[Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:52

Nagelbijten / Gniffelen nou ja, ik ben blij dat ik hoogstens een kat van het aanrecht moet jagen, als daar 600 kg paard me brutaal zat aan te kijken terwijl hij verlekkerd aan de karbonaadjes snuift zou ik toch niet zo goed weten wat ikzou moeten doen...*voelt zich lüllig met haar waterpistooltje om de kat mee van het aanrecht te schieten*

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:54

Citaat:
(ik raad aan om je bericht te wijzigen, want als je die sites noemt kun je een UN krijgen).



Huh? waarom dat in godsnaam? bovendien zijn ze niet letterlijk uit je onderschrift overgenomen hoor en ik zie niet dat ik daar iets slechts over zeg, zeg niet meer dan jij of welke andere nh-er in zijn onderschrift?...

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:55

Oohh ik had mezelf nog zo beloofd hier ga je niet reageren Schijnheilig maar ik kan het niet laten.
Sommige mensen vinden zich zelf heel natural maar houden hun paarden op een postzegel wei (ja ze zijn immers buiten en dat is natural).
Andere vinden zich zelf heel natural maar zetten hun paard in een groep van 2 (ja 2 is ook een groep) en je paard is niet alleen toch?
Andere vinden zich zelf heel natural, maar hebben geen probleem om een paar uurtjes op de paardenrug door te brengen. (ja de rest van de verzorging is natural dus.....)
Andere mensen vinden zonder bit rijden heel natural.......... maar willen wel hun paard in de krul dus rukken ze nu aan het halstertouw ipv aan het bit.
Er zijn mensen die vinden hoefijzers niet natural maar hebben geen zin om zich te verdiepen in natuurlijk bekappen dus laten gewoon traditioneel bekappen want zonder ijzers is natural genoeg..
Er zijn mensen die zich natural noemen maar het paard toch een regendeken op doen tegen het natte nederlandse klimaat.
Er zijn mensen die hun paard krachtvoer geven in de vorm van granen ipv biks, of een aurakoek ipv biks maar vinden dit toch heel natural want het is geen biks.

Er zijn mensen............ enz. we kunnen zo nog wel even doorgaan.

(dit is aan niemand persoonlijk gericht, al zul je misschien jezelf in 1 of meerdere dingen herkennen)
Ik kijk slechts om me heen, hoor dingen, zie dingen, leer van mensen om me heen maar stel me ook open voor andere visie's en andere inzichten.
Ik vind het goed van Arno dat hij met dit topic mensen aan het denken zet.
Wat ik wel weer jammer vind is dat ik uit zijn reacties opmaak dat hij minder openstaat voor andere visie's dan die van hem zelf.
Leer van elkaar, maak je punt maar blijf openstaan voor een andere kijk op dingen.
En maak daarna de beste keuze voor jou paard, in jouw omstandigheden.
En houdt in je achterhoofd dat niet alles in die omstandigheden mogelijk is.

Nu even mijn eigen situatie, misschien vragen jullie jezelf af hoe ik mijn paarden houdt.
Ik noem mezelf geen natural, dit omdat ik mijn paarden in het nederlandse klimaat gewoon niet natuurlijk kan houden.
Mijn paardjes zijn in de zomer helemaal buiten, in groepen.
In de winter zijn ze overdag in de wei, in de nacht op stal.
Ik geeft ze als krachtvoer een aurakoek en ze krijgen voor de rest wat wortelen en oneindig veel voordroog.
Mijn man bekapt ze zelf, volgens de witte lijn methode maar dan weer zonder de kwartierboogjes dus toch weer niet helemaal zoals voorgeschreven maar voor onze paarden werkt het.
Ze zijn niet geschoren, hebben geen dekens en zoals je hierboven leest geen ijzers.
Wij rijden onze paardjes aangespannen dus voor de wagen en ja dat durf ik alleen met bit.
We leren onze paardjes veel dingen door grondwerk, dit volgens verschillende methode's.
Zo zie je we doen veel dingen zo natuurlijk mogelijk, maar andere dingen kunnen bij ons niet natuurlijk of door omstandigheden, of omdat ik dat zelf niet aandurf.

Wohh wordt toch weer een lang verhaal.
Wat ik het belangrijkst vind is dat je over dingen nadenkt, als het beter kan voor je paard probeer dat dan te realiseren maar probeer wel respect te hebben en te houden voor mensen die dit door omstandigheden niet kunnen of het nog niet doen omdat ze niet durven of er aan toe zijn.

edit: raar dat ik dit topic tegenkwam bij beestenboel ipv een discussie forum bij de paarden fora.

McLaren

Berichten: 588
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:08

Wow

Boodschap met het kattenverhaal is een goede manier om je mening te verwoorden (niet dat ik van het verhaal genoten heb Clown ). Diep in ons hart willen we allemaal onze paarden lekker op een grote golvende vlakte zien staan, met natuurlijke beschutting. <aar helaas, 16 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde en dan ook nog een aantal met een eigen paard. Misschien leuk als je in een minder bebouwd gebied woont, maar een probleem voor de randstad mensen. Niet iedereen heeft de ruimte en de mogelijkheid om de ruimte op te zoeken. En daarnaast, waar je ook komt, op een in verhoudingen ieniemienie plekje na is er niks natuurlijks meer aan deze wereld. Ik vind het goed dat veel mensen proberen hun paard een zoveel mogelijk natuurlijk leven te geven, maar niet eerlijk dat de mensen met stalpaarden (die misschien niet beter weten) minder goed zouden zijn. Althans, dat idee krijg je soms. Ik zou me er nog schuldig door gaan voelen.

Nee, ik ben geen natural, mijn paard staat grotendeels op stal. Met deken! En omdat we over weinig (slechte) wei beschikken, mag ze in de zomer lekker natural (geen zadel, geen bit, geen dekens, geen ijzers) in een schone omgeving - geen elektriciteitsmasten, uitlaatgassen, verkeersoverlast, hysterische mensen- van een welverdiende vakantie genieten Lachen

Mooi verhaaltje boven mij trouwens

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:49

kjoetie schreef:
Nagelbijten / Gniffelen nou ja, ik ben blij dat ik hoogstens een kat van het aanrecht moet jagen, als daar 600 kg paard me brutaal zat aan te kijken terwijl hij verlekkerd aan de karbonaadjes snuift zou ik toch niet zo goed weten wat ikzou moeten doen...*voelt zich lüllig met haar waterpistooltje om de kat mee van het aanrecht te schieten*


Ik heb geprobeerd de kat te leren zitten op comando mbv clickeren, maar katten zijn er te arrogant voor. Uiteindelijk doet hij het wel, maar op zo'n manier dat het lijkt alsof hij 'toevallig' ging zitten. Hij laat duidelijk merken dat hij de mens traint en niet andersom Haha! Clown

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:51

Maar als mijn paard karbonades lekker gaat vinden ga ik mij toch echt heel erg zorgen maken Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:52

Ik wilde toch even reageren op iets wat in de bovenstaande reactie van McLaren wordt aangehaald.
Ik kom vaak het argument 'ja maar in de Randstad kan dat niet' tegen. Daar moet ik dan stiekem wel om lachen, wetende dat mijn paard gewoon 24/7 op de wei staat in een kudde in jawel, hartje randstad (Den Haag).
Je moet iets meer je best doen met zoeken, maar een 'natural stekkie' is ook in de Randstad goed te doen! Knipoog

Anoniem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:59

Geweldig topic! Maar waarom zijn er geen ijzers aan zijn nagels gezet Verward

Kratondeugden ROFL Huilen van het lachen

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:05

Ik heb een nieuw ruitertje gevonden, ze kwam een keer proefrijden:
Afbeelding

In dameszit kan ze ook hoor:
Afbeelding

Over het houden van paarden: Het topic vind ik best grappig opgezet maar eerlijk gezegd krijg ik zo de neiging om mijn paard te verhuizen naar een stalletje van 2 bij 2 op 10 kilo brok en 5 kilo haver Clown Ik vraag me dan ook af of dit de manier is om het doel te bereiken Lachen

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:11

gheghen...gaaf Nagelbijten / Gniffelen

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:12

Ik heb me suf gezocht naar een buiten plek op een normale afstand van mijn huis maar dat is dus niet gelukt, hier op de klei grond.

En ik ga de mijne echt geen 60 km verder op neerzetten omdat ie volgens veel mensen geen paardwaardig bestaan heeft.
Tja de mijne staat dus in de winter zeker 23 uur per dag op stal soms korter en soms langer

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:14

Als ik geen andere mogelijkheid had dan mijn paard 23/7 op stal te houden, had ik hem per direct te koop gezet voor een goed tehuis. Maarja, dat ben ik Knipoog

Anoniem

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:14

Tita, en van de 23uur is er zeker geen mogelijkheid om hem even in de bak te (laten) gooien voor 2 uur?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:15

Ik heb alleen de beginpost gelezen en de eerste pagina, de rest niet.

Je hebt het leuk geschreven, maar ik blijf missen waarom dit zo'n heet hangijzer moet zijn.

Sommige mensen kiezen voor natural en sommige niet. Het is niet zo dat we het over intens dierenleed hebben, zoals je wel in je post doet overkomen, en dat vind ik treurig.

Jij (iedereen) hebt jou manier en gevoel dat je het beste doet voor je dier, ik mijn manrier en gevoel. Waarom moet jij mij of ik jou overtuigen dat mijn manier en gevoel de beste of enige is.

Gewoon lol met je knol en vrede op (paarden)aarde !!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:17

Nee wij hebben 32 paarden op stal en 1 paddock en daar mag je per dag 15 min in als er niemand na je is mag ie langer.
Ga je van het terrein af (broodje halen zodat je bv niet 0.5 uur hoeft te wachten) wordt ie zonder pardon binnen gezet.

Ik heb voor deze stal gekozen omdat het de enige stal hier in de omgeving is waar paarden in de zomer (7 maanden) lang naar buiten mogen en ik kleine koppels.
Ik durf mijn oude pony niet in een grote groep te gooien, hij denkt dat ie 3 is en heeft een stollingsziekte

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:18

Ludora schreef:
Ik heb alleen de beginpost gelezen en de eerste pagina, de rest niet.

Je hebt het leuk geschreven, maar ik blijf missen waarom dit zo'n heet hangijzer moet zijn.

Sommige mensen kiezen voor natural en sommige niet. Het is niet zo dat we het over intens dierenleed hebben, zoals je wel in je post doet overkomen, en dat vind ik treurig.

Jij (iedereen) hebt jou manier en gevoel dat je het beste doet voor je dier, ik mijn manrier en gevoel. Waarom moet jij mij of ik jou overtuigen dat mijn manier en gevoel de beste of enige is.

Gewoon lol met je knol en vrede op (paarden)aarde !!


slaat dit op mij???

ps had al eerder gereageerd hoor

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [Foto] Vergelijking omgang paard met omgang kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:21

Na overleg is besloten dit topic te sluiten. Gebleken is dat de beginpost voor verwarring zorgt.