"Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:20

anjali schreef:
Ik las in de krant dat er ergens een baby is doodgebeten door de hond (herder) van de oppassende grootouders. Die hond had al eerder een oude kat doodgebeten. Hij had eigenlijk een muilkorf moeten dragen maar dat hadden ze niet gedaan. De hond is afgemaakt. Ik denk dat het vooral gaat om dit soort toestanden te voorkomen en niet over eigenaren van grote honden die last hebben van chihuahua's die zij onopgevoed vinden.Want die zijn niet in staat om iemand dood te bijten.


En toch is er door OM vrijspraak geëist omdat niet bewezen kan worden dat de grootouders onverantwoordelijk waren en omdat de gebeurtenis niet voorzien had kunnen worden.

daantjuhhh

Berichten: 26918
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:49

Gini schreef:
Een theoretische cursus over het gedrag en de behoeften van honden zou ik heel erg interessant vinden. Een gehoorzaamheidscursus op de hondenschool heeft dan weer niet met voorkeur. Ik ben zelf niet zo de persoon die op die manier met honden omgaat (waarbij ik 'op die manier' niet negatief bedoel, maar mij boeit die gehoorzaamheid op commando niet echt, ik vind het prachtig om te zien, maar ik doe het anders).

Er is meer dan kunstjes leren op een cursus.

Je hond komt in aanraking met verschillende andere honden. Zal dus leren sociaal worden.
Daarnaast leren ze hier ook gedrag en signalen lezen.
Die van mij kon bijvoorbeeld bij het spelen omslaan in agressie. Maar doordat de instructeur mij die signalen die daaraan vooraf gaan leerde weet ik wanneer ik moet ingrijpen.

daantjuhhh

Berichten: 26918
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:51

Goof schreef:
anjali schreef:
Ik las in de krant dat er ergens een baby is doodgebeten door de hond (herder) van de oppassende grootouders. Die hond had al eerder een oude kat doodgebeten. Hij had eigenlijk een muilkorf moeten dragen maar dat hadden ze niet gedaan. De hond is afgemaakt. Ik denk dat het vooral gaat om dit soort toestanden te voorkomen en niet over eigenaren van grote honden die last hebben van chihuahua's die zij onopgevoed vinden.Want die zijn niet in staat om iemand dood te bijten.


En toch is er door OM vrijspraak geëist omdat niet bewezen kan worden dat de grootouders onverantwoordelijk waren en omdat de gebeurtenis niet voorzien had kunnen worden.


Klopt. Hond was niet in de zelfde kamer als het kindje. Maar glipte langs oma heen toen zij de kamer verliet of binnenkwam.

Het is denk ik echt een noodlottig ongeval.
Ik denk wel dat het dood bijten van de kat een signaal had moeten zijn om hulp te vragen voor de hond.

chanicha

Berichten: 12191
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:55

Dit is hetzelfde als een rijbewijs moeten halen eer je auto mag rijden, lijkt wel of er steeds meer gekken rondrijden en de pakkans is gewoon klein.
Of ze moeten een ongeluk veroorzaken dus denk dat het weinig tot geen nut heeft.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:55

Onze jack Russell zal ook een kat/rat/konijn pakken.
Maar is echt een kindervriend.

Vind dat altijd maar een raar vergelijk om eerlijk te zijn.

MyWishMax

Berichten: 25489
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:05

Die chihuahua zal kind misschien niet dood kunnen bijten maar wel schade kunnen maken waardoor ze naar het ziekenhuis moeten.

Geen onderscheid in rassen, dat is al geprobeerd met alle gevolgen van dien en gaf geen effect.

Voor elke hond en elke eigenaar dezelfde regels.

Daantjuh, dan heb je dus wel een goede instructeur nodig. Wij kregen honden op de club die juist andere honden waren gaan grijpen omdat er door de hondenschool verkeerd gekeken werd en signalen totaal niet gezien of verkeerd begrepen.

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:09

anjali schreef:
Ik denk dat het vooral gaat om dit soort toestanden te voorkomen en niet over eigenaren van grote honden die last hebben van chihuahua's die zij onopgevoed vinden.Want die zijn niet in staat om iemand dood te bijten.


Ik vind dat zo'n kul-argument, dat het formaat van de hond uit moet maken of het beest wel of niet opgevoed hoeft te worden. Als mijn hond uit zou vallen met een vuilheid als het gemiddelde kleine hondje hier in de wijk nu, had ik klachten en stempels aan mijn broek gehad. Ik vind dat echt geen schattig gedrag, zo'n uitvliegend kleintje. En de eigenaren lachen er om.
En dat zo'n kleintje niet zo snel iemand doodbijt betekent niet dat het geen schade kan toebrengen.

Een hond is een hond. Groot of klein. Als eigenaar dien je gewoon je verantwoordelijk te nemen en jezelf van de juiste kennis te voorzien.

anjali
Berichten: 15225
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:11

MyWishMax schreef:
Die chihuahua zal kind misschien niet dood kunnen bijten maar wel schade kunnen maken waardoor ze naar het ziekenhuis moeten.

Geen onderscheid in rassen, dat is al geprobeerd met alle gevolgen van dien en gaf geen effect.

Voor elke hond en elke eigenaar dezelfde regels.

Daantjuh, dan heb je dus wel een goede instructeur nodig. Wij kregen honden op de club die juist andere honden waren gaan grijpen omdat er door de hondenschool verkeerd gekeken werd en signalen totaal niet gezien of verkeerd begrepen.

Nou ja, ik vind er toch wel een verschil in, schade maken of doodbijten....

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:12

En dan haal je je cursus voor het hebben en houden van een hond en word je vervolgens geconfronteerd met een onopgevoed kind van mensen die daar eerst maar eens een cursus voor hadden moeten doen voordat ze aan kinderen begonnen en is jouw hond degene die fout zit......

Lughnassadh

Berichten: 1819
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:13

Nee sorry, als je dan wetgeving wil dan gelijke monniken, gelijke kappen. En niet aan komen kakken met het is maar een klein hondje dus de schade is minder.

Lughnassadh

Berichten: 1819
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:13

daffodil schreef:
En dan haal je je cursus voor het hebben en houden van een hond en word je vervolgens geconfronteerd met een onopgevoed kind van mensen die daar eerst maar eens een cursus voor hadden moeten doen voordat ze aan kinderen begonnen en is jouw hond degene die fout zit......

Ook dat nog inderdaad.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:14

anjali schreef:
Nou ja, ik vind er toch wel een verschil in, schade maken of doodbijten....

Hij zou maar een lekker litteken in een gezicht zetten... Dat fijn meegroeit met een kinder gezichtje.
Maar is niet zo erg hoor, je leeft immers nog...


Allemaal aan de cursus of geen.

purny

Berichten: 27579
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:15

Iedere hond kan een mens doorbijten. Misschien niet direct.
Stel iemand wordt gebeten door een hond of gekrabbeld door een kat. Persoon is zo eigenwijs om niet voor een kuur naar de huisarts te gaan.
Persoon krijgt een infectie of bloedvergiftiging. Dan kan hij overlijden

MyWishMax

Berichten: 25489
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:16

Anjali. Het gedrag is precies hetzelfde en juist zo krom als wat om het ene goed te vinden en het ander niet.

Of mogen jouw pony's ook ongewenst gedrag laten zien, omdat het geen paarden zijn? :+ En vind jij een litteken of erger, want in een gezichtje kan er veel meer beschadigd raken he? Dan niet zo erg bij een kind? Waar ze plastische chirurgie voor nodig hebben? Ah joh, niet zeuren, je leeft nog.

Ik zie meer in onderscheid maken in omstandigheden. Ergens bewust naartoe gaan om te bijten is erger dan lastig gevallen worden en uit zelfverdediging een hap geven. Ja, effect kan hetzelfde zijn, maar het 1e vind ik erger als het 2e waar het juist de schuld kan zijn van degene die gebeten wordt. En in dat scenario kan elke hond bijten, hoeven ze niet vals voor te zijn. Wel geen andere uitweg meer zien en misschien al 10 waarschuwingen gegeven. Dat moeten ze dus ook op die cursus leren, wat zijn die signalen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-12-23 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:19

daffodil schreef:
En dan haal je je cursus voor het hebben en houden van een hond en word je vervolgens geconfronteerd met een onopgevoed kind van mensen die daar eerst maar eens een cursus voor hadden moeten doen voordat ze aan kinderen begonnen en is jouw hond degene die fout zit......


Klopt, daarom zorg ik er ook altijd voor dat er geen ongecontroleerde interactie van kinderen en mijn hond is. Contact met mijn hond is uitsluitend en alleen onder mijn (of mijn partner) begeleiding. Zodat ik eventuele signalen direct kan zien en de situatie positief kan sturen en zo nodig beëindigen. En nee hij is niet gevaarlijk of een risico ras. Een kind moet nu eenmaal áltijd begeleid worden in interactie met dieren (en sommige volwassenen ook, maar dat terzijde).

lor1_1984

Berichten: 12075
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:25

Mij Keesje jaagt ook op konijnen etc als ze de kans krijgt.
Letterlijk riem los en onbereikbaar erachteraan vliegen, geen idee of ze ze ook vangt/sloopt.
Betekent gewoon dat ze bij mij niet van de riem af komt waar konijnen lopen, alleen op het omheinde losloopveld dus en een heel groot braakliggend veld midden in de woonwijk.
Echter heeft ze terwijl ze buitenshuis op konijnen jaagde vreedzaam samengeleefd met het loslopende huiskonijn van haar vorige eigenaar.
Ook durf ik haar bij wijze van spreken blind te vertrouwen met mijn cavia's, terwijl ze er hysterisch blind in jachtmodus op reageerde de dag dat ik mijn eerste cavia's mee naar huis nam.
Heb de cavia's geclaimd, letterlijk met een 'mijn! als je maar verkeerd kijkt heb je een Heel Groot Probleem. >;)'
Ook heb ik haar in het begin weggestuurd bij hun verblijf zodra ze ging fixeren of hoger in opwinding kwam en de eerste tijd even weggesloten wanneer ik ze hanteerde of het verblijf schoonmaakte.
En heel rustig aan uitgebouwd qua erbij zijn, contact maken etc.
Maar ik wist al dat wanneer een klein dier 'eigen' is ze ze met rust laat. :)

Cursus heb ik overigens gelopen met beide honden, de één een stuk gehoorzaamheid en detectie, de ander gemengd qua leeftijd maar vnl gehoorzaamheid en een beetje snuffelen aan verschillende sporten.
Mijn Shih Tzu moest ik alleen verrot creatief mee zijn omdat hij anders zijn spreekwoordelijke middelvinger naar me opstak en het trekken aan de riem kregen we op cursus niet afgeleerd, daar moest je dan stoppen of achteruit lopen en het kwam erop neer dat ik het hele stuk achteruit kon gaan lopen en hij bij iedere stap vooruit weer in de riem klapte.
Geen agressie, puur enthousiasme.
Door zelf mijn gedachtegang te veranderen en duidelijk te corrigeren is dat gedrag er nu 95% uit.
Ik stapte nl de deur uit met een 'hij mag niet trekken, hij mag niet trekken, hij mag niet trekken' en bouwde daardoor al spanning op voor we überhaupt de deur uit stapten waardoor hij juist in de lijn ging hangen, lopen klieren, mijn keesje meetrok in dat gedrag etc. :+
Nu is het 'we gaan gezellig wandelen' en ben ik meer zelfzeker, geaard en ontspannen waardoor hij ook fijner aan de lijn loopt, wel aan het eind vd lijn maar niet de lijn strak zegmaar.
Alleen wanneer hij heel nodig moet plassen of poepen heeft hij nog wat teveel haast maar eenmaal geloost is dat ook over.

Mijn beide honden zijn herplaatshonden, ik doe iig 1 leskaart (10 à 20 lessen) cursus om elkaar beter te leren kennen, beter op elkaar ingespeeld te raken en iemand van buitenaf mee te laten kijken bij dingen die nog niet helemaal lekker lopen.
Daarna kijk ik verder of we verder blijven lessen of dat ik het zelf verder oppak met evt hier en daar een losse les, workshop oid. :)

Gini
Berichten: 17972
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:29

daantjuhhh schreef:
Gini schreef:
Een theoretische cursus over het gedrag en de behoeften van honden zou ik heel erg interessant vinden. Een gehoorzaamheidscursus op de hondenschool heeft dan weer niet met voorkeur. Ik ben zelf niet zo de persoon die op die manier met honden omgaat (waarbij ik 'op die manier' niet negatief bedoel, maar mij boeit die gehoorzaamheid op commando niet echt, ik vind het prachtig om te zien, maar ik doe het anders).

Er is meer dan kunstjes leren op een cursus.

Je hond komt in aanraking met verschillende andere honden. Zal dus leren sociaal worden.
Daarnaast leren ze hier ook gedrag en signalen lezen.
Die van mij kon bijvoorbeeld bij het spelen omslaan in agressie. Maar doordat de instructeur mij die signalen die daaraan vooraf gaan leerde weet ik wanneer ik moet ingrijpen.


Oh, maar ik zeg ook niet dat het alleen kunstjes leren is. Alleen dat het niet echt mijn ding is. :)

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:30

purny schreef:
Iedere hond kan een mens doorbijten. Misschien niet direct.
Stel iemand wordt gebeten door een hond of gekrabbeld door een kat. Persoon is zo eigenwijs om niet voor een kuur naar de huisarts te gaan.
Persoon krijgt een infectie of bloedvergiftiging. Dan kan hij overlijden


klopt! Het is dat ik door een collega met BHV meteen naar de huisarts werd gestuurd toen ik vertelde dat ik de avond daarvoor door m'n kat was gebeten (soort communicatiestoornis, mijn schuld). Ik moest meteen een tetanusprik én een AB kuur.

Maar afgezien daarvan: ook een klein hondje, ja zelfs een chihuahua is in staat een baby of peuter dood te bijten.

anjali
Berichten: 15225
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:35

Sandra_H schreef:
purny schreef:
Iedere hond kan een mens doorbijten. Misschien niet direct.
Stel iemand wordt gebeten door een hond of gekrabbeld door een kat. Persoon is zo eigenwijs om niet voor een kuur naar de huisarts te gaan.
Persoon krijgt een infectie of bloedvergiftiging. Dan kan hij overlijden


klopt! Het is dat ik door een collega met BHV meteen naar de huisarts werd gestuurd toen ik vertelde dat ik de avond daarvoor door m'n kat was gebeten (soort communicatiestoornis, mijn schuld). Ik moest meteen een tetanusprik én een AB kuur.

Maar afgezien daarvan: ook een klein hondje, ja zelfs een chihuahua is in staat een baby of peuter dood te bijten.

En toch zie ik een verschil. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:39

purny schreef:
Euthanasie wordt nu vrijwel in deze gevallen toegepast toch?


In België denk ik dat ze het (nog) niet kunnen verplichten (of toch niet als er geen buitenstaanders aangevallen zijn). Zo las ik vorige week in Kortrijk nog van een man die zijn stafford na bijtincidenten niet wou laten euthanaseren. Het derde bijtincident is hem uiteindelijk fataal geworden.

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:55

Ik ben heel erg voor een verplichte cursus voor aanschaf. Voor ALLE honden. Online is prima. Als er maar een certificaat of whatever, een hondenrijbewijs, aan vast hangt. Net als een echt rijbewijs kan dat namelijk ook worden ingenomen als dat moet.
Daarnaast is het belangrijkst dat zo'n cursus een barriere vormt die veel impulsaankopen zal verhinderen. Dat komt hopelijk ook de broodfok ten goede (of nouja net niet natuurlijk), al wordt het tijd dat onder andere ook dat aangepakt wordt.

Een verplichte puppycursus is leuk, maar ten eerste past lang niet elke hondenschool bij elk ras, ten tweede is het trainen/opvoeden van een hond een eeuwig proces wat mij betreft. Je bent nooit klaar, het is in elk geval iets wat je altijd moet blijven onderhouden. Er moet hoe dan ook meer bewustwording komen t.a.v. hondentaal in al zijn facetten, én de etiquette.

Eigenlijk ben ik het met al de voorgestelde maatregelen wel eens, behalve het verbod op bepaalde rassen/types. Echt pertinent tegen! Wel ook uit eigen belang, maar toch: Al eerder is bewezen (RAD) dat dat geen zin heeft. Andere maatregelen werken echt beter. En kwaadwillende mensen vinden altijd wel weer iets nieuws uit. Ze moeten ervoor zorgen dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Daar valt nog zoveel in te verbeteren!!

En verder: wat willen ze dan gaan verbieden? Weer alleen de pitbull achtigen? Als het primair gaat om bijtincidenten met menselijke slachtoffers heeft dat uberhaupt al geen zin. JUIST vanuit het verleden als vechthond. Want hoewel de intolerantie naar soortgenoten destijds juist gewenst was, was agressie naar mensen juist heel erg ongewenst. Want dat was niet zo handig. Dat is er dus heel zorgvuldig uit gehouden. Als ze safe willen zitten zouden ze bijna elk hondenras moeten gaan verbieden.

Laat ze eerst maar eens, zoals ook in het voorstel staat, een tijdlang echt goed bij gaan houden hoeveel bijtincidenten er plaats vinden, en om welke rassen/mixen het dan gaat. Als incidenten tussen honden onderling meetellen dan dat ook uitsplitsen. De uitkomst daarvan kan best nog eens heel verrassend uitpakken.

Ik kwam onlangs een verwijzing naar het Calgary model tegen. Oftewel hoe ze er in Calgary mee om gaan. Daar wordt vooral de eigenaar aangepakt. Er wordt niet naar ras gekeken. Ik zal vanavond als ik meer tijd heb even een link opzoeken. Hoe dan ook heel in het kort is daar het aantal bijtincidenten significant verminderd, terwijl in de loop van de tijd het aantal pitbull(achtigen) juist was toegenomen.

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:56

anjali schreef:
En toch zie ik een verschil. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.


Wat is het verschil dan?

Gini
Berichten: 17972
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: "Verplichte cursus voor aanschaf van een hond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:23

Nu, ik zie ook echt wel verschil hoor. Als iemand sterft aan tetanus na een hondenbeet zie ik dat niet als 'die persoon werd doodgebeten door een hond'.

MyWishMax

Berichten: 25489
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:38

Nee, daar ging het niet om. Kleine honden mogen blijkbaar bijten en hoeven de eigenaren niet van op cursus want naar het ziekenhuis moeten is niet erg genoeg voor gevolgen. Dat is het alleen als ze je dood bijten.

Wel makkelijk, want deze hele discussie is juist ontstaan door de gevallen die niet meteen doodgebeten worden, maar wel in het ziekenhuis komen bij plastische chirurgen enzovoorts. Dat kan dus ook door de chihuahua. Maar als dat niet erg genoeg is hoeft er niemand meer op cursus, ook niet met een grote hond.

beert
Berichten: 2449
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 17:45

Maar het gaat om het verminderen van bijtincidenten. Dat kan net zo goed van een kleine hond zijn. En vanaf welke schofthoogte moet je dan maatregelen nemen?

In dit artikel staan cijfers:
Kinderen vaak slachtoffer hondenbeet, plastisch chirurgen willen maatregelen - https://nos.nl/l/2488695

In de eerste alinea staat van de 100 ernstige bijtincidenten is 44% bij kinderen onder de 8 jaar en 11% is baby.

Voor een baby is de beet van een kleine hond heel anders dan voor een volwassene. Zeker omdat het dan ook makkelijker in het gezicht is, omdat een baby niet kan lopen.