Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 09:31

Mijn kat vertoont wat vreemd gedrag.

De situatie: een paar maanden geleden besloot ik als gezelschap voor mijn kat een kitten erbij te nemen. Deze kitten bleek enorm dominant en terroriseerde mijn andere kat, Dondertje.

Dondertje was altijd een speelse vrolijke kat. Toen de kitten er was lag ze alleen nog maar bovenop de kast, kwam er vanaf om te eten en op de kattenbak te gaan om vervolgens zo snel mogelijk weer de kast op te klimmen omdat ze aangevallen werd door de kitten. Na een poos heb ik besloten de kitten weg te doen, en vanaf het moment dat kitten de deur uit was veranderde Donder direct.

In positieve zin, ik heb nog nooit zo'n gelukkige kat gezien! Knuffelde me helemaal dood zodra ik thuis kwam, en was weer zo speels als vroeger, maar dan nog een tikje speelser. Had ze voorheen zo nu en dan een gekke bui, die heeft ze nu sinds kitten weg is meerdere malen per dag. Heerlijk om te zien natuurlijk!

Maar, sinds kitten weg is, vertoont ze ook wat gek gedrag. Ze maakt 's nachts vreselijk veel herrie. Ik wordt er wakker van. Hoor haar rennen met haar balletje of andere speeltjes, en dan ineens is het even stil en begint ze heel hard te mauwen. Echt een beetje een jank geluid, niet een normale mauw, maar van die hele lange halen achter elkaar door. Om vervolgens weer te gaan rennen en spelen en dan begint het weer. Dit gebeurd iedere nacht, al bijna 4 weken lang.

Als ik ga kijken bij haar op dat moment, staat ze gewoon midden in de woonkamer of op de bank bij haar speeltje alsof er niks aan de hand is.

Ik geloof niet dat ze pijn heeft, ze ziet er gezond uit en is enorm blij en energiek. En als het pijn was geweest, waarom zou het dan telkens onder het spelen zijn?

Ik begrijp het gewoon niet... maar vind het wel vervelend worden -O- iemand ideeën?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:34

Denk dat ze zich toch alleen voelt :) wellicht toch kijken voor een vriendje erbij :) misschien via het asiel zodat het karakter van te voren bekend is.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:35

Ik kan je helaas niet helpen, maar bij mij doet 1 van de 2 (beide net 1 jaar) het ook...
Wij noemen het vaak jengelen, wat van die uithalen, maar inderdaad ook altijd gewoon aan het spelen alsof er niets aan de hand is.

Enne, wat fijn dat Dondertje zo is opgefleurd!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:37

Die van ons doen het ook als ze iemand willen om mee te spelen. Als ze met een touwtje spelen doen ze het om ons te 'lokken', maar ze doen het ook als ze met elkaar aan het spelen zijn. Dan gaan ze keihard rondrennen en als er dan eentje ineens doorheeft dat 'ie alleen in een kamer is dan roepen ze elkaar.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:39

Denk niet dat er wat aan de hand is hoor. Onze oudste kat doet het ook. :)
Inderdaad 's avonds/'s nachts als wij al op bed liggen heeft hij even zo'n gekke bui. Daarna weer stil en gaat ie slapen. :+

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:42

Hoe oud is hij? Ik heb ook zo'n kat. Bij hem waren de schildklierwaarden verhoogt. Hij zag er prima uit, at veel maar viel wel af. Van een te snelle schildklier kunnen ze heel druk worden, gewoon hyper.

Het kan ook verveling zijn, veel met je kat spelen kan helpen...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 09:47

Bedankt voor jullie reacties.

Verveling kan goed, ik ben erg weinig thuis, dat is ook de rede dat ik een maatje zocht voor haar.. ik durf het amper aan om dat nog een keer te proberen omdat het vorige keer zo mis ging. Hecht me zelf ook nogal snel aan zo'n beestje, vond het de vorige keer als vreselijk om de kitten weer weg te moeten doen, zie het niet zo zitten dat nog eens te moeten doen -O-

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:50

anne_bento schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Verveling kan goed, ik ben erg weinig thuis, dat is ook de rede dat ik een maatje zocht voor haar.. ik durf het amper aan om dat nog een keer te proberen omdat het vorige keer zo mis ging. Hecht me zelf ook nogal snel aan zo'n beestje, vond het de vorige keer als vreselijk om de kitten weer weg te moeten doen, zie het niet zo zitten dat nog eens te moeten doen -O-

Misschien een idee om in het asiel naar een wat oudere kat te kijken? Het asiel observeert alle katten ook en ze weten precies wat voor karakter ze hebben. De kans op een match is zo een stuk groter denk ik ;)

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:27

Misschien heeft ze gewoon te veel energie? Elke avond proberen om 10 minuten echt met haar te spelen? Onze kleine druktemaker reageert daar echt goed op. Daarvoor rende ze 's nachts achter de andere kat aan. Die vind de nacht echt slaaptijd dus was nooit zo enthousiast.

Overigens heeft een kat niet persé een maatje nodig. Sommige katten vinden het prettiger in hun eentje. Het is een menselijke gedachte dat ze een andere kat nodig hebben voor hij sociale behoeftes maar het is gewoonweg niet altijd nodig. Jij kent je kat uiteraard het beste om in te schatten of een andere kat erbij haar blijer gaat maken. :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 10:35

Ik zou dat wel eens kunnen proberen, 's avonds met haar gaan spelen voor het slapen gaan, eens kijken of het helpt!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:55

Hoe lang heb je het geprobeerd met de kitten?

Toen onze kitten kwam was mijn oude kat ook heel boos, als hij naar binnen kwam ging hij meteen naar mijn slaapkamer en verder wou hij niet komen, dit duurde misschien wel 2/3 maanden lang.

Op een gegeven moment kwam hij gewoon weer in de keuken en woonkamers en vanaf toen was het weer als vanouds. Ze kunnen nu goed met elkaar en zijn veel samen.

Het is echt een kwestie van volhouden, op een gegeven moment is het normaal dat er een andere kat is, op het begin is het misschien wel rot om te zien, maar het zijn gewoonte dieren dus ze wennen wel weer. :)

Dus misschien is een andere kat erbij alsnog een optie?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 11:03

Ik heb het 3 maanden geprobeerd en het werd steeds erger, in het begin ging het nog, aan het eind kon Dondertje niet eens meer van de kast af om te eten zonder direct aangevallen te worden, echt heel zielig gewoon -O- bij zijn nieuwe eigenaren hetzelfde verhaal, vreselijk dominant en terroriserend. Het was niet te doen. Daarnaast bleek de kitten een man in plaats van een vrouwtje, was inmiddels net zo groot als Dondertje. Hij sprong telkens bovenop haar rug met zijn volle gewicht waardoor ik haar de laatste weken niet meer op haar rug kon aanraken zonder dat ze al helemaal weg dook.

Nu heb ik waarschijnlijk gewoon dikke pech gehad om net toevallig zo'n dominant beestje te treffen... wellicht was het anders gewoon goed gegaan, maar ik heb er echt veel ellende van gehad. Het afscheid nemen, maar ook Dondertje zo dood ongelukkig zien. Ze jankt nu wel 's nachts wat geen goed teken is maar ze oogt wel echt weer happy

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:04

Ik heb er 3... maar een miauwt in de nacht ook altijd... gaat als een gek rennen, en dan een hele luide mauw in het trappengat, want dat klinkt volgens mij zo lekker :+
Hij is de enige die het doet, en alleen tijdens het spelen. Produceert ook allemaal prrrrrriet geluiden tijdens het spelen :+

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:09

Keet schreef:
Denk dat ze zich toch alleen voelt :) wellicht toch kijken voor een vriendje erbij :) misschien via het asiel zodat het karakter van te voren bekend is.



Baseer je dat op kennis of gok je maar?

Katten kunnen prima alleen zijn. Onze poes maakt ook beschreven geluiden en doet dit als ze gaat "jagen". Erg aandoenlijk. Ze kan het ook doen voor ze moet overgeven, al zijn dit meer kleine mauwen achter elkaar.

Onze kater doet dit ook trouwens.
Beide binnenlaten.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:12

Sommige katten zijn einzelgangers, die doe je geen plezier met een vriendje. Wij hebben 19 jaar geleden twee kittens, katertjes, later ex-katertjes in huis genomen, was water en vuur, een verdween na 4 jaar, nooit weer gevonden, nooit meer iets van gehoord.
Hebben we er een kitten bij genomen poesje ditmaal, misschien dan wat minder gevechten in huis dachten wij, nou, nee dus, weer water en vuur. Poesje plaste zo nu en dan ook in huis van de stress. De jongste, de poes, is drie maanden geleden op 16 jarige leeftijd overleden en meneer van 19 leeft nu geheel weer op, speelt weer, vangt muizen en is zo blij dat hij het hele huis en ons voor zich alleen heeft, geniet met volle teugen, dat wennen is dus niet altijd een kwestie van tijd, wij hebben het namelijk heel lang geprobeerd, met elkaar 19 jaar en zonder succes.
Pas nu is het rustig in huis met een kat, dus wij nooit weer twee katten.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:21


amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:26

Ik heb er ook twee, waarvan een echt een praatkat is waar dus de hele dag geluid uit komt. Die maakt 's nachts ook herrie tijdens het spelen, of gaat voor onze deur zitten jengelen. Ik heb het haar niet af kunnen leren :')

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 12:48

Anna79 schreef:
Ik heb trouwens voor onze druktemaker een soort voerspel aangeschaft. Zo heeft ie s'nachts wat de doen met zijn voer.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... ?rrec=true

Doet hij er echt wat mee? Ik ben altijd bang dat ik het weer voor niks aanschaf en ze er niet naar omkijkt haha. Alhoewel ze voor snoepjes een hoop doet dus wie weet...
Ze heeft het gedrag nooit vertoont voordat de kitten kwam..

Het is wel een poes die graag praat, maakt altijd veel geluidjes haha, alsof ze terugpraat, we hebben soms hele gesprekken _O-

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:03

Ik stop zijn voer er in, dus hij moet wel :D

Het geeft in ieder geval bezigheidstherapie...

Ik speel inderdaad ook s avond s met mijn kat dat scheelt ook. Hij heeft wel een maatje maar die is minder actief.

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:06

Change3x schreef:
Het is echt een kwestie van volhouden, op een gegeven moment is het normaal dat er een andere kat is, op het begin is het misschien wel rot om te zien, maar het zijn gewoonte dieren dus ze wennen wel weer. :)


Dat is helaas niet altijd waar en ik hoop dat mensen ook zo eerlijk naar hun eerste kat zijn om, als het echt niet werkt, afscheid te nemen van de kitten.

Ik heb er ooit ook een kitten bij gehad en ben uiteindelijk bij de dierenarts beland met mijn eerste kat omdat hij graatmager was geworden. Hij was kerngezond, maar bleek zo afschuwelijk gestresst te zijn dat hij bleef afvallen.
Ook ik heb na een half jaar weer afscheid van mijn kitten genomen.
helaas werkt het niet altijd en je kunt het echt niet afdwingen.

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:10

Anna79 schreef:
Ik heb trouwens voor onze druktemaker een soort voerspel aangeschaft. Zo heeft ie s'nachts wat de doen met zijn voer.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... ?rrec=true


Wat een leuke is dit. Wij hebben er ook eentje voor onze druktemaker maar deze ik wel erg leuk en uitgebreid!

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:19

anne_bento schreef:
Ik zou dat wel eens kunnen proberen, 's avonds met haar gaan spelen voor het slapen gaan, eens kijken of het helpt!


Kan mezelf voorstellen dat het toch wat fijner klinkt als ze 's nachts niet zo onrustig en druk is. Blijft immers toch een rustperiode voor ons. Maar als ik de info uit je berichtjes lees zal ik me niet al te druk maken. Het was iedergeval een goede keuze om de kitten weg te doen. Als je kat verder lekker in zijn vacht zit, vrolijk is en goed eet, plast en poept dan zal het allemaal wel meevallen. Lekker actief spelen doet elke kat meestal goed. Geef haar daarna wat snoepjes en je voldoet helemaal aan haar jacht, dood en eet-behoeftes. Wij geven trouwens gewone brokjes van een ander merk als snoepjes.

Als je twijfelt of ze geïnteresseerd is in zo een voedingsspel dan kan je ook wat brokjes in een leeg wc-rolletjes vouwen en er wat gaatjes in maken. Onze passieve kat interesseert het geen drol maar de kleine druktemaker kan er helemaal los op gaan! Als aanvulling heb ik zo een voedingsspel voor haar gekocht.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:29

Gek gedrag is het niet hoor :))

1 van mijn katten gaat zo mauwen als zij een 'prooi' (lees, haar speeltje :+ ) heeft 'gevangen' en naar mij heeft gebracht :))
M'n andere kat mauwt ook zo tijdens het spelen, zonder reden :+

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:35

Wij hebben een kat die ook zo kan schreeuwen. Niet bij het spelen dan wel, maar die is ontzettend gericht op mij. En roept mij op die momenten ook echt, als ik dan naar haar toe ga of haar roep komt ze naar mij toe en is het goed en is ze stil. Kan het niet zijn dat ze zich inderdaad alleen voelt? En een vriendje of jou mist?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Kat miauwt 's nachts tijdens het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:24

Klinkt juist als een hele happy kat.
Die van ons hebben ook zo een dwaas uurtje, ook met luid miauwen erbij.