eerste keer puppy cursus

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 12:36

jeetje wat een domme mutsen zeg in de groep... Hebben een groep met ongeveer 10 man, met hondjes varierend in leeftijd (9 weken tot 5 maanden) en sommige mensen hebben werkelijk waar nog nooit ook maar iets van honden gelezen/gehoord.. Heb me zo lopen ergeren aan de domme opmerking constant...

"oh? Mag ik mijn hond niet zomaar een brokje geven? hij krijgt om 10 uur altijd een koekje, bij de koffie!"

En allemaal van die dingen waarvan je denkt: mens, dat wéét je toch.. maar nee, dat weten ze blijkbaar niet.. Shiva (onze hond) is ondertussen 4.5 maand en kan gewoon wel al zitten en pootje geven en zo. Tuurlijk is t nog geen perfect afgerichte hond, maar als je ene hond van 5 maanden heb, die werkelijk waar nog niets kent, dan vraag ik me toch af: wat heb je dan al die tijd gedaan?

Niet dat ik mezelf nou helemaal perfect vind, ik doe gerust ook dingen niet goed, maar weet toch wel meer dan de mutsen in onze groep..

(al benik wel helemaal verliefd op een herdertje van 14 weken, ben helemaal dol op dat ras )

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:39

Dan is het dus maar goed dat deze mensen op cursus zitten! Mensen die nog nooit een hond hebben gehad hebben gewoon echt geen idee. Heb zelf een herder van inmiddels 2, mijn vriend heeft meerdere cursussen met hem doorlopen. Nu even mee gestopt. Hij ging ontzettend goed over hindernissen etc heen maar de meeste andere handen nog niet. Hij moest dan vaak 10 min. wachten tot hij weer mocht. Hier was hij veel te onrustig voor. Binnenkort gaan we het maar weer is proberen!

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:43

SuperSmurf schreef:

"oh? Mag ik mijn hond niet zomaar een brokje geven? hij krijgt om 10 uur altijd een koekje, bij de koffie!"


Ik vind dit niet bepaald dom gemuts? Wat maakt het nu uit dat een hond 'zomaar' een brokje krijgt. Je zegt ook 100x per dag 'zomaar' braaf tegen hem? En ach, als die mensen om 10 uur koffie drinken........

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:47

Zij gaan tenminste naar cursus Ken er genoeg die zelf maar vanalles doen en dat zijn nou niet bepaald de leukste honden geworden
Ik zit ook sinds kort op puppycursus met mijn pup en ik heb een leuke groep gelukkig

ssssuus

Berichten: 3165
Geregistreerd: 16-02-04

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:57

Ik ben een paar weken terug ook meegegaan daarheen met me vriend en ze ouders. Zij hebben een puppy van nu ongeveer 4 maanden.. Hij kan zit, poot, af en hier. In die groep zaten ook ongeveer 10 mensen, waarvan sommige honden ook echt niks konden. Me vriend z'n pup bleef gewoon de hele tijd netjes zitten, en trok zich niet echt veel van die andere honden aan.. en de oefeningen die we moesten doen, deed ie ook zo..
Jaja.. Trots..

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:14

ik heb ook puppycurscus gedaan met mijn jack maar helaas geen tijd meer gehad om een vervolgcurcus te gaan doen. Heb het nu veel te druk en ze is veel met me moeder op stap maar merk echt dat ze niet meer goed luistert!

Dus 1 tip voor de puppyeigenaren: ook na depuppycurcus zelf veel tijd blijven besteden aan het opvoeden van je pup..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 22:12

Rosita schreef:
SuperSmurf schreef:

"oh? Mag ik mijn hond niet zomaar een brokje geven? hij krijgt om 10 uur altijd een koekje, bij de koffie!"


Ik vind dit niet bepaald dom gemuts? Wat maakt het nu uit dat een hond 'zomaar' een brokje krijgt. Je zegt ook 100x per dag 'zomaar' braaf tegen hem? En ach, als die mensen om 10 uur koffie drinken........


heb je zelf een hond? Ik zeg zeker niet 100 x per dag 'zomaar' dat ie braaf is! hij is pas braaf als daar een reden voor is. Oftewel; als ze netjes gaat zitten, pootje geeft, hier komt, naast me loopt, op me let, kortom: alles waarbij ze moet weten dat ze braaf is!
En waarom geen brokje? Omdat je je hond niet moet leren dat ie iets krijgt terwijl hij niets doet. Dan krijg je dus een hond die door heeft dat ie ook wel een brokje krijgt als ie niets doet, dus waarom zou hij moeite doen om die ene oefening wel te doen?

En ja tuurlijk is het heel goed dat die mensen op cursus gaan, alleen dan graag gewoon niet bij mij

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:41

Froukje (teefje) heeft Puppy-diploma, A en B
Douwe, niks, maar die kregen we pas op 10 maand... en de vorige baasjes deden er niks aan

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:59

-> BB

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:07

Op zich is er niet veel mis mee om 10u je hond een koekje te geven hoor, vraag dan gewoon een "zit" of zo voor ze het krijgt!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:49

Mr_Mikey schreef:
Zij gaan tenminste naar cursus


Dat was ook mijn eerste gedachte.
Ik ken ook mensen waar ik me rot aan kan ergeren, die voor een oefening zoals af (dus laten liggen) verschillende commando's gebruiken of nog erger hele zinnen... Dus waar zij eigenlijk alleen het commando 'af' voor zouden kunnen gebruiken, zeggen ze ook 'lig' ga liggen' ga eens mooi af' enz. enz.

Wat ook een keer een apart geval was. Was voor mijn examen met mijn hond voor dacht ik het V.E.G.G. moest eerst een andere man. Met een drukke border collie. Die man gaf de hond commando's en nou komt het mét behulp van steeds dat sturende brokje. 1. je bent op examen en dan gebruik je geen brokjes. 2. die hond werkten alleen voor dat brokje. en lette totaal niet op de baas en al helemaal niet op de commando's...
En zo ken ik nog meer voorbeelden van honden die mislukt zijn met behulp van de baas..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:22

annelou: dat zie je heel vaak idd.. hondje doet alles, maar alleen als ze t welbekende brokje krijgen...

bonnie_fan: als je t op die manier doet is t idd niet zo erg, maar deze mensen gaven t gewoon zomaar.. en dát is fout..

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:04

Ik ben zelf twee seizoenen assistent-trainer geweest bij een hondenvereniging bij de puppycursus en de A-cursus. Ben ook van mening dat sommige mensen echt geen flauw benul hebben van wat het hebben van een hond inhoudt. In die tijd waren de Rottweilers erg hip en dat zijn nu eenmaal geen makkelijke 'beginnershonden'. Bij de puppycursus was er een man met Rottweilerpup die de cursus toch wel erg streng vond en die de helft van de tijd niet kwam. Hij kwam terug voor de A-cursus. De pup was inmiddels een grote dominante puber geworden en meneer vond zijn hond toch niet meer zo leuk, hij beet zijn baas. Los dat dan maar even op bij een hond van 40-50 kilo .
We hadden ook een oudere dame in de groep met een foxhondje: Tommy. We waren met het commando 'zit' bezig en bij onze hondenvereniging moet je een hond meteen 'helpen' als hij niet direct naar het commando luistert. Helpen houdt in dat je even met een hand aangeeft wat je bedoelt, dus met je hand zijn achterste rustig naar beneden doen. Tommy hing al in je vingers als je maar naar hem wees en de enige reactie van mevrouw was: 'Ach, Tommy toch!'. Dus Tommy kwam nooit ver, want aanpakken was zielig.
Ben erg blij dat mensen naar een hondencursus gaan, want het overgrote deel doet hartstikke leuk mee en steekt er erg veel van op. Ik heb er ook altijd een leuke tijd gehad. Maar er zijn mensen die een hond echt als een leuke modeaccesoire zien en een hond uitzoeken op kleur en 'hipheid'. Heb je helemaal geen verstand van honden kies dan een braaf ras dat graag gehoorzaamt en geen moeilijke vechthond, zo voorkom je veel problemen.
Mijn hond heet trouwens ook Shiva .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:42

hey wat grappig dt je hond ook zo heet! Is dat ook een toevallige naam zo of hebben jullie hem bewust naar een boedha vernoemd? En heb jij wel een mannetje?

ja en zo snap ik dus bij meer mensen niet waarom die in vredesnaam zo'n ras genomen hebben.. mensen bij ons in de buurt hebben een canadese witte herder ( of zijn die altijd wit ) maa die past gewoon niet bij ze! Kunnen ze ook helemaal niet aan..
andere mensen in de buurt hebben een weet niet wat voor hond, chocolade kleur maar volgens mij geen labrador. Dezehebben ze ook gewoon niet opgevoed, gaa door de sloten achter de schapen aan en dat soort ongein.. nemen ze nu nog leuk een pup erbij ook... voed dan eerst eens je volwassen hond op!

En ik zeg ook niet dat ik perfect ben hoor, ik weet ook bij zat dingen niet goed hoe ik t op moet lossen. In theorie is t namelijk altijd heel makkelijk, maar je hond snapt/kent die theorie niet, wat maakt dat t in de praktijk niet altijd gaat zoals in de boekjes beschreven staat. (hebben wel al meerdere honden gaat, ik ken 1 hond echt bewust, die hebben we 10 jaar gehad dus heb best wat ervaring)

Shiva loopt nu dus af en toe de tuin uit, gaat struinen en komt gewoon niet meer.. En ik weet dus echt niet wat ik daarmee moet. Kan haar niet ophalen, maar ze komt ook niet! Ze kijkt niet eens...

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:10

Erg off-topic, maar: mijn hond is een derdehandshond en heette al Shiva, al had ik haar zelf ook zo kunnen noemen. Ze is een dame, een Duitse staande korthaar. Een jachthond dus, al is daar niets van te merken. Ze loopt altijd onaangelijnd, maar gaat nooit achter andere dieren aan, zelfs niet achter katten! Wat voor een soort hond hebben jullie?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:29

golden retriever die me momenteel even tot wanhoop drijft.. ze is den ik aan t puberen en luistert helemaal niet meer! Ze rent gewoon van ons weg en komt niet meer terug.. echt waardeloos.. en ze trekt constant aan de riem.. Ik weet dat ze nog jong is, maar dit is echt waardeloos!

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:37

IK heb zelf 13 jaar hondencursussen gegeven. Gehoorzaamheid na het GG1 begon al snel te vervelen ben toen maar IPO I II en III gaan doen en dat vond ik veel leuker. Speuren - Appel en Manwerk.

Die puppy-cursussen worden meer gegeven om de eigenaar op te voeden. Snapt ie ook wat van een hond is.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:42

hmm oke ik ben ook een domme muts kennelijk,heb 5 honden gehad en allemaal kregen ze wel is een koekje tussendoor,waarom alleen wat geven als tie wat goed doet?
en die mensen domme mutsen?vind het juist goed da ze da soort vragen stellen en dat ze uberhaupt met hun pup heen gaan,maarja je zegt vind mezelf echt niet perfect maar zo als je praat kom je wel een beetje over,tis net als paardrijden eens moet je het leren

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:45

ja dat idee kreeg ik ook al een beetje.. Aangezien veel dingen die behandeld worden we zo ook al weten of je wel kan lezen in een boekje.

heb al eerder uitgelegd waarom je dat niet moet doen en nee, vind het niet alleen mutsen om die reden, maar puur om hoe ze de hele les waren. en als je even had verder gelezen had je ook kunnen lezen dat ik t ook goed vind da ze op cursus gaan, maar dat ik er van baal dat wij in de zelfde groep zitten.
Het is gewoon heel vervelend om in een groep te zitten die erg achter ligt op jouw zelf. Vergelijk het maar eens met een kind dat eigenlijk een klas hoger hoort te zitten.. Word zo'n kind ook niet blij van.

Ennuh, wel goed lezen voordat je je conclusies trekt.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:19

Ik ben met mijn volwassen hond (had ik net) naar de A-curus gegaan, ze kon niets, (behalve buiten los lopen zonder weg te lopen) en dat vond de instructeur ook gek, maar had haar net, en moest zelf alles nog leren. Daarom nam ik ook een volwassen hond.
Bij inschrijving mag men dat ookw el eens vermelden, dat er een basis verwacht wordt bijvoorbeeld!
De a-cursus ging tot verbazing van de lesgever heel goed muv van volgen dat doet ze wel maar niet echt naast....

Toen zijn we de GH (Gehoorzame hond) gaan doen en daar kreeg ik heel veel theorie. Daar heb ik pas echt veel van geleerd! (en zijn we als beste geslaagd). Maar alles heeft tijd nodig.

En je moet toch ergens beginnen?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:12

ja ik zit ook op puppycursus met mijn hond. Ik vind ze groep ook te groot 10 honden. Sommige honden zijn al 1,5 jaar terwijl mijn pupu bijna 4 maanden is. Ze doen alleen oefeningen die baika allang kent. Volg en zit enz. Ik vind de cursus echt tegen vallen

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:47

Officieel is tot 1 jaar een pup.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:09

SuperSmurf schreef:
ondertussen 4.5 maand en kan gewoon wel al zitten en pootje geven en zo. Tuurlijk is t nog geen perfect afgerichte hond, maar als je ene hond van 5 maanden heb, die werkelijk waar nog niets kent, dan vraag ik me toch af: wat heb je dan al die tijd gedaan?



mijn ene hond (6 jaar) kende op zijn 4 pas pootje (omdat ik te jong was om hem het voordien te leren

en mijn andere hond (1.3jaar) kent van zijn 10maand ofzo pootje en zit en kan nu pas 2 weken liggen

zo erg is het toch ook weer niet hè
mijn pup mocht gewoon die maanden lang spelen en doen waar hij zin in had(bijna alles )

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:22

ja maar feit is wel dat honden in de eerste weken/maanden gewoon t makkelijkst leren en dingen sneller op pikken. na die fase staan ze zeg maar minder open voor nieuwe dingen en word t dus moeilijker. Uit mijn hoofd weet ik niet precies welke theorie erachter zit, zou t wel eens kunnen op zoeken.

en hoe bedoel je: ik was tejong? Neem niet aan dat jij op de 4e op jezelf woonde en een hond nam?

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: eerste keer puppy cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:27

Ik ben echt blij dat mensen naar een cursus gaan, begrijp me niet verkeerd, maar ik verwacht inderdaad wel enige basiskennis van honden. Veel mensen (bedoel nu niemand persoonlijk) kopen een dier uit impuls zonder ook maar iets te weten over verzorging, voeding of opvoeding. Het zo eenvoudig om even een boekje over honden te lezen of informatie in te winnen bij een goede fokker. Normaal heb je dan voldoende basiskennis voor een puppycursus.
Het 'zomaar' geven van hondekoekjes kan niet veel kwaad, zolang je deze koekjes niet als beloningsmiddel gebruikt tijdens het aanleren van oefeningen. Wel loop je het risico op een schooier.
Supersmurf, probeer nog zo lang mogelijk heel consequent te zijn. het is net als bij kleine kinderen: de aanhouder wint! Nog even volhouden dus... Mocht je tips willen kun je me PB-en!