Hond heeft gebeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34742
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:43

Je moet je niet schuldig voelen ts, jij hebt er alles aan gedaan. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Kan me voorstellen dat het heel dubbel voelt. Maar geef het tijd.

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:02

Weten jullie nog die hond van familie Meiland? Die werd ook zo vals naar van alles en nog wat omdat die vreselijke pijn door ongemak in zn lijf had.
Moest daar aan denken toen ik TS haar update zag.
Treurig allemaal.
(En velen hier maar beweren dat peut zus en peut zo het wel even zouden klaren en beweren het aan TS en kinderen haar zelf lag!)

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:14

Popstra schreef:
(En velen hier maar beweren dat peut zus en peut zo het wel even zouden klaren en beweren het aan TS en kinderen haar zelf lag!)

Dat is helemaal niet gezegd, de peut was om een goede assesment te maken wat er in deze situatie precies aan de hand was. Dat is nu gebeurd dus je sneer is tamelijk misplaatst.

TinkerTreas

Berichten: 3719
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 09:20

De plek waar hij nu opgevangen wordt lijken me heel reeele mensen, die eigenlijk ook niet op een bijtende hond zitten te wachten. Normaal accepteren ze die niet. Maar vanwege het verzoek van de dierenarts hebben ze een uitzondering gemaakt.
Het viel ze gelijk op dat hij niets toont, alsof hij uit staat zeg maar. Hij laat alles gelaten over zich heen komen totdat het emmertje vol is. En dat is wat hem gevaarlijk maakt.
Ik vermoed zelf dat hij vrijdag ingeslapen gaat worden, want hij kan daar niet in het weekend blijven. Of hij moet nu ineens zo veranderen dat hij trainbaar gedrag laat zien.

Volgens mij is de dierenarts ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die hem een huis kunnen en willen geven. In een rustige omgeving zonder kinderen, honden en katten in de buurt. En eigenlijk ook zonder andere dieren, want hij reageert ook op schapen, vogels, konijnen enz.

Ik voel me wel enorm schuldig naar hem. Maar hij zit nu in een prikkelarme omgeving zonder andere honden, katten en kinderen. Dus hopelijk geeft dat voor nu wat rust, ondanks de vreemde omgeving.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:25

Ik begrijp je schuldgevoel... het is een beetje als een paard dat voor de slacht weg gaat, en alsnog in de handel terecht komt.


Probeer het los te laten, hoe moeilijk ook. Je hebt afstand gedaan en je kan er nu niets meer aan doen. Veel sterkte!

Petpa

Berichten: 1716
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:46

Misschien een ongepaste vraag TS en je hoeft geen antwoord te geven!

Maar wat ik mij afvraag... Die mensen die hem nu opvangen doen dit gevoelsmatig niet voor niets.
Ook inslapen is niet gratis.
Jij hebt een afstandsverklaring moeten tekenen.

De dierenarts heeft dit "geregeld". Betaalt de dierenarts nu ook de kosten?!?

Tallie1979
Berichten: 22770
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:49

Jeetje meid, Wat een ontzettend slechte film zijn jullie in beland.

Ik wil je veel sterkte wensen met het verwerken van deze situatie!!

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:06

Je hoeft je niet schuldig te voelen.

Jij hebt de hond toen een kans gegeven en 2 jaar een mooi leven.

En ook nu heb je je verantwoording genomen en nog eens alles op alles gezet.
Dat is veel meer als sommige andere mensen doen.

Het kan gewoon niet altijd lukken - zo graag wij dat ook willen.

Dikke knuffel

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:13

Ik snap oprecht niet dat deze keuze gemaakt is.
Imo heb je als hondeneigenaar de verantwoordelijkheid voor je dier. Als DA 1 ze ziet vliegen en niet over wil gaan tot euthanasie terwijl we het hier hebben over een 10 jarige herplaatser met bijtincidenten, medische mankementen en incl een rapport van een gedragsdeskundige dan ga je als eigenaar verder zoeken naar een DA die dat wel wil. Ik snap dat de situatie je hoog zit en je er zo snel mogelijk "vanaf" wilt zijn maar dit gaat ten koste van het dier.
Uiteraard is er wat te vinden van de DA in kwestie maar in deze zaak ligt de verantwoordelijkheid volledig bij jou TS. Spijtig voor Mowgli dat je die niet neemt/kunt nemen.

TinkerTreas

Berichten: 3719
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 10:28

Petpa schreef:
Misschien een ongepaste vraag TS en je hoeft geen antwoord te geven!

Maar wat ik mij afvraag... Die mensen die hem nu opvangen doen dit gevoelsmatig niet voor niets.
Ook inslapen is niet gratis.
Jij hebt een afstandsverklaring moeten tekenen.

De dierenarts heeft dit "geregeld". Betaalt de dierenarts nu ook de kosten?!?


Ik heb zelf voor de afstandskosten betaald. Deze waren 100 euro hoger dan normale afstandskosten, omdat hij waarschijnlijk alsnog ingeslapen gaat worden.
Dit snap ik wel, tenslotte heeft de opvang hier ook niet om gevraagd. En zij hebben er ook hun kosten aan.
De dierenarts hebben we het maar niet meer over.

TinkerTreas

Berichten: 3719
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 10:42

Wildgirl schreef:
Ik snap oprecht niet dat deze keuze gemaakt is.
Imo heb je als hondeneigenaar de verantwoordelijkheid voor je dier. Als DA 1 ze ziet vliegen en niet over wil gaan tot euthanasie terwijl we het hier hebben over een 10 jarige herplaatser met bijtincidenten, medische mankementen en incl een rapport van een gedragsdeskundige dan ga je als eigenaar verder zoeken naar een DA die dat wel wil. Ik snap dat de situatie je hoog zit en je er zo snel mogelijk "vanaf" wilt zijn maar dit gaat ten koste van het dier.
Uiteraard is er wat te vinden van de DA in kwestie maar in deze zaak ligt de verantwoordelijkheid volledig bij jou TS. Spijtig voor Mowgli dat je die niet neemt/kunt nemen.


Ik begrijp je standpunt, maar het was geen optie om een gevaarlijke hond weer mee naar huis te nemen. Mijn zoontje is doodsbang voor hem. Ik heb overwogen om hem mee naar huis te nemen en een andere dierenarts te zoeken die hem wel gelijk in wilde slapen. Maar ik heb geen garantie dat een "vreemde" dierenarts een hond van een niet klant zonder problemen zou laten inslapen. Het was inmiddels 17.00u geweest, dus even rustig rondbellen zat er ook niet meer in.
En het aanbod van de opvang gelde voor gisteren, het risico was dat ik en geen opvang plek had en geen dierenarts die hem in wilde laten slapen.
Daar komt bij dat veel dierenartsenpraktijken in de omgeving aangesloten zijn bij dezelfde organisatie als deze dierenarts. En daar ga ik als het even kan niet meer naartoe.
Ik snap dat er mensen zijn die hier anders over denken en anders gehandeld zouden hebben. Maar ik ben van mening dat ik heb gedaan wat ik kon. Hoe erg ik het ook vind voor Mowgli.

Tallie1979
Berichten: 22770
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:51

TS, jij hebt gedaan wat op dat moment de beste oplossing was. En wat een ander daar van vindt, mag hij/zij houden. Ik snap de noodzaak ook nooit zo waarom er moet worden nagetrapt. Want er zijn altijd mensen die een andere mening hebben en niet nadenken voor ze deze ventileren.

sterregoud
Berichten: 1875
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:57

Je hebt goed gezorgd voor je hond en voor je kind. Het is raar dat de dierenarts ondanks advies van de gedragsdeskundige niet voor inslapen ging.

Veel,sterkte met de verwerking van alles.

CharleyT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:05

Wildgirl schreef:
Ik snap oprecht niet dat deze keuze gemaakt is.
Imo heb je als hondeneigenaar de verantwoordelijkheid voor je dier. Als DA 1 ze ziet vliegen en niet over wil gaan tot euthanasie terwijl we het hier hebben over een 10 jarige herplaatser met bijtincidenten, medische mankementen en incl een rapport van een gedragsdeskundige dan ga je als eigenaar verder zoeken naar een DA die dat wel wil. Ik snap dat de situatie je hoog zit en je er zo snel mogelijk "vanaf" wilt zijn maar dit gaat ten koste van het dier.
Uiteraard is er wat te vinden van de DA in kwestie maar in deze zaak ligt de verantwoordelijkheid volledig bij jou TS. Spijtig voor Mowgli dat je die niet neemt/kunt nemen.


En ik snap oprecht niet dat je zo'n reactie geeft. Alsof TS voor een rechtbank moet verschijnen. Spijtig voor TS is jouw reactie.

TinkerTreas

Berichten: 3719
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:08

Wat ik ook heel erg vindt is dat ik het afgelopen week nog besproken heb met een andere dierenarts van dezelfde praktijk. Ik was daar met onze andere hond, omdat Mo haar bij haar oog had gebeten. En toen hebben we het er nog over gehad. Zij heeft toen aangegeven dat ze akkoord gaat met euthanasie als er een verklaring is van een gedragstherapeut.
Helaas moesten we naar een andere vestiging van de praktijk omdat er alleen daar röntgenfoto's gemaakt kunnen worden.

Ik heb nog aangegeven dat ik Mo mee zou nemen en dan naar haar collega zou gaan. In eerste instantie zei ze dat dat goed was. En daarna zei ze dat dat een inval dierenarts is. En dat ze daar niet mee akkoord gaan.
Ik voel me gewoon belazerd. Ik heb het zwart op wit staan in Mo zijn dossier.
Maar ik ga maar proberen om me niet te druk te maken om de dierenarts. Dat helpt mij niet en Mo ook niet.

Petpa

Berichten: 1716
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:25

TinkerTreas schreef:
Wat ik ook heel erg vindt is dat ik het afgelopen week nog besproken heb met een andere dierenarts van dezelfde praktijk. Ik was daar met onze andere hond, omdat Mo haar bij haar oog had gebeten. En toen hebben we het er nog over gehad. Zij heeft toen aangegeven dat ze akkoord gaat met euthanasie als er een verklaring is van een gedragstherapeut.
Helaas moesten we naar een andere vestiging van de praktijk omdat er alleen daar röntgenfoto's gemaakt kunnen worden.

Ik heb nog aangegeven dat ik Mo mee zou nemen en dan naar haar collega zou gaan. In eerste instantie zei ze dat dat goed was. En daarna zei ze dat dat een inval dierenarts is. En dat ze daar niet mee akkoord gaan.
Ik voel me gewoon belazerd. Ik heb het zwart op wit staan in Mo zijn dossier.
Maar ik ga maar proberen om me niet te druk te maken om de dierenarts. Dat helpt mij niet en Mo ook niet.


Ik zou een tuchtklacht tegen de dierenarts indienen.

Doubtless

Berichten: 8510
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:34

CharleyT schreef:
Wildgirl schreef:
Ik snap oprecht niet dat deze keuze gemaakt is.


En ik snap oprecht niet dat je zo'n reactie geeft. Alsof TS voor een rechtbank moet verschijnen. Spijtig voor TS is jouw reactie.


Nou inderdaad zeg. Je zou je moeten schamen Wildgirl. Uit alle reacties van TS blijkt dat ze haar verantwoordelijkheid wilde nemen. En heeft genomen.

Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:31

Petpa schreef:
TinkerTreas schreef:
Wat ik ook heel erg vindt is dat ik het afgelopen week nog besproken heb met een andere dierenarts van dezelfde praktijk. Ik was daar met onze andere hond, omdat Mo haar bij haar oog had gebeten. En toen hebben we het er nog over gehad. Zij heeft toen aangegeven dat ze akkoord gaat met euthanasie als er een verklaring is van een gedragstherapeut.
Helaas moesten we naar een andere vestiging van de praktijk omdat er alleen daar röntgenfoto's gemaakt kunnen worden.

Ik heb nog aangegeven dat ik Mo mee zou nemen en dan naar haar collega zou gaan. In eerste instantie zei ze dat dat goed was. En daarna zei ze dat dat een inval dierenarts is. En dat ze daar niet mee akkoord gaan.
Ik voel me gewoon belazerd. Ik heb het zwart op wit staan in Mo zijn dossier.
Maar ik ga maar proberen om me niet te druk te maken om de dierenarts. Dat helpt mij niet en Mo ook niet.


Ik zou een tuchtklacht tegen de dierenarts indienen.


Het overwegen waard, vooral als blijkt dat de hond niet alsnog wordt ingeslapen.
Probleem kan eventueel zijn dat hij nu in een prikkelarme omgeving zit, en mocht hij zich daarom tijdelijk voorbeeldig gedragen, kon het inslapen wel eens veranderen in herplaatsen... en dat is een groot risico, want weinig mensen leven in dit land als kluizenaar en krijgen gegarandeerd nooit met andere mensen, honden, katten en kinderen te maken.

Dit kan ik TS niet verwijten, ze heeft voorbeeldig gehandeld, en gezocht naar een eventuele verklaring van het gedrag, en haar best gedaan het juiste te beslissen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:37

Ts heeft echt het allermogelijkste gedaan wat ze kon. Ze kon hem zelf niet meer handhaven en heeft (betaald) afstand gedaan van de hond. Wat had ze anders moeten doen? Wachten totdat hij een zodanig bijtincident zou veroorzaken dat hij in beslag zou worden genomen, en in het nieuws zou komen?

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:43

Goh TS, dat lijkt me een bijzonder moeilijke situatie. Je bent eigenlijk gedwongen mee te stappen in iets waar je niet achter staat. Ik kan heel goed begrijpen dat je hem liever in had willen laten slapen. In jouw plaats zou ik dat denk ik ook willen.
De dierenarts klinkt niet heel reëel in zijn verwachtingen. Een omgeving zonder katten, honden, kinderen, andere dieren... vind dat maar eens, want al hebben de mensen waar hij is die zelf niet, van zodra je buiten komt, kom je die wel tegen... Pijnstilling is imo bovendien geen duurzame oplossing, in tegendeel zelfs.
Ik hoop dat je het allemaal een plekje kan geven.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:01

TinkerTreas schreef:
Wat ik ook heel erg vindt is dat ik het afgelopen week nog besproken heb met een andere dierenarts van dezelfde praktijk. Ik was daar met onze andere hond, omdat Mo haar bij haar oog had gebeten. En toen hebben we het er nog over gehad. Zij heeft toen aangegeven dat ze akkoord gaat met euthanasie als er een verklaring is van een gedragstherapeut.
Helaas moesten we naar een andere vestiging van de praktijk omdat er alleen daar röntgenfoto's gemaakt kunnen worden.

Ik heb nog aangegeven dat ik Mo mee zou nemen en dan naar haar collega zou gaan. In eerste instantie zei ze dat dat goed was. En daarna zei ze dat dat een inval dierenarts is. En dat ze daar niet mee akkoord gaan.
Ik voel me gewoon belazerd. Ik heb het zwart op wit staan in Mo zijn dossier.
Maar ik ga maar proberen om me niet te druk te maken om de dierenarts. Dat helpt mij niet en Mo ook niet.


Is jouw praktijk nu ook aangesloten aan een van de grote investeerders?
Dan a.u.b ga heel snel op zoek naar een nog onafhankelijke- als die tenminste bij jouw in de buurt überhaupt nog zijn.

Hier 8n de praktijk werken een stuk of 5 (denk ik, kan ook meer zijn) en ik had het laatst met een hierover, want ik vroeg: wanneer zijn jullie aan de beurt.
Gelukkig kon hij mij geruststellen... hun praktijk is niet interessant omdat hun grootste gedeelte uit landbouwdieren bestaat.
Halleluja.
En hier is het baasje net zo belangrijk als het dier en ook al heb je soms 3 verschillende dierenartsen voor een dier - a) kijken ze goed naar het dossier en b) als er iets onduidelijk is, dan hangt da die op moment bezig is met hond- direct aan de tel om met de vorige of eerste te overleggen.

Inmiddels heb ik begrepen dat zulke praktijken echt dun gezaaid zijn sinds de opkomst van al die Investeerders.

Dus ik hoop voor je dat je ook een onafhankelijke da voor de toekomst vind

Lukasje
Berichten: 11338
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:19

Ola, even off topic maar dat is bij jullie dus ook aan de gang? Dat dierenartspraktijken opgekocht worden, met alle gevolgen vandien. Hier in Belgie vind je dus nog amper onafhankelijke praktijken.

TinkerTreas

Berichten: 3719
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 16:27

Ik ben net bij een andere praktijk geweest hier in de omgeving en gevraagd of ze samenwerken met AniCura. Ze zei heel duidelijk nee! Dus nu daar ingeschreven en voor morgen een afspraak gemaakt voor onze kat. Hopelijk kan ik voor die tijd nog de dossiers door laten sturen.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:11

TinkerTreas schreef:
Ik ben net bij een andere praktijk geweest hier in de omgeving en gevraagd of ze samenwerken met AniCura. Ze zei heel duidelijk nee! Dus nu daar ingeschreven en voor morgen een afspraak gemaakt voor onze kat. Hopelijk kan ik voor die tijd nog de dossiers door laten sturen.


Dan mijn tip: heel vroeg bellen /mailen met een tijdstip.
Als het dan nog niet doorgestuurd is, zelf ophalen, en vooral stampij maken.


Ervaring hier uit mijn omgeving ( aantal kennissen uit andere dorpen zaten bij o.a.Anicura) dat ze vaak behoorlijk dwars liggen als het om doorsturen gaat.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:48

Nare situatie zeg..
Ik ben heel benieuwd hoe de stichting heeft gereageerd op dit besluit? Omdat je aangeeft dat je een afstandsverklaring moest tekenen bij de dierenarts, terwijl de hond van een stichting is?