Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 07:27

Aangezien ik vannacht weer wakker werd om 4u, omdat de kat weer tegen de deur sprong...dacht ik: laat ik eens een topic aanmaken hier over.

We hebben twee katten (1 poes, 1 kater). De poes is vrij rustig van zichzelf en luistert vrij goed. De kater daarentegen is echt een boef. Je moet hem meerdere malen corrigeren wil hij iets leren, maar dan nog.
Een hele tijd geleden zaten de klinken van de deuren nog gewoon normaal en toen kon hij er op springen en dan ging de deur open. Niet echt wenselijk, dus de klinken andersom gezet. Maar hij blijft springen als hij ergens naar binnen wil. Dat gebeurt dus vooral in de (heel vroege) ochtend, omdat hij dan eten wil. Hij miauwt dan veel en springt tegen de deuren op.
Wij wonen in een appartement, dus dat is voor de buren ook niet zo leuk om 4u 's nachts.
We hebben hem al een tijdje in een bench gehad 's nachts (met kattenbak), maar dan springt hij ook en hij is er natuurlijk niet gelukkig, dus dat wil ik niet meer.
Het ging een tijdje beter toen we wat frequenter gingen voeren (van 2 keer naar 3 keer op een dag), maar nu komt het weer terug.
Ik moet op verschillende tijden 's ochtends beginnen, dus er is geen vaste tijd dat ik ze voer. De ene keer is dat half 6, de andere keer is dat half 8. Als ik dus tot half 8 kan slapen, dan springt hij ook al om half 6 en soms ga ik dan wel voeren alvast, maar om 4u springen terwijl ik pas om half 6 uit bed moet vind ik toch niet zo grappig.
Heeft iemand een idee wat we hier aan kunnen doen?

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:29

Gewoon eten laten staan? Of eten ze dan alles in 1 x op? Mijn katten hebben gewoon de hele dag door toegang tot eten en zeuren nooit.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:38

Bij mij staan er ook altijd brokjes, nooit zeurende katten. En dat terwijl ze 's ochtends en voor het slapen gaan wel nog een beetje natvoer krijgen, maar ook daar wordt rustig op gewacht.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 07:39

WillemYntJee schreef:
Gewoon eten laten staan? Of eten ze dan alles in 1 x op? Mijn katten hebben gewoon de hele dag door toegang tot eten en zeuren nooit.


Ik geef vers vlees, want van brokken worden ze ten eerste ziek en ten tweede lust de poes het niet en eet de kater alles in een keer op (en hij is al te dik!)
Ook heb ik dat al eens geprobeerd, maar dan nog springt hij (want vlees!)

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:48

Dan gewoon negeren, en ja dat moet je lang volhouden. Iedere keer dat jij hem eten gaat geven kun je weer opnieuw beginnen. Springt ie tegen je slaapkamerdeur? Deur evt open laten staan een optie zodat er niets meer is waar hij tegenaan kan springen?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:51

voer automaat .

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 07:52

WillemYntJee schreef:
Dan gewoon negeren, en ja dat moet je lang volhouden. Iedere keer dat jij hem eten gaat geven kun je weer opnieuw beginnen. Springt ie tegen je slaapkamerdeur? Deur evt open laten staan een optie zodat er niets meer is waar hij tegenaan kan springen?


Ja, dat hadden we zelf ook bedacht inderdaad, alleen dat kan ik écht niet maken tegenover de buren. We wonen in en zeer gehorige flat. Hij springt tegen de slaapkamerdeur, de keukendeur en de huiskamerdeur. De deur van de slaapkamer open laten vind ik niet zo fijn, want dan gaan ze allebei dus lekker door de slaapkamer banjeren en dan kan ik alsnog niet slapen :P

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 07:53

kohtje schreef:
voer automaat .


Dat kan alleen met brokjes neem ik aan, toch?

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:57

Die van ons deden dit ook, maar dat zijn er vier. :')

Uiteindelijk, na alles te hebben geprobeerd sluit ik ze nu 's nachts op. Ze krijgen ook hun hoofdmaaltijd 's avonds, daardoor zijn ze ook een stuk rustiger. :)

Je zou kunnen proberen om zilverfolie tegen de deur te hangen, dat schijnen ze niks te vinden.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:57

kunamosity schreef:
kohtje schreef:
voer automaat .


Dat kan alleen met brokjes neem ik aan, toch?

Als die op een koele plek staat zal het best kunnen.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:58

kunamosity schreef:
kohtje schreef:
voer automaat .


Dat kan alleen met brokjes neem ik aan, toch?

Nee hoor, je hebt ook voerautomaten waar een koelelement in kan, zodat je er natvoer in kan doen.

Deze bijvoorbeeld. Zitten 2 coolpacks bij.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ere/101227

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:03

Sabbientje schreef:
Nee hoor, je hebt ook voerautomaten waar een koelelement in kan, zodat je er natvoer in kan doen.

Deze bijvoorbeeld. Zitten 2 coolpacks bij.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ere/101227


Oh bedankt!
Vraag me af hoe ze daar op reageren. Hij zal in het begin alsnog wel springen dan denk ik, omdat hij eerder eten wil. Iemand een idee hoe ik daar mee om kan gaan zonder dat de buren gek van ons worden?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kat springt tegen de deur als hij eten wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:08

Je kan hem toch vroeg instellen?Als hij om 6 uur begint met springen zet je dat ding op kwart voor 6.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:08

Een spray met sensor voor de deur zetten?

Hier ook erg tevreden over een voerautomaat en niet meer om 5u wakker gemaakt te worden :)

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:13

kohtje schreef:
Je kan hem toch vroeg instellen?Als hij om 6 uur begint met springen zet je dat ding op kwart voor 6.


Ja, het punt is....dat hij steeds vroeger begint met springen.
Het was een tijdje vakantie en dan was hij gewend aan 8u en dan sprong hij om 7u. En nu moet ik de laatste tijd steeds om half 6 m'n bed uit, en dan begint hij dus eerst om 5u, dan om half 5, en vanochtend dus om 4u.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:22

RianneH schreef:
Een spray met sensor voor de deur zetten?

Hier ook erg tevreden over een voerautomaat en niet meer om 5u wakker gemaakt te worden :)


Ja is misschien nog een optie, weet alleen hoe je er aan komt :D

Gaan die van jou dan niet drentelen om te voerautomaat? Weten ze wanneer hij open gaat?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:24

Wekkertje zetten voor elke voerbeurt, en alleen eten geven als dat specifieke wekkertje is afgegaan, ook gedurende de dag. Leren ze heel snel!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:39

Amable schreef:
Bij mij staan er ook altijd brokjes, nooit zeurende katten. En dat terwijl ze 's ochtends en voor het slapen gaan wel nog een beetje natvoer krijgen, maar ook daar wordt rustig op gewacht.


Die van ons krijgen dat ook, onbewust aangeleerd als het gaat schemeren en gaat die ook miauwen als het gaat schemeren en hij komt 's ochtends aan de deur miauwen bij mij, omdat ik het 3 weken gedaan heb, omdat mijn moeder op vakantie was. Of hij zit op het dak en gaat bij mijn raam miauwen, of ik hoor de vogels te keer gaan :') (slaap op zolder)

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:03

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, enkel de OP.

Is het een idee om ze 's avonds laat te voeren (zo rond 21.00 a 22.00)? Dat doe ik hier ook; ze krijgen bij mij 1x brokjes voor een gehele dag, op = op(ik heb wel van die voerbakjes met chipherkenning, dus mee eten met elkaar gaat niet, zo blijven ze mooi op gewicht en kan ik de een speciaalvoer voeren. Mijn poes is een echte schrokop, m'n kater eet een stuk rustiger en heeft 's ochtends vaak nog iets over.

De reden voor het 's avonds laat voeren is dat ik elke ochtend om 04:50 op moet en mijn vriend pas om 06:00, dan wil ik absoluut geen miauwende katten in de gang want dan is m'n vriend ook gelijk klaar wakker.

Vroeger voerde ik ze wel 's ochtends maar wegens switchen van baan hebben we dit geleidelijk naar de avond verplaatst. Ze slapen nu gewoon door 's ochtends. Het heeft niet eens zo heel lang geduurd voordat ze dit doorhadden, met negeren kom je heel ver (wel een kwestie van heel consequent zijn en niet een keertje zwichten, want dan kan je opnieuw beginnen). Katten zijn slim, dus leren heel snel!

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 09:07

x__danii schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, enkel de OP.

Is het een idee om ze 's avonds laat te voeren (zo rond 21.00 a 22.00)? Dat doe ik hier ook; ze krijgen bij mij 1x brokjes voor een gehele dag, op = op(ik heb wel van die voerbakjes met chipherkenning, dus mee eten met elkaar gaat niet, zo blijven ze mooi op gewicht en kan ik de een speciaalvoer voeren. Mijn poes is een echte schrokop, m'n kater eet een stuk rustiger en heeft 's ochtends vaak nog iets over.

De reden voor het 's avonds laat voeren is dat ik elke ochtend om 04:50 op moet en mijn vriend pas om 06:00, dan wil ik absoluut geen miauwende katten in de gang want dan is m'n vriend ook gelijk klaar wakker.

Vroeger voerde ik ze wel 's ochtends maar wegens switchen van baan hebben we dit geleidelijk naar de avond verplaatst. Ze slapen nu gewoon door 's ochtends. Het heeft niet eens zo heel lang geduurd voordat ze dit doorhadden, met negeren kom je heel ver (wel een kwestie van heel consequent zijn en niet een keertje zwichten, want dan kan je opnieuw beginnen). Katten zijn slim, dus leren heel snel!


Ik voer ze ook 's avonds laat. Ze krijgen meestal tussen half 10 en half 11 eten.
Maar ze moeten wel meerdere keren per dag wat eten (kleine beetjes) Anders worden ze helemaal gek (heb dat wel eens geprobeerd, alleen 's avonds voeren, maar dit is ook niet gezond voor ze)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:40

kunamosity schreef:
RianneH schreef:
Een spray met sensor voor de deur zetten?

Hier ook erg tevreden over een voerautomaat en niet meer om 5u wakker gemaakt te worden :)


Ja is misschien nog een optie, weet alleen hoe je er aan komt :D

Gaan die van jou dan niet drentelen om te voerautomaat? Weten ze wanneer hij open gaat?


Verkopen ze misschien wel in dierenwinkels en anders zo'n wc ding?

Hier weten ze precies hoe laat ze eten horen te krijgen en wachten er gewoon op. Sommige slimme katten proberen het open te maken, maar die van ons zijn niet zo slim.

Hij komt nog wel vaak in de ochtend even dag zeggen (wij slapen met de deur open) maar klagen om eten doet ie pas als we weer in de woonkamer zijn en ze hun laatste ochtend portie krijgen.

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:43

kunamosity schreef:
x__danii schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, enkel de OP.

Is het een idee om ze 's avonds laat te voeren (zo rond 21.00 a 22.00)? Dat doe ik hier ook; ze krijgen bij mij 1x brokjes voor een gehele dag, op = op(ik heb wel van die voerbakjes met chipherkenning, dus mee eten met elkaar gaat niet, zo blijven ze mooi op gewicht en kan ik de een speciaalvoer voeren. Mijn poes is een echte schrokop, m'n kater eet een stuk rustiger en heeft 's ochtends vaak nog iets over.

De reden voor het 's avonds laat voeren is dat ik elke ochtend om 04:50 op moet en mijn vriend pas om 06:00, dan wil ik absoluut geen miauwende katten in de gang want dan is m'n vriend ook gelijk klaar wakker.

Vroeger voerde ik ze wel 's ochtends maar wegens switchen van baan hebben we dit geleidelijk naar de avond verplaatst. Ze slapen nu gewoon door 's ochtends. Het heeft niet eens zo heel lang geduurd voordat ze dit doorhadden, met negeren kom je heel ver (wel een kwestie van heel consequent zijn en niet een keertje zwichten, want dan kan je opnieuw beginnen). Katten zijn slim, dus leren heel snel!


Ik voer ze ook 's avonds laat. Ze krijgen meestal tussen half 10 en half 11 eten.
Maar ze moeten wel meerdere keren per dag wat eten (kleine beetjes) Anders worden ze helemaal gek (heb dat wel eens geprobeerd, alleen 's avonds voeren, maar dit is ook niet gezond voor ze)


Dat 1x per dag voeren niet ideaal is voor hun gezondheid weet ik (in het geval van al het voer in één keer op eten), maar dat doen die van mij niet meer. Dit deden ze in het begin wel overigens, maar toen had ik nog open voerbakjes. Ik heb het idee dat ze door die automatisch sluitende voerbakjes weten dat het eten niet wegloopt en ze dus wat kunnen laten staan voor later. We doen dit nu al zo'n 2 jaar op deze manier en ze zien er echt gezond en happy uit, merk geen verschil met 2x of 3x op een dag voeren.

Succes, hoop dat je snel tot een oplossing komt!

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:51

Beter geen eten geven direct als je opstaat, misschien nog eerst wat andere dingen doen? Of als de poes er toch niet van eet een klein schaaltje brokjes neerzetten voor meneer? Vindt de tip met het wekkertje ook een goede!

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 09:52

Kaaaren schreef:
Beter geen eten geven direct als je opstaat, misschien nog eerst wat andere dingen doen? Of als de poes er toch niet van eet een klein schaaltje brokjes neerzetten voor meneer? Vindt de tip met het wekkertje ook een goede!


Meneer krijgt heel veel jeuk van brokjes, dus dat is helaas geen optie.
ik ga denk ik 2 timer-voerbakjes kopen. Even kijken hoe dat gaat.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:16

kunamosity schreef:
Sabbientje schreef:
Nee hoor, je hebt ook voerautomaten waar een koelelement in kan, zodat je er natvoer in kan doen.

Deze bijvoorbeeld. Zitten 2 coolpacks bij.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ere/101227


Oh bedankt!
Vraag me af hoe ze daar op reageren. Hij zal in het begin alsnog wel springen dan denk ik, omdat hij eerder eten wil. Iemand een idee hoe ik daar mee om kan gaan zonder dat de buren gek van ons worden?

Je slaapkamerdeur openlaten.