Zeurende kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:53

Och ja wij hebben 2 katten en een daar van is ook een gigantische kletskous. Heb verder geen broertjes of zusjes dus moet ook wel zeggen dat t misschien deels aangeleerd is, als ze miauwt antwoord ik namelijk ook dan antwoord zij weer terug en zo hebben we hele gesprekken :')
Wel heeft ze heel veel verschillende tonen in haar miauw, zodra ze een heel klagelijk alarm aan zet negeer ik haar ook. In het begin deed ze dit veel 's nachts als ze geen aandacht kreeg (want ja ik lag te slapen) Maar na maanden van negeren is ze nu dood stil 's nachts en komt ze pas bij mij zodra ik ook echt wakker ben. Geen garanties dat het werkt natuurlijk, maar geloof dat het bij de van ons wel gewerkt heeft.
Katten zijn aardige gewoonte dieren en zodra je er een keer gehoor aan geeft zullen ze het toch vaker proberen denk ik.

Nog een leuk voorbeeld, mijn eerste kat hebben we al 11 jaar, die heb ik nooit echt iets geleerd en als ik de katten 's avonds een snoepje wil geven gaat zij heel vervelend om mee heen lopen en proberen in het kastje te kruipen waar de snoepjes liggen of op het aanrecht springen.
Mijn 2e kat heb ik toen ze jong was een aantal manieren en regels bij gebracht, als ik naar de kast loop 's avonds voor haar om een snoepje te pakken weet ze dat ze hem niet eerder krijgt dan wanneer ze netjes naast mij gaat zitten, eerst vond ze dit lastig, nu gaat ze al voor ik haar iets gevraagd heb gerust 10 minuten stil zitten wachten tot ik het snoepje neer leg

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:56

Overigens zijn ze hier op verschillende manieren vocaal. Ju heeft soms dat hij in de badkamer hard gaat staan galmen :') en dan laat ik 'm maar. Of ik ga 'm even daar ophalen, dan voelt hij zich weer geliefd en wordt hij stil. Maj mekkert wanneer ik de kraan open draai :') Ze speelt graag met water, en dat geluid triggert haar. De teleurstelling als ik dan alleen maar ga afwassen :P Als ik klaar ben met afwassen laat ik wel de kraan soms even een tijdje druppelen zodat ze alsnog kan spelen :o Zo lang ze alleen mekkert als ik water pak en niet komt zeuren zonder dat ik bij het aanrecht ben zie ik daar weinig kwaad in. Gaat al jaren prima zo :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:07

Negeren is het enige wat werkt. Ik heb een erg vocale Maine Coon en meneer heeft een uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt. Hij heeft een aantal weken voor onze deur staan mauwen en kloppen. Hierdoor werden de honden onrustig. Bij ons slapen is geen optie want hij valt vriend 's nachts aan :=

Wekenlang genegeerd en nu kunnen wij weer lekker slapen. Het is echt het enige wat gewerkt heeft.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:13

's Nachts ben ik erg streng :j dan negeer ik hem volkomen. Nu maakt hij soms nog wat herrie 's nachts, maar is meestal stil. Overdag zal ik wel iets te lief zijn voor hem denk ik... Maar hij houdt het dan ook erg lang vol!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:30

's Nachts maakt mijn kater af en toe kabaal bij de voordeur. Dan wil hij nog naar buiten. Wanneer ik dan "Juju, naar binnen!" zeg komt hij de kamer in. Hij weet dan dat er geen ruimte voor onderhandeling is. Naar mijn idee werkt dat het beste wanneer je wel gehoor geeft aan je kat z'n verzoek om de deur open te doen op momenten dat dat wel kan. Hij is nooit lang weg, hooguit een uurtje. De deur blijft dan open staan tot hij weer terug is (en niet meer weg gaat). Als ik weg ben, en 's nachts, is de deur dicht.

Duidelijkheid en regelmaat. Dan weten ze waar ze aan toe zijn. En kun je zeuren tot een minimum beperken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:25

God het ligt hem aan de naam!!! Ik heb ook een 7 jarige kater genaamd Gizmo. Toevallig ook zwart? En hij doet precies hetzelfde. Altijd maar zeuren om precies dezelfde dingen. Ik negeer het meestal en als ik er klaar mee mag hij buiten spelen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:27

Geef je hem zachtvoer? Niet doen!
Wij hebben 2 verukkelijke katten die alleen droogvoer krijgen, soms wat schooierig bij het avond eten, maar weten toch dat ze niets krijgen, alleen soms een slokje met _/-\o_
Dat zachtvoer hebben ze helemaal niet nodig! Als je er geen aandacht aan besteed loopt ie vanzelf naar buiten ahha en gaat ie naar muizen op zoek :j

Anoniem

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:32

Ik had ook zo'n vocale kat, echt verschrikkelijk :+ Hij zeurde altijd om de stomste dingen, kreeg voor z'n gevoel nooit z'n zin en bleef dan door jammeren. Ik ben hem na een tijdje gaan afleiden met andere dingen, dat werkte voor mij het beste. Het is natuurlijk niet de beste manier, maar ik vond het sneu om hem te straffen als hij graag aandacht van me wou of graag buiten wou spelen. Dus op het moment dat hij begon te zeuren even een prop aluminiumfolie door de kamer smijten of een stukje touw voor hem langs slepen en dan was het ook wel weer over.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:36

haha oke dacht dat onze kat extreem was, maar is dus helemaal niet zo :')
die van mij kan inderdaad ook om alles miauwen of als dat niet werkt tegen de deur aan krabben, ook als de deur gewoon open is...

Je geeft aan dat negeren niet helpt maar voor hoe lange tijd negeer je dan? Ik heb namelijk bij onze kat ontdekt dat ze op een gegeven moment doorhad dat ik haar toch bleef negeren, uiteindelijk heeft ze nu als ze begint te mauwen heel snel door dat ik het negeer en dan houdt ze vrij snel op met mauwen.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:06

@wemkelover haha :D Nee, hij is cypers, heeft dus wel zwart maar is niet volledig zwart.
@Arabier: nee, hij krijgt alleen brokjes en af en toe wat lekkers als ik dat toevallig eet. Maar verder maalt hij niet echt naar andere dingen dan brokjes. Heb eens vers vlees geprobeerd, maar dat wil hij niet.

@Felien_Kyra: ik ben waarschijnlijk niet streng genoeg, maar toch is hij wel echt een volhouder. Vaak als ik negeer stopt hij wel even, maar gaat even later weer verder. Na een aantal uren is dat niet leuk meer ;)

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:29


Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:39

oh ZO BEKEND!

Ik heb een russisch blauw en die doet dat ook. Dat is al zoveel jaren een irritatiepunt dat 1 zeur nu al genoeg is om mijn ergernismeter meteen in het rood te laten schieten. Ik heb haar wel eens opgepakt, in een slaapkamer boven gezet en de deur dicht getrokken. Ik ben wel eens gewoon weggegaan omdat ik er he-le-maal gek van werd. Ik vond haar door dit gewoon ook echt niet meer leuk. Kon haar nog maar weinig positieve aandacht geven en heb zelfs gedacht om een ander huis voor haar te zoeken. Maar goed, dat doe je niet met een kat van boven de 12, ook al denk ik dat ze ergens anders wellicht gelukkiger zou zijn.

Ze 'woonde' al heel veel boven, daar had ze haar slaapplekje, op de kamer waar ook de kattenbakken staan.

Maaarrrrr..... nu heb ik er geen last meer van! Mijn oplossing: schaf een hond aan :') :')

Door Maia de pup komt ze nu veel minder beneden en als ze naar buiten wilt staat ze niet meer in de huiskamer voor de achterdeur te zeuren.

Het is echt een boel rust nou.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:40

Wij hebben ook zo'n klaagkat, een blauwe rus. Echt jammerend gewauwel komt uit dat beest als hij vind dat het etenstijd is of als hij naar buiten gaat.

Bij ons hielp de plantenspuit goed, gekoppeld aan het commando foei.

Nu is hij erg slim, en gaat hij net buiten bereik staan. Wat we nu doen, is hem oppakken (vind hij niet leuk) en zonder boos te zijn, naar de gang dragen, hem daar neerzetten en weer weglopen. Komt hij gelijk gillend terug, opnieuw. De deur laten we open, hij is welkom om zich normaal te gedragen namelijk.

Hij begint het al door te krijgen en gaat nu regelmatig iets anders doen als we hem op de gang hebben gezet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:48

Ik heb ook zo'n klaag, mopper en zeur kat.

Maar ik vind het wel grappig. Als hij iets doet wat niet mag en ik roep: Hey Fausto. Dan moppert hij terug.
Als hij eten wil dan krijst hij echt. Dan zeg ik: nee Fausto....en dan moppert hij terug.
Etc, etc....

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:46

Hier helaas precies een zelfde geval
Nu 6 jaar ook een kater.

Al 2 keer aan de dialyse gelegen ivm met blaasgruis en nierproblemen, krijgt dus ook dieet voer.

Hij zeurt werkelijk de heeeele dag om eten, maakt
Ruzie met de andere katten omdat hun dus wel naar hun kamer mogen voor eten, steelt alles van de aanrecht, uit de prullenbak, eet bij de buren, steelt daar vanalles van borden ( als ze weg lopen) en van de tafel buiten. Hij eet geitenbrokken, kippenvoer. Vreet zich door verpakking van afbak broodjes heen, door zakken van de boterhammen.

Word er werkelijk moe van. Hij heeft nu een voerbal ( ofja al langer) hij krijgt smorgens gewoon brokjes, dan nog 2 keer wat in de bal en dan savonds voor hij naar de kattenkamer gaat.

Intotaal misschien een handje vol.. nog steeds MODDERVET.. maar hij weet nu dat als hij zeurt dat we hem in de kattenkamer opsluiten (heel zuur ja iknow) maar dit heeft bij ons geholpen.

Elke dag hetzelfde geven/doen. En anders naar een andere kamer. Katten zijn niet dom, dit hoef je maar een aantal keer te doen en dan stopt ie vanzelf.. tenminste bij ons (soms dan :') )

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:38

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Hier gaat het de laatste tijd erg goed. Ik probeer consequenter te zijn (wilde je naar binnen? Prima, dan blijf je ook binnen) en het lijkt aan te slaan, maar geduld heb ik wel nodig. Ik beloon hem als hij rustig is, en dat lijkt ook eindelijk bij hem binnen te komen. Hij gaat nu vaker rustig wachten en laat me met rust als ik druk ben. Wél moet ik erom denken hem vaak genoeg aandacht te geven / met hem te spelen. :)