Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:08

Mizora schreef:
Vrije uitloop is wel degelijk buiten lopende kippen (buiten de vogelgriep om). Ze moeten 4m2 aan buitenruimte per kip hebben (wat logisch is qua mestwet).

Dit is bijvoorbeeld vrije uitloop en geen biologische stal: https://youtu.be/z-7d2jZwlG8?si=1qpkjkMGZ93hSmpx

Ja, de ingang is met grastegels en zand/modder, maar daarna is het gewoon weiland (in dit geval met aanplant die nog moet groeien).


Je hebt gelijk, ik heb de termen vrije uitloop en scharrelkip door elkaar gehaald. Maar dan nog, ik ken geen 1 vrije uitloop bedrijf in Vlaanderen (in 2017 waren dat er officeel 26, maar ik zou echt niet weten waar die zitten). Ken wel bioboeren die vrije uitloop bieden, en daar koop ik nu mijn eitjes via een abonnement. En blije kip en controle op PFAS, hoera!

Het erge met supermarktvoedsel vind ik dat de wet zo krom is: een ei moet van een kip komen die volgens bepaalde regels gehouden is, maar verwerkte eieren moet niet aan die regels voldoen. Legbatterijeieren komen zo alsnog in onze maag terecht als onderdeel van pasta, koekjes en sauzen.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 13:13

Wat er met de kip gebeurt als er niet meer genoeg eieren komen is ook niet vastgelegd, dus die gaan massaal naar de goedkoopste moordfabriek waar een aanzienlijk deel nog leeft als ze het kookbad in gaan om de veren los te koken...
Betaal je behoorlijk veel geld extra voor een stukje beter leven, maar het laatste stuk is nog steeds akelig lijden...

Mijn kippies krijgen met regelmaat kuikens, dat is met Brahma's een tijdje uit te stellen maar helaas niet volledig tegen te houden, en de haantjes daarvan laat ik bij de buurman snel, kundig en strak slachten om zelf op te eten.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:54

foxy80 schreef:
……

Het erge met supermarktvoedsel vind ik dat de wet zo krom is: een ei moet van een kip komen die volgens bepaalde regels gehouden is, maar verwerkte eieren moet niet aan die regels voldoen. Legbatterijeieren komen zo alsnog in onze maag terecht als onderdeel van pasta, koekjes en sauzen.


Dit heeft niks met wetgeving te maken. De meeste supermarkten (in Nederland) willen geen consumptie eieren die niet minimaal als scharrel gehouden zijn (dus geen kooi of batterij). Volgens de wetgeving mogen kooi eieren nog prima verkocht worden, dit gebeurd voornamelijk nog veel in Turkse supermarkten etc. Dat de grote supermarkten geen eisen stellen aan andere producten waar eieren in gaan (en hier dus inderdaad veelal kooi eieren voor gebruikt worden), ligt niet aan wetgeving. Dit is de keuze van de supermarkten zelf.

Batterij is in Europa bij wet verboden, wel mogen batterij eieren in producten zitten die in Europa verkocht worden.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 14-03-24 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:00

Het zou de regering sieren indien ze iedereen die dat wil op pfas in het bloed zou laten controleren.
Want kippen scharrelen dan wel buiten, ook koeien, geiten, schapen , soms varkens eten en wroeten buiten.
Misschien dat ze dan eens opschieten met ons land weer wat veiliger maken.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:46

Ekenna, ik pas mijn uitspraak aan:
"Het erge met supermarktvoedsel vind ik dat de wet zo krom is: een EUROPEES ei moet van een kip komen die volgens bepaalde regels gehouden is, maar verwerkte eieren moet niet aan die regels voldoen. Legbatterijeieren EX EU komen zo alsnog in onze maag terecht als onderdeel van pasta, koekjes en sauzen."

Ook bij het MERCOSUR akkoord, waartegen de boeren protesteren, komt dit weer op tafel: koe hier moet volgens hoop regels gehouden worden, koe in Zuid-Amerika mag geïmporteerd worden zonder aan dezelfde regels te voldoen.

BigOne, bij ons in de omgeving mag iedereen zich gratis laten testen. Ik wacht nog op onze effectieve afspraak, we zijn al 8 maanden ingeschreven daarvoor.

Century

Berichten: 5994
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:11

Ik heb hier pas van gehoord, heb ook al jaren kippen en koop nooit meer eieren. Zou eigenlijk ze graag willen blijven eten :\
Misschien ook laten testen?

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:28

foxy80 schreef:
Ook bij het MERCOSUR akkoord, waartegen de boeren protesteren, komt dit weer op tafel: koe hier moet volgens hoop regels gehouden worden, koe in Zuid-Amerika mag geïmporteerd worden zonder aan dezelfde regels te voldoen.


wat dacht je van het slachtproces en de weg naar de slacht? hier jaren over gedaan (koste vast miljoenen) om dat proces te verbeteren, zowel voor de dieren als voor de consument. Dat is dus allemaal voor nix als we geen vlees meer van onze nl. dieren kunnen kopen, maar vlees uit dat soort landen krijgen, vol troep, slecht gehouden dieren en een nog slechtere gang naar de slachterij, via vervoer (ook zo milieu vriendelijk) in de supermarkten gaat komen.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 01:23

Ik volg!! Erg benieuwd

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 01:56

juval schreef:
wat zou dan het verschil zijn tussen hobbykippen, en de vrije uitloop eieren van kippen die ook buiten komen?


Om hier ook even op te reageren vanuit een voedselveiligheid oogpunt, de eieren die in de supermarkt liggen worden (ik denk per bedrijf of per batch bv, weet niet exact hoe dat zit) gecontroleerd / doorgemeten vanwege de wet en regelgeving binnen Nederland. Mochten deze als niet veilig worden bestempeld dan zal de NVWA iets aan actie ondernemen. Van je hobbykipjes zal je normaal gesproken natuurlijk niet je eitjes laten doormeten.

Maar dat zegt inderdaad niks over de blootstelling aan PFAS, dat zal echt regio afhankelijk zijn denk ik zo.

Paardjes83
Berichten: 208
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 06:14

Wat ik pas echt interresant zou vinden als je ook een commercieel ei in de testdoos zou meesturen of 2 van verschillende afkomst.
Pfas zit ook in alle make up etc. Dan smeer je dan op het grootste orgaan van je lichaam. Het gaat veel verder dan een af en toe gegeten kippeneitje

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 07:55

Paardjes83 schreef:
Wat ik pas echt interresant zou vinden als je ook een commercieel ei in de testdoos zou meesturen of 2 van verschillende afkomst.
Pfas zit ook in alle make up etc. Dan smeer je dan op het grootste orgaan van je lichaam. Het gaat veel verder dan een af en toe gegeten kippeneitje


Dat lijkt mij in theorie niet zo interessant tenzij het op een manier gerapporteerd wordt dat je individuele scores per ei krijgt en ook nog kan achterhalen welke score bij welk ei hoorde. Dat zou alleen informatief zijn als je bijv uitsluitend extreem hoge of allemaal extreem lage scores hebt en dus weet dat het ‘vreemde’ eitje daar ook onder viel. Anders weet je nog niet welke uitslag bij welk ei hoort.

En ja, het zit idd in zoveel producten :n Ook andere verzorgingsproducten, kleding en textiel, kookwaren, huisstof… en dan hebben we het alleen nog over PFAS, je kan zo een hele beerput aan stoffen en stofgroepen opentrekken waar we aan blootgesteld worden.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 09:48

Paardjes83 schreef:
Wat ik pas echt interresant zou vinden als je ook een commercieel ei in de testdoos zou meesturen of 2 van verschillende afkomst.
Pfas zit ook in alle make up etc. Dan smeer je dan op het grootste orgaan van je lichaam. Het gaat veel verder dan een af en toe gegeten kippeneitje


Eens! Maar ons is totaal niet duidelijk hoe ze testen en of er per ei ( waar je een markering op kan zetten) en uitslag komt.
Wij hebben een week geleden twee Barnevelders van mijn ouders mee genomen en twijfelen nu of we die eieren daar bij doen. Want als alle resultaten op een hoop gemeten worden, dan kijk ik misschien naar een pfas uitslag van bij mijn ouders?
Voor nu denken we alleen onze eigen brahma eieren te sturen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:22

Heftig topic. Ik vind het heel erg dat de bodem al zo vervuild is dat zelfs achtertuinen afgegraven moeten worden -O-

BigOne schreef:
Het zou de regering sieren indien ze iedereen die dat wil op pfas in het bloed zou laten controleren.
Want kippen scharrelen dan wel buiten, ook koeien, geiten, schapen , soms varkens eten en wroeten buiten.
Misschien dat ze dan eens opschieten met ons land weer wat veiliger maken.


En wat weet je dan?
De schattingen zijn dat in de US 99% van de mensen pfas in hun bloed hebben.
Dat zal in Europa vast niet anders zijn.
En dan? Dan weet je het en je kunt er niets mee, want je weet niet welke pfas (van de 2000 soorten) en ook geen grenswaarden en een bewezen methode om er sneller vanaf te komen is er ook niet (ookal zijn er uiteraard mensen die daar geld in zien en hun „methoden“ aanprijzen).

Het is ook echt lastig om er aan te ontkomen. Zal ik nu daadwerkelijk stoppen met flossen van mijn tanden….of is een beetje flos-pfas beter dan gaatjes….. toch maar geen vis meer eten….. geen vrije uitloop eieren meer kopen? Of gewoon nooit meer eieren kopen? Dat soort overwegingen.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:40

Afbeelding
Zo zitten de eieren verpakt.


Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:00

en wat ws niet te testen is, is er ooit iemand echt doodgegaan daardoor en op welke leeftijd? Niet te meten hoeveel je nodig hebt om er iets van te merken, immers ligt aan zoveel factoren vermoed ik, dus waarom dan testen, bij een hoog uitgevallen test, val je de dag erna echt niet dood neer als je dat al zou doen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:05

En zelfs al zou dat het geval is, dan kun je er nu op dit moment nog niets mee behalve stress er van hebben. De halfwaarde tijd in je lichaam is iets van 4-7 jaar.

Je kunt proberen met bepaalde dingen te minderen en je eigen bijdrage leveren door andere pannen, geen bakpapier, geen zalfjes en cosmetica die niet vrij is, maar dan nog zit het in je drinkwater.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:22

Persoonlijk vind ik het hele PFAS verhaal een grote grap.

Het zit overal in en natuurlijk willen ze graag dat je de eieren eet waar zij het meeste aan verdienen.

Wat Sizzle zegt ga ik mee mee. Draag bij om in jouw omgeving PFAS zo min mogelijk te hebben en koop dus geen producten waar het in zou kunnen zitten. En daarnaast, zorg dat de kippen goed zitten, ruimte genoeg hebben en schoon zitten.En gebruik geen PFAS producten in hun buurt.

Daarna rest enkel nog, stop met stressen, geniet van de kippen, geniet van de eitjes en geniet van het leven.

kinel
Berichten: 2191
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:26

Gewoon niks meer eten en drinken. Want overal zit wel iets in waar ze wat op aan te merken hebben. Zelf de lucht zit vanalles in.
Dus ook niet meer ademen, want dat is ook niet meer goed.
De mens is helemaal aan het doordraaien.
Sorry maar dit moest er even uit.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:27

Het is een beetje zoals microplastic. Vanaf de jaren 70 was al duidelijk dat dit soort stoffen en microplastics en dergelijke een probleem gingen vormen en nu als mosterd na de maaltijd is er ineens paniek, terwijl we er van je lang zal je leven nog nauwelijks meer vanaf gaan komen. Zorgelijk wel. Ben benieuwd hoe hoog de waarde in je eitjes gaan zijn, en hoe je als er pfas gevonden wordt straks wel gezonde eieren gaat kunnen hebben?

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:32

kinel schreef:
Gewoon niks meer eten en drinken. Want overal zit wel iets in waar ze wat op aan te merken hebben. Zelf de lucht zit vanalles in.
Dus ook niet meer ademen, want dat is ook niet meer goed.
De mens is helemaal aan het doordraaien.
Sorry maar dit moest er even uit.

Dat is natuurlijk onzin. Van pfas is bewezen dat het echt slecht voor je is. Vergelijk het met asbest.. Ga jij bewust asbest gebruiken/inademen, want 'overal zit wel iets in'?
Niks mis met risico's mijden waar mogelijk, ook al kun je er nooit volledig omheen.

Marcella

Berichten: 36782
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:52

Ik eet gewoon mijn eieren en ga niet testen. Heb er trouwens geen geld voor.

Hou er ook maar rekening dat als je gaat testen dat je geregistreerd staat.

Krijgen we straks dat iedereen die kippen heeft en geregistreerd staat extra belasting kan gaan betalen. :+

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:13

maar ws ben je al overleden aan andere dingen voordat je aan dit zou kunnen overlijden..

Cheytjuh

Berichten: 4030
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:18

Het wordt steeds gekker in dit land, nog even en je mag niets meer eten uit eigen tuin , ze zijn aardig op weg om die angstcultuur te creëren, verbaas me er ook over dat er best veel mensen zijn die er in mee gaan (no offense voor hier, maar waarom bij elke kik van de overheid direct dingen gaan testen, de overheid wist dit jaren geleden al)

Hopelijk blijven mensen gewoon hun nuchtere boeren verstand gebruiken in plaats van als een kip zonder kop achter al het geneuzel aan te lopen.
Hier gewoon eieren van iemand met kippen, vertrouw die industriële ellende al helemaal niet :+

En inderdaad, de overheid heeft mooie betaalde inzage straks en kan weer meer regeltjes gaan opleggen in het kader van zogenaamd onze gezondheid. :roll:

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 13:50

speurneusc schreef:
en wat ws niet te testen is, is er ooit iemand echt doodgegaan daardoor en op welke leeftijd? Niet te meten hoeveel je nodig hebt om er iets van te merken, immers ligt aan zoveel factoren vermoed ik, dus waarom dan testen, bij een hoog uitgevallen test, val je de dag erna echt niet dood neer als je dat al zou doen.


Heb je de documentaire film Dark Waters gezien? Die beantwoordt veel van je vragen...

Paardjes83
Berichten: 208
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:59

8nnemiek schreef:
kinel schreef:
Gewoon niks meer eten en drinken. Want overal zit wel iets in waar ze wat op aan te merken hebben. Zelf de lucht zit vanalles in.
Dus ook niet meer ademen, want dat is ook niet meer goed.
De mens is helemaal aan het doordraaien.
Sorry maar dit moest er even uit.

Dat is natuurlijk onzin. Van pfas is bewezen dat het echt slecht voor je is. Vergelijk het met asbest.. Ga jij bewust asbest gebruiken/inademen, want 'overal zit wel iets in'?
Niks mis met risico's mijden waar mogelijk, ook al kun je er nooit volledig omheen.


Natuurlijk was dat statement erg zwart wit, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Hoe zeker zijn we dat het niet in industrie eieren zit? Hoe kunnen we filteren dat het niet in ons voedsel zit. Ga bijvoorbeeld maar uit eten
Dan ga je al. Het zit in 99% van alles crèmes en make up. Voor de leek niet te doen.

Ik ga dit jaar zoveel mogelijk uit eigen tuin eten. Ik gebruik al geen make up. Maar wel schampoo douchegel en dat soort troep. Pannen ook al vervangen. Ik koop het meeste in de supermarkt en ook de boer waar ik rechtstreeks koop heeft geen onbespoten producten. Een bio boer hebben we hier in de buurt niet daarom zelf aan de slag dit jaar.

Echte regels om te voorkomen dat het minder in onze spullen zit zijn er niet. Zolang dat niet is en buitenlandse leveranciers andere regels hanteren zijn we best wel aan de goden uitgeleverd.
Ook weten we niet of de berichtgeving wel helemaal juist is of voor een andere interpretatie mogelijk.
Stel ik schrijf in hobbykip eieren zit pfas. Maar ik heb twee hobby boertjes getest bij een fabriek in de buurt en buiten lopende kippen van de industrie boer niet meegenomen. Voor een journalist niet juicy om te schrijven.