Grote of kleine hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 10:17

Gewoon. Ik zat hier net tijdens het ochtend wandelingetje met onze hond eens over te denken.

Heb je bewust voor een bepaalde maat hond(je) gekozen en waarom is dat?
Zelf ben ik eigenlijk best gecharmeerd van middelgrote tot grote honden. Kleine hondjes vind ik snel “ kefferig “, hoewel ik een Jack russell dan wel weer een geweldig ras vind.
We hebben zelf een middelgrote hond en hoewel hij 100 mag worden, weet ik dat hij momenteel met 11 jaar al best op leeftijd is.
Soms denk ik weleens… wat zou ik hierna dan leuk vinden?
Een grotere hond heeft natuurlijk ook best wel nadelen. Zo til je een grote hond niet even op, soms is het lastiger te mee te nemen op visite… om maar wat te noemen.
Bij kleinere honden vraag ik me dan weer af… kan je daar nog fijn een lange wandeling mee maken, bijvoorbeeld 10-15 kilometer?
Zijn dat toch vaak echt “ blafferige” honden?

Benieuwd waarom jullie bepaalde keus maken.
Of kiezen jullie alleen voor een bepaald ras?

welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:30

Kwa kleine honden vind ik vooral een jack russel leuk. Het voordeel van kleine en middelgrote honden is dat ze (mits gezond ras) ouder worden dan hele grote honden (Deense Dog, Berner Sennen etc.). Hoever kleine hondjes kunnen hangt ook erg van het ras. Een jack russel kan makkelijk 10 kilometer. Bij een mopshondje bijvoorbeeld vind ik dat al snel mishandeling. Alhoewel een mopshond fokken überhaupt al mishandeling is :\
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 26-02-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:33

Ik heb bewust voor een klein hondje gekozen, omdat ik haar graag overal mee naartoe wil nemen. Dat is mijn een klein maatje gewoon makkelijker.

Het is een kruising chihuahua x boerenfox. Ik heb haar altijd gewoon hond laten zijn (dus niet continue tillen ofzo), ze keft nauwelijks (behalve als hele grote honden te dichtbij komen).

Ik wandel veel met haar, ze gaat zelfs de zee in. Ik zie dus weinig nadelen
Afbeelding

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:34

De eerste hond die we samen kochten is een Jack Russel x Pincher mix. We kenden de moeder en waren beide helemaal weg van haar. Geen heel bewuste keuze voor ras dus, maar karakter. Wel wilden we een kleine hond zodat ze makkelijk mee op vakantie kan. Ze is echt het fijnste hondje ooit. Niet “Jack Russel druk”, wel actief buiten en binnen heerlijk rustig. Kan altijd en overal los, luistert super en is fantastisch met kinderen.

Onze tweede hond is een grote hond; een Cane Corso. Hier wel een bewuste keuze voor ras. We zochten een kortharige, erf vaste, familie gerichte hond met een afschrikkend uiterlijk. Ook dat is gelukt! Het is een enorme goedzak, die wel respect afdwingt door zijn uiterlijk :)

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:34

Hier een formaat wat makkelijk nog op de bank past bij je(zelfs met 4 tegelijk ;) )
Ons ras is een middenmaatje. Gewichten gemiddeld een beetje op 15 kg.
Makkelijk te tillen als t moet inderdaad.
We hebben een golden gehad vroeger. Maar dat vind ik echt te groot en veel te harig hoewel ik het wel hele leuke honden vind!

Echte kleintjes hoeven voor mij in mijn huis niet. Wil wel een beetje formaat hebben.
Niet dat t geen leuke hondjes kunnen zijn hoor.
Maar niet mijn ding.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:35

Muze onze russels/kruising russels liepen marathons mee. Dat ging ze beter af dan de herders die dat niet haalden. Mijn hoogbejaarde kruising russel nu trippelt nog aardig in de rondte en loopt mij er moeiteloos uit op haar 15.5 jaar

Ik ben fan van herder en klein. Beiden hebben voor en nadelen. Groot veiliger kwa bescherming kleiner voordeel het eet minder minder haar en makkelijker meenemen.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:35

Ik heb een corgi, een middelgrote hond op kleine pootjes. Ik vind het ideaal! Ik kan haar tillen en het is wel een echte hond die met gemak 15 kilometer loopt en ook qua gedrag als een grote hond. Hoewel corgi’s geen beginnershonden zijn.

BigOne
Berichten: 38326
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:40

Grote hond, kleine hond, ik vind elke hond leuk. Altijd grote asiel honden gehad de afgelopen 35 jaar , beide na elkaar bijna 15 en 16 geworden. Qua uiterlijk en ras heb je dan niet zoveel keus anders waren het dobermannen geweest. Nu bewust een kleiner hondje, als pup gekomen want lichaam van mij speelt te veel op om met grote hond te donderjagen en dus een klein formaat .

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:42

Wij wilden juist groot, groter, grootst. We hebben 13 jaar een grote herder gehad, maar die vonden we qua formaat echt veel te klein. Nu hebben we een Leonberger. Hij is het kleinste uit het nest en we zijn wel blij met zijn atletische bouw, maar kleiner dan dit moet het echt niet worden. Zijn rug steekt 10 centimeter boven de eettafel uit en dat is een beetje mijn graadmeter. Vroeger dacht ik dat een new foundlander ook wel wat voor ons zou zijn, maar nu we meerdere vrienden met new foundlanders hebben moeten we concluderen dat we die ook echt veel te klein vinden. Het komt er dus op neer dat we honden eigenlijk pas leuk vinden vanaf 70 kilo en 1 meter schofthoogte.

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:46

Van huis uit altijd bouviers gehad. Toen is daar later nog een Jack Russell bij gekomen van mij. Dat maatje is net makkelijker hanteerbaar mee te nemen naar bijvoorbeeld de paarden dan zo'n kalf.
De Jack Russell leeft inmiddels nog en is 14 en ik woon al jaren op mijzelf en sinds afgelopen jaar heb ik een bouvier (12) geadopteerd. Door haar turbulente leven met name het afgelopen jaar hebben we haar in het begin bijna overal mee naartoe genomen en het valt me eigenlijk reuze mee. Het blijkt niet lastiger dan die kleine meenemen.

De Jack is overigens geen keffer gelukkig, maar ik ben het met je eens dat dat imago er wel vaak terecht is bij die kleintjes. Maar dat ligt dan weer meer aan (het gebrek van) de opvoedkunsten.

Ik zou, als er ooit nog een hond/pup komt, hoogstwaarschijnlijk weer kiezen voor een Bouvier. Dit zal overigens voor een groot deel te maken hebben met het feit dat ik met ze ben opgegroeid, maar ik vind een grote hond toch veel leuker dan zo'n kleintje over het algemeen.

Afbeelding

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:46

Wij hebben twee jack russels (black&tan). Ook wel grote honden gehad maar dit vind ik een stuk handzamer. En wel 'echte' honden, wat ik bij eigenlijk andere kleine rassen minder vind.
Is ook een gevoel/affiniteit wat je hebt.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:49

ik heb helemaal niks met die kleine handtassies. Zie ze vooral ook als accessoire gebruikt worden, echt vreselijk, en mensen slepen ze overal mee naartoe.Het zou voor ons best handig zijn op de boerderij om een kleine hond te hebben, het enige wat ik er dan nog een beetje okay uit vind zien is een ruwharige variant, bijvoorbeeld een ruwharige JR. We hebben een Mastin Espanol, hele grote hond. Ik vind hem prachtig, maar praktisch is het totaal niet. Hij kan overal bij, legt z'n kop op de eettafel (kwijllllll), schudt met z'n kop en de spetters zitten overal. Hij is nu 11 en we verwacht niet dat hij de leeftijd van onze vorige (middelmaat) hond haalt. Wandelen vindt hij best leuk, maar we kunnen alleen nog korte stukjes doen. Het is vooral een luie hond, ligt de hele dag te snurken en tegen het einde van de middag wordt hij waaks. Perfect qua karakter voor ons, we hebben ook geen tijd om iedere dag een uur of meer erop uit te gaan :)

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:53

Ik heb voornamelijk Engelse Cocker Spaniels gehad.
Maar ook een Golden Retriever.

Het karakter van de cocker past gewoon beter bij ons.
En een cocker kan mee op de scootmobiel ipv ernaast moeten lopen.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:57

Ik heb een 'grote hond' in midden/kleine verpakking...

Het beste van alle werelden.

Een herdertje, écht werkhondje en behoorlijk leergierig.

Qua formaat: past in een fietsmand, qua atletisch vermogen wanneer hij volwassen is kan hij ook prima mee naast de fiets.
Makkelijk te tillen.

Toont op foto's (véél!) groter dan hij werkelijk is. (Ik zal zijn eigen topic op bokt binnenkort weer eens bijwerken)



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Percy is ongeveer 40 centimeter op zijn schouder, en ergens tussen de 8 en 9 kilo

heidy_wilco

Berichten: 4478
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:02

Absoluut middelgroot tot groot voor mij. Als klein kind ben ik opgegroeid mer een Duitse Herder, Sonja. Verder nog een Golden Retriever, Simba, een andere Duitse herder, Nora, een hond wat op een Hovawart leek, maar waarvan we niet weten wat de afkomst en dus het ras is, Dusty en mijn ouders hebben nu nog een een kruising LabradorxFriese Stabij, Noah (kleinste hond in ons assortiment) en een Kruising ViszlaxFila Brasilero, Boaz wat de grote vriendelijke reus is.

Ik denk dat ik vooral moeite heb met kleinere honden (vooral de modehonden), omdat ze slecht tot niet opgevoed worden, of omdat ze vaak nog extremer doorgefokt zijn.

Verder ben ik ook gewoon ontzettend fan van jachthonden (Retrievers en Spaniels). Erg fijn en leuk karakter over het algemeen.

Als ik zelf een eigen hond kan hebben, wil ik heel graag een Welsh Springer Spaniel. Dat is ook wel de minimale hoogte van wat ik fijn vind.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 26-02-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:02

Haha wat een leuke reacties.
Ik vind qua grote honden een Ierse wolfhond dus echt de max, wat een fantastisch ras vind ik dat. Maar eh, die gaat er niet komen.
Als we nou lekker buitenaf zouden wonen, zou ik zelf ook best graag een erfhond willen dus mensen die dat zoeken ook voor bijvoorbeeld waken begrijp ik helemaal. Dan neem je geen teckel zeg maar.

Onze hond is een kruising windhond ( met onbekend). Rond de 25 kilo dus goed te doen. Maar zeker nu hij ouder is, blijft hij wat vaker thuis. We namen hem wel mee naar de paarden, op vakantie en visite.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:03

Femke_Tweety schreef:
Ik heb een 'grote hond' in midden/kleine verpakking...

Het beste van alle werelden.

Een herdertje, écht werkhondje en behoorlijk leergierig.

Qua formaat: past in een fietsmand, qua atletisch vermogen wanneer hij volwassen is kan hij ook prima mee naast de fiets.
Makkelijk te tillen.

Toont op foto's (véél!) groter dan hij werkelijk is. (Ik zal zijn eigen topic op bokt binnenkort weer eens bijwerken)



[ [url=m/85kUCr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZbO3W8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l9d0JB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Percy is ongeveer 40 centimeter op zijn schouder, en ergens tussen de 8 en 9 kilo

Awww die is geweldig!!

Ja ik zie wel veel onopgevoede kleine mormels.
Dat vertroebelt mijn beeld misschien wel..

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:03

Onze oudste is een grote hond (relatief natuurlijk, Mechelaar van 62cm, 31kg). Super fijn beest, maar niet altijd even handig. Een bench waar hij in past,past niet meer in mijn auto bv. Als hij ergens écht naartoe wil, dan moet ik mij ook al deftig schrap zetten, omdat er zoveel kracht achter zit.

Dus keuze voor nr 2 is heel bewust gegaan naar een kleiner formaat (working kelpie van 50cm, 18kg). Nog altijd een 'hond' en geen kleine keffer, maar zoooo veel praktischer. Past overal in, kussens op normaal formaat ipv maatje xxxl (lees strontduur), past in elke auto, leg je veel makkelijker op restaurant onder tafel, is veel minder sterk fysiek (en dus iets beter hanteerbaar bij lastig gedrag).

Voor sommige dingen zal het karakter wel een grote rol spelen. Hier zijn het twee temperamentvolle werkhonden waar wel wat karakter op zit. Een grote rustige meegaande loebas, zal effectief wel iets makkelijker zijn dan die van ons.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:06

Muze schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik heb een 'grote hond' in midden/kleine verpakking...

Het beste van alle werelden.

Een herdertje, écht werkhondje en behoorlijk leergierig.

Qua formaat: past in een fietsmand, qua atletisch vermogen wanneer hij volwassen is kan hij ook prima mee naast de fiets.
Makkelijk te tillen.

Toont op foto's (véél!) groter dan hij werkelijk is. (Ik zal zijn eigen topic op bokt binnenkort weer eens bijwerken)



[ [url=m/85kUCr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZbO3W8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l9d0JB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Percy is ongeveer 40 centimeter op zijn schouder, en ergens tussen de 8 en 9 kilo

Awww die is geweldig!!

Ja ik zie wel veel onopgevoede kleine mormels.
Dat vertroebelt mijn beeld misschien wel..




Even voor je idee, ook met kleine hondjes kun je gewoon echt trainen ;)



Volg oefening.
Pers is hier nog geen 8 maanden...


https://youtu.be/8Yfa2qmNNyQ



(Oké, eerlijk is eerlijk, het is niet mijn eerste hond waar ik obedience mee train, én hij is ook echt deels uitgezocht op werkcapaciteit, maar het kan dus wel ;) )

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:08

Mini lassie!
Leuk te zien zeg.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:15

Haha, wel grappig om te zien dat iedereen een hele andere definitie heeft van ‘groot’.
Ik heb ook nog een asielzoeker rondlopen. We dachten dat we een ‘grote’ hond zouden krijgen, maar we kregen er één van 33 kilo. Bij mij begint ‘groot’ bij 65 kilo.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:16

Hihi dat valt onder de categorie reus voor mij

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:17

Ik kan natuurlijk niet voor mijn ouders spreken, maar wij hebben thuis wel de voorkeur voor kleine/middelmaatjes. In mijn 20 jaar thuiswonend :Y) hebben we 4 honden gehad (altijd 2 tegelijk), 3 boerenfoxen en 1 grote. Ik geloof dat de grote vooral een compromis met mijn vader was, die graag een grote hond wilde. Maar hierna komen er weer kleine/middelmaatjes, want hij is gewoon te lomp om even mee te wandelen. Ook niet op te tillen.

Onze kleine is ook wel echt een keffer (kort geheugen denk ik dus vergeet continue dat er mensen zijn), de foxjes daarvoor waren ook waaks maar niet zo luid. Ze gaat wel heel graag mee op wandelingen (de grote niet, die raakt dan over prikkelt)

Afbeelding

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:18

Ja, misschien is ‘reus’ inderdaad een betere naam :D
Afbeelding

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:18

Oh wauw! Ik vind dit dan wel weer prachtig hoor.