Grote of kleine hond?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:17

Hier vooral groot een mastiff en twee cane corso heren ( al is de grijze maar een ukkie ) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:36

Bralindy schreef:
Mijn ouders hebben bewust voor een Leonberger gekozen. Dit is een vrij groot ras.
Dit was de beredenatie; ze wilden perse een dog-achtige (catergorie van honden), want ze wilden geen jachthond, terrier of retriever.
Mijn vader wilde ook echt een 'hond' dus geen klein tot middelgroot hondje en wilden ze een hond met een fijn karakter voor het gezin en kinderen (Ik was 3/4 jaar). Daardoor viel o.a. de Ovcharka en gelijke honden ook al af.

Wat hielden zij uiteindelijk dus over:
1. Sint Bernard
2. Newfoundlander
3. Berner Senner
4. Pyrenese berghond
5. Leonberger

Ze zijn bij allen op bezoek geweest naar shows om de honden in het echt te zien en fokkers te spreken.
Daarbij vielen 1 en 2 af vanwege hangende oogleden (meer neiging tot oogproblemen en infecties) en niet-gesloten lippen. Daardoor veel meer kwijl en dus smetplekken. Newfoundlanderrs hebben ook HEEL VEEL en HEEL DIK haar. Die moeten ook regelmatig zwemmen vanwege de vettige vacht. Neiging tot stinken.

De Berner Senner viel af (ook de Golden Retrier ondanks dat het geen dog-achtige was) omdat die ontzettend doorgefokt waren en nog steeds zijn met allerlei problemen.

De pyrenese berghond zijn hele zelfstandige honden, lief voor gezin, maar kunnen ook waaks zijn voor buitenstaanders. Omdat wij klein waren en af en toe vriendjes over de vloer hadden, vonden mijn ouders dit niet handig.

Toen bleef er de Leonberger over. Een gezinshond, redelijk zelfstandig maar wilt graag bij het gezin zijn, gevoelig, humor, gesloten lippen en een grote hond tussen de 50 en de 80/90 kg. Ook niet de alledaagse hond, redelijk onbekend en met een fokprogramma om de honden zo 'gezond' mogelijk te maken. Kwaliteit ipv kwantiteit.

Nu hebben wij ze al weer bijna 25 jaar en willen nooit meer wat anders. :D


[ [url=m/TfKHv2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/L9TzqW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kleine honden kan je makkelijk 'houden'. Maar ik zie ook veel in de buurt dat ze ook slecht opgevoed worden.
Onze manier van trainen, ongeacht de hond, is positief maar consequent. Nee is nee, maar ja is JAAAA *\o/* We kunnen ze overal los laten, komen altijd, lopen met een slap lijntje en luisteren wanneer er iets is.

Als je ze motiveert om met jou te werken ipv voor jou. Krijg je een hele mooie baas-hond samenwerking waar alle partijen gerespecteerd worden.

Zouden alle mensen maar zo gedegen onderzoek doen als jouw ouders.

Van de week in het park een hardlopende 20-er met een newf. Dat werkt dus niet, het arme dier kon het echt niet bijbenen en dan is het nog geen 10°C...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:12

Dat is dan ook zo sneu he. Neem een dalmaat of een viszla denk ik dan. Veel geschikter daarvoor.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:37

Groot, klein of ertussenin, voor alles valt wel wat te zeggen maar het moet vooral bij jou, je gezinssituatie passen.
Heel recent heb ik even liggen twijfelen tussen de dwerg of de riesenversie van het ras wat we wilden, omdat idd een dwerg makkelijk op te pakken is, op de koets beter plek vindt bij de ries die we al hebben … Uiteindelijk hebben we toch voor een tweede grote hond gekozen. Het kefferige en iets nerveuzere van de kleinere honden schrikt ons toch af. We ervaren bv dat wanneer we een terrasje doen in de zomer, het hoofdzakelijk de kleintjes zijn die voor heibel zorgen. Wanneer ik ga wandelen, zijn het merendeel ook de ukjes die hijgend en keffend aan de lijn hangen. Het praktische ongemak dat ze effectief groter en zwaarder zijn weegt toch niet op tegen -wat ik persoonlijk ervaar- het stabielere, rustigere karakter van een grotere hond.

Sem_
Berichten: 7769
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:47

Wij hebben gekozen voor een labrador retriever, niet klein, niet heel groot. In eerste instantie wilden we liever iets kleiners, omdat dat toch wat praktischer is (zeker als je geen auto hebt). We konden echter geen ras vinden wat genoeg bij onze wensen aansloot (niet waaks, geen groot jachtinstinct, niet vocaal, niet heel gevoelig...). Uiteindelijk zijn we dus uitgekomen bij een labrador terwijl dat niet per se een ras is wat ons in eerste instantie aansprak. Als we ooit nog een hond nemen dan verwacht ik dat we toch wel weer kijken naar een kleinere ivm de praktische kant, maar ik vind zo'n grote loebas toch ook wel erg leuk. :D

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:51

Onze keus om niet voor een kleine hond te gaan is, dat wij een waakhond wilde ( niet dat een kleine hond dat niet is overigens). Wij wonen op een boerderij en het hebben van een grote waakhond voelt op de een of andere manier toch ook veiliger.

Onze hond is vrij 'verwend' vergeleken met de 'waakhonden' uit onze omgeving. De onze is namelijk gewoon bij ons in huis terwijl de honden van de buren of in de stallen slapen of op het deel.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:01

Ik ben opgegroeid met Berner Sennenhonden en heb als oppashond een Weimaraner gehad, waarbij vooral de Weim echt wel "veel hond" was. Door die ervaringen zelf toch bewust voor een handzamere hond gekozen. Ik heb een Gladharige Standaard Teckel, 10 kilo ongeveer, een stevig hondje. Qua karakter absoluut een grote hond met korte pootjes. Ze is netjes opgevoed (niet anders dan ik met een grote zou doen), rustig in huis, springt niet, blaft niet overdreven en kan uitstekend een lang stuk lopen, 10km is geen probleem.

Mijn moeder past regelmatig op en ze is heel vitaal maar toch wel ook in de 70 - en nee, een hond mag niet trekken, maar het kan altijd gebeuren als ze wat zien of schrikken en bij een grote houdt ze dat gewoon niet, dat durft ze niet meer, dus ook daarvoor is het ideaal. Ik rij cabrio, waarbij ze gewoon in haar "autostoel" mee kan, mandje achterop de fiets, welkom in huis bij vrienden of in hotelkamers, ik vind het echt heel fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:31

dat is wel schattig zo Margreet :)
Die van ons....paste precies :D
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:35

_O- gewéldig dit verschil !

Froukje
Forever young

Berichten: 10852
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:47

Die blik van die hond _O-

Tinkermuts

Berichten: 9393
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 06:30

Ik ben echt van de middel en grote honden, altijd husky,s en rottweilers gehad.
Nu alleen nog een rottie.
Ik wil een hond waarmee ik lekker kan trainen, gewoon lekker los bij me blijft en ook wel afschrikt en mij beschermd.
De rottweiler past helemaal in dat plaatje.
Had wrl oordeel over kleine kl hondjes.
Maar sinds 24 jaar uitlaatservice en daardoor is m'n mening wel bijgesteld , wat ern leuke ook sociale en sportieve kleintjes zijn er toch.
Mijn mannetje
Afbeelding

996981
Berichten: 9902
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:19

Tinkermuts schreef:
Ik ben echt van de middel en grote honden, altijd husky,s en rottweilers gehad.
Nu alleen nog een rottie.
Ik wil een hond waarmee ik lekker kan trainen, gewoon lekker los bij me blijft en ook wel afschrikt en mij beschermd.
De rottweiler past helemaal in dat plaatje.
Had wrl oordeel over kleine kl hondjes.
Maar sinds 24 jaar uitlaatservice en daardoor is m'n mening wel bijgesteld , wat ern leuke ook sociale en sportieve kleintjes zijn er toch.
Mijn mannetje
[ [url=m/1LNbJa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grappig! Ik had juist een vooroordeel over grote honden. Dacht dat ze dommer en luier waren :)) ook over de eigenaren had ik een bepaald vooroordeel….heel slecht maar helaas wel waar. Toen wij ons huidige huis kochten wilde ik toch graag een grote hond die er een beetje intimideren uitziet en echt, onze Cane Corso is de zachtste ziel die er bestaat. Hij is lief, slim en sportief. Maar net als jouw rottie (prachtige hond!) schrikt hij wel af.


Afbeelding
Frits en onze dochter schelen precies een maand in leeftijd en zijn helemaal gek op elkaar <3

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:43

Mijn 2 eerste hondjes waren 2 chihuahuas. Nou nooit meer. Mijn 3e was het broertje van nr 2 die ik al had toen. En die is nog bij ons. Hij blaft wel maar puur uit enthousiaste en wil spelen.

Ik heb nu ook 2 grote honden een Koningspoedel en Labradoodle. Helaas vorig jaar mijn grote auto total loss verklaard en nu een kleine auto.
Maar ook het onderhoud van de vachten valt me soms best zwaar.
Dus hierna? Neem ik wel weer een poedel want het karakter is meer dan goud waard. Maar dan een dwerg poedel.

Lisitano

Berichten: 4945
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:50

Plukje schreef:
Haha, wel grappig om te zien dat iedereen een hele andere definitie heeft van ‘groot’.
Ik heb ook nog een asielzoeker rondlopen. We dachten dat we een ‘grote’ hond zouden krijgen, maar we kregen er één van 33 kilo. Bij mij begint ‘groot’ bij 65 kilo.

Dat is reus. En helaas worden honden met een dergelijk formaat niet gezond oud, het is extreem.

ApplePapple

Berichten: 2744
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:57

Femke_Tweety schreef:
Ik heb een 'grote hond' in midden/kleine verpakking...

Het beste van alle werelden.

Een herdertje, écht werkhondje en behoorlijk leergierig.

Qua formaat: past in een fietsmand, qua atletisch vermogen wanneer hij volwassen is kan hij ook prima mee naast de fiets.
Makkelijk te tillen.

Toont op foto's (véél!) groter dan hij werkelijk is. (Ik zal zijn eigen topic op bokt binnenkort weer eens bijwerken)



[ [url=m/85kUCr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZbO3W8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l9d0JB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Percy is ongeveer 40 centimeter op zijn schouder, en ergens tussen de 8 en 9 kilo


Ik quote even jou. Maar dit vind ik nou een leuke kleine/middelmaat hond!

Verder vind ik kleine hondjes echt niks, geef mij maar een grote!
Gelukkig heeft ieders zo zijn/haar voorkeuren.

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:46

996981 schreef:
Tinkermuts schreef:
Ik ben echt van de middel en grote honden, altijd husky,s en rottweilers gehad.
Nu alleen nog een rottie.
Ik wil een hond waarmee ik lekker kan trainen, gewoon lekker los bij me blijft en ook wel afschrikt en mij beschermd.
De rottweiler past helemaal in dat plaatje.
Had wrl oordeel over kleine kl hondjes.
Maar sinds 24 jaar uitlaatservice en daardoor is m'n mening wel bijgesteld , wat ern leuke ook sociale en sportieve kleintjes zijn er toch.
Mijn mannetje
[ [url=m/1LNbJa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grappig! Ik had juist een vooroordeel over grote honden. Dacht dat ze dommer en luier waren :)) ook over de eigenaren had ik een bepaald vooroordeel….heel slecht maar helaas wel waar. Toen wij ons huidige huis kochten wilde ik toch graag een grote hond die er een beetje intimideren uitziet en echt, onze Cane Corso is de zachtste ziel die er bestaat. Hij is lief, slim en sportief. Maar net als jouw rottie (prachtige hond!) schrikt hij wel af.


[ [url=m/mx9Dak.jpg]Afbeelding[/url] ]
Frits en onze dochter schelen precies een maand in leeftijd en zijn helemaal gek op elkaar <3


Aan de grote hondenliefhebbers hier, en meer bepaald degene met cane corso: hoeveel kwijl heb je met zo'n hond? :') .
Van de grote 'afschrikkend uiterlijk maar zacht karakter' honden spreekt de cane mij nog het meeste aan. Heb er al prachtige en ook heel lieve exemplaren van gezien.
Maar de laatste die ik tegenkwam heeft me een beetje ontgoocheld. Lief beest hoor maar zó veel kwijl, mijn hond en kleren zaten helemaal onder. Gruwelijk.

Die rot is ook prachtig (en die kwijlen niet :P , maar ik weet van mezelf dat de gemiddelde rot te veel hond voor me is).

1 van de mooiste honden die ik ooit gezien heb was trouwens een kruising cane/rot. Heel donker gevlamde kleur met lichtbruinoranje ogen die er echt uitsprongen, prachtige kop, intense blik. Groot, as in: als je aan tafel zat en hij kwam naast je zitten dan stak z'n hoofd boven de tafel uit. Maar een enorm lief en gemoedelijk karakter. Wilde hem bijna mee naar huis nemen :') .

Machie

Berichten: 16024
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:07

Tsja, wat is groot en wat is klein?
Ik heb, denk ik, 5 middelmaatjes. Allemaal tussen de 42 en 58 cm. Tussen de 11 en 25 kilo.


Afbeelding

Bielsje

Berichten: 1420
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:58

Thioro schreef:
996981 schreef:
Grappig! Ik had juist een vooroordeel over grote honden. Dacht dat ze dommer en luier waren :)) ook over de eigenaren had ik een bepaald vooroordeel….heel slecht maar helaas wel waar. Toen wij ons huidige huis kochten wilde ik toch graag een grote hond die er een beetje intimideren uitziet en echt, onze Cane Corso is de zachtste ziel die er bestaat. Hij is lief, slim en sportief. Maar net als jouw rottie (prachtige hond!) schrikt hij wel af.


[ [url=m/mx9Dak.jpg]Afbeelding[/url] ]
Frits en onze dochter schelen precies een maand in leeftijd en zijn helemaal gek op elkaar <3


Aan de grote hondenliefhebbers hier, en meer bepaald degene met cane corso: hoeveel kwijl heb je met zo'n hond? :') .
Van de grote 'afschrikkend uiterlijk maar zacht karakter' honden spreekt de cane mij nog het meeste aan. Heb er al prachtige en ook heel lieve exemplaren van gezien.
Maar de laatste die ik tegenkwam heeft me een beetje ontgoocheld. Lief beest hoor maar zó veel kwijl, mijn hond en kleren zaten helemaal onder. Gruwelijk.

Die rot is ook prachtig (en die kwijlen niet :P , maar ik weet van mezelf dat de gemiddelde rot te veel hond voor me is).

1 van de mooiste honden die ik ooit gezien heb was trouwens een kruising cane/rot. Heel donker gevlamde kleur met lichtbruinoranje ogen die er echt uitsprongen, prachtige kop, intense blik. Groot, as in: als je aan tafel zat en hij kwam naast je zitten dan stak z'n hoofd boven de tafel uit. Maar een enorm lief en gemoedelijk karakter. Wilde hem bijna mee naar huis nemen :') .


Kwijl is wel een dingetje... Die van ons kregen hun normale eten en dat was het dus die hadden buiten etenstijd geen verwachtingen, hebben ze dat wel dan is het erger. Maar wij hebben in huis verf die je goed schoon kunt maken en dat was wel handig :')

Tinkermuts

Berichten: 9393
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:00

THIORO, mijn rotti is koning kwijl hoor haha, mooie lange draden die hij graag over z'n hoofd slaat.

Dit is mijn derde rottweiler, 1 kwijlde niet en 2 wel.
Biede hebben wel echt hangwangen waardoor ze sneller kwijlen , de 1ne had mooi strak bekkie die dat niet deed.
En ze krijgen regelmatig wel eens wat lekkers waarmee je het kwijlen stimuleert.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:05

Wij hebben bewust gekozen voor een grote werk hond. Voor mijn vaders hobby hadden wij een energieke apporteer hond nodig, nou die hebben wij gevonden! Het is een Duitse staande korthaar geworden, en man wat heerlijk!

Onze hond is goed opgevoed, hierdoor vinden veel mensen het niet vervelend als wij hem meenemen op bezoek. Maar het klopt wel wat je zegt, een kleine hond is wel makkelijker mee te nemen dan een grote hond. Onze hond past niet op schoot, Hoewel die dat wel denkt en graag probeerd! Neemt de halve achterbank in beslag van een auto en kan wel eng overkomen voor mensen die geen grote honden gewend zijn. Of wij hem makkelijk kwijt kunnen als wij langer dan een paar dagen weg zouden gaan dat weet ik niet die situatie heeft zich nog nooit voorgedaan in deze 4 jaar. Maar voor een 1 dag kan ik altijd wel iemand vinden die het geen probleem vind om op te passen.

Houd dat mij tegen om de volgende keer een zelfde hond te nemen? Nee dat zeker niet, zijn opvolger zal waarschijnlijk hetzelfde ras worden! Ben gek op de grotere honden. Afbeelding

betadine

Berichten: 3244
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:30

Afbeelding

Hier zowel een grote tjechische wolfhond als een klein jackske.
Onze JR is heel zachtaardig en gemakkelijk. Is qua formaat ook heel handig om mee te nemen. Nadeel is dat ze wel gemakkelijker blaft. Binnen niet, maar in de tuin naar voorbijgangers wel. Ik zou ze echt niet willen missen. Echt een wereldhondje die al overal mee naartoe is geweest inclusief lange bergwandelingen van + 20 km.

Onze tjech blaft amper, maar is wel een pestkop met een sterke eigen wil. Zeker niet voor iedereen geschikt. Toch heb ik daar ook een fijne hond aan die geniet van aandacht en sportief is.

Iedere hond heeft zo zijn eigenaardigheden. Ze mogen nog van hetzelfde ras zijn, ze kunnen een compleet ander karakter hebben. Mijn vorige tjech was een stuk rustiger en waakser als mijn huidige. Deze is dan weer gehoorzamer.

Het is dat waken voor mij ook van belang is, want kleine hondjes zijn toch wel handiger en maken een stuk minder vuil :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37364
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:03

En eten een heel pak minder en maken ook minder poep. Dus kleinere zakjes nodig :+ . Kwa dierenarts maakt het geen barst uit met de kosten.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 14:04

Nou, qua dierenarts kan t zeker wel uitmaken?
Vlooienmiddel, wormen tabletjes, pijnstillers.. dingen die op kilogrammen gaan?

betadine

Berichten: 3244
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:28

Nee hoor, dierenarts kost evenveel voor een kleintje. Oze jackse kreeg op jonge leeftijd een operatie voor een patella luxatie en dit jaar een nieuwe knieband voor een kleine 1000€ -O-

Karuna, ja die kleinere zakjes :D

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:38

Dat verschilt dan blijkbaar per dierenarts. Onze grote meneer was toch echt extra duur bij z'n kruisband operatie. Sowieso al extra kosten mbt pijnstilling, ab, maagbeschermer.