Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58013
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:16

anjali schreef:
@Ayasha, sorry hoor maar ik vind het toch een heel essentieel verschil of een agressief dier levensbedreigend kan zijn of alleen maar irritant!!!!!

Tja. In mijn mening is dat jouw gebrek dan. En dat van vele eigenaren van die kleintjes helaas.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:18

Dreamboy schreef:
En dus is dat een vrijbrief om die kleintjes niet op te voeden? Ik ben fan van alle honden maar ik bespeur bij die kleintjes ook heel veel agressie en baasjes die er om lachen. Bovendien, als zo'n klein hondje een klein kindje in het gezicht bijt zijn de gevolgen ook niet te overzien.


Daarbij wordt nog volledig vergeten dat zo'n hondje ook geen leuk leven heeft.

En dat lees ik dus net ff te vaak op bokt; als het voor de buitenwereld maar okee is. En zo niet dan inslapen.
Waar is het belang van de hond?

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:40

anjali schreef:
Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.


Qua "schade" direct het gevolg van de beet wel ja. Oftewel een chihuahua kan minder ernstige verwondingen aanbrengen dan een grotere hond (al moet je hondjes als jack russels en zelfs teckels bijvoorbeeld ook niet uitvlakken). Maar indirect kan ook de beet van een chihuahua of welk ander "onschuldig/onschadelijk" hondje dan ook dodelijk zijn. Net als de beet of krab van een kat.

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:59

Tjong... een heleboel pagina's na mijn laatste post die om eerlijk te zijn... vrij weinig met de vraag in de openingspost van doen hebben.

Deze hond woont in een kennel achter huis. Wat hij nu moet missen zijn de leuke uurtjes 'werk' met de baas, mijn kennis kan dit niet op haar nemen. Ze verzorgt het dier met voedsel en ik geloof dat de hond nog even op het vrij-uitloop-veld achter huis kan. Maar de fijne details weet ik niet. Voor mij is het een kennis, ik zie haar niet dagelijks en kom daar vrijwel nooit (want: 8 honden, je wilt niet weten hoe intimiderend dat spul kon blaffen en ik ben helemaal géén hondenliefhebber).

Ik ga morgen de reacties waarvan ik denk dat ze daar wat mee kan aan haar doorseinen. Het hele topic laat ik haar niet lezen, want er staan echt wel wat reacties in die wellicht voor haar helemaal niet fijn zijn om te lezen.

Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!

BeFunny

Berichten: 10691
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:26

Ayasha schreef:
anjali schreef:
@Ayasha, sorry hoor maar ik vind het toch een heel essentieel verschil of een agressief dier levensbedreigend kan zijn of alleen maar irritant!!!!!

Tja. In mijn mening is dat jouw gebrek dan. En dat van vele eigenaren van die kleintjes helaas.



Dat is dan ook weer een gekke aanname. Hier klei e hondjes maar ben meer een herder mens.

Kleintjes zijn vaak wel feller en hebben net zo goed opvoeding nodig. Maar kunnen niet zo gevaarlijk zijn. Geen echte schade maken. Bloed irritant kunnen ze zeker zijn.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:40

Nikass schreef:
juval schreef:
Waarom vinden we inslapen zo zielig?

De hond heeft er zelf echt geen weet van dat er geen morgen meer is. Die leeft in het nu. Inslapen zelf doet geen pijn, het dier wordt verdoofd en krijgt dan de laatste spuit. Hij merkt er verder niets van. Voor de omgeving zou ik het in dit geval een goede oplossing vinden.
Het moeten leuren met een onhandelbare/onbetrouwbare hond waarvan onzeker is of die nog 'gerepareerd' kan worden, dat vind ik pas zielig. Voor zowel de hond als de weduwe die wel iets anders aan haar hoofd heeft op dit moment.


Een uniek leven beëindig je niet zomaar.

Het probleem is alleen dat er niet zoveel alternatieven zijn. De speld in de hooiberg vinden die hier mee om kan gaan, er tijd, ruimte voor heeft én kan waarborgen dat de hond wel aan zijn trekken komt, maar geen gevaar vormt voor de omgeving lijkt me niet heel simpel.

De hond heeft er geen weet van, die valt in slaap en het is klaar.

Zo'n hond moet je niet naar een asiel willen brengen, daar wordt hij doodongelukkig. Hij is al te oud om naar zo iemand te gaan die de hond opleidt voor politiewerk, en als huishond is hij niet geschikt. Wat blijft er over dan?

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:50

Nikass schreef:
Mechelaars (en andere herders) komen massaal in asielen terecht. Heeft meer met overschatting van de baas of liefde op het eerste zicht te maken dan met een hond met een daadwerkelijke kronkel in de kop. En een Mechelaar zonder consequente opvoeding krijgt dan sneller de stempel 'moeilijk te adopteren/probleemhond' dan een Maltezer zonder consequente opvoeding. Het zijn geen allemanshonden terwijl mensen denken van wel, dat is voornamelijk hun probleem.

Het punt met een Mechelse is wel dat hij een heel specifieke benadering nodig heeft en hoog in de driften zit. Dat is geen probleem als je ermee om kunt gaan, maar als je dat niet kunt wordt die hond wel heel rap een probleemhond.

En sommige honden hebben gewoon hele moeilijke karakters, dat ligt echt niet altijd aan de eigenaar.

Ayasha schreef:
anjali schreef:
Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.

En dát is een typisch ‘kleine hondjes’ argument. het maakt niet uit of ze je kunnen doodbijten. Het blijft agressief gedrag. Als onze honden zich gedroegen zoals de kooiker kruising van mijn moeder moesten ze al lang ingeslapen worden. Maar omdat ie een duim hoog is, is uitvallen en bijten tot het bloed zonder reden blijkbaar grappig. :roll:

2 kg of 50 kg. Agressie is nooit grappig of oké. Klaar.

Dat kan zijn, maar een chihuahua richt wel vrij wat minder schade aan dan een pitbull.

Ik vind dat gekef en dat kuitenbijten ook bloedirritant, maar liever een kras dan een gebroken arm, zeg maar :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58013
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:08

IMO missen jullie het punt maar goed. Het boeiende is er inmiddels wel af. :+

Hoop voor de vriendin van TS en de hond dat er een gepaste oplossing komt. :)

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:17

IK denk dat we er vanuit een verschillend perspectief naar kijken.
Ik kijk vanuit de mogelijke schade, jij kijkt vanuit gedrag. Gedragsmatig zeg ik ook dat agressie nooit acceptabel is. Maar kijkend vanuit de mogelijke resultaten heb ik toch liever een chihuahua aan mijn veter hangen dan een pitbull in mijn arm :+

irmaz

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:19

Dees schreef:
Tjong... een heleboel pagina's na mijn laatste post die om eerlijk te zijn... vrij weinig met de vraag in de openingspost van doen hebben.

Deze hond woont in een kennel achter huis. Wat hij nu moet missen zijn de leuke uurtjes 'werk' met de baas, mijn kennis kan dit niet op haar nemen. Ze verzorgt het dier met voedsel en ik geloof dat de hond nog even op het vrij-uitloop-veld achter huis kan. Maar de fijne details weet ik niet. Voor mij is het een kennis, ik zie haar niet dagelijks en kom daar vrijwel nooit (want: 8 honden, je wilt niet weten hoe intimiderend dat spul kon blaffen en ik ben helemaal géén hondenliefhebber).

Ik ga morgen de reacties waarvan ik denk dat ze daar wat mee kan aan haar doorseinen. Het hele topic laat ik haar niet lezen, want er staan echt wel wat reacties in die wellicht voor haar helemaal niet fijn zijn om te lezen.

Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!

+:)+ wens haar veel sterkte Dees, ik hoop dat er voor haar een fijne oplossing uit komt.
Kabayo had al een mooi aanbod, vaak helpt het een overprikkelde hond om in een andere, evenwichtigere omgeving weer een beetje te landen en meer zichzelf te zijn.

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:26

Sandra_H schreef:
anjali schreef:
Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.


Qua "schade" direct het gevolg van de beet wel ja. Oftewel een chihuahua kan minder ernstige verwondingen aanbrengen dan een grotere hond (al moet je hondjes als jack russels en zelfs teckels bijvoorbeeld ook niet uitvlakken). Maar indirect kan ook de beet van een chihuahua of welk ander "onschuldig/onschadelijk" hondje dan ook dodelijk zijn. Net als de beet of krab van een kat.


Als een Maltheser een kind voluit in het gezicht bijt, ziet dat er ook niet goed uit... reden waarom een dierenarts een aanstaande moeder, met nog meer kinderen in huis, besloot in te grijpen.

Overigens, als je met een door je hond verwond kind naar de huisarts gaat, loop je kans dat Veilig Thuis wordt ingeschakeld, want dan zit je kind blijkbaar niet in een veilige omgeving, als zijn gezicht verbouwd wordt door de hond. Maar goed, dit is volledig off topic.

De hond waar het in dit topic om gaat, blijkt nu dus in een kennel te zitten, wat imo de zaak iets anders maakt, wat betreft de veiligheid van de vrouw die ervoor zorgt.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:56

996981 schreef:
Dreamboy schreef:
Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Oja. Want bij mensen speelt nature VS nurture ongeveer 50/50 mee hoe je wordt (genen VS wat je meemaakt, opvoeding etc). Maar bij honden is 0,0 genetisch component. Honden worden volledig door de baas gemaakt :j

Die 50/50 verdeling is niet helemaal waar. Wetenschappers zijn overtuigt dat nurture veel zwaarder meespeelt dan nature.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:05

Avalanche schreef:
IK denk dat we er vanuit een verschillend perspectief naar kijken.
Ik kijk vanuit de mogelijke schade, jij kijkt vanuit gedrag. Gedragsmatig zeg ik ook dat agressie nooit acceptabel is. Maar kijkend vanuit de mogelijke resultaten heb ik toch liever een chihuahua aan mijn veter hangen dan een pitbull in mijn arm :+


Je quote een paar posts terug een bericht met mijn naam erboven, maar ik heb het niet geschreven ;)

Over inslapen verschillen we denk ik van mening. Soms is er geen andere oplossing, maar bokt staat altijd vooraan om inslapen als eerste oplossing aan te dragen. Ook met de paarden.

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:13

Dees schreef:
Tjong... een heleboel pagina's na mijn laatste post die om eerlijk te zijn... vrij weinig met de vraag in de openingspost van doen hebben.

Deze hond woont in een kennel achter huis. Wat hij nu moet missen zijn de leuke uurtjes 'werk' met de baas, mijn kennis kan dit niet op haar nemen. Ze verzorgt het dier met voedsel en ik geloof dat de hond nog even op het vrij-uitloop-veld achter huis kan. Maar de fijne details weet ik niet. Voor mij is het een kennis, ik zie haar niet dagelijks en kom daar vrijwel nooit (want: 8 honden, je wilt niet weten hoe intimiderend dat spul kon blaffen en ik ben helemaal géén hondenliefhebber).

Ik ga morgen de reacties waarvan ik denk dat ze daar wat mee kan aan haar doorseinen. Het hele topic laat ik haar niet lezen, want er staan echt wel wat reacties in die wellicht voor haar helemaal niet fijn zijn om te lezen.

Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!



Geen wonder dat 't dier ongewenst gedrag vertoont..

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:14

Hutcherson schreef:
Die 50/50 verdeling is niet helemaal waar. Wetenschappers zijn overtuigt dat nurture veel zwaarder meespeelt dan nature.


Citaat:
in 2015 kwam Danielle Posthuma deze visie nog versterken. Als hoogleraar neurowetenschappen had zij met haar team een tweelingonderzoek opgezet, het meest omvangrijke ooit: drieduizend studies naar erfelijkheid uit de voorbije vijftig jaar werden gebundeld in een meta-analyse, waarin net geen vijfhonderd eigenschappen onder de loep waren genomen. Die behelsden heel uiteenlopende terreinen als het optreden van een hazenlip, iemands lichaamsgewicht en -grootte tot het hebben van een vaste relatie, het lijden aan slapeloosheid of depressie … Per eigenschap vergeleek men telkens de eeneiige met de twee-eiige tweelingen.
Posthuma wist uit al die verzamelde data af te leiden dat zowat álle menselijke eigenschappen ergens een genetische grond vertonen en dus nooit volledig aan omgevingsfactoren mogen worden toegeschreven. Tegelijk slaagde zij erin een heel precies cijfer te plakken op deze bevindingen. De wedstrijd tussen nature en nurture draaide uit op een draw, op een gelijkspel, want als je alle eigenschappen samenneemt, blijkt de persoon die wij zijn gemiddeld voor 49 procent toe te schrijven aan onze genen en voor 51 procent aan onze omgeving. Al treffen we hierin uitschieters aan, zowel in de ene als in de andere richting: onze intelligentie is zomaar eventjes voor 67 procent overgeërfd, terwijl dat slechts voor 31 procent geldt voor de opinies die wij belijden en de meningen waar wij achterstaan. Let wel, zoals Posthuma benadrukt, betreft het hier statistische cijfers die niet van toepassing zijn op mensen als individu, wel op een volledige populatie.

https://www.humanistischverbond.be/blog ... 20omgeving.


En meer specifiek op (herders)honden

Citaat:
Hyperfocus en ADHD
De onderzoekers wilden weten wat nou precies de functie was van de gevonden genen. Ze richtten zich daarbij op de herderstak. Veel van de herdergenen bleken betrokken te zijn bij de hersenbedrading, zoals een gen dat regelt dat de uitlopers van de ene hersencel goed contact maken met andere hersencellen. Weer een ander gen is verantwoordelijk voor een goede ontwikkeling van hersengebieden betrokken bij sociale intelligentie en angstherkenning. Deze twee vaardigheden zijn volgens de onderzoekers nodig bij het hoeden van vee.

Orstrander en collega’s ontdekten nog meer. Het gen dat de herdershond een hyperfocus geeft, leidt bij andere zoogdieren tot paniekgedrag en bij mensen tot ADHD. Het onderzoek bevestigt daarmee de veelzijdigheid van de genetische gereedschapskist; een gen kan bij elk dier anders worden ingezet. Soms kan dat voordelig uitpakken (zoals bij de herdershond), maar soms ook tot problemen leiden (bijvoorbeeld bij de mens).

Allebei gelijk
“Een interessante nieuwe benadering om de genetische achtergrond te ontrafelen van rasspecifieke kenmerken waar we honden in het beginsel op hebben geselecteerd, zoals het hoeden van vee”, geeft diergedragsgeneticus Marjan van Hagen van de Universiteit Utrecht aan. “Het onderzoek is doordacht opgezet en combineert op een slimme manier de recentste DNA-inzichten, gedragsonderzoeksmethodes en data-analyses.”

“Ik denk dat de conclusies ook goed zijn onderbouwd”, vervolgt ze. “Het hoeft ook helemaal niet tegenstrijdig te zijn met de studie van eerder dit jaar. Het ontstaan van gedrag bij een dier is namelijk erg ingewikkeld en hangt af van veel factoren. Je kunt denken aan stress van de moeder tijdens de dracht; de teef-pup-binding; omgang met de mens; leerprocessen; en noem maar op. Daarnaast zijn er dus de erfelijke karaktereigenschappen van beide ouders, en tenslotte nog de rasspecifieke gedragskenmerken. Beide onderzoeken hebben het dus in feite bij het juiste eind.”

https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/hond ... -de-genen/

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:30

nine1987 schreef:
Dees schreef:
Tjong... een heleboel pagina's na mijn laatste post die om eerlijk te zijn... vrij weinig met de vraag in de openingspost van doen hebben.

Deze hond woont in een kennel achter huis. Wat hij nu moet missen zijn de leuke uurtjes 'werk' met de baas, mijn kennis kan dit niet op haar nemen. Ze verzorgt het dier met voedsel en ik geloof dat de hond nog even op het vrij-uitloop-veld achter huis kan. Maar de fijne details weet ik niet. Voor mij is het een kennis, ik zie haar niet dagelijks en kom daar vrijwel nooit (want: 8 honden, je wilt niet weten hoe intimiderend dat spul kon blaffen en ik ben helemaal géén hondenliefhebber).

Ik ga morgen de reacties waarvan ik denk dat ze daar wat mee kan aan haar doorseinen. Het hele topic laat ik haar niet lezen, want er staan echt wel wat reacties in die wellicht voor haar helemaal niet fijn zijn om te lezen.

Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!



Geen wonder dat 't dier ongewenst gedrag vertoont..


Waar is deze reactie goed voor?
De situatie is niet ideaal, maar daar kan niemand wat aan doen. Enige wat gedaan kan worden is nu zoeken naar een oplossing die goed is voor de vrouw en de hond in kwestie en dat is dan ook het doel van dit topic: weten welke mogelijkheden er zijn zodat een weloverwogen beslissing genomen kan worden.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:36

Nikass schreef:
Avalanche schreef:
IK denk dat we er vanuit een verschillend perspectief naar kijken.
Ik kijk vanuit de mogelijke schade, jij kijkt vanuit gedrag. Gedragsmatig zeg ik ook dat agressie nooit acceptabel is. Maar kijkend vanuit de mogelijke resultaten heb ik toch liever een chihuahua aan mijn veter hangen dan een pitbull in mijn arm :+


Je quote een paar posts terug een bericht met mijn naam erboven, maar ik heb het niet geschreven ;)

Over inslapen verschillen we denk ik van mening. Soms is er geen andere oplossing, maar bokt staat altijd vooraan om inslapen als eerste oplossing aan te dragen. Ook met de paarden.

Ah ok, sorry.

Wat "bokt" vindt heb ik geen boodschap aan. De overweging voor mij is deze: hoeveel kans heeft deze hond op een gelukkig leven?
Wat gebeurt er mentaal met de hond als de situatie blijft zoals die is/hond in asiel belandt?

Als de kans op een gelukkig leven minimaal is, en de eigenaar heeft alles geprobeerd om hem goed te plaatsen, lijkt me inslapen beter dan een diep ongelukkige hond.

Dreamboy

Berichten: 2466
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:17

pateeke schreef:
nine1987 schreef:

Tjong... een heleboel pagina's na mijn laatste post die om eerlijk te zijn... vrij weinig met de vraag in de openingspost van doen hebben.

Deze hond woont in een kennel achter huis. Wat hij nu moet missen zijn de leuke uurtjes 'werk' met de baas, mijn kennis kan dit niet op haar nemen. Ze verzorgt het dier met voedsel en ik geloof dat de hond nog even op het vrij-uitloop-veld achter huis kan. Maar de fijne details weet ik niet. Voor mij is het een kennis, ik zie haar niet dagelijks en kom daar vrijwel nooit (want: 8 honden, je wilt niet weten hoe intimiderend dat spul kon blaffen en ik ben helemaal géén hondenliefhebber).

Ik ga morgen de reacties waarvan ik denk dat ze daar wat mee kan aan haar doorseinen. Het hele topic laat ik haar niet lezen, want er staan echt wel wat reacties in die wellicht voor haar helemaal niet fijn zijn om te lezen.

Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!



Geen wonder dat 't dier ongewenst gedrag vertoont..


Waar is deze reactie goed voor?
De situatie is niet ideaal, maar daar kan niemand wat aan doen. Enige wat gedaan kan worden is nu zoeken naar een oplossing die goed is voor de vrouw en de hond in kwestie en dat is dan ook het doel van dit topic: weten welke mogelijkheden er zijn zodat een weloverwogen beslissing genomen kan worden.[/quote]

Ik denk niet dat die opmerking zo rot bedoelt is als dat hij overkomt. Ik lees het meer als dat het niet raar is dat de hond gefrustreerd raakt omdat hij gewend is bezig te zijn en nu zijn ei niet kwijt kan. Niet als commentaar op de vrouw of omdat hij in een kennel leeft.

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:35

Iemand die ik ken heeft laatst zijn Mechelaar laten inslapen na verschillende bijtincidenten. Daarvoor is de hond wel nog testen gaan doen bij iemand die met honden in conflictgebieden gaat zoeken naar vermisten, maar helaas niet geslaagd. Verder was er echt niemand te vinden die de hond wou overnemen.

Soms vind je nog eens een "gek" bij politie of leger die zo gepassioneerd is met Mechelaars dat ze zo eentje als projectje in huis nemen. Maar dan moet je ook al connecties hebben in die wereld en ook op iemand stuiten die het nu wilt doen. En de realiteit is helaas vaak dat het niet lukt.

Voor officieel werk bij leger/politie zal hij te oud zijn inderdaad, maar hobbymatig of als projectje kan hij qua leeftijd wel nog mee. Als daar niemand in te vinden is, is er nog weinig mogelijk naast inslapen, vrees ik.

Mechelaars zijn in de juiste handen fantastische honden. Maar in de foute handen gaat het eens zo mis. En helaas zijn er enorm veel mensen die zichzelf overschatten. De hond is het grootste slachtoffer. Maar het feit dat deze hond bij zijn baas onder appèl stond, geeft imo wel hoop. Dat de hond nu snapt kan ik ergens wel plaatsen, beestje is allicht compleet gefrustreerd en in de war. In die zin vind ik persoonlijk bijten en bijten twee verschillende dingen. Hij snapt naar de vrouw haar handen, maar hoe benadert ze hem? Komt hij op de dag eens buiten zijn paar vierkante meter? Krijgt hij nog iets van aandacht of uitdaging?

Ik zou er dus in de eerste plaats iemand bij halen die specifiek iets kent van Mechelaars en connecties heeft in het wereldje. Ik ken wel zo iemand, maar in België...

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:39

Volgens mij is TS ook van België :)

Tieneke

Berichten: 21695
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:40

Ze mag altijd een pbtje sturen :-)

Ibbel

Berichten: 49216
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:44

Avalanche schreef:
Volgens mij is TS ook van België :)


Friesland :+
Maar ze vraagt voor een kennis, dus uiteindelijk zegt het nog niet heel veel.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:46

En wie weet, stel er moet gereisd worden voor een goede plek voor deze hond, en het lukt...... dat zou toch prachtig zijn?

Ibbel

Berichten: 49216
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:49

België eist geldige rabies vaccinatie. Als-ie dat niet heeft mag-ie pas 12 weken na vaccinatie het land in. Is toch misschien niet zo'n heel reële hoek om naar te kijken.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:50

Heb niet alles doorgelezen.

Citaat:
Deze hond is jong, haar man hield ervan en daarom verdient de hond een kans. Mijn kennis ziet hem het liefst goed terecht komen, dat zou haar overleden man ook gewild hebben. Dus ze zal vast nog even doorzetten. Op FB zetten heeft geen opvang voor deze hond opgeleverd. Maar er zijn in dit topic goede links gedeeld en ook via PB heb ik een paar gekregen. Wie weet kan er zo een mooie oplossing voor de hond komen. Maar komt die oplossing er niet, dan is euthanasie mogelijk een optie. Dat kan ik niet voor mijn kennis invullen, ze zal het zonder meer wel heel moeilijk vinden.

Dank voor het meedenken!


Ik snap je helemaal. Denk ook dat 'bokt' niet de juiste plek is om je vraag te stellen. Zoveel mensen zoveel meningen en vooral niet iedereen weet hoe een herder, laat staan een gevoelige mechelaar, is.
Spuit erin en afvoeren is de kortste weg. Overigens denk ik dat er weinig DA's zijn die dat zomaar doen.
Maar is het de weg die hier moet worden gegaan, nu al?

Als de hond bij zijn baas wel onder appel stond en kennel gewend is, dan is dat een hond die onder appel kán staan en een bepaald leven gewend is. Punt. Dat moet je respecteren, dat wordt geen brave labradoodle.

Herders en zeker mechelaars zijn zeer gevoelige intelligente honden die intelligente bazen nodig hebben zeker als het een werkhond is. Ik hoop dat je bij de rasvereniging of bij een werkhondengroep iemand vind die de hond graag wil overnemen.

Is de fokker nog te achterhalen (meestal wel als er een papier bij zit)? De meeste fokkers willen ook altijd wel meedenken in herplaatsen, zeker in de situatie die jij schetst. Of ze zijn bereid het dier terug te nemen en een goede plek te zoeken, of mee te denken. Was bij ons ook zo. Hij dacht goed mee, uiteindelijk heb ik zelf een plek kunnen vinden maar was dat niet gelukt denk ik toch dat hij ons ook had kunnen helpen. Mijn hond was 5 toen ik haar herplaatste. 5 is net te oud voor 'echte' trainers, die willen honden tot max 3 jaar, liefst nog jonger.

Zelf heb ik dus drie jaar geleden vanuit een scheiding een van mijn twee honden moeten herplaatsen. Dat was een Duitse Herder, prima hond maar ook erg gevoelig en zeker niet voor iedereen geschikt. En een uit werklijnen. Dat is uiteindelijk heel goed gelukt. En dat was zeker geen makkelijke. Wel een super eerlijke hond maar in het nauw... of met wildvreemde mensen... ik weet het niet hoor. Het blijven toch dieren met karakter. Het moet én klikken én iemand moet het ras gewend zijn én aansluiten bij hoe de hond gehouden is en hoe ermee gewerkt is.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn hond had moeten laten inslapen. Ik hoop dat het bij jullie ook lukt toch een goede plek te vinden.

Heel veel sterkte in het proces.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-04-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt