mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:38

ik een heb een probleem thijme heeft van die buien dat hij gaat rennen ik ree laatst op de leet een weg bij ons in de buurt(hij had daarvoor ook al proberen er vandoor te gaan maar toen vond ik het leuk :x ) ik ging draven half door mijn hulp half uit zichzelf en toen begon hij steeds harder te draven en voor dat ik het wist zat ik in een keiharde rengalop!! #) #) en aan het eind van het gras ging hij gwn door maar het baasje van thijm dat hij bij de weg zou stoppen dat dee hij niet
hij sjeesde het dorp in! ik hop bijna onder een auto gekomen :( :( uiteindelijk is hij gestopt door dat ik hem in een steegje heb gestuurt hij wou dus niet stoppen en we hebben van alles geprobeerd een martingaal een elastisch elastiek en een halstertouw met 2 gespen dr aan,(eigenlijk een on elastisch elastiek die ander had hij kapot gemaakt) door de ringen van het bit 8er de oren langs naar de singel het zat heel strak en hij had constant zijn mond open dus misschien dee het hem pijn ook had hij toen geen neusriem nu wel een dubbele neusriem hij mag bij mij ik de tuin soms grazen en toen ik er aan kwam at hij raar hij zwabberde met zijn lippen en het gras viel uit zijn mond is dat normaal?? :evaw: :# :PB :PB :Y) :7 :7 8-) 8-)
Laatst bijgewerkt door jt17 op 19-02-12 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:42

ik hoop dat jullie me tips kunnen geven

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:43

Volgens mij staat deze post verkeerd - heb even getemd

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:58

dat andere moet je negeren dit is 'het' probleem dat ander was(te) negativv

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 09:14

ik zit er echt mee in de knoop ;( ;( ;( /3


zou ik een join up kunnen proberen??
heeft dat zin denken jullie??

1906

Berichten: 891
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:27

jt17 schreef:
ik zit er echt mee in de knoop ;( ;( ;( /3


zou ik een join up kunnen proberen??
heeft dat zin denken jullie??


Nee absoluut geen join up doen!
Daar maak je de problemen waarschijnlijk alleen maar erger mee.
Ik denk dat je het beste les kan nemen en voorlopig zou ik buitenrijden maar even vergeten.
Je creeert nu hele gevaarlijke situaties op de weg! :n
Als les dan echt niet mogelijk is, zorg dan dat er op z,n minst een volwassene mee naar buiten gaat, die in kan grijpen zodra het fout gaat!
Gaat in de bak het rijden wel goed?
Laatst bijgewerkt door 1906 op 20-02-12 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:28

Ik denk dat je het best hulp zoekt en les neemt en zeker gee join up doen, ik denk dat je daar nog niet genoeg kennis van hebt en dan kan dat juist een averechts effect hebben.

b_o_k_t
Berichten: 416
Geregistreerd: 24-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:38

les nemen lijkt mij ook een goed idee! En je moet zeker ook consequent blijven, niet eerst toestaan omdat je het wel leuk vindt en daarna het niet toestaan. Hij mag pas gaan draven als jíj dat zegt, dus niet als hij daar zin in heeft. Als je niet consequent blijft maak je het jezelf alleen maar moeilijker!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:44

In elk geval niet meer naar buiten met de pony!
Buiten dat het voor jou gevaarlijk is, breng je ook andere mensen in gevaar.
En dan zou ik maar zo snel mogelijk les gaan nemen. De pony van alles aanbinden waar je eigenlijk geen verstand van hebt ( zo strak dat zijn mond open stond... oeps!!) is niet terecht tegenover de pony.

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:39

1906 schreef:
jt17 schreef:
ik zit er echt mee in de knoop ;( ;( ;( /3


zou ik een join up kunnen proberen??
heeft dat zin denken jullie??


Nee absoluut geen join up doen!
Daar maak je de problemen waarschijnlijk alleen maar erger mee.
Ik denk dat je het beste les kan nemen en voorlopig zou ik buitenrijden maar even vergeten.
Je creeert nu hele gevaarlijke situaties op de weg! :n
Als les dan echt niet mogelijk is, zorg dan dat er op z,n minst een volwassene mee naar buiten gaat, die in kan grijpen zodra het fout gaat!
Gaat in de bak het rijden wel goed?






dat heb ik ook voorgesteld bij mijn moeder aan de overkant is een bak maar zelf hebben ze geen bak dus dat is zo'n beetje onmogelijk
ik heb het nog niet geprobeert maar waarom maak ik het met een join up aleen maar erger? bedankt dat jullie zo goede tips geven! :o :)

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:41

aerdenhout1 schreef:
In elk geval niet meer naar buiten met de pony!
Buiten dat het voor jou gevaarlijk is, breng je ook andere mensen in gevaar.
En dan zou ik maar zo snel mogelijk les gaan nemen. De pony van alles aanbinden waar je eigenlijk geen verstand van hebt ( zo strak dat zijn mond open stond... oeps!!) is niet terecht tegenover de pony.



het baasje zij dat het zo moest niet ik maar toen ik het zag dacht ik ook al ik doe dit niet meer hoor!

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:42

chanel1985 schreef:
Ik denk dat je het best hulp zoekt en les neemt en zeker gee join up doen, ik denk dat je daar nog niet genoeg kennis van hebt en dan kan dat juist een averechts effect hebben.




bedankt ik ga binnenkort naar een cursus van annemarie van toorn :)
ik snap het nu

1906

Berichten: 891
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: ...

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:54

@ TS

Je moet geen join up doen omdat het niet iets is wat je 'zomaar' kan doen.
Het vergt veel ervaring, en als je het verkeerd aanpakt kan dat een verpeste pony tot gevolg hebben.
Kortom dit is niet de oplossing, hulpteugels trouwens ook niet!
De enige oplossing is geduld. ;)

Ga eerst eens rustig wandelen met een ervaren persoon, die je daarmee kan begeleiden.
Een pony is geen ding waar je zomaar op weg kan galopperen.
Je moet het rustig opbouwen, met veel geduld kom je er wel! ;)

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:22

idd :) Een join up kan je niet zomaar doen en vooral niet als je het verkeerd aanpakt.Ik denk dat hij gewoon iets heeft van:Jeeh, hier gaan we weer,ik kan dit maken want mijn ruiter kan me toch niet houden.Ik zou zowieso eerst in de bak rijden tot jullie gecontroleerd kunnen rijden en dan pas buiten gaan.Dat is hetzelvde als op een paard buiten gaan rijden die je in de piste nog niet onder controle kunt houden...Jou situatie is heel erg gevaarlijk en volgens mij heb je heel veel geluk gehad.Ik had in het begin ook wat problemen met mijn verzorgpaard en kijk nu!We rijden nu echt heel mooi en goed saampjes.Ik heb ook geduld moeten hebben.
succes en ik zou hulp vragen aan een ervaren persoon

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:30

Goed dat je open staat voor de reacties!
Misschien dat er bij het buiten rijden iemand mee kan gaan die je een beetje kan begeleiden.
Als je de mogelijkheid hebt (dus je nog niet de hard gaat en geen gladde of te harde ondergrond hebt) kan je haar misschien omdraaien wanneer ze te hard gaat. Verder moet je zelf rustig blijven, beetje terug zitten en je handen niet te hoog doen.

Zodra ze ook maar iets te hard gaat al terug proberen te nemen ook.
Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

ellenpepper

Berichten: 464
Geregistreerd: 18-01-12
Woonplaats: Berg en dal

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:37

HAllo, Je zou een harder bit moeten proberen maar ik vind dat vreselijk zielig! MAara sommige mensen hebben het nodig. Gr Ellen

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:49

ellenpepper schreef:
HAllo, Je zou een harder bit moeten proberen maar ik vind dat vreselijk zielig! MAara sommige mensen hebben het nodig. Gr Ellen


Fijne tip zeg }:0

TS, probeer het niet op te lossen met Sterkere bitten, hulpteugels & join-ups, dat heeft geen zin.
Aan de andere tips die hierboven gegeven worden kan ik niks meer toevoegen.

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:32

Ik ga mee met de mensen hierboven, ga lessen en ga tot hetnin de bak goed gaat niet op buitenrit en als je het dan wel doet, laat iemand met ervaring mee gaan en evt aan touw.
Over datnhet gras uit zn mond viel, at hij met het bit in? Je moet paarden niet laten eten met het bit dan kunnen ze stikken, dus kreeg hij het waarschijnlijk niet goed gekauwd ;)

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:35

goh wat toevallig gister een profiel aangemaakt en nu zo'n topic ??

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:41

little_birdy schreef:
goh wat toevallig gister een profiel aangemaakt en nu zo'n topic ??

:=
dacht ik ook al aan :')

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:45

PENNY :brr:

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:16

IloveNikitaa schreef:
Ik ga mee met de mensen hierboven, ga lessen en ga tot hetnin de bak goed gaat niet op buitenrit en als je het dan wel doet, laat iemand met ervaring mee gaan en evt aan touw.
Over datnhet gras uit zn mond viel, at hij met het bit in? Je moet paarden niet laten eten met het bit dan kunnen ze stikken, dus kreeg hij het waarschijnlijk niet goed gekauwd ;)




hij had geen bit in.

jt17
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:19

jt17 schreef:
ik een heb een probleem thijme heeft van die buien dat hij gaat rennen ik ree laatst op de leet een weg bij ons in de buurt(hij had daarvoor ook al proberen er vandoor te gaan maar toen vond ik het leuk :x ) ik ging draven half door mijn hulp half uit zichzelf en toen begon hij steeds harder te draven en voor dat ik het wist zat ik in een keiharde rengalop!! #) #) en aan het eind van het gras ging hij gwn door maar het baasje van thijm dat hij bij de weg zou stoppen dat dee hij niet
hij sjeesde het dorp in! ik hop bijna onder een auto gekomen :( :( uiteindelijk is hij gestopt door dat ik hem in een steegje heb gestuurt hij wou dus niet stoppen en we hebben van alles geprobeerd een martingaal een elastisch elastiek en een halstertouw met 2 gespen dr aan,(eigenlijk een on elastisch elastiek die ander had hij kapot gemaakt) door de ringen van het bit 8er de oren langs naar de singel het zat heel strak en hij had constant zijn mond open dus misschien dee het hem pijn ook had hij toen geen neusriem nu wel een dubbele neusriem hij mag bij mij ik de tuin soms grazen en toen ik er aan kwam at hij raar hij zwabberde met zijn lippen en het gras viel uit zijn mond is dat normaal?? :evaw: :# :PB :PB :Y) :7 :7 8-) 8-) hoeraaa ik heb hem een beetje getemd ik ben op weg ik rij nu zonder zadel en hij is super braaf ik ga iets met jullie tips doen!! bedankt! <3 <3 ik en thijm zijn nu egt maatjes!

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: mijn verzorg pony(shetXwelsh) gaat(veel) te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:33

ik neem aan dat je het nu al een paar keer hebt meegemaakt dat deze pony zo doet. voel je het aankomen? als dat het geval is doe dan 1 hand over de manenkam heen en trek die naar je tegenovergestelde borst toe. voorbeeld: als je de pony begint te rennen doe jij je rechterhand over de manenkam en trek je die rechterhand door naar je linkerborst. klinkt hardhandig maar bij eigenwijze shetten en een kleine welshpony in het verleden heb ik dit maar 1 of 2x moeten doen en dit hielp, ze haalden het niet meer in hun hoofd om nog eens aan de haal te gaan!! probeer het eens zou ik zeggen! succes!!

Iljavdm

Berichten: 3580
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:35

jendemen25 schreef:
ik neem aan dat je het nu al een paar keer hebt meegemaakt dat deze pony zo doet. voel je het aankomen? als dat het geval is doe dan 1 hand over de manenkam heen en trek die naar je tegenovergestelde borst toe. voorbeeld: als je de pony begint te rennen doe jij je rechterhand over de manenkam en trek je die rechterhand door naar je linkerborst. klinkt hardhandig maar bij eigenwijze shetten en een kleine welshpony in het verleden heb ik dit maar 1 of 2x moeten doen en dit hielp, ze haalden het niet meer in hun hoofd om nog eens aan de haal te gaan!! probeer het eens zou ik zeggen! succes!!

Sorry dat ik het zeg, Ik snap je best hoor echt waar! maar dit paard heeft met het meisje nog nooit gewoon in een bak gereden en je kunt vanuit hier niet zien wat het is, misschien heeft het paard wel pijn of probeert hij haar uit.
Ik zou zeggen neem eerst eens les ;)