Bijt incident, wel of geen melding maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:21

kirri schreef:
Ik zou een melding maken, iemand kan nog zo aardig zijn dit is niet ok!

edit: vooral als je weet dat het vaker gebeurt. Als het de eerste keer is kan ik mij nog wel vinden in een goed gesprek over koffie


Daarbij, de politie bekeurt niet alleen de onaardige wetsovertreders, maar ook de aardige. Zou wat moois wezen als alleen onaardige mensen kans lopen op een bekeuring. Een aardige winkeldief is ook de klos. :+


Gewoon melding van maken dus, vooral omdat mevrouw niets doet om herhaling te voorkomen.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Bijt incident, wel of geen melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:33

Ik sta ervan te kijken dat zoveel bokkers een melding zouden maken. := Dar zal wel aan mij liggen dan.

De "schade is een blauwe vlek en een klein wondje". TS is niet getraumatiseerd en is niet opgehaald door een ambulance of bij een dokter geweest. Zo ernstig was het dus allemaal niet.

In plaats van een melding maken zou ik met de vrouw in kwestie afspreken en laten zien wat haar hond voor "schade" heeft aangericht.

Wellicht valt bij haar dan ook het kwartje.

Wel zou ik dan zeggen dat als ze er helemaal niks mee doet en het nogmaals gebeurd je de melding alsnog maakt.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:57

KimD schreef:
Ik sta ervan te kijken dat zoveel bokkers een melding zouden maken. := Dar zal wel aan mij liggen dan.

De "schade is een blauwe vlek en een klein wondje". TS is niet getraumatiseerd en is niet opgehaald door een ambulance of bij een dokter geweest. Zo ernstig was het dus allemaal niet.

In plaats van een melding maken zou ik met de vrouw in kwestie afspreken en laten zien wat haar hond voor "schade" heeft aangericht.

Wellicht valt bij haar dan ook het kwartje.

Wel zou ik dan zeggen dat als ze er helemaal niks mee doet en het nogmaals gebeurd je de melding alsnog maakt.

Heb je het eerste bericht van TS wel gelezen? Het is niet de eerste keer dat de hond zn tanden gebruikt op een ander.. Waaaarom?! zou je dat niet willen melden? Waarom zou je af willen wachten tot het wel eens goed fout gaat of zo'n hond in een kind zn gezicht hangt?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:05

Maak anders ook even een foto, van de plek van de beet, sta je altijd iets sterker .

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:07

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:
Ik sta ervan te kijken dat zoveel bokkers een melding zouden maken. := Dar zal wel aan mij liggen dan.

De "schade is een blauwe vlek en een klein wondje". TS is niet getraumatiseerd en is niet opgehaald door een ambulance of bij een dokter geweest. Zo ernstig was het dus allemaal niet.

In plaats van een melding maken zou ik met de vrouw in kwestie afspreken en laten zien wat haar hond voor "schade" heeft aangericht.

Wellicht valt bij haar dan ook het kwartje.

Wel zou ik dan zeggen dat als ze er helemaal niks mee doet en het nogmaals gebeurd je de melding alsnog maakt.

Heb je het eerste bericht van TS wel gelezen? Het is niet de eerste keer dat de hond zn tanden gebruikt op een ander.. Waaaarom?! zou je dat niet willen melden? Waarom zou je af willen wachten tot het wel eens goed fout gaat of zo'n hond in een kind zn gezicht hangt?



Als TS naar een dokter had moeten gaan voor hechtingen, had ik het nog wel begrepen. Maar dat is niet het geval.

Het zal wel komen omdat ik meerdere keren ernstiger gebeten ben dan TS en toch geen melding heb gedaan. ;)

Overigens werkt die zin met kinderen bij mij niet, als mijn hond een kind zou bijten geef ik hem of haar waarschijnlijk nog gelijk ook. :+ Als een van de honden het niet doet, doe ik het wel. :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Bijt incident, wel of geen melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:10

Als ik het goed begrijp vind jij het dus normaal dat een hond bijt?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bijt incident, wel of geen melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:11

Ja ik kan dus echt niet bij jouw reacties KimD echt niet. Als de hond, zoals het verhaal van TS een kind bijt, en je geeft hem daar gelijk in vind ik dat echt echt heel vreemd.
Overigens vind ik het sowieso vreemd dat je het prima vind dat die hond zomaar zn tanden in iemand zet....

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:13

Ik vind het behoorlijk 'achterbaks' als je een melding zou maken zonder het baasje er persoonlijk op aan te spreken.
Gewoon vriendelijk een praatje maken met haar zonder erover te reppen en achter haar rug een melding doen tegen haar hond? Ik vind dat toch echt niet kunnen, eerlijk gezegd.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:18

Jullie lezen niet goed. Het is niet oké dat de hond bijt, maar IK (persoonlijk dus, als in ik, voor de duidelijkheid) vind dat je beter eerst met de eigenaar een praatje kunt maken. Misschien had de vrouw in kwestie überhaupt niet in de gaten hoe de situatie in elkaar stak of dat het zo 'ernstig' ( :') ) is.

Dus voordat een melding wordt gemaakt, waar de gevolgen groot van kunnen zijn, zou ik eerst dus om tafel gaan en erover praten.

Duidelijk maken dat dit zo niet kan en of ze er misschien op wilt letten of een oplossing wilt bedenken, bijvoorbeeld een muilkorf.

Daarbij ook duidelijk maken dat als het dan nog eens voorkomt de melding alsnog gemaakt wordt.

Wat betreft de kinderen, ik heb een hekel aan kinderen. Ik blijf er dus ver uit de buurt, en ga er vanuit dat ouders hun kinderen ook kort houden en niet zomaar op honden af laat gaan.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:20

KimD schreef:
Ik sta ervan te kijken dat zoveel bokkers een melding zouden maken. := Dar zal wel aan mij liggen dan.

De "schade is een blauwe vlek en een klein wondje". TS is niet getraumatiseerd en is niet opgehaald door een ambulance of bij een dokter geweest. Zo ernstig was het dus allemaal niet.

In plaats van een melding maken zou ik met de vrouw in kwestie afspreken en laten zien wat haar hond voor "schade" heeft aangericht.

Wellicht valt bij haar dan ook het kwartje.

Wel zou ik dan zeggen dat als ze er helemaal niks mee doet en het nogmaals gebeurd je de melding alsnog maakt.


Precies. Ik vind dat men toch wel wat overdreven in hun reactie. Zou de buurvrouw uitleggen dat iets meer begrip toch wel prettig is als zoiets gebeurt. En dat het een (nare) gewoonte kan worden bij het hondje. Daarbij loopt ze het risico dat iemand in een reflex haart hondje eens een flinke schop verkoopt.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Bijt incident, wel of geen melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:24

Tja, voordat ik iemand kende die een open been overhield aan een out of control zijnde hond, had ik er ook niet zo snel aan gedacht een melding te maken.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Bijt incident, wel of geen melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:27

He? Ik vraag mij toch af welk topic jij leest KimD... Er staat toch duidelijk dat de buurvrouw laks reageert als hondjelief een beet uitdeelt? Zelfs naderhand hoort je dr er niet over. En dat is dus niet alleen bij TS haar beet zo, maar ook bij de vorige was dat al zo. Dan kan jij mij niet wijsmaken dat de buurvrouw nu wel de ernst er van in zou zien als TS daar een praatje over komt maken.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:28

Wat heeft jouw mening tegen over kinderen te maken met het incident? Je ontloopt de kinderen niet vanwege je hond, maar omdat je ze zelf niet moet. Daarnaast vind je het dus blijkbaar nog best ook als die hond bijt.

Dat jij het niet ernstig genoeg vind, mag je vinden. Maar geen enkele hond heeft zomaar te bijten. En of daarvan de schade nu groot is of niet maakt gewoon geen ruk uit.

Daarnaast is dit niet de eerste keer dat de hond dit soort dingen uithaalt. En als jij als baas niet ziet dat je hond dit soort gedag vaker vertoont en er niks aan doet, ben je gewoon geen hond waard.
De hond kreeg een ''foei''. Ts een vlugge sorry, en er word ook vanuit de baas na nieuw contact geen reactie gegeven op het incident. Niet eens gevraagd of ze oké was. Dat heeft niks te maken met gedrag niet in zien, maar gewoon geen fatsoen hebben.

En als jij na ergere bijtincidenten zoals die van TS geen melding hebt gemaakt vind ik gewoon dom. Niks meer en niks minder dan dat. Dat draagt bij aan straks geen concrete tellingen hebben van incidenten. Dat draagt bij aan het feit dat er dus ook niks over de betreffende hond word vastgelegd en dat als er nog meer incidenten voor komen honden er maar gewoon zomaar mee weg komen.
Dan ga ik er wel even van uit dat de incidenten waar jij het over hebt, niet doelbewust uitgelokt zijn door jou of de honden waar je mee was.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:28

Niet zonder te bespreken zomaar melding maken, praat er met haar over.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:29

Daar gaat het been niet van dicht. En de hond stopt niet met bijten. Blijkbaar zijn we steeds minder in staat om op een normale manier dit soort dingen met elkaar op te lossen. En dat vind ik best triest.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:33

Je moet doen wat voor jou goed voel ts. De een is de ander niet.
Als ik het zo lees vind ik melden ook een stap te ver...wat zou je doen als je bij een hek vd kinderboerderij staat een een hert, geit of emoe hapt in je arm/ been of je bent bij iemand thuis en diens kat zet zn nagels in je been?....zou je dan nog hetzelfde doen?
Het hangt voor mij samen met de ernst. Het ene bijtincident is het andere niet.
Het is ontzettend vervelend dat die baas zo laks is...ik zou er ook voor kiezen haar te laten weten dat je er niet van gediend bent!! En erover denkt om een melding te maken ivm dat je het vervelend vond ..hoe zij ermee omgaat....kan best zijn dat dit genoeg is om haar wakker te schudden.
Ik ben zelf als peuter in mijn gezicht gegrepen door een Golden v vrienden van mn ouders..maar hier verder niets mee gedaan. Ergens in deze situatie was t een logische reactie vd hond, ook al niet ok.

Mocht je evt dokterskosten of kosten v kapotte kleding hebben dan kan je die bij de vrouw verhalen..maar ga dan wel in gesprek....en geen maand later bv nog mee aankomen. Ze heeft je toch alweer gesproken inmiddels.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:37

Jennyj01 schreef:
Daar gaat het been niet van dicht. En de hond stopt niet met bijten. Blijkbaar zijn we steeds minder in staat om op een normale manier dit soort dingen met elkaar op te lossen. En dat vind ik best triest.

Het been gaat niet dicht van een goed gesprek. En de beet gaat niet dicht van een melding die je maakt. Maar de meldingen kunnen er zeer zeker voor zorgen dat de hond stopt met bijten.

Over het op een normale manier oplossen, dat zou gewoon al schelen als mensen wat meer fatsoen in hun flikker hebben.
Wij lopen nagenoeg altijd in aanlijnplicht gebieden. Onze honden lopen overal aangelijnd en mogen niet naar mensen of dieren toe lopen zonder toestemming. Helaas gelden deze fatsoensregels niet voor iedereen. Dat betekend dat ik regelmatig honden van die van mij af kan plukken, of die van mij net op tijd weg kan trekken van een andere hond die ons al grommend met zn haren omhoog loslopend komt begroeten..
En baasjes zijn dan boos, dat de honden een trap krijgen(mis of raak) omdat hun geen controle hebben over de hond en hem niet bij roepen, of de hond gewoonweg niet luisterde..

Bij ons in de woonwijk loopt een malteser los en aangelijnd die er voor zorgt dat ik mijn honden in mijn eigen woonwijk niet uitlaat. Dat mormel komt steeds grommend op die van mij af, en ik heb tot nu toe steeds geluk gehad dat de lijn van die hond lang genoeg was.
Praten hebben verschillende mensen in de buurt al geprobeerd. Maar of ze doet alsof ze dom is, of ze is het echt.
Maar hij doet het naar alles, wandelaars, fietsers en honden.
Dus ja ook ik heb zonder een gesprek met alle mensen van boven genoemde incidenten melding gemaakt.
Want nee, ik ben niet zo vriendelijk als ik er alles aan doe om te zorgen dat mijn honden niemand lastig vallen, dat mijn honden steeds de l.u.l zijn.. Tot op de dag dat die van ons eens terug bijten. Dan hebben wij de agressieve ''pitbull's/ staffords'' aan de lijn.

Maarja, het zijn maar kleine hondjes he die maltesers, en de schade valt zo mee...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:40

Nou die hond ziet het dus toch niet zo verkeerd :D. Die denkt ook onaardig mens. Weg bij mn baas.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:42

Jennyj01 schreef:
Nou die hond ziet het dus toch niet zo verkeerd :D. Die denkt ook onaardig mens. Weg bij mn baas.

Welke hond?
Als wat voor hond dan ook, zelf dit soort keuzes maakt, dus daadwerkelijk iets van iemand vind EN daar naar handelt, hoort ie aan een vaste korte lijn, gemuilkorfd rond te lopen. Een hond heeft niet te handelen uit zichzelf. Of natuurlijk bij een baas te zijn die wel iets met/aan dat gedrag doet.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 24-09-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 20:43

Foto van de plek heb ik.

Verder ben ik echt de moeilijkste niet en was ik dus eerst wel van plan om mevrouw aan te spreken.

Het spijt me heel erg dat ik daar niet zo veel zin in heb gezien de manier hoe ze hier mee omgaat. Over fatsoen gesproken...

Ik zou me de ogen uit mijn hoofd schamen als het mijn hond was!

Ik las ergens nog iets over gebeten worden bij het hek van een kinderboerderij? Voor mij een heel andere situatie. Dan zoek je zelf een dier op. Ik vind het verre van normaal om op straat opeens zonder aanleiding een hond in je been te hebben!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:44

kiwiwitje schreef:
Jennyj01 schreef:
Nou die hond ziet het dus toch niet zo verkeerd :D. Die denkt ook onaardig mens. Weg bij mn baas.

Welke hond?


De Maltezer natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:45

Ik dacht dat TS al direct met de mevrouw gesproken had?
Of lees ik dat verkeerd.
Bespreekbaar maken lijkt me sowieso stap 1, als ze dan laks reageerd dan zou ik het wel melden want dat betekend dat het makkelijk nog eens kan gebeuren.

Edit: verkeerd gelezen dus

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:46

Als wat voor hond dan ook, zelf dit soort keuzes maakt, dus daadwerkelijk iets van iemand vind EN daar naar handelt, hoort ie aan een vaste korte lijn, gemuilkorfd rond te lopen. Een hond heeft niet te handelen uit zichzelf. Of natuurlijk bij een baas te zijn die wel iets met/aan dat gedrag doet.

En dat jij zo over mij praat, zegt meer over jou dan over mij ;)
Ik hoor gewoon zonder moeite door een woonwijk te kunnen lopen met mijn honden.
Daarnaast kun je niet lezen, aangezien ik duidelijk aangeef dat mijn honden de dupe zijn van dat mormel. En niet ik ;)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:49

Wellicht is een eigen topic wat voor je.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:53

Jennyj01 schreef:
Wellicht is een eigen topic wat voor je.

Want?
Er mag wel openlijk besproken worden hoe achterbaks en belachelijk en onfatsoenlijk TS volgens een aantal is omdat ze melding wil maken van iets wat volgens een aantal niet eens een een incident te noemen is? Omdat de schade zo klein is?

Maar het eens zijn met TS omdat je er zelf ervaring mee hebt en die ervaringen delen in de hoop dat het anderen aan het denken zet mag niet meer?

Door het gedrag van o.a. dat kleine hondje zit ik met een hond waar veel train werk in zit. Alles wat op haar afgestormd komt of haar bespringt is reden tot paniek. Beest is bang. Wat nou weinig schade?

Mijn schoonvader is ooit omver gelopen, gelukkig had ie geen verwondingen, maar sinds dien is hij ook bang van honden. Zeker de wat drukke. Wat nou weinig schade? En dat omdat een ander het fatsoen niet had om zn hond onder controle te houden.