Dierenambulance bellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 11:45

Het is misschien een hele rare vraag, maar vind het zo sneu..

Nu net, bij mij in de straat, liepen er 4 ganzen langs, waarvan 2 met een kapotte vleugel/veren..

Foto is niet geheel duidelijk maar ter illustratie..


Afbeelding

En ja.. ondanks dat ze mijn auto onderschijten vind ik dit ontzettend sneu..

Nu vraag ik me af; in hoeverre heeft zo'n gans hier last van? Is dit ernstig? Komt dit vanzelf goed? Of zou ik de dieren ambulance bellen?

Er lopen er hier heel veel van die dieren maar ze zullen zeker niet te missen zijn als ze moeten gaan kijken. Ik sta op het punt naar stal te gaan namelijk..

Anoniem

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:46

Je kunt er zeker een belletje aan wagen, dat ze even komen kijken.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:49

Zijn ze niet in de rui?

Belletje kan nooit geen kwaad.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 11:52

Ik wil niet bellen voor jan doedel zegmaar. Vind het zonde als het niet nodig is omdat ze er geen last van hebben en ze in die tijd een ander dier kunnen helpen..

Spatter; geen idee, het zijn veren uit de vleugels, van die dikke veren

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:53

Als je twijfelt, altijd even de dierenambulance bellen!

Het vervelende is dat de dierenambulances in Nederland niet dezelfde regels hanteren. Mijn moeder is vrijwilligster en die rijdt wel voor vogels. De dierenambulance in de regio naast ons rijdt alleen voor huisdieren en niet voor vogels.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:53

Meestal kunnen ze zich hiermee nog prima redden. Misschien zouden ze in het wild niet overleven, maar zo in een park oid komt dat wel goed. Wij hadden er op de kinderboerderij ook 1 die er zo bij liep, nooit ergens last van gehad, kon gewoon hard rennen (zowel op je af als van je af :') ) en kon ook goed fladderen en zwemmen. Wel zou ik me druk gaan maken als deze alleen achterblijft als de rest wegvliegt naar het zuiden :).

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 11:56

Het is in een wijk, met veel verkeer, maar ook veel gras en water. Regelmatig zitten ze ook midden op straat. Denk dat ik toch even bel als ik op stal ben :j

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:24

Dit is niets ernstig, het is waarschijnlijk een afweiking waardoor de vleugels naar buiten gaan staan maar kan inderdaad ook door de rui komen.
Als je veel overlast hebt van de ganzen zou je een melding kunnen maken bij de gemeente. Die zou ze kunnen verplaatsen. De dierenambulance gaat denk ik niets met de ganzen doen aangezien ze gewoon gezond zijn en er op de foto te zien verder goed uit zien.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:25

Zo te zien gewoon in de rui, dat zijn ze hier ook. De kids zijn er gek op om veren te sparen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:27

hier komt de dierenambulance alleen voor vogels als je ze ook vangt voor ze. Om te voorkomen dat ze opgeroepen worden en gaan rijden maar het dier dan al gevlogen/weggerend is.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:50

Gelukkig! Ik heb geen overlast van ze, alleen wanneer ze broeden en jongen hebben maar dat is tijdelijk haha. Vond het vooral sneu en wil niet dat die diertjes pijn hebben oid zag er pijnlijk uit, maar wie ben ik? Zonder verstand van vogels haha

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:52

Na het broedseizoen komt de rui... Gelukkig zijn ze dus in orde. :D

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 14:15

Dat vind ik fijn om te horen!

En hoewel ik het wel had verwacht; ze zitten nogsteeds in de buurt waar ze zaten toen ik naar stal ging

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:05


LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:10


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:40

Even een tip voor een eventuele volgende keer: bij ons in de buurt komen ze alleen als je de vogel al gevangen hebt; zij willen hun tijd daar niet aan besteden (enkel ophalen).

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:59

Op een dierenweide hier in de buurt looot een normale gans ( niet deze maar een witte ) of zo'n waterend ( weet even niet welke het was ) ook met de vleugel zo en die leeft er gewoon mee rond en kan nog alles

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 18:14

Ik zou nieteens weten hoe ik zo'n dier vang.. plus waar ik m moet laten met 2 katten thuis :+ (die er wss bang voor zijn)

Een vogeltje vind ik een ander verhaal dan een bakbeest van een gans (volgens mij zijn dit zelfs officieel eenden).

Zou dat ook zo zijn als je weet dat de dieren hier altijd zitten en eigenlijk niet zo veel verplaatsen? Sloot naar sloot hier in de wijk, gras naar gras hier in de wijk.. zijn maar 3 stukken waar ze steeds zitten. Hier voor de deur bij een brede sloot, hier voor de deur bij het gras of iets verderop bij het water (brede sloot) en gras..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenambulance bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:55

Ik denk niet dat ze zich zomaar laten vastpakken ;) Maar het zal per persoon verschillen hoeveel moeite de ambu er voor wil doen.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:13

antje_vip schreef:
Ik denk niet dat ze zich zomaar laten vastpakken ;) Maar het zal per persoon verschillen hoeveel moeite de ambu er voor wil doen.


Vastpakken niet nee haha :+ maar ze zijn wel zo gevonden :j

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:20

Bij ons in de straat woont een vrouwtjesgans met twee (voorheen) gebroken vleugels, ziet er precies hetzelfde uit.
Ze woont inmiddels zo'n 5 jaar bij ons aan het water samen met een paar andere ganzen die wel goed zijn, maar besloten hebben te blijven. Ze kan niet meer vliegen, maar kan verder prima foerageren en word daarnaast in de winter bijgevoerd door alle straatbewoners. Ze heeft inmiddels twee nestjes met kuikens gehad van haar man waarvan alle behalve één zijn uitgevlogen.

Ganzen kunnen dus in principe prima leven met zulke vleugels, maar ze moeten wel in de gaten gehouden worden en evt bijgevoerd als het foerageren minder gaat.
Je zou eventueel contact op kunnen nemen met akka's ganzenparadijs, zij zijn een prachtige organisatie die kansarme (wilde) ganzen een veilig thuis en goed voer bieden.

Ons gansje is geliefd en krijgt aandacht van iedereen hier, ze is een soort mascotte geworden :)
Die van ons is ook een Canadese gans, net zoals die van jou.

Edit: typo's verwijderd