Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:36

irmaz schreef:
BeFunny schreef:
Ook de echte gehandicapte hondjes die idd met een wagentje lopen of iets in die geest. Help zo'n beestje toch naar de eeuwige jachtvelden.

Waarom? Wordt de wereld daar beter van? Vind je dat ook van gehandicapte mensen? Het hondje weet niet beter dan dat het loopt met een wagentje, een mens daarintegen...

Alleen wel jammer dat het hondje dan niet meer kan lopen als de mens zijn wagentje eraan knoopt. De hond kun je ook niet uitleggen waardoor hij wonden oploopt vanwege puntbelasting, slijtage omdat hij zijn lichaam anders gebruikt dan bedoeld.
Hij kan geen natuurlijk gedrag meer vertonen, de enige reden om zoiets te doen is voor het plezier van de mens.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:37

anjali schreef:
@Irmaz: Misschien iets voor degenen die denken zoals jij: begin een soort van tbs-kliniek voor de opvang van dieren die zo'n agressief en gevaarlijk gedrag vertonen dat ze door gemiddelde dierenliefhebbers niet meer gehandhaafd kunnen worden?

Waarom?
Overigens heb ik een aantal dieren opgevangen die inderdaad ooit een bloedbad aan hadden gericht, geen enkele hond bleek een echt probleem te zijn nadat ze tot rust waren gekomen en wat basis omgangsvormen hadden geleerd. Ze zijn allemaal naar baasjes gegaan die bekend waren met hun verleden en gebruiksaanwijzing en ik krijg nog regelmatig updates.

Maar ik zeg helemaal nergens dat alle honden te redden zijn, alleen dat iedere hond het verdient dat je zorgvuldig alles meeweegt in de uiteindelijke beslissing. En dat kan niemand door alleen maar vanachter de computer een verhaal van een kennis van de baas van de hond te lezen :n

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:38

Nou dat dus van dat incontinente. Het is niet alleen het karretje het is alles wat erbij komt en gewoon niet dierwaardig.
Dan is het meest eerlijke naar een dierenarts om het het dier gewoon rustig te laten slapen.

Ik vind bij mensen die vinden dat ze geen menswaardig bestaan meer
hebben ook dat ze snel geholpen zouden moeten worden. Het ik vind het mens onterend dat het soms zo lang duurt en het traject mensen heel zwaar kan vallen en zo is dan hun laatste tijd.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:41

DuoPenotti schreef:
irmaz schreef:
Dat is toch sowieso de reden dat de meeste mensen dieren hebben?
Vaak zijn die dieren gelukkiger dan volledig gezonde dieren die de pech hebben bij een volledig ongeschikte eigenaar, die ze als wegwerpvoorwerpen gebruikt, terecht te komen.

Wat van; allebei is naar voor het dier.

De ongeschikte eigenaar, zoals deze hond nu heeft. Waar hij geen liefde krijgt.

En ja de ongeschikte eigenaar omdat deze een dier niet los kan laten en er dieronwaardige handelingen mee uitvoert uit liefde...wel eigen liefde, geen dieren liefde.

hetzelfde dus

Dus bij een ongeschikte eigenaar is jouw oplossing het dier in te laten slapen? Zodat de eigenaar weer een nieuw dier de vernieling in kan helpen. Klinkt als een goed idee...

En wie mag bepalen of de eigenaar ongeschikt is? Bokt?

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:42

irmaz schreef:
BeFunny schreef:
Ook de echte gehandicapte hondjes die idd met een wagentje lopen of iets in die geest. Help zo'n beestje toch naar de eeuwige jachtvelden.

Waarom? Wordt de wereld daar beter van? Vind je dat ook van gehandicapte mensen? Het hondje weet niet beter dan dat het loopt met een wagentje, een mens daarintegen...

Volgens de beroemde tv-dierenarts dr. Pol zijn of liever gezegd voelen dieren zich niet gehandicapt. Hij heeft zelf ook een kat met 3 poten. Maar ik vind dit absoluut off-topic want hier ging het eigenlijk om een bijtgrage en daardoor op de huidige plek onhoudbare hond.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:45

Irmaz, je verdraait dingen behoorlijk....

Tovaita en ik gaven deze reactie over inslapen pas toen de verdere info van Kabayo bekend was.
Niet eerder.

En ja, dan was vroeger toen de wereld niet zoveel internet-helden had maar uiteindelijk toch niks doen, ingeslapen. In dit geval dus, ik heb het niet over andere.

En zo te horen is die hond daar beter bij af dan in die kennel liggen en internet helden met grote smoel die hem daar laten zitten....met de mond redden ze allemaal. Maar op Kabayo na is het heeeeel stil....

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:01

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:
@Irmaz: Misschien iets voor degenen die denken zoals jij: begin een soort van tbs-kliniek voor de opvang van dieren die zo'n agressief en gevaarlijk gedrag vertonen dat ze door gemiddelde dierenliefhebbers niet meer gehandhaafd kunnen worden?

+:)+
goed idee.
Alleen zijn de meeste mensen heel groot met de mond, maar doen ze verder niet zo veel als het op zoiets aankomt.
Mag de eigenaar, of eigenlijk diegene die hem geërfd heeft, zelf wel gebeten worden, maar afmaken, oh nee, slecht slecht.

Nou haal hem dan op en red hem...


Zo kan het wel weer.
Er is geen enkele reden om zo neerbuigend te reageren .


Op de Openingspost afgaande en de weinige informatie hierna, was het zonder meer mogelijk om ook naar andere wegen te zoeken als direct spuit erin..
Daar is helemaal niets mis mee en ik denk juist de insteek van TS.

Gaandeweg komt er meer info en juist de laatste door Kabayo geven dus een iets duidelijker beeld - niet alleen over deze hond maar ook dat dus alle weg moeten.


Dus om nu hier denigrerend na mensen te reageren die vragen/opmerkingen of ideeën hebben vind ik persoonlijk niet echt chique cq volwassen

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:09

En het is wel sjiek de weduwe die ineens met de honden zit zo negatief weg te zetten?
Al een topic lang, waar was je toen?

Ja op bokt hebben de redders altijd een hele grote mond.
Maar uiteindelijk doen ze heel erg weinig.

In deze dus alleen Kabayo. En dat vind ik super knap van haar. :j
De rest is internet held en sommige zelfs nog na het bericht van Kabayo.
Dus misschien ook een berichtje naar deze mensen toe omdat ze denigrerend doen over de weduwe?

En nogmaals mijn reactie op vroeger van Tovaita was na pas de meerdere info...dus...

Of kom je hier reageren op mij door een ander topic?


sasja0705 schreef:
DuoPenotti schreef:

+:)+
goed idee.
Alleen zijn de meeste mensen heel groot met de mond, maar doen ze verder niet zo veel als het op zoiets aankomt.
Mag de eigenaar, of eigenlijk diegene die hem geërfd heeft, zelf wel gebeten worden, maar afmaken, oh nee, slecht slecht.

Nou haal hem dan op en red hem...


Zo kan het wel weer.
Er is geen enkele reden om zo neerbuigend te reageren .


Op de Openingspost afgaande en de weinige informatie hierna, was het zonder meer mogelijk om ook naar andere wegen te zoeken als direct spuit erin..
Daar is helemaal niets mis mee en ik denk juist de insteek van TS.

Gaandeweg komt er meer info en juist de laatste door Kabayo geven dus een iets duidelijker beeld - niet alleen over deze hond maar ook dat dus alle weg moeten.


Dus om nu hier denigrerend na mensen te reageren die vragen/opmerkingen of ideeën hebben vind ik persoonlijk niet echt chique cq volwassen

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:15

irmaz schreef:
Dus bij een ongeschikte eigenaar is jouw oplossing het dier in te laten slapen? Zodat de eigenaar weer een nieuw dier de vernieling in kan helpen. Klinkt als een goed idee...

En wie mag bepalen of de eigenaar ongeschikt is? Bokt?

Ja. Als het dier daardoor een trauma/kronkel heeft; inslapen.

Ongeschikte eigenaar op verplichte cursus alvorens deze ooit een nieuw huisdier mag.
Ik ben sowieso groot voorstander van cursussen voordat mensen een dier mogen ‘nemen’, als je ziet hoe vol de asiels zitten met verpeste dieren. Het is om te janken.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:01

996981 schreef:
Avalanche schreef:
Voor het gevoel van de mevrouw niet lijktme. Voor zijn kansen misschien wel.

Hoeveel kansen moet een hond krijgen? Hoevaak moet iets fout gaan? Hoe lang moet een hond met zichzelf dealen voor iemand inziet dat het hem niet gaat worden?

Kansen als in toekomstperspectief.

Ik zeg helemaal niet dat de hond oneindig veel kansen moet krijgen. Alles wat ik zeg is dat een zorgvuldige analyse van het gedrag belangrijk is om te bepalen of de hond geplaatst kan worden of niet. En als degene die na zorgvuldig overwegen besluit dat de hond geplaatst kan worden, bij wie dan.

Ik zou het echt fijn vinden als je vraagt wat ik bedoel, als je twijfelt.


DuoPenotti schreef:
Tovaita schreef:
‘Vroeger’ had dit niet eens een discussie geworden en was de hond al lang geleden gaan hemelen. Bijten/ander vals gedrag = einde oefening.

inderdaad
Tegenwoordig moet alles maar gered worden.
In wiens belang is heel vaak maar de vraag. Maar de dood is zieliger dan zielig lijkt wel.

Wie zegt er hier dat alles gered moet worden?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 20:10

Jullie gaan erg off-topic inmiddels.

Meanwhile....

Er heeft zich via-via iemand gemeld die de juiste plek voor deze hond kan hebben. Mocht het doorgaan, laat ik het hier natuurlijk weten :j

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:37

[quote="DuoPenotti"]En het is wel sjiek de weduwe die ineens met de honden zit zo negatief weg te zetten?
Al een topic lang, waar was je toen?

Ja op bokt hebben de redders altijd een hele grote mond.
Maar uiteindelijk doen ze heel erg weinig.

In deze dus alleen Kabayo. En dat vind ik super knap van haar. :j
De rest is internet held en sommige zelfs nog na het bericht van Kabayo.
Dus misschien ook een berichtje naar deze mensen toe omdat ze denigrerend doen over de weduwe?

En nogmaals mijn reactie op vroeger van Tovaita was na pas de meerdere info...dus...

Of kom je hier reageren op mij door een ander topic?
[quote]

Beschrijf je nu jezelf ?

Ik reageer op 2 posts waarvan ik vind dat ze neerbuigend en een sner zijn.

Dat toevallig juist jij een van die posts gemaakt hebt- zal mij worst wezen, had ook de king kunnen zijn.

En ,sorry, maar zo belangrijk ben je nu niet dat ik op jouw zou reageren wegens een "ander topic"

Toevallig 2 topics waar wij van mening verschillen - en ?


@Dees hopelijk komt voor alle : weduwe, hond en andere honden gauw een goede oplossing, welk dat ook ever mag zijn

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:56

Dees schreef:
Jullie gaan erg off-topic inmiddels.

Meanwhile....

Er heeft zich via-via iemand gemeld die de juiste plek voor deze hond kan hebben. Mocht het doorgaan, laat ik het hier natuurlijk weten :j

Heel veel succes!

996981
Berichten: 9831
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:58

Avalanche schreef:
Kansen als in toekomstperspectief.

Ik zeg helemaal niet dat de hond oneindig veel kansen moet krijgen. Alles wat ik zeg is dat een zorgvuldige analyse van het gedrag belangrijk is om te bepalen of de hond geplaatst kan worden of niet. En als degene die na zorgvuldig overwegen besluit dat de hond geplaatst kan worden, bij wie dan.

Ik zou het echt fijn vinden als je vraagt wat ik bedoel, als je twijfelt.

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb alleen een andere zienswijze.

Een foutje kan gebeuren. Bij twee keer is het geen foutje meer. Bij de situatie die hier geschetst wordt gaat het om een serieus probleem. Dat probleem kan ongetwijfeld onderdrukt worden door een bepaalde manier van omgang. Maar is dat per definitie fijn voor de hond? Dat zijn initiële gedrag dat hij van nature vertoond continu onderdrukt wordt?

De hond zelf heeft er niks aan te blijven leven. Hij heeft moeite adequaat te copen met zijn omgeving waarna hij onacceptabel gedrag vertoond. Hoe fijn is dat voor de hond om steeds in situaties te komen waar hij niet mee om weet te gaan om welke reden dan ook?

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:17

Sasja
Je quoten gaat niet.
Maar lig krom van het lachen van je bericht.
Wat een fantasie heb jij zeg _O-


@dees hopelijk een match :j

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:17

996981 schreef:
Avalanche schreef:
Kansen als in toekomstperspectief.

Ik zeg helemaal niet dat de hond oneindig veel kansen moet krijgen. Alles wat ik zeg is dat een zorgvuldige analyse van het gedrag belangrijk is om te bepalen of de hond geplaatst kan worden of niet. En als degene die na zorgvuldig overwegen besluit dat de hond geplaatst kan worden, bij wie dan.

Ik zou het echt fijn vinden als je vraagt wat ik bedoel, als je twijfelt.

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb alleen een andere zienswijze.

Een foutje kan gebeuren. Bij twee keer is het geen foutje meer. Bij de situatie die hier geschetst wordt gaat het om een serieus probleem. Dat probleem kan ongetwijfeld onderdrukt worden door een bepaalde manier van omgang. Maar is dat per definitie fijn voor de hond? Dat zijn initiële gedrag dat hij van nature vertoond continu onderdrukt wordt?

De hond zelf heeft er niks aan te blijven leven. Hij heeft moeite adequaat te copen met zijn omgeving waarna hij onacceptabel gedrag vertoond. Hoe fijn is dat voor de hond om steeds in situaties te komen waar hij niet mee om weet te gaan om welke reden dan ook?

Die snap ik. Mijn idee van plaatsen is wel echt op een plek waar de hond gelukkig kan zijn, en zichzelf kan zijn. En als er een deskundige zegt dat dat niet mogelijk is, en zijn gedrag altijd onderdrukt wordt, en hij nooit lekker hond kan zijn, zou ik idd ook opteren voor inslapen.

dierenfan
Berichten: 9655
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 02:43

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb alleen een andere zienswijze.

Een foutje kan gebeuren. Bij twee keer is het geen foutje meer. Bij de situatie die hier geschetst wordt gaat het om een serieus probleem. Dat probleem kan ongetwijfeld onderdrukt worden door een bepaalde manier van omgang. Maar is dat per definitie fijn voor de hond? Dat zijn initiële gedrag dat hij van nature vertoond continu onderdrukt wordt?

De hond zelf heeft er niks aan te blijven leven. Hij heeft moeite adequaat te copen met zijn omgeving waarna hij onacceptabel gedrag vertoond. Hoe fijn is dat voor de hond om steeds in situaties te komen waar hij niet mee om weet te gaan om welke reden dan ook?

Die snap ik. Mijn idee van plaatsen is wel echt op een plek waar de hond gelukkig kan zijn, en zichzelf kan zijn. En als er een deskundige zegt dat dat niet mogelijk is, en zijn gedrag altijd onderdrukt wordt, en hij nooit lekker hond kan zijn, zou ik idd ook opteren voor inslapen.


Hier ga ik volledig in mee! Heb het advies vroeger zo vaak gehoord en gehad om mijn hond met agressie problemen naar de buitenwereld stevig te onderdrukken. Ik heb dat bewust nooit gedaan. Je haalt voor mij de ziel en zijn leven uit het dier. Niemand is prefect en ik pas mij aan naar de mogelijkheden die mijn hond wel heeft. Zou ik dat niet kunnen dan is het in zijn situatie euthanasie en daar is geen andere optie die ik overweeg. Niet voor zijn levensgeluk en niet voor de veiligheid van de wereld buiten eigen roedel. Afgelopen weekend was ik tijdens kinder vakantie periode op een landalpark met onder andere hem bij me. Er is niet 1x een minder veilige situatie geweest voor wie dan ook en iedereen heeft een fantastische periode gehad. Hij kan prefect mee over straat maar wel de rustige momenten en zeker niet bij speeltuinen of het park centrum in de buurt op de drukke tijden. Dat respecteer ik en doe ik gewoon niet op zoeken. Waarom honden/dieren dwingen tot gedrag te uiten wat voor hun tegen hun karakter in gaat?
Overigens heb dus ook sociale hond maar die wil van nature geen contact met andere mensen en dieren. Dat respecteer ik net zo goed. Hij zou mee kunnen het terras op, de drukte in enz maar vind er geen ene drol aan dus gaat hij nooit mee.
Waarom moet tegenwoordig alles op alles gezet worden om tekortkomingen maar te negeren en/of met alle macht weg te trainen/te onderdrukken?

Ik kwam gisteren in de stad weer zo'n triest geval tegen. Kleine man met 2 grote staffords en 1 mechel. 3 gestresste honden strak naast hem aan korte lijntjes en daar liep hij stoer doende mee over straat. Oh wee als ze 1 stap te ver naar voren of opzij gingen...durfden ze niet eens ook. Achter hem duidelijk zijn vrouw met stafford/dog kruising van 3/4 maanden. Continu correctie op correctie op correctie gevend. Zodanig dat je net geen goed commentaar kon geven (sorry doe ik sowieso niet bij die figuren) maar pup bomvol stress(signalen) en totaal niet begrijpend wat er gebeurde en hem overkwam. Zo'n intens medelijden met honden die zo gedwongen worden om zo over straat te moeten gaan...voor niemand is daar toch plezier aan?? Of is het stoer om 3 totaal gestresste honden strak aan je zijde te hebben lopen? Kennelijk wel want 8 van de 10 mensen herkennen die stress totaal niet!

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:14

Er circuleren nu wel twee tweedehands beschrijvingen van de hond die gaan van 'heeft na het overlijden van de baas meerdere keren proberen te bijten' naar 'hond met serieuze rugzak - mogelijk zelfs mishandeld - en meerdere effectieve bijtincidenten op zijn naam'.

Ik denk dat een eerlijke schets van de hond door een ervaren kenner van het ras de basis is om te bepalen wat eventueel de opties zijn. Kan het netwerk van de man/de voormalige voorzitter van de stichting/... daar verder niets in betekenen?

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:47

Gini schreef:
Er circuleren nu wel twee tweedehands beschrijvingen van de hond die gaan van 'heeft na het overlijden van de baas meerdere keren proberen te bijten' naar 'hond met serieuze rugzak - mogelijk zelfs mishandeld - en meerdere effectieve bijtincidenten op zijn naam'.

Ik denk dat een eerlijke schets van de hond door een ervaren kenner van het ras de basis is om te bepalen wat eventueel de opties zijn. Kan het netwerk van de man/de voormalige voorzitter van de stichting/... daar verder niets in betekenen?

Dat lijkt mij ook. Ik denk niet dat wij dat op Bokt kunnen beoordelen, van achter een schermpje, zonder de hond ooit gezien te hebben en niet gehinderd door enige kennis.

germie

Berichten: 26057
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:34

De hond waar ik door ben aangevallen een paar jaar terug had 4 jaar daarvoor een vrouw het ziekenhuis in gebeten (3 weken opname). Dit heeft geresulteerd in een rechtszaak met als resultaat een boete voor de eigenaar, gedragsonderzoek van de hond, en een proeftijd van 2 jaar. De hond is vervolgens naar een andere eigenaar gegaan en na 4 jaar was ik dus de pineut. Het kan best aan de eigenaren gelegen hebben, maar het geeft ook aan dat zo'n hond dus altijd bijtgraag blijft.
Nadat ik gebeten ben wilde de eigenaar de hond direct laten inslapen (de hond mocht al nooit bij de kleine kinderen omdat ze het niet vertrouwden). De 5e dierenarts ging akkoord en het dier was zo agressief dat een muilkorf omdoen door de eigenaar niet meer gelukt is, het is in de bench in de kofferbak ingeslapen. Vervolgens was het 'mijn schuld' dat hun 'lieve' hond was ingeslapen. Dat beest had anders beslist later nog een slachtoffer gemaakt. Dus ik heb er echt geen traan om gelaten.
ja, het kan aan de eigenaar liggen, maar ik blijf er wel bij dat eens een probleemhond=altijd een probleemhond toch wel heel vaak de waarheid is. Zelfs als het bij iemand goed gaat wil het niet zeggen dat de betrouwbaarheid volledig terug is.
En juist daarom ben ik voor het inslapen van honden met een rugzak als er weer incidenten zijn. Er blijft altijd een risico. Als ik kleiner geweest was, of was gevallen, dan was ik letterlijk dood gebeten. De hond heeft mij met mijn lengte van 1.82 dus in de borst gebeten, dat is niet ver meer van de hals.

En ja, er zijn ook genoeg herders die absoluut betrouwbaar zijn, maar die hebben vaak wel een goede strenge opvoeding gehad. Zelfs een pakhond kan gewoon geheel betrouwbaar zijn, mits een goede opvoeding gehad.
Het is met honden net als met paarden, sommige stammen of rassen zijn bij de gemiddelde ruiter lastig tot gevaarlijk, en bij anderen niet. Als je van jongs af aan zo'n dier goed weet op te voeden zijn ze veilig, maar doe je dat niet, dan zijn het probleemdieren.

Doubtless

Berichten: 8511
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:02

Wat vreselijk dat je dat mee hebt moeten maken germie :\ Maar het is denk ik aan dovemans oren gericht hier. Het is wachten op reacties als "Je moet bij elke hond opletten" en "Een hond is een beest, die zijn nooit 100% betrouwbaar".

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:06

Joh, ik heb altijd herders gehad, en ik vertrouw mijn honden blind. Echt. Ik wist en weet van elke hond wat je wel en niet kan doen, en daar moet je gewoon rekening mee houden.
En zolang je binnen die marge opereert, heb je er onwijs leuke honden aan. Herders hebben ook vaak een groot gevoel voor humor, zijn speels, ondernemend, slim, en leren makkelijk en snel. Ik zou niet anders willen.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:12

Onze eerste grote hond was een grote zwarte herder. Die hebben we opgehaald uit het asiel als waakhond. Daar was een vaag verhaal bij dat hij in korte tijd verschillende keren was geplaatst maar iedere keer werd teruggebracht met een smoes. Het verhaal van de laatste plaatsing was iets uitgebreider en blijkbaar was er daar in huis iets gebeurd waardoor hij alleen nog maar als waakhond en niet meer als huishond werd geplaatst. Bij ons geen probleem want we zochten een hond voor op stal. De hond was 4 jaar oud toen hij bij ons kwam. Luisteren deed hij nauwelijks en vertrouwen in de mens had hij ook niet in het begin. Wij hebben hem met rust gelaten en zijn langzaam met hem bezig gegaan. Helaas ook bij ons 1 flink bijtincident zonder waarschuwing. We zaten buiten en hij lag tussen de stoelen in, een heel ontspannen situatie. Mijn vriend aaide hem gedachteloos en dat bleek het probleem. Hond bijt zo een gat in zijn hand. We hebben daarna wat extra voorzorgsmaatregelen genomen en zijn weer een paar stappen terug gegaan in omgang. En om een lang verhaal kort te maken, de hond is 16 jaar geworden en is na een tijd een heel betrouwbare, zachtaardige hond geworden. Hij heeft ook nooit meer gebeten en we hebben met hem verschillende buitenlandse honden die ontspoord waren weer op de rails gekregen. Hij heeft zich ontfermd over een kleine pup van 2kg, zij mocht werkelijk alles van hem <3 en toen hij last begon te krijgen van ouderdomsgebreken gaf hij zich volledig aan ons over. Hij is inmiddels 2 jaar dood maar wij missen hem nog steeds.

Ik wil met mijn verhaal niet zeggen dat er geen valse honden bestaan die beter gewoon ingeslapen kunnen worden, maar alleen dat niet alle honden die in bepaalde situaties bijten gedoemd zijn dit altijd te blijven doen.

We hebben nu 5 bijters (om verschillende redenen) in huis gehad en maar van 1 hond, die voor zover ik weet nooit echt gebeten heeft, heb ik het idee gehad dat ze onbetrouwbaar waren.

germie

Berichten: 26057
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:26

irmaz schreef:
We hebben nu 5 bijters (om verschillende redenen) in huis gehad en maar van 1 hond, die voor zover ik weet nooit echt gebeten heeft, heb ik het idee gehad dat ze onbetrouwbaar waren.

Dat is dus nog altijd 20%. Dus een behoorlijk groot percentage. Het zou je kind maar zijn wat gegrepen wordt door zo'n hond.
Bijtincidenten zonder waarschuwing vind ik ook echt wel een probleem.

Ik ken ook herders die absoluut nooit zomaar zouden bijten. Als ik kijk naar sommige zoekhonden, dan zijn die vreselijk adhd-achtig als ze 'aan het werk' zijn, maar iedereen die ze zomaar zou aaien zou met rust gelaten worden. Ook heb ik wel eens een agent met een pakhond gesproken en die hond was gewoon lief en betrouwbaar als die man zei dat de hond rustig moet zijn.

Maar bijvoorbeeld een muilkorfverplichting op straat voor sommige rassen of honden na een eerder incident zou ik echt niet verkeerd vinden.

Sommige eigenaren zijn zeker ook schuldig aan het gedrag van hun dier. Ik heb wel eens gehad dat een hond op straat tegen mij aansprong en dat ik de hond corrigeerde en de eigenaar was het er niet mee eens. En ik heb zelfs wel eens een hond in de nekvel gegrepen omdat die uit vrolijkheid naar mij als voorbijganger sprong en hapte. Dat is gedrag waar ik echt niet van gediend ben en dat corrigeer ik ook, ook al is het niet mijn hond. De eigenaar zou het in mijn ogen moeten doen en voorkomen dat het gedrag vertoond wordt. En als een eigenaar het dan niet met een correctie eens is, ik voel me echt 0,0 schuldig. Het dier is niet onder controle en vertoont ongewenst gedrag. Als ik langsloop vind ik hooguit een neus mijn kant op gericht langs mijn kleding acceptabel, ik hoef geen vieze kleding te krijgen van een vrolijke springende hond. En een vrolijke 'hap' vind ik al helemaal niet acceptabel, ook al is het geen agressie.

Ik kijk toch wel even anders tegen honden aan nadat ik zomaar gegrepen ben uit het niets. Maar dat is bij sommige hondeneigenaren tegen dovemansoren gericht.
Zorg gewoon dat je hond op straat niet springt, niet hapt en luistert. Zeker als je hem los laat lopen.

Ook in een losloopgebied hoort een hond nog steeds altijd onder appel te staan.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:07

germie schreef:
irmaz schreef:
We hebben nu 5 bijters (om verschillende redenen) in huis gehad en maar van 1 hond, die voor zover ik weet nooit echt gebeten heeft, heb ik het idee gehad dat ze onbetrouwbaar waren.

Dat is dus nog altijd 20%. Dus een behoorlijk groot percentage. Het zou je kind maar zijn wat gegrepen wordt door zo'n hond.
Bijtincidenten zonder waarschuwing vind ik ook echt wel een probleem.


De meeste bijtincidenten zijn met kinderen, en de reden ervan is vaak dat kinderen honden niet kunnen lezen. Dus hond waarschuwt, maar kind gaat door. Omhelzen, op de kop aaien, hond recht aanstaren...... dat zijn dingen die honden niet leuk vinden.

Ik heb een hond gehad die echt geweldig was met kinderen, hij was er echt dol op. Toch heb ik toen ook mijn hond en een jongetje in zijn nekvel gegrepen, die op straat bijna bovenop mijn hond sprong en hem omhelsde. Ik was ook net op tijd, want ik zag de bovenlip al omhoog gaan.

Waarmee ik maar wil zeggen, dat een bijtincident niet altijd betekent dat de hond vals is. Het gebeurt ook heel vaak dat mensen signalen niet oppakken. Dat er wel wordt gewaarschuwd, maar dat niet wordt opgemerkt, en vervolgens heeft de hond zonder aanleiding gebeten.

Het is daarom ook dat ik heel voorzichtig ben met uitspraken, ook over deze hond. Zonder de situatie goed te kennen en gezien te hebben, kan ik eigenlijk geen oordeel geven.


germie schreef:
Sommige eigenaren zijn zeker ook schuldig aan het gedrag van hun dier. Ik heb wel eens gehad dat een hond op straat tegen mij aansprong en dat ik de hond corrigeerde en de eigenaar was het er niet mee eens. En ik heb zelfs wel eens een hond in de nekvel gegrepen omdat die uit vrolijkheid naar mij als voorbijganger sprong en hapte. Dat is gedrag waar ik echt niet van gediend ben en dat corrigeer ik ook, ook al is het niet mijn hond. De eigenaar zou het in mijn ogen moeten doen en voorkomen dat het gedrag vertoond wordt. En als een eigenaar het dan niet met een correctie eens is, ik voel me echt 0,0 schuldig. Het dier is niet onder controle en vertoont ongewenst gedrag. Als ik langsloop vind ik hooguit een neus mijn kant op gericht langs mijn kleding acceptabel, ik hoef geen vieze kleding te krijgen van een vrolijke springende hond. En een vrolijke 'hap' vind ik al helemaal niet acceptabel, ook al is het geen agressie.

Volkomen mee eens.
Je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk. Er zijn ook zeker wel mensen die imo niet aan honden zouden moeten beginnen.