Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:27

Nikas en 996nogwat opzich hoeven jullie geen dingen in te vullen voor mij

Nikas ik zeg nergens dat alles normaal gevonden moet worden. Dat met de wolven begint ook aardig uit de hand te lopen. Daarnaast zeg ik zelfs dat ik het met je eens ben dat ik niet direct aan inslapen denk

996nogwat. Nee zeker niet. Ik heb (sorry) niks met mechelaars. Echt niet mijn type hond. Daarnaast krijg ik in juli een baby en het komt niet in mijn hoofd op om in die situatie een herplaatser te nemen. Daarnaast zijn er genoeg in dit topic die van mechelaars houden en zo te lezen hem ook een kans willen geven. Dus wellicht de bal bij hun leggen??

Wat ik wou zeggen, de man van de weduwe kon er blijkbaar prima mee overweg en hij snapt/bijt op dit moment uit angst vanuit de weduwe.
Heb ik er dan overheen gelezen dat dit zijn probleem was? Al voor het overlijden? We weten natuurlijk het gedrag niet waarom die man deze hond heeft overgenomen. Sommige mensen laten hun hond al herplaatsen omdat hij teveel verhaard. (Ja, helaas ook realiteit)
Nu lees ik dat deze hond bij de man is gekomen omdat de hond "moeilijk" is. Dat zegt toch helemaal niks? Ik vind mechelaars ook moeilijke honden. Maar dat komt omdat wij elkaar niet zo liggen :+

Als ze de hond uit nood kwijt moet kan die wel bij mij terecht. Zeker. Mag je ook wel aan de weduwe vertellen. Maar gratis is het niet ;)

Ik bestempel mijzelf verder niet als moraal ridder maar we weten verder te weinig over de hond. Als het echt een gevaarlijke bijdrage hond is zeker hemelen. Ben ik dan ook echt voor.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-04-24 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:30

Ik ben benieuwd hoeveel moraal ridders al bij dees het adres hebben gevraagd en onderweg zijn naar Friesland vandaag om de hond een beter leven te geven.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:34

Kabayo schreef:
Spoiler:
Nikas en 996nogwat opzich hoeven jullie geen dingen in te vullen voor mij

Nikas ik zeg nergens dat alles normaal gevonden moet worden. Dat met de wolven begint ook aardig uit de hand te lopen. Daarnaast zeg ik zelfs dat ik het met je eens ben dat ik niet direct aan inslapen denk

996nogwat. Nee zeker niet. Ik heb (sorry) niks met mechelaars. Echt niet mijn type hond. Daarnaast krijg ik in juli een baby en het komt niet in mijn hoofd op om in die situatie een herplaatser te nemen. Daarnaast zijn er genoeg in dit topic die van mechelaars houden en zo te lezen hem ook een kans willen geven. Dus wellicht de bal bij hun leggen??

Wat ik wou zeggen, de man van de weduwe kon er blijkbaar prima mee overweg en hij snapt/bijt op dit moment uit angst vanuit de weduwe.
Heb ik er dan overheen gelezen dat dit zijn probleem was? Al voor het overlijden? We weten natuurlijk het gedrag niet waarom die man deze hond heeft overgenomen. Sommige mensen laten hun hond al herplaatsen omdat hij teveel verhaard. (Ja, helaas ook realiteit)
Nu lees ik dat deze hond bij de man is gekomen omdat de hond "moeilijk" is. Dat zegt toch helemaal niks? Ik vind mechelaars ook moeilijke honden. Maar dat komt omdat wij elkaar niet zo liggen :+

Als ze de hond uit nood kwijt moet kan die wel bij mij terecht. Zeker. Mag je ook wel aan de weduwe vertellen. Maar gratis is het niet ;)

Jij weet net zo goed niet wat de reden is dat de hond nu de weduwe (en iemand die kwam bezichtigen) bijt. Dat dit vanuit angst voor de hond komt is een aanname.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:36

Klopt dit is inderdaad een aanname. We waren er niet bij. Het zijn ook waakse honden.

Als het inderdaad een losgeslagen bijterige idioot is waar niemand wat mee kan inderdaad zo snel mogelijk laten hemelen. Maar eigenlijk lees ik dat ook nergens :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:41

Citaat:
Belangrijk om te weten: bij haar overleden partner stond de hond wel volledig onder appel en was het gedrag niet problematisch


Ik denk dat vooral dit stukje tekst ook belangrijk is. Ik lees het niet als dat de hond toen stabiel was, iig.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:42

De hond zal niet bij de echtgenoot (duidelijk een capabele man als hij 8 honden kan managen) geplaatst zijn via een stichting voor probleemhonden wegens zweetvoeten.

BeFunny

Berichten: 10680
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:51

DuoPenotti schreef:
nine1987 schreef:
100% eens.. Maar tot die tijd heeft die hond niets te doen, wat het gedrag alleen maar verergert.. En dat is het grootste acute probleem..

De hond heeft geen boodschap aan de rouw van de weduwe, die is alleen maar energie en frustratie op aan't bouwen, wat weer resulteert in verdere problemen.

Dus, jij denkt dat het een goed plan is dat een vrouw die niks met die hond kan ermee aan de gang gaat?

Als je graag wilt dat het een echte probleem hond word is dat wel de tip van de eeuw.


Idd. Het beste is vooral zorgen dat er niks gebeurd nu. Dus ook niks forceren en hopen dat er een oplossing in de vorm van iemand die er zin in heeft om met de hond aan de gang te gaan in beeld komt.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:54

Een hele nacht heb ik lopen twijfelen om een berichtje naar TS te sturen om te komen kijken.
Ik ben bekend met het ras, zit zelf bij de KNPV. Heb een aantal jaren ervaring met dit type hond. Het enige wat mij tegenhoudt is dat mijn man en ik niet op 1 lijn liggen qua hond erbij, we hebben dit inmiddels uitvoerig besproken. Daarbij; we hebben nu een xMH die niet de allermakkelijkste is, 1 erbij ziet mijn man nu nog niet zitten. Wellicht over een paar jaar als de huidige hond wat ouder is.
Ik ben van mening dat als 1 van de 2 het niet ziet zitten met dit type hond dat je het niet moet doen.
TS veel succes met het plaatsen van de hond, wellicht kun je nog eens met wat KNPV/IPO verenigingen in jullie buurt contact opnemen?

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:59

Alja schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel moraal ridders al bij dees het adres hebben gevraagd en onderweg zijn naar Friesland vandaag om de hond een beter leven te geven.


Dus omdat je het voor de hond opneemt ben je een moraalridder? Ik heb hier al een herplaatser rond lopen. Ook een mechelaar. Maar helaas kan ik net alle mechelaars opnemen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:25

josien_m_ schreef:
Het moreel besef kan anders zijn dan het jouwe, dat maakt het niet direct tot geen besef.
Er op tegen zijn geeft ook verantwoordelijkheid, al is het maar ten opzichte van deze mevrouw.


Wat worden er toch vaak berichten geplaatst die helemaal geen reactie zijn op de inhoud. Hier ook weer.

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:26

Dreamboy schreef:
Dus omdat je het voor de hond opneemt ben je een moraalridder? Ik heb hier al een herplaatser rond lopen. Ook een mechelaar. Maar helaas kan ik net alle mechelaars opnemen.

Wat is dan je voorstel om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen? Lijkt mij in ieders belang dat deze situatie niet nog weken (misschien zelfs geen dagen…) voortduurt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:28

irmaz schreef:
mysa schreef:
In principe vind ik inslapen ook de laatst mogelijke optie. Maar wie er pertinent op tegen is, zou dan zelf een oplossing moeten aandragen.

Toen ik nog jong en sterk en erg naïef was, zou ik misschien wel gezegd hebben: ik neem hem wel. Maar net als bij mij, zijn bij de meesten de omstandigheden er niet naar. Dus dan kunnen we wel zeggen dat euthanasie niet zou moeten mogen maar we hebben geen recht van spreken, denk ik.

Volgens mij zegt niemand dat euthanasie niet zou moeten mogen. Er is hier zelfs een dierenarts die heel netjes heeft uitgelegd welke (ethische) criteria ze hanteert om te besluiten of een hond ingeslapoen mag worden of niet.

Wij kunnen van achter de computer nooit checken of deze hond aan die criteria voldoet. Mensen die ongezien en zonder voorbehoud hier adviseren om de hond in te laten slapen vind ik hun boekje ver te buiten gaan en zij hebben in mijn ogen erg weinig respect voor dieren (ik ga er voor het gemak even van uit dat ze niet dezelfde logica voor mensen aanhangen).

Mensen die hier hard roepen dat iedereen die de hond niet zomaar in wil laten slapen de hond maar moet gaan halen zijn helemaal van het padje af, ik zeg toch ook niet dat zij de hond maar moeten gaan halen en hem zelf euthanaseren als ze dat zo'n goede oplossing voor de hond vinden?


Dank je Irmaz _/-\o_

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:30

Tovaita schreef:
Dreamboy schreef:
Dus omdat je het voor de hond opneemt ben je een moraalridder? Ik heb hier al een herplaatser rond lopen. Ook een mechelaar. Maar helaas kan ik net alle mechelaars opnemen.

Wat is dan je voorstel om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen? Lijkt mij in ieders belang dat deze situatie niet nog weken (misschien zelfs geen dagen…) voortduurt.

Hond is per direct welkom in de opvang bij mij. Woon in Friesland. Maar zoals ik zei, het is niet gratis. Ik ben niet van plan de hond te houden en de eigenaar moet dan wel zo snel mogelijk een plek voor hem gaan vinden waar die kan blijven. Maar dan is die daar wel weg

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:36

Kabayo ik vul niets voor jou in. Jij komt met een nogal vreemde reactie over wat je in de supermarkt allemaal tegenkomt. In welk opzicht is dat relevant?
Ik vind het top dat je een plek in de opvang hebt voor de hond, en ik vind het ook terecht dat het niet gratis is. Ik mis een passende smiley on dat te versterken.

Tovaita misschien nieuw voor je, maar iemand mag een mening hebben zonder een pasklare oplossing te hebben :)*

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:53

Ik lees hier helaas weinig concrete adviezen waar TS echt iets aan heeft.

Het enige advies wat ik wil meegeven aan TS: laat de weduwe contact opnemen met HondVeiligNederland. Zij hebben veel ervaring met dit soort honden.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:57

Tovaita schreef:
Dreamboy schreef:
Dus omdat je het voor de hond opneemt ben je een moraalridder? Ik heb hier al een herplaatser rond lopen. Ook een mechelaar. Maar helaas kan ik net alle mechelaars opnemen.

Wat is dan je voorstel om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen? Lijkt mij in ieders belang dat deze situatie niet nog weken (misschien zelfs geen dagen…) voortduurt.


Hierboven wordt al een mooie oplossing geboden door Kabayo. Verder kan ze informeren bij hondenclubs. Deze hond zal misschien niet meer geschikt zijn om af te richten, want zoals iemand al terecht opmerkte, ouder dan 2 jaar willen ze ze niet meer voor de sport. Maar misschien is er wel iemand die de hond op wil vangen, beetje heropvoeden en dan op zoek naar een geschikte baas. Verder zijn er facebookgroepen voor mechelaars en volgens mij zelfs ook voor mechelse herplaatsers groep. Ik kan mij voorstellen dat mevrouw deze energie er nu niet in kan steken en die hond moet daar zo snel mogelijk weg. Dan is de oplossing zoals hierboven geboden wordt een hele mooie, zowel voor mevrouw als voor de hond.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:07

Ja goed idee. Laten we de eigenaar adviseren haar probleemhond tijdelijk naar iemand te brengen waarvan we geen idee hebben of die geschikt is met een dergelijke hond om te gaan.

Lijkt me helemaal in “the best interest” van deze hond. Is echt precies wat hij nodig heeft :j

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:11

996nogwat
Ik ken Ts, dees kan dan mij even een berichtje sturen. Gelukkig weet zij wel wat ze aan mij heeft. Hoef ik verder niet in dit topic te bewijzen

Mocht ze mij nodig hebben hoor ik het wel. Ik heb verder genoeg gezegd...

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:17

996981 schreef:
Ja goed idee. Laten we de eigenaar adviseren haar probleemhond tijdelijk naar iemand te brengen waarvan we geen idee hebben of die geschikt is met een dergelijke hond om te gaan.

Lijkt me helemaal in “the best interest” van deze hond. Is echt precies wat hij nodig heeft :j


Tja, je kan ook op alles negatief reageren en zelf geen oplossing aanbieden.

Gini
Berichten: 17955
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:28

996981 schreef:
Deze fijne hond werd niet bij de wijlen echtgenoot geplaatst omdat het een fijne hond was. Hij kwam notabene via een stichting speciaal voor probleemhonden.


Mechelaars (en andere herders) komen massaal in asielen terecht. Heeft meer met overschatting van de baas of liefde op het eerste zicht te maken dan met een hond met een daadwerkelijke kronkel in de kop. En een Mechelaar zonder consequente opvoeding krijgt dan sneller de stempel 'moeilijk te adopteren/probleemhond' dan een Maltezer zonder consequente opvoeding. Het zijn geen allemanshonden terwijl mensen denken van wel, dat is voornamelijk hun probleem.

Wat je dan met zo een hond moet doen als je zelf geen herdershondenmens bent? Dat is een moeilijke. Ik vind inslapen cru klinken voor een hond die blijkbaar perfect onder appel stond en perfect in een roedel kon leven totdat de baas jammerlijk overleed. Maar wat dan wel? Ik snap dat de vrouw met de handen in het haar zit. Dit gedoe wil je er niet bij als je om je man rouwt.

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:29

996981 schreef:
Ja goed idee. Laten we de eigenaar adviseren haar probleemhond tijdelijk naar iemand te brengen waarvan we geen idee hebben of die geschikt is met een dergelijke hond om te gaan.

Lijkt me helemaal in “the best interest” van deze hond. Is echt precies wat hij nodig heeft :j


Zo zijn zowel hond als weduwe in eerste instantie "gered" en wellicht levert het ook meer lucht en tijd op voor de weduwe om een passende oplossing voor de hond te zoeken, wat deze ook moge zijn.

Vind het top van je Kabayo!

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:30

Dreamboy schreef:
996981 schreef:
Ja goed idee. Laten we de eigenaar adviseren haar probleemhond tijdelijk naar iemand te brengen waarvan we geen idee hebben of die geschikt is met een dergelijke hond om te gaan.

Lijkt me helemaal in “the best interest” van deze hond. Is echt precies wat hij nodig heeft :j


Tja, je kan ook op alles negatief reageren en zelf geen oplossing aanbieden.

Rondzeulen met deze hond vind ik niet aan te moedigen nee :n

Bizar dat er mensen zijn die dat wel een goed idee vinden.

Als deze hond al nog herplaatst moet worden is dat mijn inziens direct bij iemand waar de hond kan blijven. Niet via allerlei tussen adressen

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:36

996981 schreef:
Dreamboy schreef:

Tja, je kan ook op alles negatief reageren en zelf geen oplossing aanbieden.

Rondzeulen met deze hond vind ik niet aan te moedigen nee :n

Bizar dat er mensen zijn die dat wel een goed idee vinden.

Als deze hond al nog herplaatst moet worden is dat mijn inziens direct bij iemand waar de hond kan blijven. Niet via allerlei tussen adressen


En als dat niet op stel en sprong mogelijk is?
Zo krijgt in ieder geval de weduwe meer tijd om erover na te denken en hoeft ze niet halsoverkop te besluiten én kan er mogelijk een wel passende plek voor de hond gevonden worden.
En ik geloof dat Kabayo wel genoeg verstand van honden heeft om een weloverwogen aanbod neer te leggen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:37

996981 schreef:
Dreamboy schreef:

Ja goed idee. Laten we de eigenaar adviseren haar probleemhond tijdelijk naar iemand te brengen waarvan we geen idee hebben of die geschikt is met een dergelijke hond om te gaan.

Lijkt me helemaal in “the best interest” van deze hond. Is echt precies wat hij nodig heeft :j


Tja, je kan ook op alles negatief reageren en zelf geen oplossing aanbieden.

Rondzeulen met deze hond vind ik niet aan te moedigen nee :n

Bizar dat er mensen zijn die dat wel een goed idee vinden.

Als deze hond al nog herplaatst moet worden is dat mijn inziens direct bij iemand waar de hond kan blijven. Niet via allerlei tussen adressen[/quote]

Dat laatste ben ik absoluut met je eens. Maar die hond moet daar weg, liefst gisteren nog dus tenzij er heel snel iemand gevonden wordt die de hond een blijvend tehuis wil bieden, is dit een mooie, niet ideale, tussen oplossing.

Gini
Berichten: 17955
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:40

Als de vrouw iedere dag banger wordt en het gedrag van de hond erger, is een tussenadres echt zo slecht nog niet. Eventjes de lont uit het kruitvat, even lucht, even ruimte om verder te kijken en niet dagdagelijks geconfronteerd worden met het probleem dat nog eens bovenop je verdriet komt.