikerspinner gehad. Die zat al op dieet blaasgruisvoer en het was niet verstandig dat te wijzigen, dus dat werd 2 x daags spuiten. Was ook een lastige kat met medicijnen maar eenmaal handigheid geen enkel probleem.

Je moet heel goed nadenken, als het met dieetvoeding alleen niet lukt, of het iets is wat je wilt en voor wie je het doet. Sommige katten doen het prima op insuline, maar die van mij was heel moeilijk te reguleren. Iedere keer als we dachten dat ze ingesteld was, kwam er weer een keer een hypo omdat ze bv eten had uitgespuugd en begon het hele circus van 3 x per week naar de DA weer opnieuw, wat een grote belasting voor de kat was. Achteraf denk ik wel eens, ik was nog niet klaar om afscheid te nemen van de kat, maar voor de kat was het misschien beter geweest om helemaal niet aan het traject te beginnen.

Waarom moest je dan drie keer per week naar de DA? Mijn kat heeft een enkele keer een hypo gehad en dan meet ik haar bloedsuikerspiegel gewoon wat vaker en stel ik haar weer in. Ik ga daar nooit voor naar de DA, ben benieuwd wat die dan zou toevoegen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:19

Ik heb ook gewoon mijn kat thuis ingesteld, en test hem dus zelf.

De stress van de dierenartsbezoeken blijft hem zo bespaart. Stress zorgt ook weer voor een hogere waarde.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:25

Stephanie_86 schreef:
WillemYntJee schreef:
Voor katten is gewoon katteninsuline hoor Natasja, caninsulin of prozinc.
Sterkte ts, is geen makkelijke diagnose, insuline prikken valt vaak wel mee ook bij de moeilijkere katten. T zijn maar hele dunne naaldjes.


Ze heeft het gister gedaan en hij heeft echt flink uitgehaald. Hij wordt echt woedend. Nu krijgt hij nog geen insuline ze wil het eerst met voer proberen.

Hij mag 50 gram per dag en het is nu twee uur en heeft pas 10 gram gegeten vandaar mijn zorgen



natuurlijk haalt hij uit bij zo'n spuitje de eerste keer als hij de kans krijgt..
gewoon 'normaal' maken.. goed vast, spuitje, kat weer los, klaar.. Hoe meer je er zelf van maakt, des te langer blijft hij erom mokken..

En het voer.. geef het tijd.. snoepjes is geen oplossing.. dat zijn, zoals het woord al aangeeft snoepjes.
Voorheen kreeg hij waarschijnlijk wel lekker voer en andere toevoegingen.. dus z'n antwoord is gewoon 'geef mijn oude voer terug, dit eet ik niet'.

hoe oud is je kat.. want op een gegeven moment, krijg je ook gewoon geen volle kat meer terug.. je kunt dan alleen proberen om m zo gespierd mogelijk te houden (zodat het skelet geen zeer gaat doen en minder kans op arthrose) en proberen om m vol te blijven voeren.. maar sommigen zullen nooit meer dik worden..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:30

fransje23 schreef:
Ik heb ook gewoon mijn kat thuis ingesteld, en test hem dus zelf.

De stress van de dierenartsbezoeken blijft hem zo bespaart. Stress zorgt ook weer voor een hogere waarde.


Inderdaad. Je krijgt toch nooit een echt representieve waarde als je je kat in een stresssituatie gaat testen? Het kan een indicatie geven maar voor precies instellen heb je er bar weinig aan, dus ik begrijp niet waarom je dat zou doen.


Wel ben ik het met oji eens dat je altijd moet afwegen of de behandeling het waard is tegenover de stress die de kat eraan ondervindt. Ik heb één kat die erg stressgevoelig is en moeite heeft met aanraken/optillen en bij haar weet ik niet of tweemaal daags spuiten zou lukken zonder dat zij daar veel stress van heeft. Ik zou het uiteraard proberen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het bij haar niet op zou wegen tegen de voordelen van de behandeling.