Wat voer jij je hond?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20131
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:16

Je kan ook kijken naar wolf of wilderniss, brit care grain free, natural greatness. Of acana. De vraag is even hoeveel je moet voeren qua gewicht/op gewicht houden etc. Kan zomaar dat je minder kan/mag voeren van een andere voeding.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:46

Grit schreef:
Heeft er iemand een suggestie voor een kleine geperste hondenbrok (tot 2cm)?
De meeste geperste brokken zijn te groot voor onze voermachine, dus moeten we ze steeds eerst in tweeën breken -O- .

Hij is 15, gewend aan graanvrije brok en kip vind hij niet lekker. We zijn ook op zoek naar een merk met kleine zakken tot 3 kilo, omdat hij van een enthousiaste eter nu steeds kieskeuriger wordt.
Hij doet het verder goed voor zijn leeftijd, geen mankementen en zit mooi in zijn vacht.


Onderstaande brokken zijn dus te lang. Van het plaatje denk ik 'dat gaat wel', maar in de praktijk zitten er veel brokjes tussen die langer dan 2 cm zijn.
[ [url=m/3N7inQ.png]Afbeelding[/url] ]


Spuit 11 hier ik zou kiezen voor Farmfood. Er is ook Farmfood mini.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:52

Op dit moment voer ik concept for life duitse herder. Ze vinden het heerlijk maar de ontlasting is net iets te zacht voor mijn herder met anaalklier problemen. Ik heb sport brok voor de komende tijd gereed staan van happy dog en van belcando. Benieuwd wat ze daar op doen. Ik had hiervoor royal canin maxi brok. Ze deden het er fantastisch op maar na 2 zakken en totaal 30 kg eet de kleine het niet meer

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:40

Kleine teckel hier in huis. Kreeg eerst Jarco eerste voer wat ze echt lekker vond. Maar toch over gegaan op vers vlees, en is echt verbeterd!
Veel betere ontlasting, geen last meer van der anaalklieren en 1/2 x per dag poepen. Veel minder jeuk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:58

Topic gedeeltelijk gelezen.
Mijn herder reu at op die leeftijd van 5 maanden makkelijk een kilo Carnibest en was eerder te mager dan te dik.
Dus ik vind de hoeveelheid van drie vakjes Renske niet overdreven.
Het is maar tijdelijk :D
Volwassen eet mijn hond nu heel wat minder.

Misschien kun je combineren met Renske brokjes? Online zijn ze goedkoper dan in de dierenwinkel.
Spaar je ook alle Renske punten? Met drie bakjes per dag schiet dat lekker op :)

Ik heb op dit moment ook weinig ruimte, maar haal bij de dierenwinkel af en toe een doos Darf kvv 4,5 kg voor 22,50. In rolletjes van 245 gram. Als je dierenwinkel in de buurt dat verkoopt zou je dat kunnen overwegen..
Ik zou in elk geval niet volledig op brok overgaan, dat is toch zonde.

Snackjes zijn een leuke aanvulling, maar als ik nou íets duur vind zijn het de snackjes.
Ik denk dat je het goedkoopste uit kunt zijn met Barf. Maar ja, daar heb je nou juist wel veel ruimte voor nodig >;)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 09:05

Het klopt dat de punten bij Renske behoorlijk aantikken. Op dit moment krijgt hij 3 pakjes Rensk per dag. Twee keer vis en een keer vlees. Daarbij krijgt hij nog een handje Acana brokjes. Hij blijft schraal en groeit niet genoeg in gewicht. Daarom heb ik bloed en ontlasting onderzoek laten doen en het vermoeden is dat hij een vit B12 deficiëntie heeft. Hij kan de B12 niet goed opnemen en dat heeft direct invloed op stofwisseling en groei. Hij krijgt straks zijn eerste injectie van 6 weken achter elkaar 1 per week. ik ben benieuwd hoe hij daar op reageert en of hij er van opknapt.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:56

Hier een beetje eenzelfde dilemma. Wij voeren onze labrador (nu bijna 15 maanden) Royal Canin Labrador Retriever en dan de puppy versie. Dit voer kregen we vanuit de fokker mee, maar nu hij bijna 15 maanden is willen we graag overstappen naar iets anders. Ik twijfel nu tussen Acana Classic en Dog Lovers Gold Original, van die laatste kan ik alleen geen proefverpakking bestellen geloof ik... Bokkers die het ene boven het andere verkiezen?

Tieneke

Berichten: 21701
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:06

In een FB-groep specifiek voor hondenvoer lees ik veel dat Acana wordt gelinkt aan gedilateerde cardiomyopathie. Het is mij niet duidelijk of dit ook wordt teruggevonden bij honden in Europa, maar het zou mij weinig vertrouwen geven. Iemand die daar meer over weet?

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:11


higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:16

Daarom ben ik ook een voorstander van wisselen
Nu eet ons hondje hypoallergeen. Maar ik wissel de eiwitten af en geef ook een paar dagen per week worst ipv alleen brokken
Het is mijn gevoel, maar alleen maar 1 soort brok geven, dat voelt voor mij niet goed
En als er te korten zijn, dan krijgen ze dus maanden of jaren lang een tekort aan iets....

Maar goed, ieder zijn visie daarop :)

Drico

Berichten: 4494
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:20

higgins schreef:
Daarom ben ik ook een voorstander van wisselen
Nu eet ons hondje hypoallergeen. Maar ik wissel de eiwitten af en geef ook een paar dagen per week worst ipv alleen brokken
Het is mijn gevoel, maar alleen maar 1 soort brok geven, dat voelt voor mij niet goed
En als er te korten zijn, dan krijgen ze dus maanden of jaren lang een tekort aan iets....

Maar goed, ieder zijn visie daarop :)


Ik ben dan wel benieuwd hoe je het wisselen doet. Doe je wel nog mengen als je iets anders gaat voeren? Of ga je eigelijk gewoon over zonder het oude voer nog te mengen met het nieuwe

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:28

Voor mijn kieskeurige eter was het ook zoeken naar een goede brok die hij lekker vind en wat goed voor hem is.

wij voeren nu brokken van berntsen diervoeders, wij halen het rechtstreeks uit de fabriek maar ze hebben ook een webshop dat je het online kan bestellen en laten bezorgen.

https://www.berntsendiervoeders.nl/webs ... enbrokken/

Goede kwaliteit brok, goede prijs en beide honden hebben mooie goede ontlasting. (Vooral met de reu was het zoeken naar brok die hij lekker vond en goede ontlasting van kreeg een heel gepuzzel.)
Ook ons nestje deed het er heel goed op, vachten glanzen mooi.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:55

Drico schreef:
higgins schreef:
Daarom ben ik ook een voorstander van wisselen
Nu eet ons hondje hypoallergeen. Maar ik wissel de eiwitten af en geef ook een paar dagen per week worst ipv alleen brokken
Het is mijn gevoel, maar alleen maar 1 soort brok geven, dat voelt voor mij niet goed
En als er te korten zijn, dan krijgen ze dus maanden of jaren lang een tekort aan iets....

Maar goed, ieder zijn visie daarop :)


Ik ben dan wel benieuwd hoe je het wisselen doet. Doe je wel nog mengen als je iets anders gaat voeren? Of ga je eigelijk gewoon over zonder het oude voer nog te mengen met het nieuwe


Ze krijgt krokante hypoallergeen brokken van Renske. Ik koop de ene ronde (3 kilo zak ) zalm en de andere ronde eend en konijn.
Dan krijgt ze 3 dagen per week Carnis worst Rund ( de niet rauwe versie)
Ik meng dus niet. Halve week het 1, en halve week het ander

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:01

Drico schreef:
higgins schreef:
Daarom ben ik ook een voorstander van wisselen
Nu eet ons hondje hypoallergeen. Maar ik wissel de eiwitten af en geef ook een paar dagen per week worst ipv alleen brokken
Het is mijn gevoel, maar alleen maar 1 soort brok geven, dat voelt voor mij niet goed
En als er te korten zijn, dan krijgen ze dus maanden of jaren lang een tekort aan iets....

Maar goed, ieder zijn visie daarop :)


Ik ben dan wel benieuwd hoe je het wisselen doet. Doe je wel nog mengen als je iets anders gaat voeren? Of ga je eigelijk gewoon over zonder het oude voer nog te mengen met het nieuwe


Ik voer al bijna 20 jaar zo. Ik meng niet altijd en voer net zo makkelijk vers als brok als kwalitatief betere merken blikvlees. Zelfs jarenlang marktplaats in de omgeving in de gaten gehouden en zo brokken enz gekocht. Ik hou altijd aan maximaal 2 euro per kilo via marktplaats en uiteraard de betere merken.
Heb nu bij dierendag actie van de welkoop 2x 15 kg royal canin kunnen kopen met 20 procent korting. Daarna bij black friday deals sport brok via zooplus gekocht van concept for life, happy dog en belcando. Als ton bijna leeg is gooi ik het in een bakje dan gooi ik de nieuwe zak er in en het oude voer erop.
Diaree kennen ze hier niet tenzij echt een virus. Ik zie het zo dat als alle brokken zeggen dat ze complete voeding zijn dan zal onderling verschil wel redelijk mee vallen. Waarschijnlijk rond februari is voer op en komt er weer een markt aan waar ik voordelig kivo brok kan aanschaffen. Komt daar weer zo'n 50 kilo vandaan. Hoewel ik ook aantal leuke brok merken hier in omgeving tegen kwam net op marktplaats. Even in de gaten houden. Ik let wel op dat naast merk ook diersoort verscheelt. Dus regelmatig brok op basis van vis of juist lam of kip of rund enz

kiwiwitje

Berichten: 20131
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:19


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:45

higgins schreef:
Klopt, op voerwijzer staan daar meerdere stukjes over



https://www.voerwijzer.com/nieuws/nieuw ... an-erwten/


Niet helemaal gelezen, maar ik dacht dat allang bekend was dat peulvruchten slecht zijn voor honden. Waarom wordt dat nog steeds in voer gestopt?

Misschien heeft Berntsen goede brok, daar heb ik geen oordeel over. Maar ik heb gesproken met de fabrikant daar en hij had echt 0 kennis over honden. Daar knapte ik wel echt op af.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:59

Sem_ schreef:
Hier een beetje eenzelfde dilemma. Wij voeren onze labrador (nu bijna 15 maanden) Royal Canin Labrador Retriever en dan de puppy versie. Dit voer kregen we vanuit de fokker mee, maar nu hij bijna 15 maanden is willen we graag overstappen naar iets anders. Ik twijfel nu tussen Acana Classic en Dog Lovers Gold Original, van die laatste kan ik alleen geen proefverpakking bestellen geloof ik... Bokkers die het ene boven het andere verkiezen?

Hier een Golden van 6 maanden, 23 kg, teefje. Krijgt 2 1/2 kopje RC Golden pup en 1 bakje Smuldier (400 gram) per dag, verdeeld over 2 voedingen. Er komt nog een pup bij, die fokker geeft Dog Lovers Gold, maar die heeft geen pupvariant. Ik ben er nog niet uit wat ik ze dan samen ga geven. Teefje doet het prima op wat ze krijgt, maar eigenlijk ben ik nooit voor RC geweest, ivm veel vulmiddel wat er altijd in zat.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:58

herr_balou schreef:
higgins schreef:
Carnis misschien ?

Carnis heeft zeker kleine geperste brokjes, ik had laatst een proefzakje met konijn (Rabbit small). Zijn echt heel klein.
Deze inmiddels besteld, nog even de voermachine leeg 'voeren' en dan kijken of deze hem bevallen. Bedankt voor de tip!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:05

Vers rauw vlees 'compleet', dwz met toegevoegde rijst, groenten en fruit. Het zit in worsten van 1kg en ik heb voor mijn 5 honden twee worsten per dag nodig. Ik voer geen brokken waar graan in zit. Graan is geen voer voor honden.
Zeer tevreden van. Ze lusten het graag en zien er goed uit en belangrijkste van al: weinig en droge, niet stinkende ontlasting.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:50

+:)+

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:38

Ik voer nu Pro Plan medium puppy. Maar heb in het verleden ook in volle tevredenheid Royal Canin gevoerd. Hier zat onze pup toevallig bij de fokker op en nog geen behoefte gehad of reden gezien om te switchen. Toevallig was onze pup de ene smaak (kip) laatst zat (ook een combinatie met beginnen met puberen haha) en zijn we geswitched naar een andere smaak (lam), maar dat kan prima binnen het Pro Plan assortiment.

Persoonlijk zou ik kijken naar voer wat voldoet aan WSAVA guidelines. WSAVA = World Small Animal Veterinary Association. Dat wil feitelijk zeggen dat het merk positief kan antwoorden op een aantal vragen:

  • Heeft u een gekwalificeerde voedingsdeskundige fulltime in dienst?
  • Wat is de naam van deze voedingsdeskundige en wat zijn zijn kwalificaties?
  • Wie formuleert uw voeding en wat zijn zijn/haar referenties?
  • Zijn uw voedingen getest met behulp van AAFCO (The Association of American Feed Control Officials) voedingsonderzoeken of met behulp van een formulering die voldoet aan de voedingsprofielen van AAFCO? (NB: De voedingsvereisten van de European Pet Food Industry Federation (FEDIAF) worden in Europa in overweging genomen.)
  • Wat voor soort productonderzoek is er uitgevoerd?
  • Worden de resultaten gepubliceerd in peer-reviewed tijdschriften?

Is dat zo, dan heb je voer wat is samengesteld door een voedingsdeskundige, en niet iemand die een random branded cursusje heeft gedaan op internet. Dat de samenstelling wetenschappelijk is onderbouwd, en de brok ook is onderzocht in bijv. feeding trials. Écht onderbouwd kwalitatief voer dus. Er gaat namelijk ontzettend veel misinformatie rond over voer en hoe je moet beoordelen of dit goed is, dus deze guidelines geven daar goede houvast voor. Want een ingredientenlijst is niet gemaakt om voer mee te beoordelen en bovendien makkelijk te manipuleren. Wat ook veelvuldig wordt gedaan door merken die gefocust zijn op marketingtrucjes ipv wetenschappelijke onderbouwing.

Kwam een handige infographic tegen die het wat meer uitlegt, klik hier.

Grappig genoeg zijn de merken die WSAVA-approved zijn ook juist de merken die veel mensen -vaak beïnvloed door said misinformatie- "slecht" vinden op basis van de ingredientenlijst-methodiek. Terwijl ze wetenschappelijk gezien juist de beste kwaliteit hebben. Vandaar ook dat veel dierenartsen deze aanraden (en nee dat is niet omdat ze een kickback fee krijgen). Dat zijn: Royal Canin, Purina, Hills, Eukanuba en IAMS.

WSAVA heeft ook een FAQ met veelgestelde vragen en debunken van misinformatie:
https://wsava.org/wp-content/uploads/20 ... -Myths.pdf

Waarvan hun stukje over rauw vlees:
WSAVA schreef:
Advocates for raw meat feeding will claim that the benefits of raw diets are that it is a more
“natural” or “evolutionary correct” dietary option, but this is not backed by science. Raw meats
can be more digestible than commercial dry or canned pet foods, but so can home- cooked diets.
Raw meat diet risks are well documented: risk of bacterial contamination; if bones are included
there is a risk of oral or intestinal damage secondary to bone ingestion (obstruction, tooth
fractures, and constipation); and nutritional deficiencies can occur if the diet is not formulated
properly.

Wetenschappelijk gezien wegen de risico's van rauw niet op tegen de eventuele voordelen die het kan hebben. Maar, individueel gezien: your mileage may vary. Kijk waar je hond het goed op doet, wat hij/zij lekker vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Hierboven was iemand wiens hond steeds honger had. Daarover staat ook een stukje in bovenstaande link!
WSAVA schreef:
My pet is always hungry, how should I feed him to help?
Tips to feed hungry pets include: feeding multiple times a day, use of food dispenser toys, reduce
boredom (by playing, walks, etc.), and using low energy density diets, such as “light” type diets. If
you feed treats, choose low calorie ones such as melon, watermelon, apples, carrots, or
commercial treats specifically marketed for that purpose.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:13

Jennyj01 schreef:
Momenteel ben ik zoekende naar geschikt voer voor mijn honden. Nou heb ik dat al wel gevonden maar daar zit een behoorlijk kosten plaatje aan met 2 labradors. Momenteel voer ik een combinatie tussen Renske en Acana. Nu kwam ik online de volgende brok tegen: https://www.jachtinstinctdierenvoeding. ... envoeding/
Prijstechnisch wel een stuk interessanter maar ik ken het niet en kan er eigenlijk ook niet zo veel over vinden.
Een van mijn honden eet alleen: eend, konijn of hert. De andere is jong die eet nog erg veel maar vind alles lekker.


Ik geef m’n hond royal canin. De puppybrokken vinden hij en z’n vrienden het lekkerst. De volwassen brokken liggen altijd op het kleed.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:39

Mijn hond vreet geen brokken. Ja, een dagje vind hij wel geinig maar meer niet. Blik kan ik een paar dagen geven, daarna is het over met de pret. De meeste KVV merken idem dito. KB raw (niet compleet) gaat er wel in maar ondanks afwisseling gaat dat niet heel goed (energie niveau daalt). Dus ik stel zelf BARF samen. Ja, dat is een hele studie - ook door de jaren heen - want je moet weten waar je mee bezig bent en veel werk maar de hond geniet van het eten, is met nu bijna 9 jaar super gezond (bloedonderzoek & echo) en heel erg fit.
Ik vind rauw vlees (KVV en/of BARF) voeren geen aanrader voor mensen die opzoek zijn naar gemak.

Gaabje
Berichten: 942
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:52

kiwiwitje schreef:
Hier heel tevreden over acana. Maar ook over brit care grain free, natural greatness en wolf of wilderness.

Over de dcm /voeding van acana is in NL/EU in principe geen sprake. Wat bij taste of the wild wel was/is.

https://www.voerwijzer.com/nieuws/updat ... ze-merken/

https://www.voerwijzer.com/nieuws/geen- ... e-brokken/


Oh dit vind ik geruststellend nieuws! Ivm allergieën destijds overgestapt op graanvrije brok wat nu heel goed gaat. Een tijdje geleden werd ik op deze onderzoeken gewezen en ben voor de informatie in een facebookgroep over DCM gegaan. Hier houden ze nog steeds vast aan de lijn dat naast de 5 ‘grote merken’ er geen goede hondenvoeding bestaat.

Ben wel overgestapt op brit care grainfree pasgeleden omdat die in ieder geval geen erwten bevat.
Laatst bijgewerkt door Gaabje op 20-12-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Coco4life
Berichten: 1235
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:52

Ik geef mijn hond altijd Royal Canin medium adult en omdat hij nog niet heel lang is geswitched, daar doorheen ook nog een beetje medium puppy.