Hond plast in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anja_Joost

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-04-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:57

Onze witte herder van ruim 10 jaar krijgt Enurace vanwege ‘lekkage’. Maar online lees ik dat dit voor gesteriliseerde teven is en gezien de naam is jullie teckel een reutje.
Uit ervaring weet ik dat het voor de hond heel vervelend is. Hopelijk krijgen jullie het snel onder controle.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:11

office schreef:
Je mag nooit water beperken de dorst is een symptoom van iets al kun je dat (nog)niet vinden .Het beste is denk ik een hoek afzetten waar de honden mogen komen en dan zeil ofzo neerleggen.En een plasmatje .Diertje in een bench opsluiten zodat ie niet durft te plassen vind ik echt niet kunnen.

Ho even, wie zegt dat wij hem willen opsluiten zodat hij niet durft te plassen? Dat is natuurlijk niet de reden en al helemaal niet de bedoeling. We willen hem apart zetten zodat hij, als hij moet plassen, de plasmat gaat gebruiken, en niet onze houten vloer.

Waterinname beperken is in overeenstemming met de dierenarts.

Flux schreef:
Wat heeft de dierenarts gezegd over de dikke bulten op zijn rug/zij? Lijkt me toch dat dat iets moet betekenen...

Plast hij stiekem in huis of ook gewoon in jullie aanwezigheid?

Die zijn aangeprikt, en zijn vetbulten. Onschuldig. En mede de reden dat we aan cushing dachten. Wat het niet is. Waar ze vandaan komen... Goede vraag. Hij krijgt de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voer. Maar het is wel een schooier, lekker konijnenkeutels eten, en fruit dat uit de bomen valt (nu niet, in de zomer).

Hij plast ook in huis als we aanwezig zijn, ja. Wat mij doet vermoeden dat incontinentie geen hele gekke optie is.

Anja_Joost schreef:
Onze witte herder van ruim 10 jaar krijgt Enurace vanwege ‘lekkage’. Maar online lees ik dat dit voor gesteriliseerde teven is en gezien de naam is jullie teckel een reutje.
Uit ervaring weet ik dat het voor de hond heel vervelend is. Hopelijk krijgen jullie het snel onder controle.

Mier is inderdaad een meneer :D. Ik heb in dit topic al een medicijn voorbij zien komen dat mogelijk een optie is.

Ik hoop het ook, het is echt een heel vervelend probleem.

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:35


Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:06

Heeft de hond geen Cushing? Vooral omdat je zegt dat de vacht veranderd...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 23:07

Palmera schreef:
Heeft de hond geen Cushing? Vooral omdat je zegt dat de vacht veranderd...

Getest en negatief :).

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:11

_San87_ schreef:
Palmera schreef:
Heeft de hond geen Cushing? Vooral omdat je zegt dat de vacht veranderd...

Getest en negatief :).

Wees daar maar blij mee, is echt een doffe ellende. -O-
Hopelijk heeft het hondje niks ernstigs

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 23:12

Palmera schreef:
_San87_ schreef:

Getest en negatief :).

Wees daar maar blij mee, is echt een doffe ellende. -O-
Hopelijk heeft het hondje niks ernstigs

Ja, zeker was dat een opluchting idd!

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:12

Check, ik neig dan ook naar incontinentie. Ik zou idd daar medicatie voor vragen en afwachten. Sterkte! Goed te lezen wat jullie allemaal voor hem doen en proberen :)

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:45

Zou ook zijn prostaat laten controleren, kende een teckel die ook ineens zijn plas niet meer op kon houden, die bleek prostaatkanker te hebben. Hij kreeg er ook rugklachten bij en dronk veel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 23:48

Zou je kanker niet in de bloedwaarden moeten zien? Of moet er dan specifiek op getest worden?

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:15

Ik begrijp dat jullie in overleg met de da de waterinname beperken. Pas wel op dat doordat hij daarin beperkt wordt juist niet meer wil drinken, omdat hij voor zijn doen misschien niet genoeg binnen krijgt.
Ik begrijp wel dat de da het zegt en dat jullie echt naar worden van alle ongelukjes, maar water beperken zou ik héél voorzichtig mee zijn/nooit doen.
Dit kan meerdere gevolgen hebben, waaronder vorming van blaasstenen/gruis en slechtere werking van de nieren.

Hopelijk slaat de eerder genoemde medicatie aan of vinden jullie nog een andere oorzaak dmv een second opinion.

BigOne
Berichten: 38334
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:25

Overdag speciale plas bandjes omdoen? Zit ze niet in de weg en is zacht dus misschien laat hij die wel zitten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:32

Ik begrijp dat de onzindelijkheid ontstaan is vanaf/na de verhuizing. En daarna is het erger geworden, toch?
Het kan imo dus ook een gedragsverandering zijn, die ontstaan is vanwege stress, verandering, onzekerheid, en wat een patroon geworden is.

Iemand als Monique Bladder of Sam Turner kan je daar denk ik eea over uitleggen. Ik zal nog even zoeken of ik er een artikel over kan vinden.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:20

Je kunt laten testen of hij zijn urine nog goed kan concentreren. Mijn 1e gedachte ging ook uit naar Cushing inderdaad maar zag dat dat al is uitgesloten. Wij hebben toevallig dezelfde weg afgelegd afgelopen jaar maar zat bleek een hele andere oorzaak te hebben.

Diabetes ook uitgesloten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 07:45

Myfairytale schreef:
Ik begrijp dat jullie in overleg met de da de waterinname beperken. Pas wel op dat doordat hij daarin beperkt wordt juist niet meer wil drinken, omdat hij voor zijn doen misschien niet genoeg binnen krijgt.
Ik begrijp wel dat de da het zegt en dat jullie echt naar worden van alle ongelukjes, maar water beperken zou ik héél voorzichtig mee zijn/nooit doen.
Dit kan meerdere gevolgen hebben, waaronder vorming van blaasstenen/gruis en slechtere werking van de nieren.

Hopelijk slaat de eerder genoemde medicatie aan of vinden jullie nog een andere oorzaak dmv een second opinion.

Ik snap wat je zegt. Overdag mag hij drinken wat hij wil, hoeveel hij wil. Alleen 's avonds en 's nachts niet. Hij lijkt er geen last van te hebben.

Om acht uur kunnen we de dierenarts bellen en gaan we de tips die hier gekomen zijn voorleggen.


BigOne schreef:
Overdag speciale plas bandjes omdoen? Zit ze niet in de weg en is zacht dus misschien laat hij die wel zitten.

Die ken ik niet, ik ga googlen.


Nikass schreef:
Ik begrijp dat de onzindelijkheid ontstaan is vanaf/na de verhuizing. En daarna is het erger geworden, toch?
Het kan imo dus ook een gedragsverandering zijn, die ontstaan is vanwege stress, verandering, onzekerheid, en wat een patroon geworden is.

Iemand als Monique Bladder of Sam Turner kan je daar denk ik eea over uitleggen. Ik zal nog even zoeken of ik er een artikel over kan vinden.

Hij is altijd al wat onzindelijk geweest. Bij grote veranderingen bijvoorbeeld. Hij is al eerder verhuisd en dat leverde de eerste paar weken ook ongelukjes op. Maar dat hield op.

Waarom ik denk dat het medisch is, is omdat het in ons nieuwe huis ook ophield. Echter sinds een paar maanden gaat het echt van kwaad naar erger. Deze week alleen al, heeft hij vier keer in huis geplast. Alle keren overdag/begin van de avond.

Alsnog ben ik geïnteresseerd in het artikel!

MissBambi schreef:
Je kunt laten testen of hij zijn urine nog goed kan concentreren. Mijn 1e gedachte ging ook uit naar Cushing inderdaad maar zag dat dat al is uitgesloten. Wij hebben toevallig dezelfde weg afgelegd afgelopen jaar maar zat bleek een hele andere oorzaak te hebben.

Diabetes ook uitgesloten?

Urine concentreren kan hij. Dat is met een urinetest onderzocht. De normale diabetes/suikerziekte heeft hij ook niet, daar is ook op getest. Ik ga wel navragen over een andere vorm die in dit topic aangehaald werd.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:19

Hoe is Cushing getest?
Ik heb een hondje gehad met Cushing en dit komt heel erg overheen.
Cushing is moeilijk te diagnosticeren en geeft vaker vals negatieve test uitslagen helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 09:29

Zoe_97 schreef:
Hoe is Cushing getest?
Ik heb een hondje gehad met Cushing en dit komt heel erg overheen.
Cushing is moeilijk te diagnosticeren en geeft vaker vals negatieve test uitslagen helaas.

Urinetest. We moesten drie dagen zijn eerste ochtendplasje opvangen. Dag 1 zijn normale plasje, hij kreeg dan een pilletje, volgende dag plasje opvangen en de dag daarna nog een plasje opvangen.

Zoiets was het. Ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat zijn beeld bij mij ook het meest cushing oproept, vooral het eten en vele drinken. Zijn vacht is niet slecht. Mijn vriend is nu aan het bellen met de dierenarts, misschien moeten we cushing nog eens testen.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:39

Dat is inderdaad de correcte testmethode. Ik lees op internet dat echter maar 70% van de gevallen zo te diagnostiseren zijn :(

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:12

Ik zou na een half jaar opnieuw Cushing testen, aangezien alle symptomen er mee overeenkomen en ook ik meerdere valsnegatieve uitslagen ken.

Qua brok is cavom op zich niet vreselijk zout, maar het is wel een brok waarop ik excessief drinken meer op heb gezien. Ik had een jonge hond die wat traag was met zindelijk worden en het eerste jaar iedere nacht nog even moest plassen, behalve de 2 weken dat ze op cavom stond, toen moest ze iedere nacht minimaal 2x en vaak wel 3x uit. Je snapt dat ik de rest van de zak weggegeven heb, dat was niet te doen. Binnen 24 uur was op andere brok was het weer normaal.
In die prijsklasse is carocroc een prima alternatief. Zelf heb ik (een andere) hond nu op biofood geperst staan, mocht je bij een geperste brok willen blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:02

Mizora schreef:
Ik zou na een half jaar opnieuw Cushing testen, aangezien alle symptomen er mee overeenkomen en ook ik meerdere valsnegatieve uitslagen ken.

Qua brok is cavom op zich niet vreselijk zout, maar het is wel een brok waarop ik excessief drinken meer op heb gezien. Ik had een jonge hond die wat traag was met zindelijk worden en het eerste jaar iedere nacht nog even moest plassen, behalve de 2 weken dat ze op cavom stond, toen moest ze iedere nacht minimaal 2x en vaak wel 3x uit. Je snapt dat ik de rest van de zak weggegeven heb, dat was niet te doen. Binnen 24 uur was op andere brok was het weer normaal.
In die prijsklasse is carocroc een prima alternatief. Zelf heb ik (een andere) hond nu op biofood geperst staan, mocht je bij een geperste brok willen blijven.

Hij is nu twee maand geleden op cushing getest. We kunnen dat in het volgende jaar eens herhalen.

Ik ga straks naar de dierenwinkel voor nieuwe brokken. Nu ik erover nadenk lijkt er wel een verband te bestaan tussen het vele drinken en wanneer hij voor het eerst Cavom kreeg.

BigOne
Berichten: 38334
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:14

Ik heb eens een hond helemaal laten nakijken omdat hij zoveel begin te plassen. 400 euro lichter legde ik zelf de link met het nieuwe voer. Was snel opgelost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 11:19

BigOne schreef:
Ik heb eens een hond helemaal laten nakijken omdat hij zoveel begin te plassen. 400 euro lichter legde ik zelf de link met het nieuwe voer. Was snel opgelost.

Het kan natuurlijk alsnog wat anders zijn, maar als het echt (mede) het voer is, dan moet ik wel even flink facepalmen denk ik :=.

Nyaleti

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:59

Mizora, heb jij toevallig uitgezocht waarom ze veel is gaan drinken op die brok? 0,2 natrium klikt nou niet bepaald alsof er veel zout in zit dus ik ben nieuwsgierig hoe dat zou kunnen.

San; honderden euro's verder en dan een zakje brok van 20 euro de oplossing. Stel dat :)) nou dan weet je in iedergeval dat je een gezonde hond hebt kwa bloedbeeld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 13:52

Misschien omdat het een hele droge brok is?

Ik heb nu Carocroc gehaald, kijken of we verschil gaan merken.

BigOne
Berichten: 38334
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:32

_San87_ schreef:
BigOne schreef:
Ik heb eens een hond helemaal laten nakijken omdat hij zoveel begin te plassen. 400 euro lichter legde ik zelf de link met het nieuwe voer. Was snel opgelost.

Het kan natuurlijk alsnog wat anders zijn, maar als het echt (mede) het voer is, dan moet ik wel even flink facepalmen denk ik :=.

Niet mede, alleen maar! Inderdaad, zonde geld maar ja, hij was helemaal gezond . Dat wist ik dan ook weer.