Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:35

ik wilde dat eerst ook doen, maar stel dat het niet gaat, dan zit je met en een eenzamen caaf en en eenzaam konijn...das nog lastiger

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:42

Dat probleem had ik dus ook...

Ik had een konijn en heb er toen een jonge caaf bij gezet...Dit ging helemaal fout...De caaf werd opdringerig...het konijn begreep dit niet en ging van zich afbijten door te trappen...Heb ze toen meteen uit elkaar gehaald...

En wat gebeurde er toen...er kwam een caaf bij voor de caaf en een konijn voor het konijn...Konijnen en cavia's begrijpen elkaar gewoon niet...Soms gaat het wel goed...maar beter een caaf bij een caaf en nijn bij nijn...

Een jong caafje kun je er wel bij zetten...Op neutraal terrein kennis laten maken en dan samen in een goed schoongemaakt hok zetten...

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:14

Een paar jaar geleden had ik mijn 1e cavia, een mannetje die de hele tijd alleen heeft geleefd. Wist ik veel... maar hij was achteraf hartstikke eenzaam. Vandaar dat we 2 zusjes hadden gekocht, hartstikke leuk, voor ons en voor de dieren. Ze hadden het altijd hartstikke gezellig met elkaar, tot 3 maanden geleden het zusje van mijn cavia overleed. Na die tijd werd ze steeds stiller en deed niets meer. Net (2 uur geleden ) heb ik via marktplaats een leuk maatje gevonden. Gaat tot nu toe hartstikke goed .
Ik denk dat je beter een soorgenoot kunt kopen, omdat die elkaar idd beter begrijpen, maar ik zeg niet dat het niet goed gaat met een konijn.

xxx

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:17

Cavia's zijn inderdaad een soort kuddedieren kwam ik laatst achter. Het lijkt me dus best zielig om zo'n beestje alleen te zetten. Echt STOM trouwens dat ze dát er vaak niet bij vertellen in dierenwinkels e.d., maar waarschijnlijk weten ze het zelf ook niet.

Wij hadden destijds twee mannetjes bij elkaar. Dat ging prima.

Daisy610
Berichten: 92
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: In Drenthe

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:01

Waarom laat je je mannetjes cavia niet castreren?
Die ingreep is niet zo moeilijk
En dan kun je naar een opvang gaan om een cavia vrouwtje te kiezen.
Cavia en konijn kan goedgaan maar het is echt veel leuker voor ze om een eigen soorgenootje te hebben!
Bij een asiel krijg je goede informatie en als het niet klikt kun je haar altijd nog terugbrengen en een andere uitkiezen.
Het voeren is ook een probleem als je een konijn en een cavia samen houd. Cavia's hebben vitamine C nodig en konijnen maken dit zelf aan.
Dierenwinkels adviseren daarom ook speciaal caviavoer maar voor een konijn is dit op langer termijn schadelijk!

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: Oudere cavia.. Jong konijntje erbij, kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:12

Wij waren niet van plan een konijn te nemen als gezelschap voor mijn cavia.. Als het zo kon was het alleen maar mooi meegenomen..
Extra cavia komt er niet, een konijn stond al wel een tijdje in de planning.. En die is er sinds gister ook!