Welk dier vermoord mijn konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:36

Jullie geloven me misschien niet, maar bij ons heeft er een keer een egel 2 kippen toegetakeld. Ze beginnen gewoon te eten van de nog levende dieren, en dat waren ook de hersenen... Ik zou het zelf niet geloven als ik de dader niet zelf betrapt zou hebben.
Maar kippen blijven wel gewoon stil zitten in het donker, dus misschien wel een makkelijkere prooi voor een egel. Ik kan me niet voorstellen dat een konijn gewoon blijft zitten dus die zou toch echt overmeesterd moeten worden denk ik en dat lijkt me moeilijker voor een egel...

BeFunny

Berichten: 10629
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:51

Elmee schreef:
Jullie geloven me misschien niet, maar bij ons heeft er een keer een egel 2 kippen toegetakeld. Ze beginnen gewoon te eten van de nog levende dieren, en dat waren ook de hersenen... Ik zou het zelf niet geloven als ik de dader niet zelf betrapt zou hebben.
Maar kippen blijven wel gewoon stil zitten in het donker, dus misschien wel een makkelijkere prooi voor een egel. Ik kan me niet voorstellen dat een konijn gewoon blijft zitten dus die zou toch echt overmeesterd moeten worden denk ik en dat lijkt me moeilijker voor een egel...


Een egel doet dat idd ook (alles eters)Maar die heeft wel wat meer moeite om in een verblijf te komen.

Dus ik gok in dit geval toch op de marter achtige.

Wintu

Berichten: 3014
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:45

Elmee schreef:
Jullie geloven me misschien niet, maar bij ons heeft er een keer een egel 2 kippen toegetakeld. Ze beginnen gewoon te eten van de nog levende dieren, en dat waren ook de hersenen... Ik zou het zelf niet geloven als ik de dader niet zelf betrapt zou hebben.
Maar kippen blijven wel gewoon stil zitten in het donker, dus misschien wel een makkelijkere prooi voor een egel. Ik kan me niet voorstellen dat een konijn gewoon blijft zitten dus die zou toch echt overmeesterd moeten worden denk ik en dat lijkt me moeilijker voor een egel...


Een kip zit stil in de nacht een konijn niet hoor, die stampt een egel het licht uit de ogen, maar blijft niet stil zitten als ie wordt aangevreten.

BeFunny

Berichten: 10629
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:54


Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:08

Ik heb er pas nog 1 gezien, hoogstwaarschijnlijk een wezel al sluit ik hermelijn niet 100% uit.
Deze was idd heel klein en ik snap dus best dat deze door kleine openingen naar binnen kan komen.

De ellende is dat als ze eenmaal weten dat er wat te halen is je het hok echt hermetisch af moet sluiten om dit te voorkomen.
Dus ook geen kieren in je nachthok.

Sterkte, heel naar om zo je konijnen te moeten verliezen. Hopelijk zitten de overige twee nu goed.

Wintu

Berichten: 3014
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:12

BeFunny schreef:
De egel is wel degelijk in staat een konijn te doden en eten doen ze ze ook.
https://youtu.be/f-W5VweMDy8?si=N4IaOzLKWK0GPB42

Het is onwaarschijnlijker maar niet uitgesloten.


Ik zie de egel een konijn eten, ja ze eten vlees, maar dat konijn lijkt niet vers, dus heeft de egel in kwestie het wel gedood.

BeFunny

Berichten: 10629
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:48

Wintu schreef:
BeFunny schreef:
De egel is wel degelijk in staat een konijn te doden en eten doen ze ze ook.
https://youtu.be/f-W5VweMDy8?si=N4IaOzLKWK0GPB42

Het is onwaarschijnlijker maar niet uitgesloten.


Ik zie de egel een konijn eten, ja ze eten vlees, maar dat konijn lijkt niet vers, dus heeft de egel in kwestie het wel gedood.


Als je al die plukken haar van het konijn eromheen ziet dan zie je ook dat die wel degelijk vers is en dat er een gevecht heeft plaats gevonden. Dus het is of gedood door een ander beest wat het heeft laten liggen of de egel heeft het gedaan.

Als je ziet hoe egels het tegen vossen opnemen dan is een konijn echt niet ingewikkeld hoor.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:21

Syberdepiep schreef:
Ik heb ze vaker gezien, toen ik nog bij mijn ex op de boerderij woonde was er een nestje ergens in het land onder een brug bleek later. Waren toen het terrein aan het opknappen en stonden een aantal stapels steltonplaten. Kwam eens in de vroege morgen aanlopen en toen zag ik een koppeltje van 5 stuks spelen op zo'n stapel, was heel leuk gezicht, echt dartelen, had helaas geen telefoon bij me om te filmen. Ze zijn enorm speels en zo jagen ze ook. Waren zo weg toen ze mij opmerkten. Heb er ook wel eens eentje met een geheel witte wintervacht bekeken die geschoten was door een jager. Gebitje als een kat, klauwtjes met van die voetzoolkussentjes. Echt een soort klein fredje. Inderdaad niet groot maar wel bijzonder omdat ik ze daarvoor nog nooit gezien had, maar ze zijn helaas erg schadelijk voor de weidefauna.

Dat waren dan hermelijnen. Die zijn een maatje groter dan de wezel en krijgen ook een witte wintervacht. Maar geweldig om te zien!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:18

Bij ons in de omgeving zijn een aantal jaar geleden een paar nertsen los gelaten en die duiken ook heel soms nog op.
Die zijn dan weer een stukje groter :j

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:21

Als dat nersten van een pelsfokkerij zijn, dan zijn dat waarschijnlijk amerikaanse nertsen en die zijn inderdaad wat groter dan de europese versie.

BeFunny

Berichten: 10629
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:26

Die zijn idd groot. Mooie dieren ook om te zien.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 15:04

Even een update, jullie hebben zo meegedacht en wellicht heeft iemand er nog iets aan...

De moordenaar is gespot op de camera, helaas wel met nog een dood konijn tot gevolg. Het was overduidelijk een marter en hij kwam binnen door de mazen van het gaas (3,5x3,5cm).

Het overige konijn is vanochtend verhuisd naar een vriendin van een vriendin, we hebben Mosje bij haar 3 konijnen gevoegd, met eentje leek het sowieso direct al wel te klikken. Ik ben haar ontzettend dankbaar dat zij dit konijn een nieuwe kans wil geven bij haar.

Voor ons einde konijnen, 8 konijnen verliezen in 2,5 jaar tijd is te veel. Blijkbaar is de ren niet veilig, ik woon zelf niet meer daar en mijn moeder heeft er vooral heel veel verdriet van gehad.

paars

Berichten: 5590
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:28

Jeetje idd een marter dus, wat een horror...dat moet voor je moeder heel erg zijn om dan 's morgens naar de ren te moeten gaan...sterkte voor haar. En voor jou :(:) . Wat fijn dat je laatste konijn een nieuw plekje heeft nu. Kan me heel goed voorstellen dat je er klaar mee bent.
Laatst bijgewerkt door paars op 06-12-23 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:32

Bedankt voor de - niet zo fijne - update.
Het doet me zo aan mijn verhaal denken, zij het dan met kippen. Vosproof heb ik de kippenren kunnen maken, maar marterproof helaas niet. Uiteindelijk is mijn laatste kip toen ook verhuisd, ol haar nog te redden en berekende dat ook het einde van het houden van kippen en eendjes.

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Welk dier vermoord mijn konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:55

Bedankt voor de update. Wat vreselijk om dit te moeten meemaken. Toch wel weer even een punt om bij stil te staan nu wij onze kippen ook weer meeverhuisd hebben naar een ander gebied.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:36

Ooh, vreselijk, ik was al bang voor een marter. Als het kopje door een maas in het gaas kan, dan kan het lijf er ook door. Erg sneu, maar in elk geval is het mysterie opgelost, en de laatste der Mohikanen safe.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:38

Dank voor de update. Dus toch een marter. Ja dat zijn echte killers en die kunnen door ongelooflijk kleine openingen. En graven kunnen ze ook. Sterkte met het verlies. Niet leuk zulke dingen.