Chinchilla

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bubblicious
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-09-05

Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:40

hoi
ik wil heel graag een chinchilla
laatst was ik op marktplaats en kon ik er gratis een afhalen
en tuurlijk , het mocht weer niet van me moeder
razend natuurlijk
maar nu heb ik eigelijk een paar vragen
hoe oud kan een chinchilla worden
wat zijn de kosten per maand
wat voor voer hebben ze nodig en wat ben je er ong in een maand aan kwijt enzvoorts
ik wil dit graag weten omdat ik ook nog 2 cavia's heb en helemaal verzot ben van chincilla's
we hebben ook nog 2 poesjes
maar die doen onze cavias ook niks dus dat kan wel goed gaan
maar ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken het voer , en weet ook niet of ze op zaagsel of stro moeten
ben sowieso weer aan t kijken op marktplaats
en misschien vind ik er tog nog een

nouja
hopelijk weet iemand hier op bokt het antwoord op mijn vragen


xxx

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:03

In aanschaf is een Chinchilla niet zo duur. Een standaard grijze heb je bij een fokker al voor 25 euro.
Alleen kun je een Chinchilla nooit in zijn eentje houen, dat zou echt dierenbeulerij zijn!
2 Chinchilla's nemen dus
Wat wel duur is is de kooi. Je hebt toch een kooi van minimaal 1 meter lang, 60 cm breed en 80 cm hoog nodig, waarin je verschillende verdiepingen kunt plaatsen.

Een chinchilla kan makkelijk 15 to 18 jaar oud worden.
Neem nooit een chinchilla uit de dierenwinkel. Ze kunnen een erfelijk gebrek aan hun gebit hebben waardoor ze niet oud worden.
Ga dus altijd naar een goede fokker.

Ze mogen alleen speciale chinchillabrokjes en goed hooi. Cavia of konijnenvoer is uit den boze. Als je dat gaat geven weet je zeker dat ze niet oud zullen worden!
Als bodembedekking kun je gewoon zaagsel nemen. Geen stro, dat is slecht voor hun vacht.
Verder hebben ze een bak nodig met speciaal chinchillazand. Hierin kunnen ze baden, dat heeft hun vacht nodig.

Hoe duur e.e.a. is kun je zo navragen bij je dierenwinkel.

Overdag slapen chins, ze worden pas 's avonds (bij ons zelfs pas 's avonds laat) aktief.
Je kunt ze wel aaien, maar het zijn zeker geen knuffeldieren die lekker op je schoot blijven zitten.

Ik raad je aan om eerst eens bij een goede fokker van chinchilla's te gaan kijken of het echt wat voor je is.
Als je ze aanschaft zit je er dus wel een jaar of vijftien aan vast, dat is iets wat je goed moet bedenken.
Anders staan er straks weer een stel chins op marktplaats

Veel succes!

Bubblicious
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-09-05

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:10

hmm ik zal het een voorleggen aan me moeder

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:17

Bubblicious schreef:
hmm ik zal het een voorleggen aan me moeder


Ok.
Wat je ook kunt doen is natuurlijk zoveel mogelijk info opzoeken op het internet en boeken over de chinchilla lenen uit de bibliotheek.

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:18

Een fles chinchillazand kost ong 4.25 voer per zak ong 3,50 tot 4,50.

Ze mogen alleen maar biks, niet het gemengde voer. Gemengd voer voor chinchilla's is wel op de markt, maar is niet goed voor chinchilla's. De chinchilla's zoeken het voer uit en krijgen dan niet binnen wat ze nodig hebben. (geld ook voor cavia en konijnenvoer biksvorm is beter)


Ik heb nu 2 chinchilla's en ben per maand zeker 50 euro kwijt aan voer, zand, bodembedekking, hooi en lekkers (knaagsteen, chinchilla snoepjes e.d.

Chinchilla's zijn beesten met een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Zorg eerst dat je je goed laat informeren. Ook is er veel verschillende informatie te krijgen en niet alles klopt. Zo kan je ook chinchilla knaagstokjes kopen. Deze zijn wel op de markt, maar helemaal niet goed voor chinchilla's. Deze stokken zitten vol met olien en vet die niet goed zijn voor chinchilla's.

Verder zijn het erg vieze beesten die een boel rommel maken. (Mijn moeder was maar wat blij toen k het huis uit ging.) Je hebt dus eigenlijk een speciale kooi nodig die ook behoorlijk wat kost. Kan geen plastic, dat knagen ze kapot.

Mijn advies: Laat je goed voorlichten, (koop wat boeken en kijk op internet) neem geen overhaaste beslissing. Ik wilde toen ik 10 was al een chinchilla, uiteindelijk heb er er 2 gekocht toen ik 19 was. Ga naar een goede fokker, kijk er rond en vraag informatie. vaak geven ze zelf ok al veel informatie. Chinchilla's worden oud. Soms wel 20 of nog ouder. Het is niet een dier dat je koopt en waar je na een paar jaar weer vanaf bent of kan dumpen. Opvangadressen zitten vol doordat mensen niet goed nadenken over hun aankoop. Ook zijn er veel mensen allergisch voor chins. isschien handig om dat eerst is na te kijken.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:35

het badzand niet heel de dag bij ze erin laten staan heb je kans dat ze als toilet gaan gebruiken

verder ben ik het allemaal met bovenstaande eens. je kan ook eens kijken bij een opvang van chinchilla's zitten tegenwoordig goed vol. weet je meteen wat voor chin je in handen hebt.

zeker niet alleen houden.

ik geef ze wel het gemengde voer en doen ze het goed op, alleen laat ik ze ook de brokjes eten en niet alleen het lekkere.

bij ons zitten ze op zaagsel.

maar ik zou zeggen, zoek eens op internet naar info of schaf een boekje aan. op internet staat ook zoveel.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:36

het badzand niet heel de dag bij ze erin laten staan heb je kans dat ze als toilet gaan gebruiken

verder ben ik het allemaal met bovenstaande eens. je kan ook eens kijken bij een opvang van chinchilla's zitten tegenwoordig goed vol. weet je meteen wat voor chin je in handen hebt.

zeker niet alleen houden.

ik geef ze wel het gemengde voer en doen ze het goed op, alleen laat ik ze ook de brokjes eten en niet alleen het lekkere.

bij ons zitten ze op zaagsel.

maar ik zou zeggen, zoek eens op internet naar info of schaf een boekje aan. op internet staat ook zoveel.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:13

Bijna alle tips zijn al gegeven zo te zien!
Chinchilla's zijn totaal geen knuffeldieren!

Ik raad je ook echt aan om chinchilla pellets(Korrels ) te nemen en niet het gemengde voer.

Als je chins neemt, waar zet je ze neer? Ze kunnen behoorlijk wat herrie maken. Daarom staan mijn chinnies niet meer op mijn kamer!

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:59

ze mogen ook niet in de toch staan. en in het volle zonlicht. ook mag de vacht niet nat worden omdat dat heel lang duurt voordat die weer droog is.

Riannetje02

Berichten: 1032
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Gapinge, Zeeland

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:16

Mijn chinchilla`s willen die korrels niet eens eten! Hoe lang ik het er ook in laat staan, ze eten het niet! En als ik ze gemengd voer geef is het meestal zo op!

(misschien als ik het de korrels er lang genoeg in laat staan en geen ander voer geef doen ze het wel.. )

En indd, is het niet echt slim om ze op je kamer te houden, bij mij staan ze wel op mn kamer en heb soms aardig slapeloze nachten alleen mn vader wilt ze niet bedenen hebben

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:25

Wat is een Chinchilla

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:33

Afbeelding

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:39

ik vond dit wel ff genoeg info voor vandaag

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:40

Je had ook gewoon een link naar de pagina kunnen geven,dat had iets overzichtelijker geweest...

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:41

ach ja, ik was zo lekker bezig, het ging vanzelf

maar was wel makkelijker geweest, ach ja nu word het topic opgevuld

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:07

gezien de copyright eisen heb ik bovenstaande reacties gesplit. Graag in plaats ervan een link naar de bron vermelden

Bylo
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-11-04

Re: Chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:31

[url]chinchilla.pagina.nl[/url]

Hier nog meer info over chinchilla's

Edit: Oei dit schrijf ik onder mijn vriend zijn naam (Ik ben dus eigenlijk Zinga )