Cavia Broodmager!!! Eet niet, tanden??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:03

Bij cavia's komt het ook nog eens door dat de KIEZEN te lang groeien en zo een brug over de tond vormen (waardoor eten niet meer gaat).
Laat er aub een dierenarts naar kijken en geen dierenwinkel!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:27

Missy schreef:

Ik ben het wel met Kleintje19 eens. Het is een klein beestje. Narcose op zich is al een risico, dus om hem uitgebreid te gaan opereren... Scheve mond


Maarrrr..... als de cavia de narcose niet overleeft is dat voor de cavia hetzelfde als inslapen, dan kies ik er toch voor om hem die kans te geven.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke keuze. Ik kan mensen wel begrijpen die bij een cavia op leeftijd dan kiezen voor inslapen, maar niet diegene die helemaal niets doen en het beestje heel langzaam dood laten gaan.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:12

Kanzi schreef:
Maarrrr..... als de cavia de narcose niet overleeft is dat voor de cavia hetzelfde als inslapen, dan kies ik er toch voor om hem die kans te geven.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke keuze. Ik kan mensen wel begrijpen die bij een cavia op leeftijd dan kiezen voor inslapen, maar niet diegene die helemaal niets doen en het beestje heel langzaam dood laten gaan.


Veel dierenartsen gebruiken tegenwoordig gasnarcose, dit is veiliger en beter te doseren dan via injectie. Cavia's hebben trouwens veel meer narcose via injectie nodig dan een hond of kat, de dosis noodzakelijk voor een cavia is dodelijk voor hond of kat. Het grootste gevaar ligt trouwens niet in de narcose, maar wel in de recovery (onderkoeling).

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:45

Jezus zegt, wat word ik boos om dat berichtje op de vorige pagina van; Het is MAAR een cavia. Kom op! Je hebt dat beest in huis genomen en nu moet je er ook voor zorgen. De narcose (beste inderdaad via gas) hoeft geneens gevaarlijk te zijn. Ik vind het echt te triest voor woorden hoe de topicstarter doet Verdrietig

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:39

gabyfedde schreef:
Veel dierenartsen gebruiken tegenwoordig gasnarcose, dit is veiliger en beter te doseren dan via injectie. Cavia's hebben trouwens veel meer narcose via injectie nodig dan een hond of kat, de dosis noodzakelijk voor een cavia is dodelijk voor hond of kat. Het grootste gevaar ligt trouwens niet in de narcose, maar wel in de recovery (onderkoeling).


Ik bedoel daarmee dat als een cavia onder narcose is en aan de narcose bezwijkt, dat hij daar niets meer van merkt. Eigenlijk heb je hem dan ook in laten slapen.
Maar overleeft hij de narcose wel, dan heb je hem in ieder geval wel die kans gegeven.

Overigens is bij mij een cavia overleden direct nadat hij onder (gas)narcose was gebracht. In de recovery liggen ze bij mijn dierenarts op een warmtedekentje en onder een warmtelamp.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:16

mijn hamster had dat ook..
zijn boventanden waren er uit (dat zag ik pas toen die dood was) dus het kan idd iets met zijn tanden zijn

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:24

kleintje19 het is MAAR een cavia, dus die beestjes hebben geen nut voor het leven en laat je maar LEKKER inslapen....... Ten 1e een dier is een dier en daar kies je voor, dus ook voor de medische kosten. Ten 2e een keuze om LEKKER in te laten slapen neem je niet zomaar. Ten 3e het merendeel van de cavia's wordt ouder dan 5-6 jaar (tenzij je veelvuldig fokt met die dieren). Ten 4e mijn oude cavia lag praktisch elke maand onder narcose voor te lange kiezen en ja ik had het geld er wel voor over. Als jij 80 bent en je bent meer dood dan levend zegt het verplegend personeel toch ook niet: laat maar creperen het is die en die MAAR. Als ik eerlijk ben snap ik niet wat jij met dieren doet als jij zo denkt.