Rasloze hondenshows

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 15:25

Ik weet dat er een topic loopt over hondenshows, maar dat gaat uiteraard over shows voor honden met stamboom. Aangezien kruisingen of stamboomloze honden op deze shows niet welkom zijn, dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om een topic te openen voor deze hondeneigenaren die ook graag eens naar een show willen.

Ik heb mijn Rottweiler x Bordeauxdog teefje ingeschreven voor de rasloze hondenshow in Apeldoorn op 1 oktober, zijn er nog meer mensen die hierheen gaan? :)
Net zag ik dat er op 29 oktober in Arnhem ook een show is, maar die inschrijving is al gesloten.. Daar heb ik dus maar even achteraan gemaild, wie weet dat we daaraan toch ook nog mee kunnen doen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:41

begin dit jaar ben ik een collega op een officiële show met haar stamboomloze hond (border collie) tegen gekomen voor aankeuring om aan agility wedstrijden te kunnen deelnemen. Weet alleen niet hoe dat juist zat om in te schrijven. Want werd ook wel gewoon tussen de andere honden gekeurd. KM wist dus niet dat het om een stamboomloze BC ging.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:50

Wij hebben eerder dit jaar voor het eerst een rasloze show meegedaan en 29 oktober zijn wij ook in Arnhem. Met mijn reu dan. Mijn teefje heeft niet zo veel eh.. showtalent.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:23

Tijdens een hondenshow wordt er gekeurd in hoeverre een hond aan de rasstandaard voldoet. Op een stamboomloze show kan dat natuurlijk niet wanneer er ook kruisingen toegelaten worden. Dat lijkt mij dan dus puur geldklopperij waar de deelnemers naar huis gaan met een keuringsrapport waar op staat 'leuke hond' of soortgelijke bewoordingen. Of zie ik dat fout?

Mariska_28

Berichten: 10500
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:33

Ik vroeg mij ook al af waarop er gekeurd wordt?

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:39

Same here, ik kan me indenken dat het bijvoorbeeld gaat om rastype bij herleidbare kruisingen? Of gewoon 'wie heeft de mooiste hond'?

Mariska_28

Berichten: 10500
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:48

Maar wat is dan de mooiste? Als je geen maatstaf hebt?

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 18:40

Lisitano schreef:
Wij hebben eerder dit jaar voor het eerst een rasloze show meegedaan en 29 oktober zijn wij ook in Arnhem. Met mijn reu dan. Mijn teefje heeft niet zo veel eh.. showtalent.


Heb jij toevallig een telefoonnummer van de organisatie van Arnhem? Ik heb vorige week gemaild maar nog geen reactie.

Voor de rest: ik snap wel wat jullie bedoelen, maar in principe kun je een kruising ook prima beoordelen natuurlijk. Karakter, stand van de poten, wel of geen scharend gebit enz. Er zijn ook officiële keurmeesters aanwezig.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:52

Zelf lang bij een hondenclub in organisatie van van alles gezeten. Ook aantal ras/stamboomloze hondendagen georganiseerd. Allereerst was het echt liefdewerk oud papier, inschrijfgeld was laag en net toereikend om alle onkosten te betalen, dus om het nu gelijk geldklopperij te noemen is wat kort door de bocht denk ik. De keurmeesters bestonden uit gedragsdeskundigen dierenartsen en vachtverzorgers. Omdat je idd geen maatstaf hebt werd er op vachtverzorging gangwerk en gedrag beoordeeld. Bij onze club werden er ook grote clubmatches georganiseerd en daar kwam de vraag van mensen met stamboomloze en rasloze honden om ook zoiets voor hen te organiseren en zo geschiedde. Mensen vinden hun hond altijd de mooiste en de leukste en dan is het gewoon leuk dat iedereen eens aan zo'n show mee kan doen en een beoordeling van "deskundigen" te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 21-09-17 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:55

petitparis schreef:
begin dit jaar ben ik een collega op een officiële show met haar stamboomloze hond (border collie) tegen gekomen voor aankeuring om aan agility wedstrijden te kunnen deelnemen. Weet alleen niet hoe dat juist zat om in te schrijven. Want werd ook wel gewoon tussen de andere honden gekeurd. KM wist dus niet dat het om een stamboomloze BC ging.

Voor de agility?

Hier mocht ik met mijn "poedel" gewoon wedstrijden lopen tot het NK aan toe, mocht alleen de titel kampioen niet krijgen want ze had geen Nederlandse stamboom.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:57

@ azmay: ik weet er het fijne niet van, maar in België mag je niet met stamboomloze honden deelnemen. Als beginner kan je 1x uitzondering aanvragen oid en daarvoor moet je hond "aangekeurd" worden. Of dat is wat ik begrepen heb, want ik ben er niet in thuis.

maar wat voor het ene ras een correcte stand is, kan bij een ander type hond een grove fout zijn. Dus bij kruisingen is het toch veel moeilijker op basis van wat je gaat keuren.
Vrees dat die stamboomloze keuring vnl zijn voor broodfokhonden.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:27

Wat is dat nu voor aanname? _O-
Bij de rasloze hondenkeuring waar ik ben geweest waren voornamelijk kruisingen en buitenlandse asielhonden.
Mijn hond werd gekeurd op gebit, stand van de poten, conditie, vacht, gangen en de hoeking. Ook de expressie en het gedrag werd meegenomen in de keuring.

Een goede en correct gebouwde hond kun je toch wel zien? Als een beetje hondenkenner al, laat staan een keurmeester. Ook deden er mee die wel stamboom hebben, gewoon om te oefenen of omdat ze het gewoon voor de lol eens willen doen.

Ik heb helaas geen telefoonnummer. Alleen een mailadres. Je zou het op Facebook kunnen proberen?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:56

Dit was ons keuringsrapport laatste keer. Hij werd toen 2e van de kruising reuen <3


Afbeelding
De hond zelf. Zelfs showtraining gedaan en we vonden het superleuk. Hij heeft er echt veel lol in.

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 05:36

Petitparis, dat vind ik nogal een aanname zeg, op de dagen die ik mede georganiseerd heb was geen broodfokker te bekennen. Zo raar is het toch niet dat je zulke dingen voor de leuk doet. Ik ga met mijn ruin ook naar de keuring. Totaal geen meerwaarde maar gewoon omdat ik het leuk vind. Op de stamboomloze/rasloze dagen mogen neestal ook honden mer stamboom meedoen welke gecastreerd zijn, omdat deze ook niet welkom zijn op een show.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 07:48

Wel, dan ik ben blij met jullie uitleg. Mijn aanname komt deels doordat ik alleen mensen met een stamboomloze pup uit "de winkel" en die een een aankeuring nodig hebben voor de sport. (Wat ik overigens een vreemde regel vind. Ras en afstamming is niet het enige wat bepalend is voor een gehoorzame en behendige hond)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rasloze hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:12

Het is denk ik redelijk te vergelijken met een officiële springwedstrijd of een onderlinge op de ponyclub. Bij een onderlinge zijn de sprongen laag, doe je het met je pony voornamelijk voor de lol en houdt de jury daar ook rekening mee.