vraagje over konijnen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:40

ik had een vraagje over konijnen maar ik kan niet bij het gebied andere dieren komen.. Misschien kan iemand hem nog verplaatsen. Ik krijg een konijn. We hebben zelf al een konijn, een mannetje. Die zit alleen. De vraag is, hoeveel procent kans het is dat ze elkaar mogen. Oh ja, het konijn dat we krijgen is ook een mannetje. Het konijn dat we hebben zit buiten in een soort zandbak.
Ik hoop op reacties

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:44

Twee volwassen mannetjes gaan 9 van de 10 keer niet samen.
Het beste is om een gecastereerd mannetje samen met een vrouwtje te houden.

Als de konijnen een heel groot stuk hebben, kun je het overwegen om ze samen te zetten. Ik zal het niet gokken!

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:48

Leuk dat je nog een konijn krijg. Ik had vroeger 2 konijnen. (2 mannetjes) En op een gegeven moment kreeg er een de voorjaars kriebels en toen ging die de ander dekken. Wel zo erg dat de ander echt geen leven had! Ik heb ze toen uit elkaar gehaald. Ik weet niet of dat voor alle konijnen geld maar, ik denk dat mannetjes niet samen gaan. Of het hok moet zo groot zijn dat de ander weg kan rennen. Of ik had een over sexst konijn. Haha!

Anoniem

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:51

zou ze niet bij elkaar zetten, de kans is erg groot dat ze niet samen kunnen, de ander heb je al langer, dus het is al een beetje zijn hok waar de ander dan in komt, je had beter (als je er persee 2mannetjes wil) 2 konijntjes uit het zelfde nest kunnen halen.. ik denk niet dat dit goed gaat 2 mannetjes gaan sowieso vaak niet samen

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:52

Hallo,

Ik werk al geruime tijd in de dieren winkel als stage en daar is toch wel met 90% uit te concluderen dat konijnen mannetjes alleen samen gaan als ze uit hetzelfde nest komen en dan is de kans groot dat het nog fout kan gaan. Beter is het een idd gesteleliseerd vrouwtje te nemen of je mannetje te castereren.

Wat wel goed gaat is een Cavia erbij.

Hoop dat je hier wat mee kan? Gr. Wobke

DuckyMjöll
Berichten: 573
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:55

Ik heb vroeger ook 2 mannetjes samen gehad, niet uithetzelfde nest.
De een had ik langer, was ouder en ook groter dan de ander (kan ook verschil maken denk ik)
Gingen ook elkaar dekken Tong uitsteken
Maar kon ze echt niet meer uit elkaar krijgen die 2 waren helemaal gek op elkaar..
Maar toen de een overleed kreeg ik er nog een mannetje bij en dat ging niet samen, terwijl ze een hele grote ruimte hadden/hebben.
Dus ligt ook aan de konijnen zelf denk ik.
Je kunt het proberen, anders een vrouwtje erbij doen en mannetje castreren (zoals ik nu ook heb gedaan) Alleen laten zitten zou ik echt niet doen!

Maree_xx
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-01-07

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:57

Ik had wel vroeger 2 mannetjes en die deden niks naar elkaar maar als we ze kochten zaten ze samen in een hokje mss dat het daar iets heeft met te maken??

Anoniem

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:01

het dekken hoeft niet te betekenen dat ze ''homo'' zijn hoor, konijnen doen dit vaak om de rangorde te bepalen Knipoog

edit: ik heb 2 vrouwtjes, die dekken elkaar ook, heb nagekeken of het wel echt 2 vrouwtjes waren (heb geen zin in een hok vol konijntjes) en het waren 2 vrouwtjes, die doen het dus ook om rangorde te bepalen

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:09

[OMG] --> [BB]

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:15

Love_Blinkey schreef:
Hallo,

Ik werk al geruime tijd in de dieren winkel als stage en daar is toch wel met 90% uit te concluderen dat konijnen mannetjes alleen samen gaan als ze uit hetzelfde nest komen en dan is de kans groot dat het nog fout kan gaan. Beter is het een idd gesteleliseerd vrouwtje te nemen of je mannetje te castereren.

Wat wel goed gaat is een Cavia erbij.

Hoop dat je hier wat mee kan? Gr. Wobke


Gestereliseerd vrouwtje zou ik niet doen, want die wordt op een gegeven moment echt helemaal gestoord van het paargedrag van hetr mannetje. En klopt, ze doen het ook om de rangorde te bepalen, maar een mannetje in dit geval niet, die wil gewoon alleen maar ne*ken (ff plat gezegd). Een cavia zou ik er al helemaal niet bij doen, die spreken elkaars 'taal' niet, hebben niet dezelfde behoeftes en een konijn kan het rugje van een cavia breken wanneer die net iets enthousiast erop springt om te paren.
Wat trouwens ook een fabeltje is, is dat broertjes bij elkaar kunnen. Als de mannen eenmaal geslachtsrijp zijn, dan boeit het ze echt niet of het nou zijn broertje is, die vechten er gewoon op los. Konijnen hebben geen zogenaamd "familiegevoel" ...

Laat ze castreren, dat kan al heel veel ellende voorkomen en zet er een vrouwtje bij Lachen.
Gr.
Naatje

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:20

2 konijnen mannetjes gaan over het algemeen niet samen. Ook geen broertjes. Soms heb je het geluk dat als je de twee mannentjes al vroeg bij elkaar zet dat het gaat; Maar dan nog worden ze ooit rijp, en gaat de ene de andere achter na zitten en op elkaar gaan springen. (als je me snapt)

Wij hebben hier het geluk gehad dat dit wel ging. Eerst het jongste konijnemannetje gekregen, een week later de volgende; Het ging prima tot ze rijp werden. We hebben ze gelijk gecastreert en alles ging weer vlot. Maar dit is ook erg uitzonderlijk.

Dus ik ga mee met de rest!

madameke

Berichten: 322
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:20

ik zou niet twee mannentjes bij elkaar zetten dat wordt vechten ik zou als je tog een mannentje erbij neem ze apart zetten

Anoniem

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:24

dat mannetjes uit hetzelfde nest váák niet bij elkaar kunnen is idd waar, maar de kans is wel net iets groter, dan dat je de 1 bijv al een jaar hebt, en dan de ander erbij zet..
cavia zou ik idd ook niet doen..
en idd ik zou ook je mannetje laten castreren en er een vrouwtje bijzetten

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:15

Ik zou ze ook beide castreren, dan heb je er geen problemen meer mee. Wij hebben zelf 2 mannetjes uit hetzelfde nest, maar de hormonen speelden nog teveel op, het was niet gezond meer.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:20

Ik zou ze niet bij elkaar zetten, dat gaat 9 van de 10 keer mis, zelfs als ze uit hetzelfde nest komen. Ik zou het mannetje laten castreren en er dan een voedster bij zetten. Dat heeft de meeste kans van slagen.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:34

Love_Blinkey schreef:
Wat wel goed gaat is een Cavia erbij.

Hoop dat je hier wat mee kan? Gr. Wobke


Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Konijnen en cavia's zijn compleet verschillende dieren die elkaars taal niet spreken, konijnen horen bij konijnen, cavia's bij cavia's.

pubelia

Berichten: 9996
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:02

Idd een hele grote kans dat ze gaan vechten. het beste kan je je mannetje castreren, en dan een vrouwtje erbij zetten.

adnariMJarig
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:09

Heb al verschijne mannentjes bij elkaar gehad, ging altijd prima.
Als je ze maar optijd uit elkaar houd als het niet goed gaat. Hier eigenlijk nooit problemen gehad!! Tuurlijk in het begin is het even allebei dat ze graag bovenaan willen staan, maar dit was bij mij met 5 minuten over.

Het is natuurlijk wel van belang dat ze genoeg ruimte hebben!!

xNatas

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-08-06

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:19

hm.. ik heb ook 2 konijnen samen gehad..
Maar de andere 3 konden niet met elkaar opschieten, ze maken elkaar echt gewoon af Verdrietig

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:30

Onze broertjes gingen elkaar ook afmaken, ze hadden nochtans de hele tuin voor zich. Nu ze gecastreerd zijn heb ik geen één meer zien vechten of paren...

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:38

Het hangt natuurlijk ook wel van het karakter af. Ik heb 2 gecastreerde mannen en die ene kan echt alleen met vrouwtjes, hij maakt alle andere mannetjes af!
Dus het is wel te proberen, maar er is vrij weinig kans van slagen.
Succes!
Gr.
Naatje

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:41

welk geslacht ook. ze gaan elkaar sowieso dekken, rangbepaling. soms gaan ze ineens op het hoofd 'springen en rijden' en soms op de achterkant. ik heb twee lesbie konijnen.
twee mannetjes konijnen gaan sowieso meestal niet samen. of je moet beiden laten castreren, soms helpt dat. maar gezien de ander er pas laten bij komt. lijkt het me sowieso geen slim idee

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:58

gaat het miss wel goed als er een gecatreerd konijn bij zit en een die niet gecastreerd is??

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: vraagje over konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:28

wel als het een gecastreerd mannetje is en een voedster, maar een gecastreerd mannetje en geen gecastreerd mannetje gaan eigenlijk nooit samen.