Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CupCakes_

Berichten: 3346
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:07

Er zijn al veel goede dingen gezegd. O.a. Curse heeft hier inderdaad veel ervaring mee en je kan haar advies ook zeker ter harte nemen.

Mijn hond is al sinds kleins af aan bang van vuurwerk, harde knallen en dergelijke. Wij zijn dus eigenlijk al een ruime 3 jaar bezig met training, supplementen uitproberen etc.
Wij hebben zelf het Puur vuurwerk pakket supplement geprobeerd, andere Puur supplementen, CBD-olie, Bach rescue, andere olies, pillen en supplementen, thundershirt maar dit deed voor mijn hond helaas weinig.
Afgelopen jaar was de angst dusdanig door geslagen dat hij voor álles bang was. De keukendeur dicht doen, een auto deur die dicht slaat etc. Toen hebben wij i.o.m gedragstherapeut en de dierenarts gekozen voor Clomnicalm. Hij heeft daar uiteindelijk op de voor hem hoogst dosering gestaan gedurende de vuurwerkmaanden. Als nood hadden wij toen ook Alprazolam in huis en zo kregen we hem afgelopen jaar de vuurwerk periode door.
Dit klinkt allemaal erg heftig en dat was het ook. Wij hebben zelfs de optie inslapen door ons hoofd laten gaan, gezien leven met zulke angst eigenlijk geen leven was. Thankgod hebben wij het nu grotendeels om kunnen draaien, maar als dat niet gebeurd was dan was het een serieuze optie geweest.

Op het moment staat hij alleen op de Zylkene suplementen, waarvan hij het tot nu toe aardig goed doet. In overleg met de dierenarts hebben we wel Alprazolam in huis, mocht hij dusdanig angstig en in de stress raken waar hij hier zelf niet uit komt, dan mogen we hier iets van geven.
Zylkene heeft nu ook capsules, deze zouden binnen 1-2 weken al iets van veranderingen moeten geven. Bij mijn hond gebeurde dat daadwerkelijk ook, maar het beste effect blijft 1-2 maanden geven.
Ze zijn wel erg prijzig helaas.


Al met al. Er is een hoop op de markt voor angst en vuurwerkangst. Ga altijd in overleg met een gedragtherapeut of dierenarts voordat je iets gaat geven. :j

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:51

Meest diervriendelijk? Zorgen voor geen vuurwerk. Is een vuurwerkvrijpark voor een avond/nacht geen optie?

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:01

Hutcherson schreef:
Meest diervriendelijk? Zorgen voor geen vuurwerk. Is een vuurwerkvrijpark voor een avond/nacht geen optie?

Hier knallen ze tevoren en na oud en nieuw ook nog veel
Nederland is nooit vuurwerkvrij altijd wel in de buurt knallen

Met de corona heb ik werkelijk alle therapieën gedaan..

Dat zeg ik ik heb het opgegeven.....

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:50

Hutcherson schreef:
Meest diervriendelijk? Zorgen voor geen vuurwerk. Is een vuurwerkvrijpark voor een avond/nacht geen optie?

Helaas is dat niet te doen, hier zijn ze al vanaf juli/augustus meerdere avonden in de week bezig. Een paar dagen voor oud en nieuw gaan we maar weg inderdaad.
Wij gebruiken sinds 2 weken Canifelox Calm en we zijn voorzichtig positief hoe de hond reageert. Veel minder stres

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:47

Oh jeetje het is wel heftig dan! Ik ken het wel dat honden (of paarden) heel angstig zijn op oud en nieuw zelf. Mensen douwen er dan pillen in zodat beest niet meer reageert (kan reageren) maar je ziet de angst aan het hele lijf.
Mijn paarden zijn echt geen fan van vuurwerk. Twee jaar op rij kon ik om 0:04 uur naar stal met een moordgang (best eng in volle bak vuurwerk) want ze waren door de linten heen geknald.
Afgelopen jaar vanaf 17:00 uur bij ze geweest en op stal gehoudden maar druipend van het zweet rondjes in de stal gedraaid. Zo zielig. Maar inmiddels knallen ze af en toe een flinke bom en daar verschieten ze wel van maar thats it. Dus echtmet oud en nieuw is het probleem.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:56

Bij mijn hond hielp niets echt goed. Het enige wat op een gegeven moment hielp was dat ze een echte senior werd en behoorlijk doof. :')
Soms lastig maar met onweer en het eind van het jaar wel fijn.

Hettieheks
Berichten: 1254
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:56

Alprazolam zou ik echt niet doen. Is niet geregistreerd voor huisdieren en veel klinieken raden het af.

Wat betreft medicatie, ja ik snap je argument over het toedienen bij een oudere hond.
Het is dan ook verstandig om eerst een algemeen bloedonderzoek te doen. Zo heb je soort van zekerheid dat je er goed voor staat en maakt dit het veiliger.

Wordt overigens ook veel aangeraden bij klinieken om een senior check Incl bloedbeeld te doen.

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:30

Ik heb (helaas) ook een hond met extreme vuurwerkangst.
En net als bij CupCakes_ werkt dit door op andere geluiden.


Voor de jaarwisseling hebben we (begin dit jaar) al een pension geboekt voor haar.
Helaas is dat niet voldoende. Want het knallen begint hier al vanaf september en het is dan bijna elke dag al raak. Sowieso is het in dit dorp blijkbaar gebruikelijk om bij elke gebeurtenis vuurwerk af te steken (geboorte, trouwen, overlijden, verjaardag, etc. etc.).
Jammer, hierdoor weet je namelijk nooit wanneer het gaat gebeuren.

Ik heb ondertussen al het een en ander geprobeerd (kalmeringsnoepjes van BF, Zylkene, Bach, etherische oliën).
Thundershirt is in bestelling (maar al 2x mail gehad dat het vertraagd is) en ik zag goede ervaringen over Canifelox Calm, dus dat houd ik nog even in gedachten.


Sinds 3 weken krijgt Fudge Asea, dit is overigens niet specifiek voor (vuurwerk)angst en ook niet per definitie ontwikkelt voor honden.
Al pakt het voor haar wel goed uit op het gebied van de overige onzekerheden die ze had ontwikkeld sinds ze weer zijn begonnen met het vrijwel dagelijks afsteken van vuurwerk. Haar schrik reacties zijn minder heftig, ze lijkt sneller eruit te komen en te herstellen na een schrikmoment.
Ze lijkt over het algemeen genomen zelfverzekerder en beter in haar vel te zitten.



We hebben voor haar nu een kussen met vetbed erop, onder de tafel gelegd, bij vuurwerkangst ga ik aan tafel zitten en gaat zij daar liggen. Het is nog absoluut niet ideaal, maar het lijkt wat veiligheid voor haar te bieden.
Verder probeer ik haar 'aan het kauwen' te krijgen, zodat ze op een natuurlijke manier stress verlaagd, maar als ze echt in haar paniek zit, dan krijg ik haar daar sowieso niet uit, dus ook niet aan het kauwen op een snack.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:08

Hier canabidol

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 14:39

Silvia schreef:
Bij mijn hond hielp niets echt goed. Het enige wat op een gegeven moment hielp was dat ze een echte senior werd en behoorlijk doof. :')
Soms lastig maar met onweer en het eind van het jaar wel fijn.


Ergens had ik ook liever gehad dat Gizmo zijn gehoor achteruit ging ipv zijn zicht haha. We zagen dat met de hond van vrienden van ons ook, die was altijd doodsbang voor onweer en vuurwerk maar de laatste jaren van zijn leven zo relaxed omdat hij het gewoon niet meer hoorde.

Hettieheks hij heeft idd vorig jaar een uitgebreid bloedonderzoek gehad en toen was alles verder in orde. We hebben verder geen reden om aan te nemen dat dat veranderd is, hij blijft op gewicht en eet en drinkt normaal, is verder blij en speels, frisbeed nog steeds op aangepast niveau en heeft tot 2 maanden terug nog wedstrijden gelopen. Mocht het wel op medicatie aankomen ga ik wel nog even doorspreken of het verstandig is om het bloedonderzoek te herhalen.

Cupcakes dat klinkt idd wel heel heftig. Zo erg is het hier gelukkig niet, lijkt me heel erg naar. Ik hoop dat jullie er ook goed doorheen komen dit jaar.

Kabayo opvang zou idd ook kunnen. Heb ik verder niet naar gekeken eerlijk gezegd omdat het voorgaande jaren thuis houdbaar was, en hij als hij bang is erg aan mij hangt. We hebben hem 1 jaar bij familie gebracht die buitenaf woonden toen en waar hij wel goed bekend was, maar toen was hij al in de stress toen hij er kwam en is ondanks veel minder vuurwerk de hele avond en nacht onrustig geweest tot wij weer terug kwamen en toen was het in 1x goed. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk in te schatten waar we nu goed aan doen omdat hij anders reageert dan voorgaande jaren en het daardoor erg lastig in te schatten is hoe hij met oud & nieuw gaat zijn. Daarbij zijn we daardoor ook gewoon laat om dingen te regelen wat de opties sowieso beperkt.
Ik zie komend weekend onze trainers en ik ben nog wel van plan om met hun te bespreken of hij evt daar terecht kan als het thuis echt niet gaat. Die wonen buitenaf en hij kent ze goed dus misschien dat dat een optie is.

Dit is het monster in kwestie trouwens
Afbeelding

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:34

cursebreaker schreef:
Siesjuh schreef:
Gelukkig heeft geen van mijn dieren angst voor vuurwerk, nu moet ik ook zeggen dat er hier vrijwel niks aan de hand is, een uurtje wat herrie en dan is het klaar en de 31e en 1e wat los geknal af en toe.
Maar, waarom ik eigenlijk reageer, mijn kater heeft een tijdje puur gehad tegen stress. Hier reageerde hij echter mogelijk nog veel angstiger door, alsof ie een beetje van de wereld was en dan af en toe wat binnen kreeg, waar ie mega angstig op reageerde. (Ik heb voor hem overigens nog steeds niet het wondermiddel, hij heeft van zichzelf gewoon veel stress en het enige dat echt werkt is naar de caravan op de camping :') )
Ik zou dus als je iets wil proberen nu al beginnen (veel dingen werken ook beter als je een spiegel opbouwt), zodat je niet met dit soort dingen zit als je het middel daadwerkelijk nodig hebt en nog eventueel kunt wisselen


Kan best zijn dat de werkzame stof in dit supplement averechts werkt voor hem. Dan zou ik naar een ander merk kijken, waar ook een andere werkzame stof gebruikt word bv. Welke van Puur gaf je? Je zou ook nog naar CDB olie kunnen kijken, dierenoppas Amersfoort heeft druppels ook, zylkene, feliway, Bach rascue oa. Katten van een vriendin van me gaan bv namelijk heel goed op de puur, dus het kan echt idd zo individu afhankelijk zijn wat werkt of niet werkt.

EDIT:
Sorry never mind. ik zie dat je echt reageert op TS, niet zelf om advies vraagt :') _O-
Niet goed gelezen, dus zie mijn bericht maar als niet verzonden. lol.

Nee joh, advies is nooit weg! Ik heb tot nu toe HET middel nog niet gevonden (ja, de camping, maar het beest kan niet permanent op de camping wonen :') ). Ik heb de meeste middelen wel gehad, behalve de CBD olie, dat is iets waar ik nog wel even naar ga kijken. De andere middelen deden gewoon niets/amper iets, maar geen enkele lokte een reactie uit als bij puur :') . Ik had trouwens Nervo.
Hij is verschrikkelijk gevoelig en het toedienen van supplementen geeft natuurlijk ook weer stress 8)7 . Ik gebruik nu een valeriaanspray welke een beetje werkt...soms...als ik niet te weinig...of teveel gebruik... je snapt het denk ik wel _O-

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 02:00

Ik geef dit jaar voor het eerst Pexion, vanaf mid oktober een lagere dosis. Ik ben bewust onder de voorgeschreven dosis gaan zitten, om een spiegel op te bouwen. Ondertussen train ik natuurlijk gewoon spelenderwijs door (counter-conditioning en freeshapen met heel erg lekkere beloningen). Dit weekeinde, omdat er meer vuurwerk wordt afgestoken heb ik de dosis opgehoogd, maar we zitten nog ruim onder het max voor haar gewicht.

Met de hogere dosis is ze wel wat slomer, dat is niet leuk, maar ik ben tevreden. Ze blijft bereikbaar en heeft vooral zelf meer rust. De angstreactie, het ongemak, hijgen, bibberen, oogwit zichtbaar, lijkt voor nu voorbij. Dat zij enigzins comfortabel is in deze tijd, geeft mij ook zoveel meer rust.

Dit is wel een hond die heel lief & betrouwbaar is en geen reactiviteit heeft, of obsessieve gedragsproblemen. Elders hoor en lees ik dat Pexion de drempel voor agressie ook remt, en ook voor oude, obessieve gewoonten of overspronggedrag. Dat is wel iets om rekening mee te houden, vind ik.

CupCakes_

Berichten: 3346
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 07:49

Wat jij als laatste beschrijft klopt wel. Althans, bij mijn hond. Toen deze op Pexion stond was zijn reactiviteit naar andere honden aan de lijn veel groter geworden. Daarnaast was het blaffen in huis volledig terug gekomen. Ik was blij dat hij van de Pexion af was.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:43

Een thundershirt. Ik woon in Den Haag, weg gaan voor vuurwerk zou betekenen drie maanden per jaar weg. Mijn hond is als de dood, en ondanks therapie blijft dat. Hij gaat ook dwars door medicatie heen. Wat hem iets helpt is dat bomvest van hem dus, en dat mijn andere hond er niets om geeft. Daar ligt hij veel tegenaan. Het is een ellende. Elk jaar weer.

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:08

Ik gebruik het Thundershirt ook.

Daarnaast geeft ik nu sinds 3 weken het supplement Calm van hondensupplementen.nl

Het lijkt een stuk beter te gaan, alleen de afgelopen dagen lijkt het hier in de avonden wel weer op de Gazastrook en dan helpt eigenlijk niks.

Dan trek ik haar Thunder shirt aan, ga aan tafel zitten en meestal gaat zij dan, ondanks haar onrust en paniek, onder de tafel op haar kussen liggen.

Maar ik moet niet opstaan of op de bank gaan zitten/liggen, want dan wil ze letterlijk op me zitten bibberen en hijgen.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 09:33

Blijft wel ontzettend naar dat zoveel honden er zoveel last van hebben.

Gizmo krijgt inmiddels 3 weken zylkene en dat lijkt wel wat te doen. Hij is weer wat relaxter en triggert veel minder op de knallen. Voordat we begonnen stond ie bij de eerste knal meteen overeind, van de week waren er meerdere knallen achter elkaar en de eerste twee bleef hij gewoon liggen en pas toen het doorging zocht hij mij op, maar zonder paniek.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:55

Mijn ouders moesten noodgedwongen terug naar Nederland, omdat mijn moeder ziek(er) werd. Dus nu zitten ze alsnog met hun honden in de vuurwerk ellende... Arme dieren.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:09

Onze da had nu iets nieuws homeopathische wat je vanaf 2 weken voor oud en nieuw moest geven. Ik heb echter gekozen voor de pillen die je alleen de dag voor en de dag zelf geeft die werken bij haar wel voldoende.

maxie

Berichten: 2214
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:52

Ik geef Pexion, vorig jaar al in oktober begonnen en dat haalde de scherpe randjes er goed af. Dit jaar sinds half december begonnen en nu gaat het redelijk. 1 flinke paniek gehad, hij word erg boos op de knallen met flink wat onrust. Voor de rest is hij bereikbaar gebleven. Ook krijgt ie een thundershirt aan.
Op 30 dec gaan we altijd naar een vuurwerkvrijpark t/m 1 januari omdat thuisblijven echt geen optie is.

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:53

Dit jaar zijn we thuis. Helaas is onze hond ook onrustig maar overdag in huis nog niet erg angstig. Wandelen zit er niet in.
Sochtends kan het nog, maar na 10.00 uur is het alleen snel een plas in de tuin. Het echte werk rond 0.00 uur op 31dec is wel een drama en gaat hier tot 03.00 door.
Ik zou heel graag tips ontvangen voor echt vuurwerkvrije huisjes en omgeving in NL voor volgend jaar.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:55


Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Hond met vuurwerkangst, wat geven jullie? Puur, Zylkene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:56

Ik heb Fudge eergisteren naar het pension gebracht en ik ben zo blij dat ze het daar goed doet/naar haar zin heeft.
Want het was geen doen geweest om haar hier te houden.

Zo'n vuurwerk vrij park is wel iets om te onthouden, mochten we haar toch met oud en nieuw bij ons willen houden.


Sterkte voor iedereen die het nodig heeft deze dagen! :knuffel:

veneri
Berichten: 880
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:18

ik heb inderdaad meerdere parken gevonden via google, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen. gelukkig in huis (tot 0.00) geen extreme angst, muziekje aan, en ik geef biofood relax tabletten, dat haalt de randjes er af, sochtends vroeg uit, eind van de middag naar het bos, en verder binnen blijven tot 23:50 voor een plas. dan een bord frikandellen voor zijn neus om hem af te leiden, en wachten tot de ellende voorbij is, vorig jaar werkte dit voldoende. succes allemaal met de hondjes!

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:36

veneri schreef:
Dit jaar zijn we thuis. Helaas is onze hond ook onrustig maar overdag in huis nog niet erg angstig. Wandelen zit er niet in.
Sochtends kan het nog, maar na 10.00 uur is het alleen snel een plas in de tuin. Het echte werk rond 0.00 uur op 31dec is wel een drama en gaat hier tot 03.00 door.
Ik zou heel graag tips ontvangen voor echt vuurwerkvrije huisjes en omgeving in NL voor volgend jaar.



Je kan kijken bij Dennenrhode in Doornspijk?
Dat zit een eind van de bewoonde wereld, aan de andere kant heb je de snelweg en daar aan de overkant kan weer bos.
En je zit zelf ook in het bos/zandverstuiving.
Je hoort natuurlijk wel knallen uit de dorpen verderop, het geluid gaat kilometers ver, maar het is dan meer een dof geluid vanuit de verte.
Maar ik woon daar in de buurt, wandel daar altijd en zie daar nu ook mensen van het park komen met honden die het vuurwerk ontvluchten.
Zelf heb ik gisteren en vandaag nog gewandeld met de honden daar op de zandverstuiving/bos, en totaal geen last van vuurwerk.

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:53

Ik geef dit jaar voor het eerst van Canifelox de calm pillen. Ik moet zeggen dat ze echt wel gestresst is maar het lijkt wat minder en ze blijft er niet zo in hangen. Net buiten gelopen en flink eind de polder in. Je hoorde echt nog wel knallen in de verte maar ze ging iig plassen en poepen. Dat was vorig jaar ondenkbaar. Op deze manier is het redelijk te doen al blijft het ontzettend sneu.