Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Bijt incident, wel of geen melding maken?

 
Profiel   

Fayah2 schreef
Ik vind t niet kunnen om de eigenaar niet aan te spreken en wel een melding te maken wat wil je er mee bereiken?
Dan zou ik en en doen en dus laten weten dat je eraan denkt melding van te maken.

Oke ze ziet je erna en zegt er niks over om welke reden dan ook maar jij kan er ook over beginnen. Het zit haar blijkbaar niet dwars en jou wel

Dat is toch nog wel gewoon het ergste. Er gewoon geen probleem van maken en er niet eens iets aan doen als je hond ongewenst gedrag vertoont. Zeker als het niet de eerste keer is. En als alleen TS nu een melding maakt, verwacht dan vooral niet dat ze gelijk bij het baasje op de stoep staan. Daar is nog te weinig voor gebeurd. Beest heeft niemand ernstig verwond of iets gedood. Maar dit zijn wel meldingen die er voor zorgen dat er bij een volgend incident wel eens een gesprek met het baasje gevoerd word. En dat is nog steeds geen drama, want dan word er gewoon eens met het baasje samen naar het gedrag van de hond gekeken en vanuit daar dan wel of niet een verzoek voor een "maatregel" ingediend.
Maar juist melding maken is van belang. Of je nu wel of niet met het Baasje praat.

Omdat er niet met de vrouw in onze buurt te praten valt en omdat ze er niks aan/mee doet kan ik met mijn honden niet door de woonwijk lopen en ben ik genoodzaakt ze buiten de woonwijk uit te laten. Dus ja eerst de auto in en ergens anders heen rijden. Ook hier krijg ik van de gemeente en politie helaas geen reactie. Maar door o.a haar hond zit ik wel met een hond die zo geschrokken is (het is meerdere keren gebeurd..) dat ik nu dus wel met een hond zit die gewoon angstig is naar andere honden die op haar afgerend komen of die ze hoort grommen. Alleen omdat Baasje geen fatsoen heeft en niks wil doen aan het gedrag van haar hond ondanks een hoop adviezen...

Maar nu loop ik wel met staffords, en als die dadelijk wel eens een keer bijten als ze weer eens besprongen worden door een hond die duidelijk geen vriendjes wil zijn en niet even lekker wil spelen, dan staat de hele buurt spontaan voor een melding klaar hoor, want het is wel weer een stafford die gebeten heeft..

En dat terwijl ik er toch echt voor zorg dat mijn honden geen overlast veroorzaken. Lopen altijd aangelijnd. Komen altijd naast mij lopen als ik dat van ze vraag, dus juist bij het benaderen van mensen of honden en ze rennen ook gewoon niet op andere mensen en honden af. Waarom niet, omdat een ander geen last mag hebben van mijn honden. Dat is gewoon fatsoen.

En dan loop je van de week met je goede gedrag in het bos. Ziet mensen aan komen met een kindje. Dus hup hondjes naar je toe, komt het kindje van max 4 jaar heel lief vragen of ze alsjeblieft de hondjes mag aaien. Van de ouders alleen maar complimenten hoe goed de honden het deden en hoe fijn ze het vonden dat ze eens niet besprongen werden, want ook hun meisje was al eens omver gerend door loslopers. Toppunt, geen baasje te bekennen, kindje sinds dien bang van honden.
Waarom? Omdat een baasje van een hond het fatsoen niet heeft om te zorgen dat zijn hond een ander niet tot last is.
Je bent het aan een hond verplicht om je te verdiepen in zijn gedrag. Krijg je gelijk een stuk makkelijkere hond van. En ja daarin spreek ik uit ervaring. Want ondanks dat ik er voor zorg dat mijn honden een ander niet tot last zijn, miste ik ook heel wat signalen en dankzij onze tweede hond ben ik mij gaan realiseren hoe belangrijk honden gedrag is, en hoe fijn het is als je je hond begrijpt. Mijn reu is een makkelijke, maar mijn teefje herken je niet meer terug als je haar vergelijkt met 5 maanden geleden toen ze bij ons kwam.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 00:18 



 

Aha, he betrekt deze situatie op jezelf. Maar dat hij in een lastige situatie zit. Betekent niet dat het verstandig is voor ts on het gesprek aan te gaan

Nog een reden is dat melding doen nou niet voor een betere sfeer en beter contact in ed buurt zorgt.
Je voelt je nooit meer prettig als je wandelt en weet dat je die persoon misschien tegen gaat komen.( Diegene is vast niet blijft je als haat hond ingeslapen moet worden)

Ala het nodig is ... Uiteraard doe een melding. Maar ik zou eerst wat andere opties uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 01:10 



 
Profiel   

Heel eerlijk vind ik het behoorlijk achterbaks om wel een melding te maken maar de eigenaar in kwestie daar niet van op de hoogte te durven stellen..
Gewoon het gesprek aan gaan: luister, ik heb zelfs een tetanus injectie gehaald ervoor, mijn been is zichtbaar gebeten en dus ga ik wel een melding maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 02:47 



 
Profiel   

Even voor de duidelijkheid, mevrouw heeft de hond in mijn been zien hangen. (Hij liet namelijk ook niet gelijk los). Dus ze weet echt wel dat hij gebeten heeft.

En ik heb nu al meerdere reacties gelezen over dat de hond straks ingeslapen word :') . Hier om word een hond echt niet ingeslapen hoor!

Mijn doel is dat mevrouw inziet dat dit gedrag echt niet kan en dat ze hond bij zich houd. Voor er kinderen gebeten gaan worden.

En als ik dat haar even ga uitleggen gaat dat helaas niet helpen gezien hoe ze tot nu toe reageerd. Vorige persoon heeft er wat van gezegd en daar deed ze ook niks mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 06:30 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens dat het gedrag van de hond onacceptabel is. Maar ik ben het ook met anderen eens dat melden maar niks tegen de persoon zelf zeggen, dezelfde struisvogelpolitiek is. En ook zeker niet netjes op communicatief gebied. Persoonlijk zou ik de dame aanspreken en zeggen dat ik het niet correct van haar vind en overweeg om melding te maken. En ook vertellen hoe ik het dan wel netjes had gevonden. Zoals even informeren hoe het met je gaat. Zonder dat je gelijk onaardig tegen elkaar hoeft te zijn zou je over deze dingen normaal met elkaar moeten kunnen praten. Maar TS gaat er al van uit dat dat niet succesvol zal zijn. En dat is jammer.

Op bokt loopt nog een ander topic over dit probleem. Alleen dan heeft de eigenaar zich super keurig gedragen. En dan wordt er alsnog melding gedaan. Wie weet met wat voor achterbakse mensen deze persoon al eerder gezeur heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 07:00 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Ik ben het met je eens dat het gedrag van de hond onacceptabel is. Maar ik ben het ook met anderen eens dat melden maar niks tegen de persoon zelf zeggen, dezelfde struisvogelpolitiek is. En ook zeker niet netjes op communicatief gebied. Persoonlijk zou ik de dame aanspreken en zeggen dat ik het niet correct van haar vind en overweeg om melding te maken. En ook vertellen hoe ik het dan wel netjes had gevonden. Zoals even informeren hoe het met je gaat. Zonder dat je gelijk onaardig tegen elkaar hoeft te zijn zou je over deze dingen normaal met elkaar moeten kunnen praten. Maar TS gaat er al van uit dat dat niet succesvol zal zijn. En dat is jammer.

Op bokt loopt nog een ander topic over dit probleem. Alleen dan heeft de eigenaar zich super keurig gedragen. En dan wordt er alsnog melding gedaan. Wie weet met wat voor achterbakse mensen deze persoon al eerder gezeur heeft gehad.


Achterbakse mensen?

Ik had het idee dat TS de eigenaar in kwestie al had gesproken na het incident, maar als die niet luistert > melding maken (en dat hoef je niet per se tegen haar te zeggen imo, zoiets kun je ook later beslissen). Niks achterbaks aan. Moet je je honden maar bij je houden. Meldingen worden tenslotte ook niet zonder reden gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 07:59 



 
Profiel   

Heb je de mevrouw al aangesproken over het terugbetalen van de kosten? Doktersbezoek, vervangen van gescheurde kledij?
Als je de indruk hebt dat de hond een reëel gevaar is en dat de kans bestaat dat hij iemand (mens of dier) ernstig kan verwonden of verminken, dan moet je aangifte doen. Als hij meer onder de categorie 'hinderlijk en vervelend' valt zou ik het niet doen, kwestie van de politie niet te verdrinken onder een berg nutteloze meldingen zodat ze niet aan hun echte werk toekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 08:27 



 
Profiel   

Sommige hondenbaasjes vinden hun Fikkie zo geweldig dat ze zich gelijk aangevallen voelen als anderen Fikkie niet geweldig vinden.
Praten met die mensen kan je proberen maar heeft vaak geen nut.

Door een melding te doen bij de politie zijn die wel op de hoogte.
En na meerdere meldingen kunnen ze ingrijpen.

Mijn vorige hond is weleens gegrepen door een grote hond. Net als meerdere honden uit de buurt door die hond gebeten werden. Man aanspreken werkte niet. Met alle gedupeerde baasjes naar de politie gegaan.
Eigenaar wilde niet veranderen.
Hond moest weg, rust kwam terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 09:33 



 
Profiel   

MariekeB schreef
Aha, he betrekt deze situatie op jezelf. Maar dat hij in een lastige situatie zit. Betekent niet dat het verstandig is voor ts on het gesprek aan te gaan

Nog een reden is dat melding doen nou niet voor een betere sfeer en beter contact in ed buurt zorgt.
Je voelt je nooit meer prettig als je wandelt en weet dat je die persoon misschien tegen gaat komen.( Diegene is vast niet blijft je als haat hond ingeslapen moet worden)

Ala het nodig is ... Uiteraard doe een melding. Maar ik zou eerst wat andere opties uit proberen.

Nee, ik betrek de situatie niet op mezelf. Ik leg uit wat de impact is van een situatie die volgens vele "te weinig" schade aan richt om er wat mee te doen. Maar dat er meer schade voort kan komen uit zo'n incident dan een wondje of een kapotte broek. Iets wat ook al gewoon niet mag gebeuren.

Of TS wel of niet eerst wil praten is aan haar. Maar het feit wil wel dat de hond vaker dit soort gedrag vertoont en dat baasje er geen ruk mee heeft gedaan. Niet eens gevraagd of ze oke was. De volgende dag ook niet.
Dan heb je echt gewoon geen fatsoen. Als mijn honden ooit zullen bijten of happen ben ik verantwoordelijk. En daarnaast heb ik wel fatsoen. Je vraagt op zn minst of dat het goed gaat en of je iets kan Doen.
Geen enkele hond vertoont zomaar dit gedrag. Dan ben je als baas absoluut niet met je hond bezig.

Nogmaals, met een melding doe je niks verkeerds. Het zorgt er alleen voor dat,gezien de "ernst" ,de volgende keer als er weer een melding komt van het Hondje, er inderdaad gekeken moet worden of het gedrag echt een probleem is. En vanuit daar word alleen een advies/verzoek gestuurd naar de gemeente.

Daarnaast, om duidelijk in kaart te brengen hoeveel er gebeten worden en door welke honden(rassen, kruisingen) horen dit soort incidenten ook gewoon gemeld te worden.
Juist omdat de TS de hond niet uitgelokt heeft en de hond gewoon ineens beet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 09:36 



 
Profiel   

Ik begrijp dit soort topics nooit zo goed. Er komt toch een discussie van, want iedereen heeft een andere mening en uiteindelijk moet je het toch zelf bepalen. Je wil een melding maken? Gewoon doen toch. Alles 20x opnieuw overwegen, waarom. Zonde van je tijd en energie. Als die wond niet diep was, gewoon ff spoelen met betadine en anders een tetanus injectie halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 09:46 



 
Profiel   

Ik zou ook een melding maken, onder andere vanwege het laconieke gedrag van de eigenaresse. Ik lees hier veel bokkers die dat niet zouden doen, maar als ze nu dezelfde verwonding gehad veroorzaakt door een Stafford had waarschijnlijk iedereen moord en brand geroepen, en was dat "beest" dusdanig gevaarlijk dat het misschien wel afgespoten had moeten worden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 09:55 



 
Profiel   

Sommige bokkers vinden dat de ts eerst een gesprek moet voeren uit fatsoen. Echter hoe de ts is behandeld door de eigenaar van de hond is alles behalve fatsoenlijk.
Ik denk dat de ts zelf prima in staat is om in te schatten of haar "fatsoenlijke" gedrag met een gesprek over het incident nog effect zou kunnen hebben.
Imo is ze al erg fatsoenlijk om toch nog "normaal" te communiceren met de hondeneigenaar.
Aangeven zou gewoon moeten, zeker omdat de gemeente of politie bij een enkele aangifte toch nog niks doet. Zou de hond gelijk worden ingeslapen, zou het een ander verhaal zijn.


En de vergelijking met een Stafford gaat nogal mank kaitlyn, lijkt me niet zo moeilijk om dat te begrijpen.
Krijg weer zo'n slachtofferrol gevoel bij zulke opmerkingen, die totaal los staat van dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 10:35 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Sommige bokkers vinden dat de ts eerst een gesprek moet voeren uit fatsoen. Echter hoe de ts is behandeld door de eigenaar van de hond is alles behalve fatsoenlijk.
Ik denk dat de ts zelf prima in staat is om in te schatten of haar "fatsoenlijke" gedrag met een gesprek over het incident nog effect zou kunnen hebben.
Imo is ze al erg fatsoenlijk om toch nog "normaal" te communiceren met de hondeneigenaar.
Aangeven zou gewoon moeten, zeker omdat de gemeente of politie bij een enkele aangifte toch nog niks doet. Zou de hond gelijk worden ingeslapen, zou het een ander verhaal zijn.


En de vergelijking met een Stafford gaat nogal mank kaitlyn, lijkt me niet zo moeilijk om dat te begrijpen.
Krijg weer zo'n slachtofferrol gevoel bij zulke opmerkingen, die totaal los staat van dit topic.


Hoezo gaat dat mank? Ik heb het toch over eenzelfde verwonding? Niet over een dier dat iemand volledig uit elkaar rukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 10:58 



 
Profiel   

Kaitlyn schreef
Ik zou ook een melding maken, onder andere vanwege het laconieke gedrag van de eigenaresse. Ik lees hier veel bokkers die dat niet zouden doen, maar als ze nu dezelfde verwonding gehad veroorzaakt door een Stafford had waarschijnlijk iedereen moord en brand geroepen, en was dat "beest" dusdanig gevaarlijk dat het misschien wel afgespoten had moeten worden. :+


Haha, ja, en dan nog zie je in die topics dat baasjes van Staffords boos roepen dat kleine honden ook bijten maar dat niemand daar een melding van doet.
Nu wil iemand een melding doen van een niet-Stafford, is het wéér niet goed. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 11:12 



 
Profiel   

Ik zeg niet dat het niet goed is om een melding te maken. Maar ik vind het niet getuigen van respect om een melding te maken zonder het voorval bij de eigenaar aan te kaarten en uitleg te geven.
Baasje weet toch wel dat jij de melding maakte. Kun je het beter zelf zeggen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 11:59 



 
Profiel   

Als baasje weet dat jij de melding hebt gedaan, weet ze dus ook precies wanneer het fout gegaan is.. hint hint hint

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 13:01 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Ik ben het met je eens dat het gedrag van de hond onacceptabel is. Maar ik ben het ook met anderen eens dat melden maar niks tegen de persoon zelf zeggen, dezelfde struisvogelpolitiek is. En ook zeker niet netjes op communicatief gebied. Persoonlijk zou ik de dame aanspreken en zeggen dat ik het niet correct van haar vind en overweeg om melding te maken. En ook vertellen hoe ik het dan wel netjes had gevonden. Zoals even informeren hoe het met je gaat. Zonder dat je gelijk onaardig tegen elkaar hoeft te zijn zou je over deze dingen normaal met elkaar moeten kunnen praten. Maar TS gaat er al van uit dat dat niet succesvol zal zijn. En dat is jammer.

Op bokt loopt nog een ander topic over dit probleem. Alleen dan heeft de eigenaar zich super keurig gedragen. En dan wordt er alsnog melding gedaan. Wie weet met wat voor achterbakse mensen deze persoon al eerder gezeur heeft gehad.

Volgens mij ging het in dat topic in eerste instantie netjes ja. Maar toen puntje bij paaltje kwam en de melding gedaan zou worden gaf de eigenaar van de hond niet thuis en Werd zelf boos.

Ik zou het overigens wel tegen buuf melden dat je melding gaat doen maar verder niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 13:24 



 
Profiel   

kiwiwitje schreef
Als baasje weet dat jij de melding hebt gedaan, weet ze dus ook precies wanneer het fout gegaan is.. hint hint hint


Vraag me ook af of ze wat doen met 1 melding, volgens mij gaat dat in een dossier tot er meer meldingen zijn.

Ik werd toen terug gebeld met extra vragen omdat er meer meldingen gedaan waren (nu was mijn situatie iets anders, kende de eigenaar niet en waren erfhonden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 13:59 



 
Profiel   

Fenrir schreef
kiwiwitje schreef
Als baasje weet dat jij de melding hebt gedaan, weet ze dus ook precies wanneer het fout gegaan is.. hint hint hint


Vraag me ook af of ze wat doen met 1 melding, volgens mij gaat dat in een dossier tot er meer meldingen zijn.

Ik werd toen terug gebeld met extra vragen omdat er meer meldingen gedaan waren (nu was mijn situatie iets anders, kende de eigenaar niet en waren erfhonden)

Dat heb ik hier boven al een paar keer uitgelegd :D
In principe doen ze niets met een enkele melding zeker niet als de schade zo "klein" is. Als je aangifte doet ligt dat wel anders. Maar dit gaat hoogst waarschijnlijk inderdaad in een dossier. En daarom moet je ook zelf een dossier aanmaken van de meldingen die je maakt.
Als ze er al iets mee doen. Want helaas heb ik hier ook meerdere meldingen moeten doen van meerdere hondgerelateerde dingen voordat ik reactie kreeg. Iedere gemeente kan namelijk een ander protocol hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen