Een kat nemen - ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojoleinee

Berichten: 2671
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:16

Ik heb altijd katten gehad maar mijn vriend niet. Hij riep toen we net samen kwamen ook altijd dat hij geen huisdier hoefde later, heeft hij ook nooit gehad in welke vorm dan ook. Nu wonen we bijna 2 jaar samen en zijn er vorig jaar 2 poezels (broer en zus) bij komen wonen :o . Hij kan niet meer zonder := .

Verstandig dat je wacht tot je wat meer financiële zekerheid hebt, ze kunnen veel onverwachte kosten met zich meebrengen.. qua oppas als je weggaat valt het me heel erg mee. Wij hebben voerballetjes en met een weekendje weg krijgen ze daar gewoon extra in en van de zomer zijn ze gewoon 2 weken meegeweest!
We wonen ook op 6 hoog en vinden dit een mooie manier om ze toch hun buitenlucht te kunnen geven en benen te laten strekken <3

Afbeelding
Afbeelding

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:40

Earth schreef:
Boras schreef:
Mensen en dieren horen niet 24 uur per dag/7 dagen per week/ 52 weken per jaar binnen opgesloten te worden. Een wezen dat nog zo dicht bij de natuur staat als de kat al helemaal niet.

Absolute voorwaarde vind ik dat de kat dagelijks op een goede manier naar buiten kan en mag. Zonder dat de buren er overlast van hebben. Daarmee maak ik me niet populair. Maar honden sluiten we niet op, dat zouden we met katten ook niet moeten doen. Dat gaat finaal tegen hun natuur in, hoe knuffelig en gezellig ze ook zijn. Het zijn katten.

Ik heb een kat van 17 jaar alweer. Helaas ben ik allergisch geworden voor haar, maar ze mag blijven tot haar einde, omdat ze erg eenkennig is. Ze is klein en slank en eet niet zo veel. Ze heeft een goed kosthuis: ze krijgt (een beetje) kattenmelk, droge brokjes en natte brokjes. Dat zijn de kosten niet, vind ik.

Dierenartsen kosten altijd geld. Gelukkig is onze kat altijd goed gezond geweest en nog. De jaarlijkse vaccinatie en een goede vlooienband zijn wel relatief hoge uitgaven.

Ik dacht na altijd honden gehad te hebben dat een kat minder vuil zou geven in huis. Maar daar ben ik van terug gekomen. Meer vind ik.

Een kat verliest best veel haar (liefst elke dag stofzuigen hier) en springt veel meer van dingen op en af dan een hond. Regelmatig borstelen/kammen is aan te raden, dat gebeurt hier te weinig en daarom meer haar in huis.

De kattenbak moet je goed bijhouden anders krijg je zo'n typische kattenbaklucht in huis die jou zelf misschien niet (meer) opvalt, maar je bezoek wel :r Onze kattenbak staat in de berging, die enige plek in huis die ik een beetje hygiënisch en acceptabel vind voor een dierentoilet. Maar dat is persoonlijk.

Dat is allemaal bij te houden. Waar ik echt een hekel aan heb, is vieze pootje op de muur: van de grond ergens op en af springen en dan even die pootjes tegen de muur. Er valt niet tegenop te sausen natuurlijk, en afwasbare verf blijft bij intensief poetsen ook niet ideaal heb ik gemerkt.

En ja, niet iedere kat doet het, maar de mijne wel: ondanks een prachtige krabpaal soms krabben aan de bank. Die zie er echt niet meer uit (lijkt wel harig in plaats van van leer) en ik schaam me voor bezoek. Maar er komt pas een nieuwe bank als de kat er niet meer is, dat zul je begrijpen.

Verder heeft onze kat steeds regelmatiger (maar ze is dan ook al een bejaarde dame) ongelukjes in huis. Dat ligt niet alleen aan de leeftijd. Ze maakt regelmatig haar maagje leeg. En 's nachts kun je haar niet snel naar buiten doen als ze het welbekende geluid begint te maken. Ook ligt er wel eens wat poep buiten de kattenbak, soms ook wat verder weg. Ik heb geen moeite mee om dat op te ruimen, mijn man haat het :D

Ik heb onze kat genomen tegen de muizen en ik ben als hondenmens katten echt gaan waarderen. Juist omdat ze nog zo eigen/natuurlijk zijn. Heb je de (buiten-)ruimte, dan zeg ik doen :)


Dat ben ik inderdaad niet zo met je eens, katten kunnen prima binnen leven. Mits ze dat altijd hebben gedaan. Natuurlijk is een tuin altijd leuker, maar imo niet perse een must. Sommige katten maak je er ook echt niet perse blij mee ofzo. En ik vind de overlast van katten buiten veel erger :=


Alles kan. Dat maakt het nog niet ok.

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:02

Hoi :) dit topic is al wat oud maar ik had 'm zelf aangemaakt. Bij deze even een update: iemand die ik ken moet worden opgenomen in een verzorgingshuis, waardoor diegene zijn kat niet kan meenemen. Ik ben een paar keer bij diegene thuis geweest (voor mijn werk) en ik heb de kat gezien. De kat is normaal heel schichtig, maar ik kon hem gewoon aaien. Volgens mij heb ik een bepaalde rust over me heen, wat dieren aanvoelen :D

Maar nu heb ik gevraagd of we kunnen overleggen of ik de kat kan overnemen. Ik kan hem in principe gewoon meenemen met bijbehorende spullen. De kat is het gewend om binnen te blijven en alleen te zijn.

Maar ik merk nu toch dat het ineens heel "echt" wordt en dat ik het toch heel spannend vind dat je voor lange termijn zo'n verantwoordelijkheid aangaat.. ik weet nog niet zo goed hoe mijn komende 5 jaar er bij wijze uit ziet (qua woonruimte, werk, ik wil nog reizen maken). Maar ik denk wel dat ik genoeg mensen om me heen heb die de kat evt zouden willen verzorgen als ik weg ben.

Ik zit dus in dubio.. ik vind het allemaal heel spannend en vraag me af of ik die verantwoordelijkheid kan hebben, maar tegelijk weet ik dat ik altijd super gelukkig ben als ik rondom dieren/katten ben en ik zorg supergoed voor ze.

Hadden jullie dit ook toen het zo dichtbij kwam? Gingen jullie door bepaalde redenen nog overstag om het wel/niet te doen?

Ik wacht denk ik dat gesprek met de eigenaar nog even af en dat ik de kat ook even weer zie en zo, en even kijken hoe het dan voelt.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:09

Als je zo twijfelt zou ik zeggen: is er een andere goede bekende / familie die het dier een huisje wil geven? Of zou het beestje naar het asiel gaan of op Marktplaats ofzo terechtkomen?

In het laatste geval denk ik dat je het prima kan doen toch? Als je er goed voor wilt en kan zorgen dan lijkt het me prima. Tja tenzij de kat gewend is dat er altijd iemand thuis is, dat ook echt waardeert, en jij altijd de hort op bent of zoiets :(:)

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:34

Doen TS! Ik heb mijn eerste eigen kat ook overgenomen omdat de eigenaresse overleden was. Was in het begin echt heel bang, heeft een week onder mijn bed gezeten. Maar nadat hij van de schok bekomen was echt de meest lieve knuffelkat ooit. Ik wilde en jonge energieke kat geen leven op een appartement aandoen, maar deze was al 12 en niets anders gewend en heeft nog een heerlijk (restje) leven gehad.

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:39

Hoe oud is het dier? Evt zicht op dierenartskosten? Gewone voeding of heel kostelijk op dat vlak?

Voor de rest klinkt het ideaal: binnenkat, sociaal naar jou, braaf, kan alleen zijn. Herplaatsen kan nog altijd. Ik zou eerlijk gezegd niet twijfelen.

Spannend is het altijd wel een beetje, maar leuk spannend. Maar een harige huisgenoot is gewoon zo fijn, wij zijn ook weer blij dat we terug 2 katten hebben. Het gespin. De onverwachte kopjes. Die hoopvolle blik als je richting koelkast loopt... :D

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:46

Het zeikerige gemauw als je kind naar bed gaat en in slaap probeert te vallen :=

Scheelt dat TS alleen is :+

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 17:07

foxy80 schreef:
Hoe oud is het dier? Evt zicht op dierenartskosten? Gewone voeding of heel kostelijk op dat vlak?

Voor de rest klinkt het ideaal: binnenkat, sociaal naar jou, braaf, kan alleen zijn. Herplaatsen kan nog altijd. Ik zou eerlijk gezegd niet twijfelen.

Spannend is het altijd wel een beetje, maar leuk spannend. Maar een harige huisgenoot is gewoon zo fijn, wij zijn ook weer blij dat we terug 2 katten hebben. Het gespin. De onverwachte kopjes. Die hoopvolle blik als je richting koelkast loopt... :D


De kat is zo'n 5,5 jaar oud, kan niet samen met andere katten (vanaf kitten alleen geweest). Verder weet ik niet veel, heb niks gehoord over speciale brokjes of dergelijke.

Ik weet niet of er zo snel een andere adoptie plek is. Dat zou ik nog even moeten navragen. De kat zit al wel een flinke periode alleen thuis zonder baas (familie komt hem alleen voeren) dus das wel sneu. (Omdat de eigenaar onverwachts naar het ziekenhuis moest etc)

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:20

Fearn, niet twijfelen, doen dan.

Lukasje
Berichten: 11300
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:13

Het lijkt me ideaal! Jij kent de kat, de eigenaar is vast superblij dat de kat niet bij een onbekende terecht komt, je kent de achtergrond van de kat, …

Natuurlijk is het even spannend. Dat gevoel heb ik ook steeds wanneer er een nieuwe viervoeter komt. Ik verheug me steeds op de komst van een kitten of pup maar tegelijkertijd geeft het gevoel van verantwoordelijkheid toch ook even wat angst.

Ik ben benieuwd welke keuze je gaat maken.

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 18:20

Ik hou jullie op de hoogte :D

Ik vind het al zielig als ik er aan denk dat ie steeds alleen zit in dat huis.. haha

Volgende week heb ik met de familie van de eigenaar afgesproken (deze week was ik zelf te druk/niet thuis).

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:48

Oh echt...dan ga ik er vanuit dat als iemand het beestje had willen hebben, ze hem al meegenomen hadden.... ik zou ook zeggen lekker halen die snorremans :j

Ja het is een verantwoordelijkheid. Ja het zal niet altijd purrfect zijn. Maar wel gezellig :)
En een opstapje voor het dier naar jou toe, vergeleken met alleen zitten :j

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 17:53

Hoi, beter laat dan nooit, toch nog een update! :D

Uiteindelijk heb ik de kat van die meneer niet meer overgenomen door omstandigheden, maar nu ben ik toch overstag en komt er een kat die ik via marktplaats heb gevonden *\o/*

Het is een lapjes poes van ongeveer 4 jaar oud en ze kan niet goed in drukte/met andere katten, daarom doen de eigenaren haar weg :D (en ik heb dus een rustige studio zonder andere dieren)

Ik vind het allemaal heel spannend... zit te bedenken wat ik allemaal moet kopen enzo. Ik heb al voerbakjes gekocht, één grote voor het water zodat ze altijd genoeg heeft :) En een borstel voor katten & een tuigje voor de eerste keer/keren dat ze naar buiten gaat.

Ik wil nog iig een kleine krabpaal halen (en misschien later een grote), een reismand (de eigenaren komen haar zelf brengen, dus dan komt ze al in reismand) en natuurlijk voer en kattengrind. De eigenaren nemen ook de kattenbak mee dus die hoef ik niet zelf aan te schaffen.

Verder ga ik m'n kamer beetje opruimen en wat plekjes vrijmaken voor de kat. Bv een plekje waar ze rustig kan eten, plekjes waar ze kan liggen/uit het raam kijken.

Heeft iemand anders nog tips waar ik aan moet denken? :D

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:08

Een kartonnen doos, katten vinden dat als mand geweldig. En wat speelgoed. De eerste dagen zal ze niet spelen verwacht ik, maar als ze gewend is wel.

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:15

Zorg dat de voer en drinkbak niet bij elkaar staan en zet ze ver weg van de kattenbak

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:30

Ineke2 schreef:
Een kartonnen doos, katten vinden dat als mand geweldig. En wat speelgoed. De eerste dagen zal ze niet spelen verwacht ik, maar als ze gewend is wel.


Die hebben we nog genoeg, de laatste tijd veel dingen besteld, lol :')

Oke, even langs de dierenwinkel en de action voor wat spulletjes nog! :D

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:30

Amber_anne schreef:
Zorg dat de voer en drinkbak niet bij elkaar staan en zet ze ver weg van de kattenbak


Oh, waarom niet bij elkaar?

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:47

Omdat een kat niet eet waar ook gedronken wordt. Drinken kan vies worden van eten en dan drinken ze niet. En katten zijn al hele slechte drinkers (een fontein werkt voor veel katten al beter). Als ze moeten zullen ze wel drinken maar fijn vinden ze het niet. Hier gaan ze vaak express naar de gang om te drinken. Ik heb 3 fonteintjes en een vaste waterbak staan en dat gaat gelukkig goed. Nu krijgen ze hier ook vooral vlees en nauwelijks brokjes te eten dat scheelt ook al een stukje.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:17

Ik zou ook een 2e kattenbak aanschaffen. Het advies is het aantal katten +1. Ik heb dus 3 katten en 4 bakken. Ze hebben zo hun voorkeur, zowel in grit als locatie van de bak. Ik heb ook meerdere plekken waar er brokjes en water staat. Beneden een fontein en een vaas vol tot de rand met zuurstofplantjes erin (heel populair) nog een kom op de overloop en op zolder een platte brede kom (ruimte voor snorharen) die in een grotere ovenschaal staat. De poes die die kom het meest gebruikt vind het leuk om met haar pootjes flink te badderen. Hoeft niet allemaal om mee te beginnen, maar experimenteer dus vooral wat poes fijn vind. Ik koop kommetjes, schalen etc gewoon bij de kringloop winkel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:39

Ik zou even kijken wat de kat gewend is en daarop aanpassen. Dat 'twee bakken +1' heb ik me nooit iets van aangetrokken en mijn katten ook niet, die hebben samen één bak, en de ene gebruikt ook een tuin. Er zijn zelfs mensen waar de kat eigenlijk altijd buiten zijn behoefte doet. Dan heb je al helemaal niet twee bakken nodig.

Ik heb binnen een bak water staan die niet om kan en ik denk wel 10 drinkplekjes buiten. Want buitenwater is lekkerder dan binnenwater, ook al komt het uit dezelfde kraan binnen :roll: Fonteintjes vinden die van mij eng.

Kortom: kijk naar je kat. Vraag wat die gewend is en neem dat als uitgangspunt.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:49

Een plek waar katlief hoog en een beetje verstopt kan zitten. Vinden ze vaak fijn om de boel goed te kunnen overzien vanaf een veilige plek :j Bovenop een kast ofzo, of zo'n mandje dat je aan de muur schroeft waar ze via meubels of klimplankjes / krabpaal op kunnen springen.

Of meteen gewoon een hoge krabpaal, die hele lage dingen zijn ondingen en zonde van je geld.
Een goede krabplek voorzien kan echt het behoud van je meubels zijn. Dus echt een krabpaal / plank waar kat uitgerekt rechtop langs kan staan en dan nog goed kan krabben :j

Een krabplank die je om een buitenhoek van een muur vastmaakt is ook wel ideaal, dan hang je die gewoon op de goede hoogte +:)+

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Een kat nemen - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:59

Ik zou eerst de kat rustig laten wennen voordat je vanalles aanschaft. Een kattenbak, voer, water en een plekje om te schuilen is in eerste instantie genoeg.
Het is fijn als je weet wat voor voer ze krijgt bij de vorige eigenaar.
Je kunt een bange kat beter eerst één ruimte geven. Vervolgens uitbreiden.
Denk even om de planten. Soms willen ze daaraan knagen.
Veel plezier met je nieuwe huisgenoot.