Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:42

Maar misschien was ze met beter voer toch ouder geworden?

De Nederlandse wetgeving is bijzonder, zo mag je bv een zak voer verkopen waarop staat met lam en dan hoeft er maar 4% van in te zitten..
Lees de achterkant en de analyse, hoeveel en wat zit er nu echt in. Goedkope voeders bevatten weinig vlees maar vooral smaakstoffen.

Nyaleti

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:47

Zeeuwse meid, dat is nogal een statement van de dierenarts.

Hier de samenstelling van Royal Canin Indoor (die maar gepakt want RC is een prut merk en dit is een standaard voeding van ze)
Afbeelding

Hoe goed is dit voor een carnivoor (vlees en eiwitten)?
Worden ze nu direct ziek als je ze dit voert? Nee. Maar om nou te zeggen dat het gezond is ..
daarbij kan een kat enkel mais en graan verteren als het heel klein is gemaakt omdat hun verteringsstelsel nu eenmaal carnivoor is. Na jaren 'aanpassen' kunnen ze dat tegenwoordig steeds beter, schijnt maar daar weet ik het fijne niet van. In de maïs zit door het fijn maken amper nog voedingsstoffen en is vooral een leuk en goedkoop vulmiddel.

Ja, er zijn vast genoeg katten die 16 zijn geworden op RC, Felix of Lidl voer. Er zijn ook genoeg dieren (of mensen) die het beste kregen en alsnog maar 2 jaar zijn geworden.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:54

Desi_2409 schreef:
Maar misschien was ze met beter voer toch ouder geworden?

De Nederlandse wetgeving is bijzonder, zo mag je bv een zak voer verkopen waarop staat met lam en dan hoeft er maar 4% van in te zitten..
Lees de achterkant en de analyse, hoeveel en wat zit er nu echt in. Goedkope voeders bevatten weinig vlees maar vooral smaakstoffen.


Nee want ze had artose en het was in haar optie niet mogelijk om elke maand een solensia prik te halen (toen mocht je nog niet zelf prikken).
Had ze haar stompje niet (geamputeerde poot) dan was ze een stuk ouder geworden

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:04

Wat jammer dat zo veel mensen nog zo weinig weten van katten voer
Handige tips hiervoor zijn op facebook de paginas 'natuurlijke katten' en 'katten weetjes'
En de website 'catmoneo'

Ik denk dat je met mengen al een heel eind bent, ik zou gewoon steeds het percentage goed natvoer verhogen en kijken hoever je komt.
Eten ze wel Pathe? Want dan kan ik je yarrah aanraden, is ook een volledig natvoer dus kunnen ze veel van eten. Als je in de buurt van de Duitse grens woont is het altijd leuk om daar heen te gaan, ze verkopen daar in de dierenwinkel kwalitatief goede merken die je hier alleen op internet kunt bestellen

Heb je tevens genoeg drink mogelijkheden? Bakjes niet in de buurt van het voer? Drinkfontein en brede bakken verspreid door het huis heen? Soms helpt het ook als je regenwater geeft of een zuurstof plantje in het water zet

Ik snap je probleem overigens heel goed, ik heb er hier eentje lopen die alleen of hele dure blikjes eet of goedkope zakjes

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:07

Nyalati: ik ben niet pro Royal Canin, maar weet je wel wat isolaat en hydrolysaat van eiwitten zijn? dit betekent namelijk dat het beter opgenomen kan worden, ieder dier en plant heeft zijn eigen eiwitstructuur, en hoe meer het op de eter lijkt, hoe makkelijker het verteert kan worden en dus hoe meer we er aan hebben.
Stel dat je een eiwitbron hebt, die totaal anders is dan de eter. Dan kost dat heel veel energie om dit eiwit zo te "vervormen" dat de eter het goed kan gebruiken. Het is zelfs zo dat de eter er veel meer van moet opeten, om het stukje wat hij nodig heeft, te kunnen gebruiken. de rest is afval.
Dus de hoeveelheid poep geeft ook veel kennis, heeft het dier er veel van kunnen gebruiken? of zitten er zoveel bijproducten in die het dier niet kan gebruiken wat er aan de achterkant weer uitkomt?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 21:14

Amber_anne schreef:
Wat jammer dat zo veel mensen nog zo weinig weten van katten voer
Handige tips hiervoor zijn op facebook de paginas 'natuurlijke katten' en 'katten weetjes'
En de website 'catmoneo'

Ik denk dat je met mengen al een heel eind bent, ik zou gewoon steeds het percentage goed natvoer verhogen en kijken hoever je komt.
Eten ze wel Pathe? Want dan kan ik je yarrah aanraden, is ook een volledig natvoer dus kunnen ze veel van eten. Als je in de buurt van de Duitse grens woont is het altijd leuk om daar heen te gaan, ze verkopen daar in de dierenwinkel kwalitatief goede merken die je hier alleen op internet kunt bestellen

Heb je tevens genoeg drink mogelijkheden? Bakjes niet in de buurt van het voer? Drinkfontein en brede bakken verspreid door het huis heen? Soms helpt het ook als je regenwater geeft of een zuurstof plantje in het water zet

Ik snap je probleem overigens heel goed, ik heb er hier eentje lopen die alleen of hele dure blikjes eet of goedkope zakjes


Ik ga eens naar dat voer kijken! Woon niet bij de grens helaas.

Ze hebben twee waterbakjes die wat van het voer wegstaan, maar drinken het liefst buiten uit de vijver :')

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:17

Natuurlijk, hier is de vijver ook een hit :roll:

Maar een simpele fontein en een grote metalen honden bak doen het ook goed. Ik heb er 4 en ze hebben allemaal hun eigen drink voorkeuren

Nyaleti

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:23

Oh trouwens. Ik heb nog blikken Rosie's farm staan in allerlei smaken.
Kan er wel een opsturen als je het wilt uitproberen :)

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:45

Als ze niet van stukjes houden zou je ook nog Edgar en cooper kunnen proberen

Nyaleti

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:50

Desi_2409 schreef:
Nyalati: ik ben niet pro Royal Canin, maar weet je wel wat isolaat en hydrolysaat van eiwitten zijn? dit betekent namelijk dat het beter opgenomen kan worden, ieder dier en plant heeft zijn eigen eiwitstructuur, en hoe meer het op de eter lijkt, hoe makkelijker het verteert kan worden en dus hoe meer we er aan hebben.
Stel dat je een eiwitbron hebt, die totaal anders is dan de eter. Dan kost dat heel veel energie om dit eiwit zo te "vervormen" dat de eter het goed kan gebruiken. Het is zelfs zo dat de eter er veel meer van moet opeten, om het stukje wat hij nodig heeft, te kunnen gebruiken. de rest is afval.
Dus de hoeveelheid poep geeft ook veel kennis, heeft het dier er veel van kunnen gebruiken? of zitten er zoveel bijproducten in die het dier niet kan gebruiken wat er aan de achterkant weer uitkomt?



Ja, das leuk maar dan nog is het grootste % van dit voer mais en rijst (het moet namelijk op volgorde van % op de ingrediëntenlijst staan) .
Het veranderd in niks aan de voeding. Alsnog is het grootste deel plant en granen, voor iets wat een carnivoor dieet zou moeten zijn.

Het hydrolyseren van eiwitten schijnt ook een trucje te zijn (want hypoallergeen is dit niet) om niet te hoeven te specificeren wat voor vlees er precies in zit of waar het dierlijke eiwit vandaan komt.

Zo is er een product wat dan als 'bijproduct van kip' aangeduid staat (ik weet helaas niet meer hoe het precies op de verpakking staat). Daardoor denk jij, ah top zit vlees in. Maar daadwerkelijk zijn het de veren die zijn fijngemalen. Ja er zit inderdaad iets van een kip in maar erg weinig waar je kat iets mee kan. Maar daardoor staat je 'kip' wel weer hoger op het ingrediënten lijstje :D

Anyway, dit is geen topic over kattenbrok wat is goed en wat niet. Die zijn er al genoeg op Bokt dus ik hou er over op. Maar wilde toch even m'n punt maken op die dierenarts :o

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:22

Nyaleti: Hydrolyseren is geen trucje zeker niet. Wanneer je of je dier allergisch is voor bepaalde eiwitten, maakt je lichaam histamine aan, dit zorgt voor de jeuk. Wanneer je die eiwitten in stukjes knipt (hydrolyseert) herkent het lichaam het niet meer als eiwit waar ze allergisch van is en komt er geen histamine vrij.
Het veertjeseiwit wordt gebruikt in de RC Annalgenic. 99% van dieren die allergisch zijn van eiwit, kunnen dit wel verdragen. Dit is kneiterduur voer en wordt zeker niet zomaar in een "normaal' voer verwerkt.

Zal verder niet meer reageren, voor degene die wel graag meer info weten over voer, stuur me gerust een PB.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:54

Allemaal leuk en aardig, maar als je een enorme kieskeurige eter hebt, heb je niet altijd veel keus. Onze koningin hier blieft alleen haar Purina One brokjes. Ik heb inmiddels 5 soorten ‘verantwoord’ voer geprobeerd, maar ze weigert gewoon. Ik heb het opgegeven en zij krijgt lekker haar Purina One.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:44

Desi_2409 schreef:
Nyaleti: Hydrolyseren is geen trucje zeker niet. Wanneer je of je dier allergisch is voor bepaalde eiwitten, maakt je lichaam histamine aan, dit zorgt voor de jeuk. Wanneer je die eiwitten in stukjes knipt (hydrolyseert) herkent het lichaam het niet meer als eiwit waar ze allergisch van is en komt er geen histamine vrij.
Het veertjeseiwit wordt gebruikt in de RC Annalgenic. 99% van dieren die allergisch zijn van eiwit, kunnen dit wel verdragen. Dit is kneiterduur voer en wordt zeker niet zomaar in een "normaal' voer verwerkt.

Zal verder niet meer reageren, voor degene die wel graag meer info weten over voer, stuur me gerust een PB.


Inderdaad. Neem bijvoorbeeld leucine-eiwit. Een leucine-eiwit is een leucine-eiwit. de structuurformule verandert niet of je het nu uit kip of koe haalt. Het enige wat zou kunnen is dat mineralen/andere stoffen uit de rest van het vlees dat deze de opname bevorderen/vertragen. Maar die veranderen dus niks aan de structuurformule van het eiwit zelf.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:38

Als ze niet van stukjes houden zou je ook de kitten varianten kunnen proberen, die hebben vaak een veel fijnere structuur. Mijn kittens krijgen Carny en dat is echt heel fijn spul.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Hoop voer geprobeerd, maar katten vinden Felix het lekkerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:07

Als ze het lekker vinden gewoon geven :)

Mijn kat krijgt alleen brok ( Primordial ) en eens in de zoveel tijd kook ik
kipfilet of kabeljauw voor hem. Hij drinkt genoeg, en het liefste uit de kraan, als we er niet
zijn drinkt hij het liefste uit een glas, die staat dan ook standaard voor hem op het aanrecht :D