Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 176 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schaap kammen

 

Wij hebben verschillende huisdieren. Uiteraard kennen jullie vast Klaaz, maar we hebben ook nog Nijn, Rudolph en schaap 1 en schaap 2.
Schaap 2 is al heel oud, zo'n 30 jaar. Ik heb hem van mijn tante gekregen een paar jaar terug, en zij heeft hem van iemand uit Australië gekregen. Schaap lag bij ons op de kamer, en we liepen veel over hem heen, waardoor zijn vacht heel slordig werd. Vandaag besloot ik maar eens om zijn vacht te groomen, omdat zijn vacht toch wel heel vies was en op sommige plekken aardig aan het vilten was geslagen. Dat zal niet fijn voor hem geweest zijn. Hij krijgt nu ook een plekje in de woonkamer waar er niet meer zoveel over hem heen wordt gelopen. :D

Meet schaap voor de borstelbeurt :D
[ img ]

Schapie halverwege :) (voor de slechtziende onder ons, links is al gekamd, rechts nog niet.)
[ img ]

Na, schapie verhaard ook aardig.
[ img ]

[ img ]

Schaap 2, Randolf en Nijn hoeven niet zo snel geborsteld, want die liggen over de bank en op de kast. :D
(voor de duidelijkheid, 2 schapenvachten, 1 rendiervacht en 1 konijnenvacht. Laatste twee gekocht in Noorwegen. )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:18 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een schapenvacht op mijn stoel liggen (daar zit ik op dit moment op :') ) en die mag ook wel eens een ''borstelbeurt'' krijgen. Maar ik zie bij jou dat ie best veel haar is verloren... Zie je dat heel erg of bijna niet?

Hij ziet er trouwens wel weer heel mooi uit bij jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:22 



 
Profiel   

Natuurlijk moest ik dit topic openen;"schaap kammen" op beestenboel.... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:45 



 
Profiel   

_O-

Ik had niet verwacht dat zo'n schaapje er nog zo goed uit zou zien na een groombeurt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:47 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Natuurlijk moest ik dit topic openen;"schaap kammen" op beestenboel.... _O-


Heb jij zelf niet een heleboel schapenvellen liggen Kuggur :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:47 



 
Profiel   

Zo die heeft wel aardig veel haar verloren !
:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 19:51 



 
Profiel   

Century schreef
Kuggur schreef
Natuurlijk moest ik dit topic openen;"schaap kammen" op beestenboel.... _O-


Heb jij zelf niet een heleboel schapenvellen liggen Kuggur :P

Vreemd genoeg niet, wel wol.
De vellen worden door het slachthuis doorverkocht.
Heb één vel dat ik zelf gevild heb, van een doodgeboren lam met een bijzondere kleur, "botnótt", zwart van boven, en een witte hals/ buik. Een buurvrouw heeft het voor me gelooid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 20:06 



 
Profiel   

Heb je er een antiklitje bij gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:09 



 

Ja ik heb L'oreal Essence ultime gebruikt. Klein beetje, maar dat spul werkt onwijs goed tegen klitten en maakte wel verschil. Er kwam idd veel haar uit, maar dat zie je niet.
Ik had ook niet verwacht dat schapie nog zo mooi bij zou trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 11:39 



 
Profiel   

Omdat het schaap al een tijdje niet meer rondhuppelt, past het topic beter op Huis Tuin en Techniek en verplaats ik het dus daarheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-17 21:50 



 
Profiel   

Jammer, het was wel humoristisch om het op BB te plaatsen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 02:34 



 
Profiel   

ik vind klaazzzzzz toch de leukste hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 02:49 



 

RianneH schreef
Omdat het schaap al een tijdje niet meer rondhuppelt, past het topic beter op Huis Tuin en Techniek en verplaats ik het dus daarheen.


Noh, zit je hem nou dood te maken met een blije mus? -O- :P

Klaaz is zeker de leukste! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 11:39 



 
Profiel   

Hier slapen de kindjes op een vacht. Dus die worden ook geregeld geborsteld, in de mist gehangen en als het gesneeuwd heeft met de haren in de sneeuw.
De katers vermoorden de vachtjes nog een keer door, dus alle drie de schapen, de 2 rendieren en het konijn wonen boven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 12:10 



 
Profiel   

Schapenvacht-expert meldt zich! :wave:
De vachten mogen niet nat worden maar voor een opfrisbeurt kun je ze een tijdje in de nevel/mist hangen of als er sneeuw ligt een tijdje op de kop in de sneeuw. Wel oppassen dat het leer niet nat wordt.

Met een hondenborstel -met van die ijzeren pinnetjes- kun je de klitten er weer uitkrijgen en worden de vachten weer lekker zacht en fluffy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 12:13 



 
Profiel   

lovelucydan schreef
ik vind klaazzzzzz toch de leukste hoor!


Klaaz is in ieder geval de kaalste. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 12:23 



 
Profiel   

Ik was mijn schapen eerst in de wasmachine, lang programma op 30 graden met een litertje of 2 azijn. Dit alleen al zorgt dat de vacht al wat ontklit en makkelijker te borstelen word. Ik gebruik een honden borstel met van die gebogen tanden. Na het borstelen de vlees kant een beetje oliën en hij kan er weer een jaartje tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 12:28 



 
Profiel   

Jolien87 schreef
Schapenvacht-expert meldt zich! :wave:
De vachten mogen niet nat worden maar voor een opfrisbeurt kun je ze een tijdje in de nevel/mist hangen of als er sneeuw ligt een tijdje op de kop in de sneeuw. Wel oppassen dat het leer niet nat wordt.

Met een hondenborstel -met van die ijzeren pinnetjes- kun je de klitten er weer uitkrijgen en worden de vachten weer lekker zacht en fluffy.


Medicinaal gelooide kunnen in de wasmachine :) ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 13:46 



 
Profiel   

Ja, aan die had ik even niet gedacht. Ideaal maar wel een stuk duurder.
Ik ben er sinds een jaar ernstig verslaafd aan en heb inmiddels ook een Herefordkoe van Terschelling op de vloer liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-17 14:27 



 
Profiel   

Mag ik hier even inhaken met een klein "schapenprobleempje"?
Ik heb in de vakantie een mooie, kortharige vacht van Terschelling meegenomen. Net als de vacht die we vorig jaar meenamen nog met het typische schapengeurtje.
Alleen, nu stinkt hij nog steeds...hij ligt al 2 maanden in huis, heb hem al meerdere keren een dag buiten laten luchten, ingesprayd met zo'n kledingverfrisser. Het lijkt na elke "behandeling" een heel stuk minder maar de lucht komt toch weer terug.
Iemand nog tips die ik zou kunnen proberen? Hij is eigenlijk bedoeld voor op de babykamer maar daar wil ik hem nu nog niet neerleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 08:16 



 
Profiel   

Veel in de buitenlucht hangen en geen chemische middelen erop spuiten. Vacht zal altijd wat natuurlijk blijven ruiken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 08:20 



 
Profiel   

Bjarni schreef
Mag ik hier even inhaken met een klein "schapenprobleempje"?
Ik heb in de vakantie een mooie, kortharige vacht van Terschelling meegenomen. Net als de vacht die we vorig jaar meenamen nog met het typische schapengeurtje.
Alleen, nu stinkt hij nog steeds...hij ligt al 2 maanden in huis, heb hem al meerdere keren een dag buiten laten luchten, ingesprayd met zo'n kledingverfrisser. Het lijkt na elke "behandeling" een heel stuk minder maar de lucht komt toch weer terug.
Iemand nog tips die ik zou kunnen proberen? Hij is eigenlijk bedoeld voor op de babykamer maar daar wil ik hem nu nog niet neerleggen.


Toevallig bij Vachten van Terschelling? Daar koop ik ze ook altijd. :)
Wat je ruikt is waarschijnlijk lanoline, dit is het vet wat ervoor zorgt dat schapenvacht zelfreinigend is. Het hoort er een beetje bij en het is moeilijk om de geur er volledig uit te krijgen.
Inderdaad wat Keet ook zegt: veel luchten en vooral geen middeltjes gaan gebruiken, hier wordt je vacht niet mooier van en hij kan er zelfs kapot van gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 10:32 



 
Profiel   

Grappig om te zien hoe hij opknapt, ik maak zelf schapenvachten met een onderkant van vilt, dus zonder dood schaap. Alleen de geschoren wol en dan de onderkant vilt ik. Dus ben heel veel aan het uitkammen :) In de zomer worden ze in de zon lekker wit als je wilt.
Fijn he schapenvachtjes, ik wil niet meer zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 11:01 



 
Profiel   

Ja inderdaad bij vachten van Terschelling!
Dat hij iets blijft ruiken is niet zo erg, doet de andere ook, maar deze ruik je al van een afstandje zeg maar :D
Vorig jaar hadden we een IJslandse vacht die na een aantal weken in huis en regelmatig luchten prima was, maar deze wil nog niet zo. Heb hem nu inderdaad maar weer buiten hangen, ga ik nog maar veel vaker doen dan wanneer het weer het toelaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 11:55 



 

Klaaz doet trouwens regelmatig zijn surrogaatvacht poetsen. :P wel grappig om te zien :')
Dit is overigens Nijn. [ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-17 13:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 176 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen