Grote of kleine hond?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5471
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:20

Ik ben echt meer van de middel en grote honden, onze eerst eigen hond was Bull, een old englisch bulldog, woog 30 kilo, was voor ons een fantastische hond, maar kon absoluut niet met alle honden, hier was ze heel selectief in, dus ging alleen los op overzichtelijke plekken.
Met de kinderen en de huisdieren was ze erg lief.

Afbeelding
Toen kwam Lars erbij een kruising basset/ border collie. Echt een fantastische hond, kan goed met de kinderen, kan los, luistert voor een basset best redelijk;) .
Afbeelding
En toen ging Bull dood en Lars kan absoluut niet alleen zijn. Pip komt uit Spanje, en we noemen haar ook wel eens opgevoerde rat ;). Heeft van zichzelf de neiging om inderdaad enorm te blaffen, en ja daar heb ik een hekel aan dus Pip is flink opgevoed en we hebben 2 jaar cursus gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33869
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:24

Ik weet dat bokker BeFunny echt 10-15 km wandelt met grote regelmaat. En zij heeft van die typische handtasjes, namelijk chihuahua's. Ik pas zelf regelmatig op een teckel en die wandelt (met slechte conditie) ook zo 7km mee.

MyWishMax

Berichten: 25486
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:25

Ik heb niet naar grootte gekeken maar naar karakter wat ik leuk vond. Uiteindelijk bij Duitse herders uitgekomen. Had een lookalike broodfok teef van 58cm en 25 kilo, een werklijn reu van 65cm en tussen de 35 en 40 kilo en werklijn teefje van 55cm en 27 kilo ongeveer.

Die kleinste was niet makkelijker meenemen oid. Dat vind ik veel meer van karakter afhangen als van grootte en gewicht. Ook qua ergens echt heen willen, de teven waren veel moeilijker als de reu. Die waren dan echt sterker, omdat die reu gewoon niet zoveel tegen je in gaat :+ Hij loopt ook naast rolstoel, die andere 2 durfde ik dat echt niet mee.

Echt kleine honden heb ik niks mee, vind ik te kwetsbaar en trekt me verder niet. Ook vanwege karakters. Middelmaatjes zitten wel leuke honden bij.

Mee op visite doe ik sowieso minder vaak, meestal is dat voor de hond helemaal niet leuk. Maar ik neem mijn reu rustig mee naar terras of visite als dat voor hem ook leuk is. Hier lagen ze alle 3 ook gewoon op de bank en ik had ook een bench in de auto waar de grootste in paste (en dat was een seat mii)

daniquexx

Berichten: 1673
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:25

Wij hebben redelijk bewust gekozen voor dit maatje (Medium) omdat we wel echt een goeie wandel hond wilden en waar mijn vriend van bijna 2 meter gewoon goed stevig mee kan knuffelen om het zo maar te zeggen :+
Nou dat is perfect gelukt, onze Pomsky is echt medium en een grote bol Fluff! perfect om einden mee te wandelen en nooit uitgetelt :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door daniquexx op 26-02-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:26

Ik vind grote honden fantastisch, maar voor mezelf wat minder praktisch. We willen ook kamperen e.d. met de hond in de toekomst. Wij zijn ons al een poosje aan het verdiepen in de middelgrote rassen. :)
Zelf heb ik een groot zwak voor de Amerikaanse type collies (de ouderwetse collie zeg maar) maar die vind ik voor onszelf dan weer net te groot. De Sheltie vind ik daarom ook echt fantastisch :D

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:28

Ik heb een middenslag poedel, vind het de ideale maat, ik vind het handig dat ik hem goed kan optillen als het nodig is en dat ik niet zo ver hoef te bukken om te aaien en niet zo snel per ongeluk over hem heen struikel. Mijn ouders hebben 2 kleine hondjes maar die staan soms opeens voor je voeten zonder dat je het door hebt :')

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:29

Ik hou echt van grote honden, duitse herders formaat, maar ik zie echt zoveel voordelen van mijn ‘kleine’ hond van 15 kg. Met zijn 48 cm is hij een middenmaatje, maar ik vind t een ukkie haha. Maar het is zoveel fijner met meenemen ergens naartoe, past beter op een terras. Hij kan uren lopen, middenmaat honden kunnen net zo lang lopen als grote hoor. En als je een kleine hond neemt met normale snuit en luchtwegen etc kunnen die ook vaak gewoon lang lopen als ze een conditie hebben opgebouwd!
Mijn monster:
Afbeelding

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 11:30

Ik vind ongezonde kleine rassen trouwens sowieso een nieuwe-go. Die snuivende grommende naar lucht happende hondjes..

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:50

We hadden twee honden van 25-30 kg, kruising toller x keeshondachtige.
We hebben ze overal mee naartoe genomen, op bezoek gingen ze gewoon ergens liggen, ook een kwestie van opvoeden.

Nu krijgen we een toller, die zijn net een slagje kleiner maar nog groot genoeg voor ons.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:01

Hier bewust gekozen voor een middelmaat, een kruising bodegueroxwaterhond. Ze is zo'n 12kg, 40cm hoog, én lekker harig, dat was een vereiste :+ ze kan ook super met onze katten, maar buiten gaat ze er nog wel achteraan.
Afbeelding
Ze is perfect voor ons, kan evt opschoot of opgetild als dat nodig is, zoals in het OV bijvoorbeeld, maar verder kan ze alles aan.

Wij wonen aan het strand en lopen regelmatig langere routes, dat gaat prima, ook met Kleinere honden mee trouwens. Dat ligt natuurlijk puur aan wat ze gewend zijn.
Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:07

Hier twee honden van grofweg 18-19kg. Ik vind het de ideale maat. Ze passen zoals Noox hierboven zegt makkelijker mee in de trein, op het terras, op bezoek etc. Dat doe je met een formaatje Duitse herder toch een stuk minder makkelijk. Lopen kan dit formaat uiteraard prima, vooral de werkhonden categorie.

Hier komt nooit iets van groter van 20kg, niks voor mij. 10-20kg heeft zoveel voordelen.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:31

Wij hebben ook bewust voor bovenstaande maat gekozen, Coco wordt max 20 a 25 kg (ik denk rond de 20, want een teefje) en rond de 50 cm schofthoogte.

Nu is ze nog zo:
Afbeelding

Eefsel2109

Berichten: 1111
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:45

Mijn beeld van kleine/grote hond is iets wat raar. We hadden een Duitse dog, voor mij heel normaal maar eigenlijk een reus!

Nu hebben we een golden retriever, voor mij vrij klein maar ik las hier al dat mensen dat een grote hond vinden. Ik vind haar al een stuk handzamer dan de Duitse dog :')

Duitse dog Joep
Afbeelding

Golden retriever Maggie
Afbeelding

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 12:47

Hahahah ja dan is een ras als Jack russell wel een dwerg voor je..
het is natuurlijk ook echt wel maar net wat je in je omgeving hebt/ je referentie kader is.
Komen leuke honden voorbij zeg.

Kaatje_S

Berichten: 1010
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:49

Ik ben zelf denk ik van de middenslag honden. Ooit zou ik echt graag een Franse waterhond hebben. Maar nu is een hond gewoon echt geen optie.

Met vanalles qua maten in huis gewoond, maar de Duitse doggen vond ik toch echt wat veel. Met alles :')

Zoiets als een parson russel terriër zou ik als kleintje nog wel grappig vinden, staat net wat hoger op de pootjes, maar toch handzaam.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:53

Een Duitse Herder is niet groot :D
We moesten in het begin wel even wennen aan het formaat van onze grote meneer :D En mensen geven er vaak reacties op: 'ben je een kalf aan het uitlaten?'
Dit is al een oude foto, hij is een stuk uitgezwaard inmiddels

Afbeelding

en dit mag dus niet....dan hebben we zelf geen plek meer :)

Afbeelding

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 12:58

Wauw! Wat is dat?

Een terriër zoals parson of Jack vind ik ook echt heel leuk. Maar gewoon een vuilnisbak ook.
Al blijf ik ook wel een zwak voor de windhond houden..

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:10

Leuk om te lezen, valt me wel op dat velen kiezen voor grotere honden want kleintjes zijn hand tasjes.

Gek genoeg begrijp ik die gedachtegang helemaal, heb ik zelf ook altijd gehad.

Altijd een voorliefde gehad voor grotere honden, rottweiler, labrador.

Tot er 5 jaar geleden een chihuahua op mn pad kwam, onze dochter wilde er al jaren eentje, ik niet, vanwege t beeld grommend in een tasje, vreselijk vond ik t.

Mn dochter brak dr arm na een val van een pony, vriendin van mij had een nestje chihuahuas en bood aan dat ze een pup uit mocht kiezen, aan ons uiteraard en mn dochter wist van niks.

We zijn gaan kijken, heel fout, want ze waren zo schattig <3

Pup is er gekomen, onze labrador vond t geweldig, was er zo lief voor.

De voorwaarde was dat ze gewoon als hond werd behandeld en opgevoed.
Inmiddels heb ik er 3 en is onze labrador helaas overleden.

De chihuahuas zijn allemaal gewoon hond en geen jasje tasje accessoire.
Mijn vooroordeel bleek zo niet terecht, het zijn hele lieve slimme een aanhankelijke hondjes met heel veel humor.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 13:12

Leuk om eens iemand met een chihuahua te zien reageren want dat zijn idd precies de hondjes waarvan ik het idee heb dat t kleine monsters zijn…
Vroegere vriendin van me had er twee en die waren echt niet leuk.. grootheidswaanzin, keffen, ze hebben me ook wel gebeten..
Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dit normaal is voor het ras..
Laatst bijgewerkt door Muze op 26-02-22 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:12

Plukje schreef:
Wij wilden juist groot, groter, grootst. We hebben 13 jaar een grote herder gehad, maar die vonden we qua formaat echt veel te klein. Nu hebben we een Leonberger. Hij is het kleinste uit het nest en we zijn wel blij met zijn atletische bouw, maar kleiner dan dit moet het echt niet worden. Zijn rug steekt 10 centimeter boven de eettafel uit en dat is een beetje mijn graadmeter. Vroeger dacht ik dat een new foundlander ook wel wat voor ons zou zijn, maar nu we meerdere vrienden met new foundlanders hebben moeten we concluderen dat we die ook echt veel te klein vinden. Het komt er dus op neer dat we honden eigenlijk pas leuk vinden vanaf 70 kilo en 1 meter schofthoogte.


En dan is het geen Duitse dog geworden? :D :P

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:12

Wij hebben grote honden en zou niets anders meer willen tenminste dat zeg ik nu .

Voorheen kleine hondjes gehad en daarna gekozen voor een wat kleinere middenslag hond tenminste dat werd mij gezegd. Nu weet ik niet hoe die fokker dat voor ogen en had en hoe zijn cm zijn maar meneer is inmiddels hoog en 57 kg zwaar.
Zijn beste vriend is hoger dan hij en een cane corso die zo opgekruld ligt dat hij op 10 cm ligt en dat ligt dan schijnbaar lekker .

Afbeelding
Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:15

Muze schreef:
Leuk om eens iemand met een chihuahua te zien reageren want dat zijn idd precies de hondjes waarvan ik het idee heb dat t kleine monsters zijn…
Vroegere vriendin van me had er twee en die waren echt niet leuk.. grootheidswaanzin, keffen, ze hebben me ook wel gebeten..


Ik durfde al bijna niet te reageren Haha.

Maar die chihuahuas zijn gewoon verpest en niet opgevoed
Ze zijn zo slim en hebben je zo ingepakt met hun schattigheid en humor.
Dit ras moet echt opgevoed worden, dat onderschatten mensen vaak.
Die van mij zijn lief, halen t echt niet in hun hoofd om te bijten.
Eentje is er eenkennig, maar die zoekt vreemden dan ook niet op en dat is prima, als he dr met rust laat komt ze vanzelf.

Blaffen....ja dat kunnen ze met momenten heel goed, das echt t enige irritante soms.
Maar ze zijn wel waaks en te corrigeren
Laatst bijgewerkt door Rianne1807 op 26-02-22 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:15

Muze schreef:
Wauw! Wat is dat?

Een terriër zoals parson of Jack vind ik ook echt heel leuk. Maar gewoon een vuilnisbak ook.
Al blijf ik ook wel een zwak voor de windhond houden..


Een Mastin Espanol :D
Ik vind windhonden ook gaaf, en Podenco's (maar da's niet praktisch bij ons op het erf)

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:17

viphorse, die van jou zijn vooral heel breed denk ik? wat voor schofthoogte?

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 13:18

Oh ja mastins, ook prachtige honden. Heb ik in Spanje ook wel ontmoet. Heerlijk als je vrij buiten woont.

Rianne nee die twee waren ook een soort veredelde handtasjes. Erg jammer want daardoor heb ik een beetje afkeer van chihuahua gekregen.
Heb altijd dat beeld voor me van hondjes in tasjes met jasjes en roze halsbandjes.
Zijn dat dan wel hondjes waar je ook wat sportief mee bezig kan?