Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:30

Tja... Hoe moet je dan?

Mijn vriend heeft voor onze konijntjes een riante villa gemaakt.
Sinds kort zijn Leffe en Blond met succes gaan samenwonen. Wat een genot om te zien :+:

Zo werd ik pasgeleden laat in de avond opgeschrikt door wat kabaal in de tuin.
Toen ik ging kijken, zat er een prachtige kat op het konijnenhok. Uiteraard heb ik dit schatje zo snel mogelijk de deur gewezen. De konijnen leken niet geschrokken, maar juist nieuwsgierig.

Elke dag mogen de konijnen, onder toezicht de hele tuin onveilig maken.
Tot ik mijn konijnen opeens in verschrikte houding zag zitten. Viel mij het op dat de kat op de overkapping ook genoot van het uitzicht springende konijnen. Weer deze kat de uitgang van de tuin gewezen.

Daarna heb ik de kat niet meer in mijn tuin gezien, maar wel op straat andere katten het leven zuur aan het maken. Dit schatje ziet er schattig uit, maar is niet bang om andere katten aan te pakken. Laat staan mijn konijnen.

De konijnen zijn opeens erg schrikachtig (voor mij zonder aanleiding). Wellicht is de kat in de nacht nog op bezoek geweest. Ik durf nu niet zomaar naar boven te lopen voor de was ect. als de konijnen loslopen.

Hoe houd ik mijn konijnen veilig voor de kat?

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:34

Kan je herleiden van wie de kat is? Anders zou ik beginnen met even aanbellen om het te bespreken met de eigenaren :).

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:38

Ik kwam er gisteren dus achter dat er twee dezelfde rondlopen. Enige verschil is dat de ene een wit puntje heeft in zijn staart.

Ik woon in een druk bewoonde woonwijk, met vier flats rondom ons.
Nog geen idee van wie de kat zou kunnen zijn. Als ik het weet, dan wilde ik inderdaad langs gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:38

Judass schreef:
Kan je herleiden van wie de kat is? Anders zou ik beginnen met even aanbellen om het te bespreken met de eigenaren :).


Wou ik ook net zeggen inderdaad.
Als je weet van wie hij/zij is daar aan bellen, anders rond vragen of iemand de kat kent en als dat niet werkt misschien wel oproepje op een Facebook dieren groep in je regio?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:40

Misschien toch maar een ren maken zodat de konijnen zonder toezicht in ieder geval buiten kunnen zijn en alleen onder toezicht de hele tuin door kunnen scharrelen?

Moeilijk hoor, onze meiden houden we maar binnen zodat ze gewoon door de hele kamer kunnen stuiteren, buiten lopen er simpelweg teveel katten rond... Liever te zorgzaam dan er een keer te laat bij..

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 10:42

Hun hok is groot genoeg om 24/7 in te wonen.
Ze vinden het heerlijk om in de tuin rond te scharrelen. Dat wil ik ze ook niet ontnemen.
Nu gaan ze alleen naar buiten als ik beneden ben.

Ik wil gewoon een oplossing om de kat uit de tuin te houden. Wellicht doet de kat niets en vindt die het alleen leuk om te kijken naar ze. Alleen ben ik absoluut geen kattenmens, dus geen idee hoe ik het aan de lichaamshouding kan zien.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:44

Ik zou er heel voorzichtig mee zijn. Zelfs als je er bij bent kan het fout gaan. Er zijn katten die heel makkelijk konijnen of eekhoorntjes doden. Helaas ervaring mee...
Je zou je tuin kunnen afschermen. Praten met katteneigenaren kan misschien helpen, al zijn er ook kattenbaasjes die niets willen doen.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:48

Ruimte afzetten waar ze kunnen lopen en dan gaas of net eroverheen. Of niet meer alleen in de tuin laten...
Eigenaren van de kat benaderen zie ik het nut niet van in, ik denk niet dat zij hun kat binnen gaan houden omdat jouw konijnen in de tuin lopen.. :o

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:48

Heb je een schutting? Hier een stroomdraadje bovenop zetten (10cm hoogte). Dan zal de kat niet snel je tuin in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:58

Paris_ schreef:
Ruimte afzetten waar ze kunnen lopen en dan gaas of net eroverheen. Of niet meer alleen in de tuin laten...
Eigenaren van de kat benaderen zie ik het nut niet van in, ik denk niet dat zij hun kat binnen gaan houden omdat jouw konijnen in de tuin lopen.. :o


Niemand zegt ook dat ze aangesproken moeten worden zodat ze de kat binnen kunnen gaan houden maar ik zou het wel graag willen weten als mijn kat hier de buurt op stelten zet. Zoals in de OP ook staat is het niet alleen bij de konijnen maar ook met andere katten. Misschien hebben de eigenaren hier wel geen idee van dat hun kat de boel op stelten zet. En heel misschien is het wel een zwerfkat die verdwaald is dus waarom niet op zoek gaan naar de eigenaar. Ik zou het fijn vinden als mijn buren me komen vertellen dat mijn kat de buurt hier op stelten zet.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:05

Paris_ schreef:
Ruimte afzetten waar ze kunnen lopen en dan gaas of net eroverheen. Of niet meer alleen in de tuin laten...
Eigenaren van de kat benaderen zie ik het nut niet van in, ik denk niet dat zij hun kat binnen gaan houden omdat jouw konijnen in de tuin lopen.. :o

Waarom niet? Ze hebben toch niets te zoeken in de tuin van TS?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:34

Schutting afzetten met schuine profielen met gaas erop of idd stroomdraadje zodat de katten er niet in kunnen. Zag bij mijn buurman strips met punten erop van plastic. Doet wel zeer bij ze maar maakt de pootjes niet kapot. Werkt super bij hun.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:37

De omgekeerde wereld maar kan je uw tuin niet katvrij maken met zo'n stroomdraadje of op een andere katvriendelijke manier? Zelfs als je met de eigenaar van deze kat tot een oplossing komt kan er nog altijd een andere kat langskomen. Op deze manier ben je 100% gerust dat je konijnen in alle veiligheid kunnen rondhuppelen in hun tuintje.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:35

Paris_ schreef:
Ruimte afzetten waar ze kunnen lopen en dan gaas of net eroverheen. Of niet meer alleen in de tuin laten...
Eigenaren van de kat benaderen zie ik het nut niet van in, ik denk niet dat zij hun kat binnen gaan houden omdat jouw konijnen in de tuin lopen.. :o


Als ze een beetje redelijk zijn kunnen ze op z'n minst meedenken (betalen) aan een oplossing.

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:09

Ik zou idd je tuin gaan afzetten dan. Konijn van familie van ons is ook aangevallen door een kat en heeft dit niet overleefd.
Succes met het zoeken naar een oplossing!

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:41

Inderdaad je tuin zo afzetten dat er geen katten meer in kunnen. Als het deze kat niet is kan het gebeuren met een andere kat, dus om alle risico uit te sluiten zou ik zelf maatregels nemen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:03

Er zit denk ik weinig anders op, want voordat je de eigenaar van de kat gevonden hebt komt er misschien weer een andere kat. Voelt niet helemaal eerlijk zo, maar wel het veiligste voor jouw konijnen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 19:41

Ik hoef uiteraard geen geld of iets van de eigenaar van de kat. Dat voelt wel heel vreemd ha ha.
Wellicht kan de eigenaar mij vertellen hoe de kat werkt en hoe ik hem kan weren uit de tuin ect.

Schrikdraad rond mijn tuin, tja ik word daar niet heel blij van. Laat staan de buren waarmee we het hek delen.

Ik ga wel klaar zitten met mijn super soaker :')

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:58

Nassie schreef:
Ik ga wel klaar zitten met mijn super soaker :')


Hele goede oplossing! Tuinslang werkt ook, die hoef je niet bij te vullen ;)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:01

Zijn het dwergjes?
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met katten en konijnen samen. Zelfs niet met grote rode katers die zitten te hengelen. Mijn konijnen grommen dan en jagen eerder de katten rond dan omgekeerd. Maar een kleine kleurdwerg is natuurlijk een ander verhaal dan een gewoon middengroot konijn.
Waar ik een dak voor heb op mijn ren zijn vooral roofvogels en vossen.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 21:19

Sizzle het zijn inderdaad dwergjes.

Voorheen een konijn gehad die ging juist achter de katten aan. Naja eigenlijk alles wat in de tuin kwam :')
Maar deze twee die ik nu heb zijn zo lief en zachtaardig.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Als de kat op de loer ligt.. en konijnen op het oog heeft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:34

Ik zou echt oppassen... Een beetje jagende kat dood echt konijnen. Echt voorzichtig mee zijn dus en alleen onder toezicht in de tuin. Ook niet in de tuin als jij beneden, maar niet buiten bent.

Heel vervelend, maar ik heb genoeg katten gekend die wilde konijnen vingen ( sterker nog: op begraafplaatsen worden katten ingezet om ze konijn vrij te houden....), dus echt, echt echt voorzichtig zijn en kijken of je idd eventueel met schuttingen ed kunt gaan werken om de kat(ten) uit te tuin te houden, of de konijnen echt alleen onder toezicht los laten..

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:41

Sizzle schreef:
Zijn het dwergjes?
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met katten en konijnen samen. Zelfs niet met grote rode katers die zitten te hengelen. Mijn konijnen grommen dan en jagen eerder de katten rond dan omgekeerd. Maar een kleine kleurdwerg is natuurlijk een ander verhaal dan een gewoon middengroot konijn.
Waar ik een dak voor heb op mijn ren zijn vooral roofvogels en vossen.


Kat van mijn wederhelft ving konijnen die net zo zwaar en zwaarder waren als de kat zelf, hij brak ze zó de nek, een konijnennek is namelijk superdun en kwetsbaar, en de rug is trouwens ook zó gebroken... ik zou er dus niet teveel op rekenen dat katten geen konijnen vangen...
Er hoeft in je buurt maar 1 kat tussen te lopen die het trucje kent en je hebt een groot probleem als je geen deugdelijke ren hebt.

Ik ken ook een kat die wilde konijnen vangt: hij gaat bij het hol zitten en laat de eerste 2 konijnen eruit lopen, en pakt nummer drie, want de kat weet dat hij niet alle konijnen meteen bij het naar buiten gaan moet vangen, omdat ze anders daar wegblijven.

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:55


Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:58

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:19, in het totaal 1 keer bewerkt