Voer voor Shiba Inu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 10:09

Hoi iedereen,

De 13e november is het zover en mag ik mijn 9 weken oude Shiba Inu puppy gaan afhalen bij de fokker!

Na 8 jaar wachten eindelijk weer een eigen hond, heel veel zin erin! Maar nu, wat voeren? Graanvrij, dat is zeker, maar nu het fleesgehalte?

Ik stond laatst in de Fressnapf/ Maxizoo voor de katten en mijn oog viel op Real Nature junior. 70% vlees en graanvrij. Dit lijkt me echt perfect!

Mijn vriend drong aan ook (goedkopere) alternatieven te bekijken. Hij heeft zelf een Golden Retriever van 6, die wegens extreme gevoeligheid aangepast voer krijgt. Ik keek verder en kwam daar Select Gold tegen, maar de samenstelling viel me tegen, 20% vlees en ik vond nergens de opmerking 'graanvrij'. Vervolgens stelde de verkoopster me nog het merk Première voor wat voor zijn prijs een verassend hoog aandeel had, 40% maar weeral vond ik nergens de opmerking 'graanvrij'.

De samenstellingen van Royal Canin, Hill's, Scienceplan en Pro Plan vond ik weinig indrukwekkend, zeker als je ze vergelijkt met Real Nature in dezelfde prijsklasse. Ik heb ook geruchten gehoord dat het zout aandeel enorm hoog zou zijn en die merken dus uiteindelijk niet goed zouden zijn voor de honden.

Wat is wijsheid? Is Real Nature echt zijn prijs waard of kan een goedkoper voer met hoger aandeel aan vlees ook voldoen? Vers vlees, hoe goed het ook is, is met alle respect geen optie, heb ik geen tijd voor en eerlijk gezegd ook geen zin in. Ik heb kennissen die hun twee Tchechen vers voeren en een vriendin en ik zie de tijd die erin gaan, ook zie ik de aanschaf van een tweede diepvries niet echt zitten. Het worden dus echt brokjes.

Aangezien ik in Zwitserland woon en vaste klant ben bij Fressnapf/Maxizoo.ch heb ik natuurlijk geen beschikking over dezelfde brokjes als in NL, merken zoals Orijen etc. hebben we hier bv. niet.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en wie weet zelfs tips van Shiba eigenaren?

Groetjes,

Lara

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:14

Vaak als je gaat vergelijken wat je moet voeren van een brok met veel vulmiddel en een graanvrije brok, blijkt de prijs flink mee te vallen. Omdat er meer voedingsstoffen inzitten en ze er dus minder van gevoerd hoeven te worden (en ook minder uitstoten :+ )

Merken zijn moeilijk te adviseren als je de markt niet goed kent, dus daar zeg ik verder niets over. Denk wel dat je in de goede richting zit :D

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:16

Op pagina 1 in BB staan alleen al 4 topics over hondenvoer, lees die eens door ;)

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:29

Ik zie niet echt wat zoveel tijd moet innemen met rauw voer?

Wij krijgen onze pup deze week (vrijdag) en halen een kilo bevroren hondengehakt bij de slager. Snij een blok af wat je nodig hebt, ontdooi. Voer. Klaar.

Maar goed, dat is hoe ze hier in Australie rauw voeren.. ik weet niet precies hoe het hele barf in elkaar zit.

Qua brokken voeren wij Applaws. Hebben ze die in Zwitserland? Of Black Hawk? Of Ivory Coat?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:35

Na jaren miezemuizen met mijn akitas ben ik terecht gekomen bij Simpsons premium, te koop via zooplus.nl
Onze fokster voert het ook en is er ook erg over te spreken. Ik voer de graanvrije variant met eend, maar er zijn diverse varianten en vleesgehaltes, tot 80%

www.simpsonspremium.com

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:46

Je geeft geen tijd te hebben voor vers vlees maar het kost mij echt nog geen 20 min per week.

Het hele brokken verhaal kan ik je niet in adviseren, ik vind het ook allemaal een beetje overschat..

Wat adviseert de Fokker Jou? Die hebben ervaring met het ras. Ik heb zelf ook een shiba, is het je eerste?

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:53

Riverwood is ook een goeie brok waar je eens naar kunt kijken! Zeer goede kwaliteit en je hebt verschillende dierlijke eiwitbronnen waaruit je kunt kiezen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:23

Real Nature (75-90CHF/12kg) is niet bepaald dezelfde klasse als ProPlan (60CHF/14kg). Waarbij de goedkopere RN gewoon rijst bevatten.

Met 0.54% natrium is proplan niet bepaald zout te noemen, van RN weet je het niet want zowel op de site van de fabrikant als fressnapf staat geen natrium-gehalte.

Ik zeg niet dat je per se proplan moet voeren. Maar laat je vooral niet overbluffen door de anti-granensector. Een hond kan prima beperkt granen verteren, mits deze maar zorgvuldig ontsloten zijn. En dat laatste is waar het mis gaat bij de goedkope diervoeders want ontsluiten is duur.

Je hoeft helemaal niet zo veel meer te voeren van brokken met "vulmiddelen" dan brokken die heel puur zijn. 10% is al een behoorlijk verschil en komt al zelden voor tussen de goede granenbrokken en de goede graanloze brokken. Het verschil tussen de adult RN en adult PP bij 30kg is 10g, 2.5-3%. Voor een brok die 45% duurder is niet echt een compenserend verschil uiteindelijk. Alleen Orijen is extreem hoog in haar kcal door haar hoge vet (35%) en eiwit (45%) gehalte (daar doen veel honden het niet goed op) en zorgt ervoor dat je er 20-25% minder van moet voeren. Maar goed, met 85CHF/11.4kg nog weer een stukje duurder en dus de problemen

Je kan het overigens hier kopen: http://www.zooplus.ch/shop/hunde/hundef ... jen/269473

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 09:46

@Goof: dat klopt, maar ik werd er niet echt wijzer door omdat ze vooral praatten over merken die ik hier niet tot beschikking heb.

@Keet: Ik denk dat je met voer wat goedkoper is uiteindelijk toch goedkoper uit bent, maar dat de voedingsstoffen gewoon niet dezelfde kwaliteit hebben. Eigenlijk maakt het merk me ook niet zo veel uit, vooral wat er in zit, en ik liever niet er in zie zitten.

@mvdbijl: De fokster zelfs voert Royal Canin, een merk wat me persoonlijk weinig aantrekt. Het is idd mijn eerste Shiba

@Mizora: Bedankt voor de interessante uitleg, maar hoe herken je dan weer of de granen in een merk ontsloten zijn of niet? De lijn die ik plande te voeren is RN Wilderness Junior en later Adult, en daar zit voor zover ik weet geen graan in.

Iedereen bedankt voor de voorslagen, ik ga vanavond sowieso eens kijken naar de merken hier boven genoemd, die ik via Zooplus kan verkrijgen.
Ik heb ondertussen ook een zeer uitgebreide en interessante pb gekregen van iemand met ervaring met het ras, die me ook betreft de analytische verhoudingen een groot stuk op weg heeft geholpen.

Algemeen: vers vlees zie ik gewoon niet zitten omdat ik niet steeds naar de slager wil rennen. Dus dan zou ik groot moeten inkopen maar daar is mijn vriezer te klein voor, dus moet ik een nieuwe vriezer aanschaffen, en daar heb ik geen zin in. Dan moet ik er ook nog aan denken het op tijd te ontdooien, en als ik het een keer vergeet (wat onherroepelijk zal gebeuren), oeps geen voer. Één soort vlees volstaat ook niet, dus moet ik ook nadenken over de variatie. Vervolgens gaan we ook nog eens regelmatig met de hond een weekendje weg, en ik zie het gewoon niet zitten vers vlees semi -ongekoeld mee te nemen. Voor mij echt te veel nadelen t.o.v. het praktische aspect van brokken. Daarmee wil ik nogmaals niet zeggen dat vers zelf niet goed zou zijn uiteraard (al dan niet zelfs het beste), maar vers komt er hier niet.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer voor Shiba Inu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:22

Dat is lastig te herkennen. Royal Canin is er goed in, nutro choice ook. En zo zijn er meer merken. Maar het blijft wel gokken.

RN wilderniss junior (maar ook adult) is inderdaad graanvrij en ziet er (zo op het eerste gezicht) goed uit. Niet extreem in haar analyse of in de ingredienten.

De adult heb ik wat uitgebreider naar gekeken. Het bevat vrij veel aardappel, rond de 29%. Vers vlees is namelijk slechts voor maximaal een derde droge stof. En doordat het 35% vers vlees bevat en de rest van de ingrediënten gedroogd waren voor toevoegen kom je dan uit op 22g aardappel op 77g eindproduct. Dat komt neer op 29% aardappel. In totaal zit er 30% producten naast vlees in, allen gedroogd. Bij 30g op 77g komt dat neer op 39% andere producten, oftewel 61% vlees. Nog steeds voldoende (ik wil minimaal 50% vers vlees of 30% vleesmeel/gedroogd vlees zien bij de merken waar ik niet blind op vertrouw), maar wel iets om op te letten.

De junior komt neer op 33% vers vlees en ook 22% aardappel, dus eigenlijk 28% aardappel.

As jij dit voer kan betalen en er vertrouwen in heb, zie ik zo geen reden om er niet voor te kiezen.