wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:06

Mijn malthezer leeuw is 10 jaar en heeft altijd al flink overgewicht gehad. Hij krijgt veel beweging en zijn voer wordt afgemeten, bonen te eten geven werkt niet bij hem. Speciaal light voer daar valt hij ook minimnaal mee af. Ik ga morgen beginnen met vegetarisch voer dat bevat weinig eiwitten,zelf val ik namelijk af als ik geen vlees eet hij misschien ook wel? Wie heeft de gouden tip,ik wil hem graag nog bij me houden.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:39

Verplaatst van AM naar BB.

De truc is gewoon minder eten geven. Als hij minder energie binnekrijgt dan hij verbrandt dan valt hij af.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:52

Minder eten geven en beslist hem geen vegetariër maken! Een hond is een vleeseter en kan dus echt niet zonder vlees! Daarmee help je hem de vernieling in. Geef hem de helft minder eten, veel bewegen en houd dat consequent vol. Geen koekjes en tussendoortjes. Als hij te dik is terwijl zijn eten afgewogen wordt, dan krijgt ie ws toch te veel binnen. Ga anders eens naar je dierenarts voor advies. Maar maak van een vleeseter nooit een vegetariër. Je kunt een hond niet vergelijken met een mens. Een paard geef je toch ook geen vlees? Daar is het lijf niet op gebouwd! Succes er mee!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:00

Is zijn bloed al eens getest? Is z'n schildklier bijvoorbeeld al eens onderzocht op afwijkingen?

Als je hond minder energie binnenkrijgt dan verbrandt,moet je hond afvallen. Zo werkt het bij honden, mensen, paarden, alles...

Die bonen zijn bedoeld als maaltijdvervanger he: als vulmiddel. Je hond kan er geen energie uit halen, want kan geen plantvezels verteren. Je geeft die bonen dus ipv de brokken, zodat je hond geen honger heeft.

Maar je hond vegetarisch maken is belachelijk *sorry*

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:04

mijn hondje is een kruising met een maltezer leeuwtje, en ook te dik
we hebben ook al veel geprobeert, maar niets hielp totdat ze ziek werd en bijna dood was(de da gaf haar nog 3 dagen) maar ze is er weer boven op gekomen en weer aangekomen...
we hebben ook al veel geprobeert dieetbrokken minder eten geven enzo, maar het hielp allemaal niet...
we weten ook niet meer wat we ermee moeten, ze is erglui van zichzelf, dus dieten heeft bij haar niet veel zin, ze slaapt toch de hele dag, dus ze blijft aankomen minder eten of niet...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:06

meer beweging en minder eten. Een klein hondje als een malthezer heeft aan 2 of 3 handjes voer genoeg.
Mijn Jack Russels krijgen ook erg weinig, maar wel echt hondenvoer met vlees. Het zijn ten slotte geen koeien

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:08

Ik ben trouwens benieuwd wat men onder veel beweging verstaat en of het hondje dan ook losloopt.
Mijn Jacks lopen bijna altijd los, en rauzen wat af. En dat minimaal een uur per dag behalve de poep en piesrondjes

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:09

Ik ga met Spetter mee, een hond is een carnivoor, voer hem dan ook als een carnivoor, niet als een herbivoor.
Meer bewegen, minder voer, eventueel gedeeltelijk vervangen door spercieboontjes voor de buikvulling.
En neem er de tijd voor, langzaam afvallen is veel beter dan in korte tijd de kilo's er af te zien vliegen.

Brokken is sowieso al niet het beste voor de hond (wat moet een hond met zoveel granen en die kunstmatige stoffen voor de geur,kleur en smaak alsmede de houdbaarheid) en helpt ook bar weinig om af te vallen, ook Light-brokken niet.
Kijk dan eerder naar een goed KVV merk (of ga meteen over op het zelf samenstellen), daar zul je vast meer resultaat mee krijgen, daarbij is het ook nog veel gezonder voor je hond.

Mijn hond heeft het iig wel geholpen, hij viel ook maar bar weinig af op brok, ook niet op een light-versie ervan.

Succes!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:11

Billy schreef:
meer beweging en minder eten. Een klein hondje als een malthezer heeft aan 2 of 3 handjes voer genoeg.
Mijn Jack Russels krijgen ook erg weinig, maar wel echt hondenvoer met vlees. Het zijn ten slotte geen koeien

Mijn Husky kreeg 4 handjes voer ik vind 2 of 3 best veel voor zo'n smurf.

CrackerHorse

Berichten: 1353
Geregistreerd: 29-06-05

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:16

Mijn malthezer is ook te zwaar,( terwijl de andere kan eten wat zij wilt en niet dikker wordt.)
ze krijgt brokjes en door haar brokjes doen we sperziebonen uit blik. Dit om te zorgen dat ze genoeg vezels(voor de ontlasting) binnen krijgt (wat gras eten tegen gaat) en genoeg maagvulling heeft Ze krijgt af en toe wat vleesvoer erdoor. Tot nu toe gaat het goed, ze valt in ieder geval langzaam af, maar krijgt nog steeds voldoende voer.
Extra beweging is altijd goed, maar bouw dit wel langzaam op. Ga niet opeens heel lang wandelen, want hij kunnen ze hart problemen door krijgen. Succes

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:42

Wat zegt je dierenarts ervan. Dat is toch de beste plek voor afval advies. Vegetarisch eten geven werkt echt niet hoor. Een hond is vlees/alleseter.

Weeg je hond en kijk dan op het pak van je brokken hoeveel ze er van mag hebben. 100 gram is zo gehaald, dat is van onze brokken anderhalve hand. Daarnaast moet je uitkijken dat ze er niet teveel naast krijgt. Zoals kauwstaafjes, met de pot mee enz.

Onze jackrussel krijgt s ochtends en s avonds een klein handje brok. (speciale brok ivm voedsel allergie). Ze is 11 en loopt heel veel. Zowiezo iedere dag 2 keer de standaard ronde van 2,3 tot 3 km. Daarnaast gaat ze nog vaak mee met hardlopen met mijn man. En met de scootmobiel een paar keer per week minimaal 5 km.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:47

Erg vaag dubbelpost .

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:14

Ik zou je Da laten adviseren. Er is ook speciaal dieet voer voor honden. Dat is in zulk geval toch beter. En beweging is ook belangrijk. Tussendoortjes weglaten

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:46

IK zou ook eens na laten trekken of de hond niks mankeert. Daarnaast kan je een luie hond hebben die liever de hele dag slaapt, de beweging kan je dan altijd nog zelf geven. Verwacht niet dat de hond begrijpt dat ie moet bewegen uit zichzelf omdat hij af moet vallen. Enne ontneem een hond zijn vlees niet, daar kan hij echt niet buiten. Elk pondje gaat door het mondje, wil je hem snoepjes geven als beloning haal dan smorgens een beetje apart van zijn voer voor de hele dag, die brokjes mag hij dan krijgen als beloning.
Doe het anders in overleg met je dierenarts, er zijn ook speciale dierenartsen die zich met gewichtsvermindering voor huisdieren bezig houden.

Bij het zelf samenstellen van je voer moet je wel in de gaten houden dat je de hond alle belangrijke stoffen mee geeft.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:26

Hou er rekening mee dat voerfabrikanten graag willen verkopen, dus dat de dosering op de verpakking vaak erg ruim genomen is.
Maw, geef eens 3/4 van wat op het pak staat, dan hebben de honden vaak ruim voldoende

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:18

Hij is niet lui en loopt een paar keer per dag achter de fiets aan, dieet voer heb ik al geprobeerd maar hielp niet. Als hij alleen al kijkt naar eten komt hij volgens mij al aan.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:20

De brokken die hij krijgt zijn niet vegetarisch maar de patè die erin gaat wel.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:26

Geen paté er bij voeren. Zijn brokken moeten voldoende zijn. Je geeft hem ws toch te veel, of er moet al iets medisch zijn. Een dierenarts raadplegen zou niet verkeerd zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:29

Paté is echt supervet. Gewoon brokken voeren.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:32

ga naar een dierenarts en geef je hond alleen eens brokken inplaats van patee sjee ik snap gewoon niet dat SOMMIGE mensen hun honden zo verkloten doormiddel van te veel eten geven en geen beweging blik voer is het slechtste wat er bestaat
en goedkope brokken ook maar goed
succes met je hond en ga toch eens eerst naar de dierenarts voor je zelf gaat prutsen , je wil een hond draag dan ook de consequenties ervan

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:54

wat is veel beweging?
paar keer daags klein beetje voer (2x ofzo niet de hele dag laten staan). Een maltezer heeft niet veel nodig.
Verder geen tussendoortjes.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:21

Ik zou ook naar een dierenarts gaan.
Waarom reageer je (nog) niet op de mensen die dat adviseren?

Bij verschillende dierenartsen hebben ze een heel afslankprogramma voor honden waar je gratis aan mee kan doen!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 07:05

Dierenarts ben ik al geweest en heb alles al geprobeerd en zijn brokjes worden geteld. Het is zijn lichaamsbouw denk ik, de trimster zij eens dat hij heel gespierd is en dat hij ook dikker lijkt als dat hij is.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:49

Jaja, eerst is hij dik en nu opeens gespierd.
Het is geen wonder dat dat dier te vet is als je als eigenaar het probleem niet wilt zien

halibut
Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-09-03

Re: wat te doen bij malthezer leeuw met overgewicht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:03

Ik krijg hier een beetje een opengezakte mond van. Wat nou gespierd? Onze Jack is gespierd, daar zit geen grammetje vet aan, maar doordat ie gespierd is lijkt ie niet dik hoor. Je zou eerder denken: die mag wel een beetje aankomen. Hij kan gewoon eten tot ie genoeg heeft, maar hij loopt dan ook de hele dag door de tuin te stieren en in zijn kuil te graven.

Een paar keer per dag een stukkie mee aan de fiets is iets anders dan serieus bewegen. Ga eens serieus met m aan de slag, langere stukken lopen (is voor jezelf ook beter dan fietsen en een fijner tempo voor de hond denk ik), ga eens een cursusje doen met m etc.
En kappen met die paté, waar dat toch vandaan komt, dat gedoe met dat zachte spul... Koop gewoon een goeie brok voor dat beest. Ik leerde altijd dat de maag van een hond ongeveer zo groot als zijn schedel is ofzo, dus mij een malthezer lijkt een handje brokken me meer dan voldoende.
Onze Border Collie komt ook snel aan die krijgt denk ik iets van 2 handjes (iets meer), en soms voeren we dan wat bij met sperziebonen (maar ook niet terwijl ze aan het afvallen was, toen moest ze t gewoon met dr brokken redden). Nou is onze Border denk ik ongeveer 2 keer zo groot als een malthezer, dus je snapt wel hoe weinig jouw hond dan nodig heeft.