Grote of kleine hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:02

Wij kozen voor een whippet, die worden ongeveer maximum 14kg. Onze whippet is nu 3 en weegt bijna 21kg maar is een schat van een beest. Onze volgende wordt waarschijnlijk wel kleiner.
Afbeelding

tinker_sally

Berichten: 1460
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:03

Opgegroeid met verschillende formaten honden.

Nu hebben mijn ouders nog verschillende maten. Ondertussen een andere chihuahua dan op deze foto.
Afbeelding

Deze chihuahua hebben ze nu.
Afbeelding


Ik wil dit jaar een hondje nemen en dat wordt formaat chihuahua of een boomertje of een kruising van kleine rassen.
Omdat ik dat kleinere formaat makkelijker vind. En ze me meer aantrekken.
Ook kunnen ze dan door de kattenluiken hier in huis.

Onze vroegere chihuahua liep makkelijk nee toen als we wandelingen van 15 km gingen doen, en hoop dat met de mijne ook te gaan trainen.
Laatst bijgewerkt door tinker_sally op 26-02-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:04

Sowieso grote honden! Daar heb je wat meer 'pak' aan om te knuffelen en daar struikel je niet per ongeluk over :D

Wij hebben een golden retriever, koningspoedels en een labradoodle gehad. Volgens sommigen in het topic dan eerder middelgroot, maar de échte reuzen zou ik dan weer niet willen. Veel te lage levensverwachting en inderdaad, die til je niet zomaar op. Onze koningspoedels wegen gemiddeld 35 kilo en dat is nog makkelijk de auto in te tillen.

En als ik binnen het ras kijk, vind ik koningspoedels veel stabieler en leuker qua karakter dan bv dwergpoedels.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:07

Wat leuk al die hondenfoto's. Van thuis uit gewend hadden wij altijd labradors. Super lieve honden.

Mijn eerste eigen honden waren 2 middelgrootte vuilnisbakkies. Toen woonde we op een soort boederij. Ze waren waaks en erg lief. Precies wat wij wilde eigenlijk.

En nu heb ik een kindje van 1 dus wilde zeker zijn van een lieve hond waarbij ik niet elke seconde bang hoefde te zijn voor mijn dochter. Dit is een Deense dog geworden. Een erg lieve en rustige hond. Ze heeft af en toe haar speelse momenten, is nu ong. 6 maanden. Maar slaapt overdag veel. Best een lui beest dus eigenlijk. Met mijn dochter gaat het ook super. Ze loopt gewoon weg als ze er geen zin in heeft. En we wilde graag een waakse hond. Dit is ze ook. Voor ons een goede match dus.

Ik ben niet zo van de kleine honden. Vindt het inderdaad al snel van die keffertjes.. Uitzonderingen daargelaten.

De hond, Lexie met mijn vader.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pressent op 26-02-22 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

noviceh

Berichten: 4802
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:07

Wij wilden een grote hond welke lief is voor het gezin, maar toch afschrikt. We kwamen uiteindelijk uit bij de old english mastiff. Destijds hebben we besloten daarvan af te zien, omdat deze niet aansloot bij onze woon-/gezinssituatie. Toen kwamen we uit bij de bordeauxdog en bullmastiff. Omdat de bullmastiff ons kwa uiterlijk meer aansprak, hebben we daarvoor gekozen. En toen kwam er een teefje ons gezin aanvullen <3 Ze was zó lief en heel sociaal, echt een hond uit duizenden. Helaas mocht ze net haar zesde verjaardag niet halen…
Afbeelding

Daarna kwam er een bullmastiff reu op ons pad, welke totaal tegenoverstelt is als de teef. Voor ons is het een schat, verder is het een hufter :D Hij is uitermate geschikt om aan het werk te gaan, is onvermoeibaar en enorm atletisch.
Afbeelding

Zijn grootte is geen probleem voor ons, wel kan hij lomp zijn. Een grote hond is ook niet fijn om op je tenen te hebben staan… Nog een nadeel, er gaat veel eten in wat kostbaar kan worden. Ook bij de dierenarts gaan veel behandelingen op gewicht, wat een grote (zware) hond ook duurder maakt.
Daarentegen schrikt een grotere hond eerder af, zeker bepaalde rassen. En wij vinden het zelf fijn om bij affectie flink wat hond te hebben. Tillen doen we hem niet, daar is ook nooit reden toe geweest. Zelf springt hij ook ergens makkelijk op/af. In huis heeft hij weinig ruimte nodig, hij vouwt zich makkelijk op een halve m2.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:09

Ik houd van middel grote en grote honden. Vanaf maatje Labrador en groter.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:23

Wat gaaf die Wolfshond Leandra!

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:00

Hier ook graag medium of groot.
2 border collies.

Afbeelding

En hiervoor een Duitse Herder

Afbeelding

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:22

Hier bewust gekozen voor de Rottweiler.
Niemand komt ongevraagd het erf op en voor onszelf zijn ze geweldig. De jongste is bijna 50 kilo maar erg goed hanteerbaar.

Afbeelding

Een klein hondje voor “erbij” lijkt mij erg leuk,
maar vind het moeilijk een ras te bedenken dat niet kefferig, superdruk of kapot gefokt is.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:25

Groot, maar geen reuzenrassen, maar ik moet wel een beetje hond hebben :D

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:30

Altijd rottweilers gehad toen in thuis woonde. Geweldig grote honden.

Nu getrouwd en een huis zonder een tuin (ja voor een heel klein stukje)

Dus gegaan voor een teckel, want vanbinnen zijn die ook groot.

Hopelijk als we eens verhuizen naar een huis met een grote tuin dat er een grote bij komt

Afbeelding

viphorse

Berichten: 1515
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:37

Kinke schreef:
viphorse, die van jou zijn vooral heel breed denk ik? wat voor schofthoogte?


De bruine is wel breed en vooral erg lomp de zwarte de cane corso is nu echt een slungel is nu net 11 maanden oud .
Schofthoogte heb ik geen idee de cane corso is wel hoger dan de bruine en die komt tot net boven knie .

In huis zijn ze erg rustig en merk ik er niks van maar ze kunnen zelf ook de tuin in dmw speciaal hondenluik waar ook kussens liggen en grote botten etc en we gaan 1x per dag het bos in om te rennen , zwemmen ect en dan nog de andere rondjes hier in de wijk.

Ook wat hier boven al gezegd is er gaat veel eten doorheen en alles is gewoon duurder maar ik ben nooit bang met hun erbij ze beschermen alles om mij heen en ons erbij met hun leven . Nadeel is wel dat ze soms erg enthousiast schudden en er dan ook wat kwijl mee komt :+
Laatst bijgewerkt door viphorse op 26-02-22 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

viphorse

Berichten: 1515
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:38

tones schreef:
Hier bewust gekozen voor de Rottweiler.
Niemand komt ongevraagd het erf op en voor onszelf zijn ze geweldig. De jongste is bijna 50 kilo maar erg goed hanteerbaar.

[ [url=m/H0erjV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een klein hondje voor “erbij” lijkt mij erg leuk,
maar vind het moeilijk een ras te bedenken dat niet kefferig, superdruk of kapot gefokt is.


Wat een geweldige hond zeg !

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:40

hier lang Jack russels gehad, het is fijn dat ze makkelijk overal mee naar toe kunnen maar nu hebben we twee mechelse herders (respectievelijk 66cm en 38 kg en 69cm en 37.9kg op 8 maanden.) en eigenlijk vind ik dit toch wel heerlijk. De grootste van de twee is echt "mijn pupppie" ( :+ ) en ik heb dus een levende knuffelbaar. :+

grote honden vereisen wel een goede opleiding. Het is niet de bedoeling dat je moet ondervinden dat je ze "niet kan houden" want dat zou ik je zo wel kunnen vertellen. :+ Er zit enorm veel macht in dergelijke honden. Dat moet je gewoon echt niet fysiek willen uitvechten net zoals je dat niet met een paard moet willen. IMO zit daar wel het grote verschil in keuze klein vs groot... wil je in staat zijn om, in geval van uiterste nood, het fysiek uit te vechten dan zal je toch onder de 20kg moeten blijven.

Ik denk niet dat hier nog snel iets anders binnen gaat komen dan een mechelse herder. :+:

Many
Berichten: 8277
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:55

Wij hebben een middenmaatje: een Grand Basset Griffon Vendéen. We zochten een ras dat niet te groot was, maar toch relaxt (ik vind veel kleine honden vaak zo nerveus - we hebben zelf ook nog een kruising Cairn Terriër die dat vooroordeel behoorlijk bevestigt :’) ). En ik vind een middelgrote hond ook fijner in ontmoetingen met andere honden. Met een klein hondje moet je toch extra oppassen, want hoe lief een grote hond ook is, het is al gauw te lomp voor zo’n kleintje. De GBGV is voor ons perfect. De onze is ongeveer 40 cm maar wel ruim 20 kilo, lekker robuust dus.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Many op 26-02-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:55

Er komt van alles voorbij wat honden en hondjes betreft, leuk! :)

Ik heb zelf een kleine hond, een havanezer x maltezer van 6 kg. Hij kwam binnen in het asiel waar ik als vrijwilligster werkte en ja <3 Op aanraden van de stagiaires mijn vriend opgebeld, want ja, zo'n schattige pup is zo weg...

Toby, toen nog Buster, heeft 1 nachtje in het asiel geslapen en ging de volgende dag met ons mee naar huis! :D

Hij is klein, maar géén keffer en ook super sociaal. Speelt met klein en groot. Heeft energie voor 10, ik doe ook behendigheid met hem. Dat wilde ik altijd al graag doen als ik een hond had. Momenteel zijn er geen kleine honden die behendigheid doen op de vereniging, dus doen wij met de herders mee. Gaat prima.

Grote honden vind ik ook leuk, maar een kleine hond is ook wel erg praktisch. Toby kan in een mandje in onze smalle keuken slapen bijvoorbeeld ('s avonds, overdag gezellig in de huiskamer). Hij kan makkelijk mee op visite, hij eet niet zoveel...

Afbeelding
Toby in de eerste week dat hij bij ons was :)

Afbeelding
Racen! Zijn grootste hobby :D

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:16

Mijn ouders hebben bewust voor een Leonberger gekozen. Dit is een vrij groot ras.
Dit was de beredenatie; ze wilden perse een dog-achtige (catergorie van honden), want ze wilden geen jachthond, terrier of retriever.
Mijn vader wilde ook echt een 'hond' dus geen klein tot middelgroot hondje en wilden ze een hond met een fijn karakter voor het gezin en kinderen (Ik was 3/4 jaar). Daardoor viel o.a. de Ovcharka en gelijke honden ook al af.

Wat hielden zij uiteindelijk dus over:
1. Sint Bernard
2. Newfoundlander
3. Berner Senner
4. Pyrenese berghond
5. Leonberger

Ze zijn bij allen op bezoek geweest naar shows om de honden in het echt te zien en fokkers te spreken.
Daarbij vielen 1 en 2 af vanwege hangende oogleden (meer neiging tot oogproblemen en infecties) en niet-gesloten lippen. Daardoor veel meer kwijl en dus smetplekken. Newfoundlanderrs hebben ook HEEL VEEL en HEEL DIK haar. Die moeten ook regelmatig zwemmen vanwege de vettige vacht. Neiging tot stinken.

De Berner Senner viel af (ook de Golden Retrier ondanks dat het geen dog-achtige was) omdat die ontzettend doorgefokt waren en nog steeds zijn met allerlei problemen.

De pyrenese berghond zijn hele zelfstandige honden, lief voor gezin, maar kunnen ook waaks zijn voor buitenstaanders. Omdat wij klein waren en af en toe vriendjes over de vloer hadden, vonden mijn ouders dit niet handig.

Toen bleef er de Leonberger over. Een gezinshond, redelijk zelfstandig maar wilt graag bij het gezin zijn, gevoelig, humor, gesloten lippen en een grote hond tussen de 50 en de 80/90 kg. Ook niet de alledaagse hond, redelijk onbekend en met een fokprogramma om de honden zo 'gezond' mogelijk te maken. Kwaliteit ipv kwantiteit.

Nu hebben wij ze al weer bijna 25 jaar en willen nooit meer wat anders. :D


Afbeelding

Afbeelding

Kleine honden kan je makkelijk 'houden'. Maar ik zie ook veel in de buurt dat ze ook slecht opgevoed worden.
Onze manier van trainen, ongeacht de hond, is positief maar consequent. Nee is nee, maar ja is JAAAA *\o/* We kunnen ze overal los laten, komen altijd, lopen met een slap lijntje en luisteren wanneer er iets is.

Als je ze motiveert om met jou te werken ipv voor jou. Krijg je een hele mooie baas-hond samenwerking waar alle partijen gerespecteerd worden.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:28

Wij hebben een kleine middenmaat van 10kg. Een buitenlandse terriër kruising :). Ze blaft zeer zelden dus geen keffer en gaat makkelijk 10-15km mee wandelen maar klein genoeg om onder tafel te leggen op restaurant of snel even ergens mee naartoe te nemen. Moet wel zeggen dat we (ik :o ) veel tijd hebben gestopt in haar opvoeding.
Ik vind haar nog genoeg "hond" om niet het gevoel te hebben van met een handtas-hondje op stap te zijn, maar ik heb echt een voorliefde voor mechelse en duitse herders. Hier was mijn moeder alleen niet mee akkoord want die zijn te groot volgens haar.

Onze huidige hond :D
Afbeelding
Afbeelding

Leandra

Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:32

Kinke schreef:
Wat gaaf die Wolfshond Leandra!


Deze hond, Sherlock, is de grootste van het stel maar ook zo ongeveer de liefste. Echt zoals een Ierse wolfshond hoort te zijn.
Het zijn echt geweldige honden maar, zeker qua formaat, niet voor iedereen.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:41

Wij hebben twee hondjes uit griekenland, we wouden eigenlijk gewoon voor iets middelgroots gaan. de ene is een typische straathond, is geen ras in te herkennen. de ander lijkt op vanalles, van border collie tot friese stabij tot markiesje tot een engelse spaniel. iedereen die voor het eerst bij ons thuis komt zegt altijd dat ze veel kleiner zijn dat op foto's leek. het zijn dus wel echt redelijk kleine hondjes maar totaal niet kefferig, houden van lange wandelingen en super sociaal, gewoon niet zo hoog!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:00

Ik heb altijd grote honden gehad vanuit huis, rottweilers, dalmatiër, podenco.
Ik was zelf op zoek naar een barbet maar kwam thuis met een kokoni. Soms gebeurd dat gewoon :D

Maar ik had ook twijfels of hij alles wel bij zou kunnen benen en of het niet inderdaad zo’n keffer zou zijn.
Conclusie: ik moet hem bijhouden ipv andersom en hij blaft weinig, alleen als er iemand aanbelt, post bezorgd of als hij onzeker is. Het is geen mini klein hondenras. Beetje vergelijkbaar met een corgi qua grootte.

Afbeelding
Afbeelding

Majabeestje
Berichten: 3828
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:10

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je weet van de oorsprong van de hond (niet alleen qua nest maar ook qua 'fokdoel' zoals jagen of beschermen, vechten etc).
Wij zouden bijvoorbeeld nooit een (grote) hond kiezen met een bepaalde beschermings- of vechtdrang in de genen zoals rottweilers, herders etc. Ik wil daar niet constant alert op zijn zeg maar. En al helemaal niet met kinderen in huis en constante aanloop van andermans kinderen.
Het is iets waar je rekening mee moet houden en waarvan ik regelmatig zie dat het onderschat wordt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:50

Majabeestje schreef:
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je weet van de oorsprong van de hond (niet alleen qua nest maar ook qua 'fokdoel' zoals jagen of beschermen, vechten etc).
Wij zouden bijvoorbeeld nooit een (grote) hond kiezen met een bepaalde beschermings- of vechtdrang in de genen zoals rottweilers, herders etc. Ik wil daar niet constant alert op zijn zeg maar. En al helemaal niet met kinderen in huis en constante aanloop van andermans kinderen.
Het is iets waar je rekening mee moet houden en waarvan ik regelmatig zie dat het onderschat wordt.



Dat vind ik ook. En wat is ook het 'doel' of werk wat je met de hond wilt doen. Ik zou ook nooit een border collie nemen, omdat ik nooit behendigheid ga doen en nooit ga schapendrijven waar zij hun 'werk' in kunnen doen en ei in kwijt kunnen.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:59

Ik heb niet zo veel ervaring met grote honden, heb nu twee hondjes gehad. Een onherleidbare bastaard (ik denk dat er iets van Jack Russel, windhond en nog wat rassen doorheen zat) en nu heb ik een markiesje. De maat vind ik heel fijn en zijn karakter ook.

Neemt niet weg dat ik middelgrote en grote honden héél erg leuk kan vinden, maar voor de grootte van mijn huis is de maat van mijn huidige hond perfect :-).

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 19:09

Ik wilde met dit topic ook absoluut niet voorbij gaan aan het “ doel” van de hond overigens.
Zo past een hond als een border collie bijvoorbeeld al helemaal niet bij me of een grote waker..