Informatie over Peruvian's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3504
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:04

Hallo Bokkers

Sinds een tijd heb ik een Peruvian gekregen, en dat bevalt me beter dan ik ooit gedacht had!
Maar nu valt mij op dat er op internet eigenlijk niet eens zoveel informatie over dit ras staat
Ik vind het leuk om mij in rassen te verdiepen, zeker dit ras omdat de mijne een Peruvian is natuurlijk
Nu vroeg ik me af of jullie informatie over dir ras hadden, of ervaring van je eigen cavia en iets die richting op. Lijkt me leuk om te lezen.


Afbeelding
(en nog even een foto'tje van mijn maatje )

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:47

wat een mooi beestje,ik heb geen peruvian, maar wel een borstel cavia,lijkt het maar zo of is hij geschoren:),veel plezier van je caafje.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:16

ik fok ze.... dus wat wil je weten . Ik zal even beginnen met mijn ervaringen. Ik fok hobby en showmatig, dus om het ras te verbeteren en niet om de cavia's te vermeerderen. Een peruuf is een langharig dier met een aantal rozetten op zijn lichaam. Hierdoor vallen de haren op de duur prachtig als ze langer beginnen te worden (ik zal zo een foto uploaden van mijn showbink). Als je de haren lang laat groeien kan het een lengte van 30 cm of meer bereiken. Bij knuffeldieren knip je het echter op tafellengte af omdat het haar op de duur zwaar wordt in de papilotten. De showdieren worden op den duur ingewikkeld. Zodat de lange haren niet beschadigen en af zullen breken. Als ze zijn uitgeshowd worden ze ook afgeknipt en zullen de meesten de fok ingaan. Peruufjes zijn op hun mooist als ze ongeveer 1 jaar zijn, daarna gaat al snel de glans van de haren af. Op shows kun je de peruufjes vinden onder de naam langharen. Waarom weet ik niet..... het is een prachtig gezicht als er jonge peruufjes geboren zijn, alle haartjes staan namelijk een andere kant op. Als de peruufjes volwassen zijn en ze worden geshowd (dus de haren worden lang gelaten) dan kun je op den duur de voor of achterkant niet meer van elkaar onderscheiden. In het fokjargon praat je bij een peruuf al snel over een pony en een sleep. De pony zit natuurlijk voorop en de sleep zit aan de achterkant.
Hierbij een foto van mijn showbink op dit moment:
Afbeelding
Hij is op dit moment op zijn mooist en loopt een aantal shows af. Twee heb ik inmiddels achter de rug en ik zal nog 3 gaan bezoeken.
Met deze heer ben ik kampioen geworden op de jongdierendag van mijn vereniging.

klunsmuts

Berichten: 772
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:21

Whaha ik dacht dat dit topic over paarden (Paso Peruano = Peruvian Paso) ging

Mischa

Berichten: 3504
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 11:18

@ Gerlienke, ze hadden 'm inderdaad geschoren nog voordat ik 'm kreeg, zelf scheer ik 'm niet, als het te lang word knip ik 'm gewoon lekker bij
Borstelcavia's lijken me ook leuke beestjes, maar die zijn volgens mij wel een stuk stugger in het haar.

@ Annechien, wat leuk zeg dat jij ze fokt! lijkt me ontzettend gaaf.
Hoeveel cavia's heb je precies?
Wat een mooie foto heb je er trouwens bij gedaan, door al die lange haren zie je de rozetten niet eens (maar dat zal wel door de foto komen denk ik )
Wel grappig dat je vertelde dat als ze lange haren hebben je bijna geen onderscheid meer kan maken tussen de voor- en achterkant, dat had ik namelijk ook met deze cavia toen hij nog niet van mij was (en toen hij nog langhaar had dus ), sprong hij wat door het hok en had geen idee waar ze kop nou precies zat hahaha.

Wat ik trouwens laatst hoorde van iemand die ook veel cavia's heeft is dat van de bekende langharen (Sheltie, Coronet en Peruvian) de Peruvian het sterkste ras is.
Denk je dat dit zou kloppen? en waarom?
Ik vraag me af waar zoiets precies op gebasseerd is.

Stefaaah

Berichten: 1915
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: België

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:37

Hééj,
ik heb er ook zo eentje gehad. twas echt een schatje!
Afbeelding

Mijn caafje was niet bepaald een sterke man, hij heeft veel schurft gehad (3x)
Hij is op 3-jarige leeftijd gestorven en mis hem nog steeds! Hij was m'n beste maatje...
Nog veel plezier met je caafje!

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:21

volgens mij zjn borstels ook stugger in het haar, maar de haren van borstels blijven ook een stuk korter als die van peruvians,ik hoef alleen maar af en toe wat haren op zijn kont bij te knippen.
@stefaaah:nog veel sterkte

Duppie_

Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:03

ik zelf heb geen ervaring ermee maar kenissen van mij had er wel ene en ik weeet wel dat ze die elke dag moest borstelene met die lange haren
ik zelf heb alleen een borstelharige en een gladharige..
cavia's ruleZz..

Mischa

Berichten: 3504
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:50

Ooh Stefaaah wat naar dat je zo'n 'pechvogeltje' had zeg
Ik vind het wel een mooie foto, altijd fijn om foto's van je dieren te hebben he
Ook namens mij sterkte....

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:22

momenteel heb ik 3 Peruvians (1 is dragend, de ander heb ik bij de beer weggehaald omdat ze achteruit ging en mijn showbeer dan), 4 Shelties (2 dragend en de 1 kan rond 11 november bevallen en de ander 24 november, ik stond namelijk bij de dekking van die van 24 november, 2 beren). En er zijn nog 2 gladharen (1 van mijn vriend en 1 fok ik niet mee, stichting Cavia) en 2 Engels gekruinden (1 Rus van mijn vriend en 1 driekleur ook van Stichting Cavia). Dus 11 in totaal en er word met 7 door mij gefokt en mijn vriend heeft zijn Rus dragend van de gladhaar.
De kruinen zie je niet omdat het haar eroverheen groeit. Ik weet trouwens niet waar die uitspraak op gebaseerd is..... of op eigen ervaringen door slechte dieren aan te kopen of van horen zeggen. De Shelties van mij zijn net zo sterk als de Peruvians, kwestie van goed aankopen. En de Shelties schelden nog harder dan de Peruvians als het om eten gaat. Die hoor ik namelijk altijd en dan komt de rest een keer op gang. Meer foto's kun je trouwens op mijn website zien. Alleen de foto van mijn showbeer mag wel veranderd worden , daar is hij namelijk wat jonger op.

@Stefaaah, heel veel sterkte , het is altijd naar om je lieveling te moeten missen.

Mischa

Berichten: 3504
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:51

Jeetje wat leuk zeg zoveel cavia's!
Hahaha kom ik aan met me eentje...
Maar ik had je site inderdaad bezocht...en kwam tot de ontdekking dat ik een paar dagen geleden ook al die site bezocht heb, waarschijnlijk via een zoekmachine
Vind het altijd leuk om foto's en verhaaltjes te zien van mensen met hun dieren

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Informatie over Peruvian's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:16

ik sta op verschillende startpagina's en de zoekmachines weten mij ook te vinden hahaha